Jonas Carlström Podcasts

  • E-postmarknadsföring har under lång tid varit en viktig kanal med hög ROI och har de senaste åren blivit allt viktigare.

    Inte minst då det ger värdefull förstapartsdata samt en direkt relation med vår målgrupp och våra kunder. Så jag bjöd återigen in paid social och e-postexperten Jonas Carlström för att lära mig mer om e-postmarknadsföring.

    En kanal som är minst lika viktig för både B2B och B2C.

    E-postmarknadsföring är också en av få kanaler som fungerar i alla steg av kundresan och har för många företag den absolut högsta ROI jämfört med andra kanaler.

    Och trots att e-postmarknadsföring har varit en del i den digitala marknadsmixen under lång tid så är det få som utnyttjar den fullt ut. Så i det här avsnittet går vi igenom just det och hur man sätter upp en e-poststrategi med rätt typ av mejl, flöden och innehåll.

    Om gästen
    Jonas Carlström är en av Sveriges främsta experter på paid social och e-postmarknadsföring. Han driver idag ett framgångsrikt coachingprogram för e-handlare, entreprenörer och marknadsförare där e-post har en central roll.

    Jonas har en gedigen bakgrund från ledande marknadsroller på stora e-handelsbolag så som NA-KD och Mat.se samt byråer som Pineberry och Star Republic. Han är även en van föreläsare och har inte minst varit med här i podden två gånger tidigare.

    Om avsnittet
    Jonas och jag pratar i avsnittet om nycklarna till att lyckas med e-postmarknadsföring idag och hur man bygger en e-postmaskin med rätt typ av flöden och innehåll.

    Han går bland annat igenom i detalj hur bra system kan se ut för såväl e-handlare och B2C som B2B. Allt från flöden och typer av mejl till innehåll. Jonas delar även med sig av checklistan han använder för att göra sina email audits med e-handlare.

    Och han krossar många av de vanligaste myterna kring e-post.

    Du får dessutom höra om:

    Största fördelarna med e-postmarknadsföring
    Vanliga fallgropar och misstag han ser företag göra
    Rollen e-post bör ha i ett företags marknadsföring
    Viktiga e-postflöden som många missar att skapa
    Segmentering och hur man gör det på ett bra sätt
    Verktygen han rekommenderar för b2c och b2b
    Och frågan man ska ställa efter en kund har köpt


    Plus mängder med annat intressant om e-postmarknadsföring…

    Jonas förklarar också hur man kan arbeta smart med personalisering genom att samla in rätt typ av data och hur man kan göra det. Samt massor med tips för hur man lyckas med e-postmarknadsföring.

    Du hittar som vanligt länkar till alla resurser och verktyg vi nämner här i poddinlägget.

    Jonas har även lagt med länkar till ett antal sajter och resurser med bra innehåll kring e-postmarknadsföring för såväl B2C som B2B. Samt inspiration kring copy och design. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Här under finns även grafik som visar de flöden och mejl som Jonas pratar om för B2C respektive B2B.





    Länkar
    Jonas Carlström på LinkedIn
    Paid Social webbsida
    Paid Social Academy
    Paid Social nyhetsbrev
    Road Map för e-handlare e-bok

    Klaviyo Blog/Resources (blogg/sajt)

    Omnisend Blog/Resources (blogg/sajt)

    Hubspot / Email Marketing (blogg/sajt)

    Mailchimp Email Marketing (blogg/sajt)

    Galleri med inspiration kring e-postdesign - Really Good Emails (sajt)

    Galleri med inspiration kring marknadsföring - Marketing Examples (sajt)

    Guider för popups och formulär - Sleeknote (blogg/sajt)

    20 Quick and Easy Email Marketing Segmentation Strategies - Kevin Payne (artikel)

    Email automation: definition, benefits, and tools - Omnisend (artikel)

    Verktyg
    Klaviyo
    Omnisend
    Mailchimp
    Rule
    Hubspot
    ActiveCampaign
    ConvertKit

    Tidsstämplar
    [3:50] Myter och missförstånd kring e-post och e-postmarknadsföring. Jonas berättar också om de största fördelarna med kanalen.

    [7:57] Om rollen Jonas anser att e-post bör ha i ett företags marknadsföring idag. Samt hur mycket av försäljningen som bör komma från just e-post.

