Kristina Lukes Podcasts
-
I detta avsnitt träffar vi Kristina Lukes från företaget Nelly.com. Kristina blev headhuntad till VD-rollen för snart 2 år sedan. Sedan dess har covid-19 och restriktioner präglat samhället vilket självklart påverkat deras grundaffär där festmode historiskt varit en stor produktgrupp.
För 2021 landade omsättningen på nästan 1,5 miljarder kronor med ett negativt resultat på cirka 47 miljoner. Orsaken till resultatet sägs vara då de bland annat gjort en lagerflytt där verksamheten centraliserats till Borås samt p.g.a. ökade marknadsföringskostnader.
Under de senaste åren har det hänt mycket under huven och de har nyligen även re-lanserat sitt varumärke. Under flytten och förändringen har 150 medarbetare lämnat bolaget och 100 nya medarbetare har samtidigt börjat på bolaget.
När det kommer till marknadsföring så strävar Nelly efter att finnas där kunder finns. Då målgruppen är ung så gäller det därför alltid att ligga i framkant och ständigt testa det som är nytt.
Just nu har bolaget fokus på att testa kanalerna TikTok och Live shopping där de ständigt lär sig nya saker och utvecklas. De har även anammat konceptet gamification för att öka både lojaliteten och engagemanget hos kunderna.
Medverkande: Kristina Lukes
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel -
Nelly.com har under året vässat sitt varumärke, öppnat ett nytt robotlager i Borås samt blivit ett mer datadrivet företag. Under första halvåret har festmodesajten hittat tillväxten samt förbättrat sin lönsamhet. Optimismen är påtaglig på kontoret i Knalleland i Borås.
Kristina Lukes tillträdde som vd för Nelly.com i mars 2020 mitt i pandemin med ett uppdrag att relansera ett stagnerande varumärke och effektivisera processer. I år har Nelly.com vänt en negativ utveckling och tjänar pengar igen.
I Ehandelstrender eTalks samtalar programledare Urban Lindstedt med Kristina Lukes som är CEO Nelly.com och Peter Hesslin, e-handelschef Postnord. Ehandelstrender eTalk är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Postnord.
Nelly.com är fab för tjejer i åldrarna 15-25 år. Det präglar också miljön på kontoret på Knalleland i Borås där toaletterna kallas glam station och hundratals stilar fotograferas varje dag.
Efter många år av stagnation och misslyckade utlandssatsningar är Nelly.com tillbaka med ett tightare varumärke och mera fokuserad målgrupp. Samtidigt har lagret flyttats från Falkenberg och automatiserats för att klara Nellys nästa tillväxtresa.