Harvard Business Review Podcasts

  • I detta avsnitt får du lära känna mätteknikbolaget Hexagon och VD Ola Rollén. Tillika Stockholmsbörsens fjärde största bolag. Ola har rattat bolaget sedan maj 2000 på en värdeskapande seglats över börshavet med över 10 000% i ryggen, alltså en så kallad 100-bagger.

    Men vad gör Hexagon egentligen? Vi får lära oss hur bolaget genom sina Digital Reality-lösningar hjälper sina kunder att dra nytta av den enorma mängd data som finns i alla bolag idag - detta för att öka effektivitet, produktivitet, kvalitet och säkerhet.

    Vidare får vi höra om hur mätteknik kan adressera våra globala hållbarhetsutmaningar - för vad har Hexagon egentligen med sjögräsängar på Bahamas att göra? Vi pratar även om forskning och utveckling, nya innovativa lösningar, värdeskapande förvärv, AR/VR/Metavserse, det faktum att han blivit utnämnd som en av världens bästa VD:ar av Harvard Business Review under ett flertal år, om vi kan få se hans privata investmentbolag Greenbridge på börsen i framtiden och mycket mycket mer.

    Delikat lyssning på dig,
    Nicklas

  • Inflytande behöver vi alla i någon mån. Men hur får vi det?

    För att få utvecklas på jobbet, bli lyssnade på och kunna påverka behöver vi ett visst mått inflytande i våra arbetsliv. Men inflytande ligger nära makt och makt är ett ord som många har negativa associationer till. Varför är det så egentligen?

    Kanske för att inflytande låter som påverkan medan makt låter som att man bestämmer över någon annan. Men även makt vill vi väl ha, eller?

    I en artikel i Harvard Business Review läste vi några tips om hur vi kan öka vårt inflytande på jobbet. I det här avsnittet går vi igenom tipsen och diskuterar dem.

    1. Odla relationerna Det är smart av flera skäl att lägga tid på att lära känna sina kollegor och visa dem intresse. Dels gynnar det dig. Den dagen du vill föra fram en idé och vill att folk lyssnar på dig har du bättre förutsättningar om du har goda relationer med kollegor.

    2. Lyssna innan du försöker övertygaVi går alla omkring med våra egna to-do-listor i huvudet. Distraktionen är överallt och vi slits mellan skärmar och verkligheten. Men för att dina medarbetare och kollegor ska respektera dig behöver du då och då ge dem ditt 100%-iga fokus. Fråga vad de tycker och be dem om råd regelbundet. Då visar du att du respekterar dem och du får respekt tillbaka.

    3. Tänk på ditt kroppsspråk. Att stå upp med öppet bröst och armarna avslappnade på sidorna kan kännas blottande för den som inte är van. Men det signalerar självförtroende. Går du runt med gamnacke och mumlar blir det mindre intressant att lyssna på dig.

    4. Välj ett område att bli expert på Vidareutbilda dig, gå nätkurser och delta i konferenser. Skaffa synliga bevis på vad du kan och bidra till företagets interna kunskapsdelning. Det gynnar dig, dina kollegor och organisationen där du jobbar.

    Att bli experten på något är ett annat sätt att skapa inflytande och visa att jag har förmågan att lära. Kanske kan jag vara den som knäckt något verktyg i det digitala? Eller något annat, och bjud på din kunskap till andra, det inger förtroende och möjliggör kanske kontakt med andra likasinnade Visa det gärna, kanske i din titel

    5. Var strategisk Gör en “powermap”. Rita upp vägen till dina mål. Vad vill du? Vem kan stötta? (Närma dig dem). Vem skulle kunna lägga hinder i vägen? (Avväpna deras argument). Det handlar inte om att trampa ner någon annan utan om att skaffa dig själv de bästa förutsättningarna.

    Ge folk vad de vill ha Ta reda på vad människor i din organisation behöver. Kanske särskilt de som kan hjälpa dig att få inflytande. Fundera på vad du kan göra för dem utifrån ditt expertområde.

    Det är viktigt att det vi försöker genomföra faktiskt skapar värde, då är det fint att skaffa inflytande!

    Vår samarbetspartner Twitch Health har en högaktuell och lättillgänglig tjänst som heter Twitch on Demand. Den hjälper dig träna hemma, följa program och framsteg, boosta vänner och gå med i sociala grupper för ökad motivation. Du får tillgång till pass och program, från lugna mindfulness och pausprogram till högintensiv konditionsträning. I appen hittar du också föreläsningar inom ämnen som hemma-ergonomi, sömn, träning och kost.