  • 92 • VIDEOTRENDER • Trenderna du behöver ha koll på

    Att marknadsföra sitt företag eller sitt personliga varumärke med video har aldrig varit så populärt som nu.

    Sociala medier trycker upp video i flödet så att du får mer synlighet och marknadsförare är förstås inte sena att hänga på. I Wyszowls årliga undersökning svararde 86% företagen att de använde video som ett marknadsföringsverktyg. alltså fler än 4 av 5 företag.

    Den stora anledningen att video fungerar så bra är förstås för att vi vill se video i våra flöden på sociala medier och på hemsidor osv. Vi vill lära känna de företag vi köper varor och tjänster av. Och är det någon som använt din vara eller tjänst som gör videon så är det betydligt mer trovärdig än om du gör den själv…

    Just nu är det 5 olika saker som står ut lite mer när det kommer till video.

    Kortvideo-formatAnvändargenererad videoSökbar video Livevideo Videoannonser

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    GRATIS GUIDE: 5 videos som ALLA företag borde ha

    http://bit.ly/5filmer

    Avsnitt 45 • Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 72 • Tankar om att utbilda - i och med video

    Det här avsnittet handlar om att utbilda med video. Och mina tankar kring att utbilda i video.

    En sak som är viktig för att få de du utbildar med din video att komma ihåg hur det är att inte kunna just det du kan nu. Det brukar ju kallas kunskapens förbannelse just det här att när vi väl kan något så minns vi inte hur det är att inte kunna det.

    Vi måste lära oss att förklara och beskriva så enkelt det bara är möjligt.

    “Om du inte kan förklara det enkelt så kan du det inte tillräckligt mycket”

    Albert Einstein

    Jag har t ex jobbat med TV & video sedan mitten av 90-talet så jag har ju hunnit göra alla misstag redan. Den som går en videoutbildning med mig behöver inte göra de här misstagen själva. Det jag lär dig i mina utbildningar och föreläsningar är sånt som jag vet fungerar.

    Men vi kan inte bara låta våra deltagare lyssna och titta. För att komma ihåg måste de göra själva också.

    När vi ser någon annan verkligen göra en sak förstår hur det går till men det är när vi gör själva som vi verkligen lär oss. “Jag hör och jag glömmer, jag ser och jag förstår, Jag gör och jag kommer ihåg”.

    Konfucius

    Att hamna på rätt kunskapsnivå och nå fram hela vägen till din deltagare, tittare eller elev kräver att du känner din målgrupp.

    “If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head. If you talk to him in his language, that goes to his heart.”

    Nelson Mandela

    Sammanfattning:

    Prata med din tittare så att han eller hon förstår. Prata så att hen tar till sig det du säger. Använd ord och fraser som din deltagare/elev använderLägg dig på en nivå som är lagom och följ med din tittares kunskapskurva så att du hela tiden höjer även din nivå. Lär ut det du kan. Så att du kan förklara det enkelt. Portionera ut din kunskap i lagom stora bitar så att tittaren kan ta till sig dem.Visa så att deltagaren förstår och låt honom eller henne göra själv också för att lära sig.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Linda Björck, Linkedin-expert

    Avsnitt 42 av Pixelpodden - en podd om video - Planera innehåll

    David Stavegård, Excelexpert

    Avsnitt 67 av Pixelpodden - en podd om video - Marknadsföra sig med video

    Jonas Carlström, Facebookannonser

    Avsnitt 45 av Pixelpodden - en podd om video - Videoannonsering

    Avsnitt 40 av Pixelpodden - en podd om video - Att utbilda med video

    Bok: Exit Kalahari

    Utomhus, vandring mm outdoor_wilda

    Webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil.

    Webbutbildning om livevideo Lyckas med Live & webinar.

    Övriga utbildningar som nämns i avsnittet

    Yrkeshögskolan Xenter

    Stockholms Dramatiska högskola

    Audiendo

    Företagsuniversitetet.

    Fotografiska

    Poppius

    Filma med mobilen -

    Webbredaktör -

    Videoutbildning fortsättningskurs Sveriges Marknadsförbund

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 59 • Video istället för kakor

    Vi närmar oss slutet för cookie-eran på internet.

    Funderingar och resonemang till hur videon får större betydelse när tredjeparts cookisarna försvinner.

