Habo Podcasts
-
En kort presentation av Håbo pastorats kommande podd, där prästerna Peter Westermark och David Silverkors samtalar om kommande söndags bibeltexter.
Start 21 november - inför första söndagen i Advent. Kyrkoårets första söndag. -
Snabbhet och tydlighet i ledarskapet.
Viveca Wikfors är COO på Habo Rostfria där hon ansvarar för verksamheten som till stor del består av legotillverkning. Vad Habo Rostfria gör, vad COO och legotillverkning innebär avhandlar vi givetvis i detta avsnitt. Vi pratar också om att vara snabb och tydlig i sitt ledarskap.
Detta och som vanligt mycket mer pratar vi om i detta avsnitt av Kloka Ledare.
Vill du veta mer om Alliator besök gärna vår hemsida på www.alliator.se
Vill du komma i kontakt med Viveca?
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/viveca-wikfors-61407a143/
https://haborostfria.se/
Intervjuare:
Samuel Lindén -
Predikan från Församlingsupptakt i Habo Missionskyrka 4 september 2022
-
Kristina Alexanderson möter Mari Palm, IKT- strateg i Håbo kommun. Hon pratar om den lärande organisationen och att jobba med digital kompetens ur ett strategiskt perspektiv.
När Mari Palm arbetar med skolans digitalisering ser hon både till infrastruktur och utbildning. I det här avsnittet lyfter hon vikten av strategi och stödstrukturer i skolan och att se teknik som en möjliggörare istället för ändan i sig. För i slutändan handlar det om att tillgängliggöra lärandemiljön för eleverna i den verklighet som de befinner sig i.
-
TPL-aktören Dreamlogistics startades 2008 av tre barndomsvänner som drivit e-handel i många år. Tre grabbar som drog pall blev ett av de största företaget i Habo som omsatte 400 miljoner kronor 2021.
När de 13 år senare behövde kapital för fortsatt expansion var riskkapitalisterna inte intresserade eftersom de inte hade en exitplan. Istället blev Posten Norges Bring delägare och gjorde Dreamlogistic till den svenska delen av deras TPL-satsning Bring Shelfless.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Jonas Ahlgren vd och medgrundare av TPL-aktören Dreamlogistics. Detta är ett betalt samarbete med Shelfless - fulfilmenttjänsten från Bring.
Jonas Ahlgren startade för 14 år sedan Dreamlogistics tillsammans med barndomsvännerna Lars Brånedal och Tommy Palmén. År 2021 drev de lager i Habo, Borås och Ängelholm och omsatte 400 miljoner kronor.
Men det mest spännande ligger i framtiden. Förra året köpte Post Norges Bring en majoritetsandel i Dreamlogistics för att göra Dreamlogistics till navet för Brings satsning på fulfillment i Sverige - Bring Shelfless. Bring Shelfless har sedan tidigare lager i Oslo, öppnar ett lager i Stockholm under Q1 2022 och ska i framtiden öppna i Köpenhamn. Sannolikt kommer Bring öppna lager även utanför Norden.
Jonas Ahlgren vill inte avslöja hemligheterna bakom att bygga ett framgångsrikt tpl-bolag, men fokus på smart it-stöd och möjligheten att hantera små till stora kunder är säkert två framgångsfaktorer.
När det gäller att lyckas med e-handel framhåller Jonas Ahlgren att fokus på businessen är viktigt. Det går inte att sköta e-handeln med vänsterhanden om man vill växa. -
Kundernas förväntningar på logistiken har ökat de senaste två åren. Men norrmän accepterar längre leveranstider än svenskar och danskar. Norrmännen returnerar dessutom i mindre utsträckning än sina skandinaviska grannar.
Bekvämlighet är det som driver e-handeln framåt i Norden, i takt med att snabba hemleveranser och leveransboxar byggs ut utmanas de traditionella butikerna allt mer. Inom segment med hög konkurrens är snabba, transparenta och träffsäkra leveranser är en nyckel för att lyckas.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen, ansvarig för Bring Research samt Peter Brühl, head of commercial Bring Shelfless. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och Shelfless - en fulfillmenttjänst från Bring
Det går att prata om nordisk e-handelsmarknad trots EU-gränser. Det som fungerar i Sverige brukar även fungera i Norge, medan danskarna kräver mer erbjudande för att slå till.
Lokalisering till svenska, norska och danska marknaden är en hygienfaktor när man säljer till grannländerna. Samtidigt överväger likheterna i Norden – vilket gör det möjligt att tala om en nordisk e-handelsmarknad.
Svenska varumärken har ett gott rykte i Norge, men det är viktigt att själv tulla in varorna i Norge så det inte kommer en räkning på moms och tull efteråt.
Logistikaktören Bring Shelfless storsatsar på Norden genom nya automatiserade lager utanför Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Bring har också köpt in sig i den svenska tpl-aktören Dreamlogistics med lager i Borås, Habo och Ängelholm.
Shelfless - en fulfillmenttjänst från Bring https://direc.to/h1NH -
I detta avsnitt möter ni Anders Almfors, systemarkitekt på Kapsch, och där jobbet har tagit honom till världens alla hörn. Det blir ett samtal om kulturförståelse och tro, men också om politik då Anders även är lokalpolitiskt engagerad i Habo och brinner för barn och unga, volleyboll och sitt eget närområde.