    Vår samarbetspartner motivation.se – Sveriges ledarskapssajt – har en riktigt bra artikel om det här med inflytande och makt som vi vill tipsa om den här veckan. Den heter Har du makten att påverka? och i artikeln reder författaren ut det här med när makt är negativt och när det är positivt och att vi alla på ett eller annat sätt behöver påverka vår omgivning

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • I detta avsnitt samtalar jag med David Rooke grundare av Harthill Consulting som fokuserar på ledarutveckling och transformation för stora globala organisationer.

    David är medförfattare till boken Personal and Organizational Transformations och har även medförfattat The Seven Transformations of Leadership, en klassisk Harvard Business Review artikel som utsetts till en av tio ”must reads” inom området ledarskap.

    Under det här upplysande och inspirerande samtalet talar vi om:

    · Hur världen blir allt mer komplex och hur det ställer nya krav på oss som människor, ledare och organisationer

    · Olika typer av personlig utveckling

    · Vilka meningsskapande stadier vi människor har potential att utvecklas in i

    · Hur senare utvecklingsstadier ger en större kapacitet att bemästra föränderlighet, osäkerhet och komplexitet

    · Övningar och vanor för att stimulera sin egen ”vuxenutveckling”

    · Hur vi kan minska den destruktiva polariseringen i världen

    · Vad vi som mänskliga system kan lära oss av naturens ekosystem

    · Det som bidragit mest till Davids egen utveckling

    · Betydelsen av att skapa och vara del av ”developmental communities”

    David är en genuint klok människa med sin djupa kunskap om hur människor, ledare och organisationer fungerar och har möjlighet att utvecklas, och jag är väldigt glad att vi fick till denna konversation. Den kunskap som David delar i samtalet har starkt inspirerat mig de senaste åren. Jag har nytta av den dagligen både personligt och professionellt. Jag hoppas att du också finner samtalet givande.

    Med önskan om god och utvecklande lyssning,

    Carl

    Lästips

    Seven Transformations of Leadership, Rooke & Torbert, HBR article

    Personal and Organizational Transformation, Fischer, Rooke & Torbert, book

    Om du vill göra profilen som nämns i podden

    Kontakta oss på Leader Evolve om du vill göra en LDF-profil för att lära dig mer om din egen meningsskapande logik nu och din potential framåt. Du kan läsa mer om ramverket och processen på https://www.harthill.co.uk/ldp-report. Vi ger 10% rabatt för våra poddlyssnare på profilering med debrief (mejla [email protected] för mer information och nämn Stigfinnare för rabatten).

    Övriga länkar

    Poddavsnittet på Youtube:

    https://youtu.be/KhDlmbrG-L4

    Läs mer om podden:

    www.carllindeborg.com/podcast

    Ta del av de senaste poddnyheterna:

    www.instagram.com/carllindeborg

    Kolla in våra program, kurser och upplevelser

    www.carllindeborg.com

    www.lindeborgs.com

  • Daniel Goleman är en erkänd psykolog och författare som efter en studie med 3000 chefer som publicerades i Harvard Business Review, upptäckte är att på en arbetsplats finns det ca 6 ledarskapsstilar. Jag tänkte att vi tar och tittar på dessa 6 ledarskapsstilar.

  • Enligt forskning, bland annat publicerad i Harvard Business Review, är de bolag vars kultur präglas av att vara visions och värderingsstyrda tolv gånger lönsammare än de som inte är.

    I dagens avsnitt resonerar Nicole, Jesper och Mats om just lönsamt ledarskap och vad det skulle kunna vara. Vad är lönsamt ledarskap för dig? Klart tycks i alla fall vara att ingen entydig formel som löser lönsamheten finns, det handlar mer om att bestämma sig för vilket ledarskap som passar just dig och sedan vara konsekvent. Häng med i dagens resonemang och plocka det bitar som passar dig bäst på din lönsamhetsresa.