    Om du fortsätta de här tankarna och det här resonemanget med mig så är du välkommen att göra det i facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video.

    Hoppas att vi ses där - Ha det så bra tills vi hörs här nästa vecka igen. Hej då.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 45 • Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram @stockholmpixelhouse

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • Det är flera avsnitt i rad som handlar om livevideo här i Pixelpodden - en podd om video nu. Men dels så får jag så mycket frågor om livevideo ochhåller workshops och föreläsningar via Zoom, Teams och webinarJam flera gånger i veckan där jag lär ut hur du kan jobba med just livevideo och webinar. Så jag är väldigt fokuserad på det området nu Och det avspeglar sig förstås här i Pixelpodden - en podd om video också.

    Just det här avsnittet - att intervjua en gäst i en livevideo går ju förstås att överföra lika bra på en inspelad intervju.

    Viktigast av allt är att låta din gäst ta plats. Oavsett om det är live eller inspelad video. Låt din han eller hon glänsa och se dig själv som en förlängd arm åt dina tittare som ska hjälpa dem att ställa frågor till din gäst.

    Att förbereda både bild, ljud och frågor innan livesändningen kommer göra stor skillnad för tittarens upplevelse.

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Här hittar du mig på LinkedIn för att vara med på mina livesändingnar kl 8:30 på onsdagar

    Avnitt 5 • Att göra en bra intervju

    Avnitt 7 • Texter som lyfter din video med Lena Zetterberg Björk

    Avnitt 45 • Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 46 • Q & A - Svar på dina frågor om video

    I det här avsnittet är det du som lyssnar och som följer mig på Instagram under @stockholmpixelhouse, du som är kontakt med mig på LindkedIn, Helene Åberg heter jag där eller du som är med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video som har bestämt vad jag ska prata om i det här avsnittet.

    Det här avsnittet ägnar jag åt att svara på dina frågor.

    Det handlar om LinkedIn-live; Vilka funktioner som LinkedIn bjuder på, hur man lägger upp en kommentar i bild mm, samt hur man håller tiden och håller koll på hur det ser ut och låter.

    Jag resonerar kring Vad gillar algoritmerna bäst - Livesändning eller inspelad video och svarar på frågan om hur du bäst sparar dina videofiler

    Och så svarar jag på frågan om hur du bäst disponerar ditt innehåll i en video för att fånga intresse hos dina tittare. Och likaså när jag filmar i 4K och när full HD är good enough..

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 34 • Organisera dina videofiler

    Avsnitt 45 • Videoannonser med Jonas Carlström

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene

  • 45 • Videoannonser med Facebook-annons-experten Jonas Carlström

    I det här avsnittet ska vi dyka ner i ämnet annonser i sociala medier. Jag har träffat Jonas Carlström. Facebookannonserings experten.

    Även om jag har annonserat massor med video i sociala medier de senaste åren och är nöjd med det resultatet som jag har fått så vill jag ändå vända mig till experten nr 1 på det här området när jag nu ska göra ett helt avsnitt om videoannonser. Jonas Carlström.

    I det här avsnittet delar han med sig av så mycket värdefulla tips och kunskap. Både om själva annonserna och om hela säljsekvensen. Om du finns i sociala medier för att sälja en vara eller en tjänst så tycker jag verkligen att du ska lyssna på det här avsnittet!

    LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

    Avsnitt 4 av Pixelpodden - en podd om video • 5 Video ALLA företag borde ha

    www.jonascarlstrom.se

    Jonas Blogg

    Videon Jonas pratar om att han filmade på vägen hem från lunchrestaurangen

    Jonas Carlström på LinkedIn

    Jonas Carlström på Youtube

    Nästa vecka har du möjlighet att få svar på dina frågor om video här i Pixelpodden - en podd om video. Skicka dina frågor som du vill att jag ska ta upp i podden:

    Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

    Instagram @stockholmpixelhouse

    LinkedIn @heleneaberg

    ÖVRIGA LÄNKAR :

    Facebook: @Stockholm Pixelhouse

    Instagram: @Stockholm Pixelhouse

    LinkedIn: @heleneaberg

    TikTok: @heleneaberg

    Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

    Hemsida: www.pixelhouse.se

    PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

    Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.

    TYCK TILL & PRENUMERERA

    Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!

    /Helene