  • Med fokus på omstart så gräver vi oss ner i en artikel från Harvard Business Review som heter ”Learning from the future” där ett antal verktyg och metoder redogörs för att kunna fortleva och överleva i turbulenta tider. Är det nödvändigt att starta om och vad betyder det för mig och min organisation? Vi slår ett slag för scenario-planering som verktyg för att bygga upp minnen av tänkta scenarios i framtiden, dessa minnen är starka signaler till vårt beslutsfattande. Och, jodå det går att skapa minnen av framtiden. Något som vår svenska hjärnforskare David Ingvar skrivit om…

    Vi funderar över om detta är något för alla eller bara de stora organisationerna, kanske ska vi inför nyår göra ett antal scenarios för att underlätta vårt individuella beslutsfattande under 2021. Hur tänker du göra inför 2021, vänta och se eller ta tag i framtida scenarios redan nu så att du kan stå rustad när situationer uppkommer som påminner om dina scenarios?

    Fördjupning och lästips:

    Learning from the future, J. Peter Scoblic
    https://hbr.org/2020/07/learning-from-the-future

    Learning from the future, David Ingvar
    https://www.academia.edu/7827329/Re_reading_Memories_of_the_future

    Färdplan svensk industri
    https://www.ri.se/sites/default/files/2020-05/F%C3%A4rdplan%20rapport%20final2.pdf

    Affärsplan Eskilstuna – framtiden
    https://affarsplaneskilstuna.se/wp-content/uploads/2017/08/Affarsplan-ESKILSTUNA-20170511-3.pdf

    Om Charles Sanders Peirce,
    https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Sanders_Peirce

    Om ”Abduction”
    https://en.wikipedia.org/wiki/Abductive_reasoning

    Lite djupare om abduktion och hur det används inom design och innovation av Kees Dorst
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142694X11000603

    Resan till månen, John F Kennedy
    Snabbspåret https://www.youtube.com/watch?v=th5A6ZQ28pE
    Långa spåret https://www.youtube.com/watch?v=QXqlziZV63k

  • I vårt första avsnitt fokuserar vi på "värde" och hur man kan definiera värde. Vi fördjupar oss i de olika element som värde består av, allt utifrån våra egna erfarenheter kompletterat med vad forskningen säger om värde.

    Visste du t.ex. att det finns flera än 30 värde-element, har du koll på vilket värde som du skapar för dina kunder/användare?

    Vill du lära dig mera om värde och vilka element som man kan bygga värde inom så finns artikeln från Harvard Business Review här: https://hbr.org/2016/09/the-elements-of-value

    Om du inte nöjer dig med den information finns mera här: https://media.bain.com/elements-of-value/#

    Och är du intresserad av vad som gäller för B2B så kan du kika in här: https://media.bain.com/b2b-eov/

  • Har vi tid över till annat än jobbet i livet? Framför allt: har vi energi till både och?

    Definitionen av work-life balance enligt OECD bygger på hur många av dygnets timmar tid människor lägger på jobb respektive vila och familj, vänner och intressen. Men att ha balans i livet handlar ju också om att ha energi kvar till annat när man kommer från jobbet!

    De flesta stora organisationer har work-life balance som, om inte ett kärnvärde så iallafall ett område man fokuserar på och påstår är viktigt. Trots det vittnar många som vittnar om att de inte får ihop sin vardag vare sig vad det gäller tid eller energi.

    Hjärnan kan inte bara mata på Dessutom vet vi idag mer än någonsin om hur hjärnan funkar och den klarar inte att bara mata på i det oändliga. Det kan vara svårt att visa vad vi faktiskt gjort när jobbet vi gör är abstrakt till sin natur. Då blir tiden vi tillbringar uppkopplade vid en dator eller en telefon ett sätt att visa oss produktiva och flitiga inför omvärlden och oss själva.

    Hur som helst är en sak säker: det måste gå att skapa balans trots att vi har ett jobb som engagerar och/eller utmanar oss!

    Lagmässigt och strukturellt har vi mycket på plats i samhället med stark föräldraförsäkring, OSA 2015:4 och annan arbetsmiljölagstiftning. Utmaningarna sitter mer i kultur, processer och beteenden. Och som tur är är det sånt som vi kan påverka både tillsammans och för oss själva på jobbet.

    Så fungerar "upptagensjukan"Författaren och journalisten Brigid Schulte skriver i Harvard Business Review om "the busyness paradox" eller på svenska "upptagensjukan". Många av oss rusar genom arbetsdagen med stirrig blick och en känsla av stress i magen, betar av epost och springer mellan möten samtidigt som vi känner att vi aldrig riktigt får tid att jobba på riktigt. Det leder till att vi tar hem jobb och sitter på kvällar och helger för att bli klara med det där allra viktigaste.

    När vi fokuserar på det som ger kortsiktig tillfredsställelse (beta av e-post och möten) tar tid från strategiskt planerande och leder till ett ständigt tillstånd av upptagenhet.

    Så kan vi motverka den Vår "upptagensjuka" är svår lösa på individnivå. Den behöver vi jobba med att tillsammans motverka på hela arbetsplatsen. Det här är några saker varje organisation och dess medarbetare kan göra:

    Visualisera din lediga tid

    Speciellt om vi är mer seniora kan det ha ett stort värde att vi visar vår lediga tid i vår synliga kalender. Det motverkar uppfattningen att "alla andra verkar jobba hela tiden."

    Bokad tid för att förbereda, tänka och göra klart

    Om vi fyller kalendern med möten och kortsiktiga insatser hinner vi aldrig reflektera, planera, utvärdera och leverera. Boka tid för det som inte har en deadline men som kanske är allra viktigast.

    Visualisera abstrakt arbetsbörda

    Kan vara svårt men den kompetensen ska finnas i organisationen. Vissa uppgifter kanske inte ser så stora ut för omvärlden men väger tungt på de personer som ansvarar för dem.

    God möteshygien

    Tänk efter du kallar till möte och var tydlig med syftet, vilka som ska komma och varför. Det spar tid, energi och gör att vi jobbar mot rätt mål.

    Gör realistiska to-dolistor.

    Skriv ned vad som ska göras. Prioritera dem. Var realistisk när du beräknar hur mycket tid och energi de kommer att ta.

    Hitta dina egna mentala strategier: i avsnittet pratar vi om att "dra ned rullgardiner" och "peka finger åt saker" - det handlar om att skapa perspektiv i livet och se vad som är verkligt viktigt.

    Vår samarbetspartner Firstbeat vill lyfta hur dyrt det är med sjuknärvaro - presenteeism. Det drabbar förstås individen hårdast men det kostar även arbetsplatsen mycket pengar.

    Motarbeta en hjältekultur där man kommer till jobbet trots att man är uppenbart sjuk. En sjukledighet på ett par dagar blir dyrare för företaget än en förlängd period av nedsatt produktivitet, för att inte tala om en influensa som sprids bland personalen. Att hålla sig hemma om man är sjuk är att respektera sina kollegor. Bekämpa stress! Uppmuntra till distansarbete och flexibel arbetstid. Trötthet och en ständig känsla av stress försämrar koncentrationsförmågan och gör att man går på övervarv på jobbet och är som i koma hemma. Några distansdagar eller ändamålsenligt kortare arbetsdagar ger extra energi och bidrar till att man kommer in i en normal rytm. Uppmuntra dina anställda och kollegor att röra på sig. Motion är en av de viktigaste faktorerna för att orka på jobbet. Brist på fysisk aktivitet är en av de största riskfaktorerna för presenteeism och sänkt av arbetsförmåga. Pengar som satsas på motion i form av exempelvis motionssedlar, pausgympa och gemensam träning betalar sig tillbaka flera gånger om. Håll ögonen öppna. Ingrip hellre för tidigt än för sent i misstänkta situationer. Fråga dina anställda och kollegor hur de verkligen mår och var genuint närvarande när de svarar.

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Mindfulness, osjälviskhet och medkännande är nycklarna till framgångsrikt ledarskap i vårt distraktionssamhälle. Det menar Rasmus Hougaard som har intervjuat hundratals ledare i globala storföretag.

    Rasmus Hougaard är ursprungligen från Danmark och forskade i organisationsutveckling innan han grundade organisationen Potential Project. Han föreläser och utbildar över hela världen om mindfulness och har tidigare gett ut boken One second ahead om mindfulness på arbetsplatsen.

    Ett ledarskap för 2000-talet När han och kollegan Jacqueline Carter ställde sig frågan om vilket ledarskap som behövs för 2000-talet inledde de ett omfattande kartläggningsarbete. Efter flera tusen intervjuer med ledare på företag som Accenture och McKinsey i samarbete med Harvard Business Review landade de i de fynd som nu återfinns i boken The mind of the leader.

    De såg tre tydliga egenskaper som ledare behöver för att verka framgångsrikt idag.

    Att vara mindful handlar om att träna på att vara fokuserad och närvarande i stunden och i det som är viktigt för att hantera alla de distraktioner vi ständigt utsätts för. Att vara osjälvisk handlar om att motverka det som annars händer när någon blir premierad till ledare - egot växer! Osjälviskhet handlar om att "lämna egot i dörren" och leda mot det större syftet menar Rasmus Hougaard. Att visa medkänsla är viktigt för att våra hjärnor ska känna trygghet och vilja prestera. Det ger oss och våra medarbetare en känsla av att "jag tar emot dig om du faller".

    Tränar vi på de här egenskaperna blir vi bättre på dem. Hjärnan är plastisk och det vi gör ofta blir vi bättre på, precis som inom idrott.

    De här tre kvaliteterna bygger en kultur som sätter människan istället för lönsamheten i centrum. Men trots allt är lönsamhet en avgörande motor och drivkraft i företag och näringsliv. Så driver mindfulness, osjälviskhet och medkänsla resultat? Ja, menar Rasmus Hougaard och exemplifierar med historien om Marriott Hotel. När andra företag avskedade många medarbetare under den stora depressionen på 1920-talet valde Marriott att istället ta ännu bättre hand om sina medarbetare. Filosofin är och var att "tar vi hand om våra medarbetare tar de hand om våra gäster, som kommer tillbaka". Det vann de på långsiktigt och idag är Marriott en av de absolut största hotellkedjorna i världen.

    Mindfulness rustar oss i uppmärksamhetsekonomin Vi lever i en "uppmärksamhetsekonomi" där distraktioner i omvärlden ständigt hotar att stjäla vår uppmärksamhet och vår förmåga till fokus. Rasmus Hougaard beskriver hur vi upplever det här med begreppet PAID: press, alltid uppkopplade, informationsöverbelastning och distraktioner. Mindfulness är ett sätt att hantera utmaningen och istället lägga uppmärksamhet på det man själv vill och behöver långsiktigt.

    Du hittar mer om Rasmus Hougaard, hans bok och organisationen Potential Project här.

    Vår samarbetspartner Twitch Health vill påminna oss om att jobba med ergonomin på arbetsplatsen. Att arbeta på rätt sätt, med rätt redskap och bra beteenden är otroligt viktigt för både hälsa och prestation och det är lätt att glömma ergonomi i allt fokus på psykisk hälsa. Twitch Health erbjuder en tids- och kostnadseffektiv arbetsplatsscreening som framför allt fokuserar på hur var och en agerar och beter sig kring arbetsplatsen. Syftet är att få en hållbar och produktiv miljö på arbetet. Läs mer om insatser för ergonomi här.

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Mindfulness, selflessness and compassion are keys to successful leadership in the attention economy of today. This is Rasmus Hougaard's conclusion after interviews with hundreds of C-level executives from leading global companies.

    Originally from Denmark, Rasmus Hougaard was a researcher in organizational development before founding the organization Potential Project. Today he teaches mindfulness all over the world and has previously published the book One second ahead about mindfulness at work.

    A new leadership for our times After Rasmus Hougaard and his colleague Jacqueline Carter asked themselves what kind of leadership was needed in our times they launched an extensive research project. It took them hundreds of interviews with executives from companies like Accenture and McKinsey in cooperation with Harvard Business Review to reach the conclusions they present in their newly released book The mind of the leader.

    According to Hougaard and Carter, leaders need these three qualities to be successful today:

    Mindfulness helps us stay focused and present in spite of all the distractions that constantly fight for our attention. Selflessness counteracts the otherwise normal development when we are promoted to leaders - our ego grows! Selflessness means leaving our own ego "at the door" and instead lead towards the greater purpose. Compassion builds trust and security that our brains need to perform. It gives us and our colleagues a sense of having each other's backs.

    If we practice these qualities we will become better at them. Our brains are plastic and we become good at what we often do, just like in sports training.

    These three qualities build cultures that evolve around people rather than profits. Still, profits are crucial for businesses to survive and prosper. So will mindfulness, selflessness and compassion really drive results? According to Rasmus Hougaard the answer is yes and to prove it he tells the story about Marriott Hotel. When other businesses laid off employees during the great depression of the 1920's, Marriott chose to do the opposite instead and take extra good care of their workforce. Their philosophy was, and is, that "if we take care of our associates, they will take care of our guest, and our guests will come back". This was the right decision in the long term and today Marriott is one of the world's largest hotel chains.

    Mindfulness equips us for the attention economy We live in an attention economy today, where distractions are constantly threatening to steal our focus. Rasmus Hougaard describes how we experience the concept PAID: pressure, always on, information overload and distractions. Mindfulness is a way to handle this challenge and to master our own focus.

    Read more about Rasmus Hougaard, his book and the organization Potential Project here.

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.