Kungliga Konsthögskolan Podcasts
-
Världen fortsätter vandalisera skulpturer. Och frågan är om de lättare blir vandaliserade ju mer porträttlika de är? Det senaste offret är i alla fall det nya monumentet över Margaret Thatcher i hennes hemstad Grantham.
Men visst har tiden sprungit förbi statyerna. Efter murens fall, sydstatsgeneralerna och Kung Leopold kan man nog konstatera att de utgör en märklig hierarkisk sed från det förflutna.
Den första skandalen kring jätteutställningen Documenta i Kassel har seglat upp tack vare ett inlägg på en anonym och okänd blogg. Kuratorerna i indonesiska kollektivet Ruangrupa anklagas för antisemitism eftersom de bjudit in konstnärer som stödjer BDS-rörelsen (Boycott divestment sanctions). Tysklands kulturminister Claudia Roth har ryckt ut och Ruangrupa har försvarat sig i ett öppet brev.
Men drevet mot Ruangrupa verkar inte helt seriöst.
På Manhattan har en oväntad skilsmässa fått den hyperkapitalistiska konstmarknaden att slå nya rekord. Paret Harry och Linda Macklowe går skilda vägar på ålderns höst och kastar därmed ut deras ovärderliga samling med sval abstrakt nittonhundratalskonst på marknaden: Gerhard Richter, Cy Twombly, Mark Rothko, Agnes Martin och Andy Warhol. Det är som konstvärldens bitcoin. Egentligen spelar det ingen roll hur den ser ut. Pengar gör man ändå.
Men strunt i det förflutna – Clemens har sett konstens framtid.
Han har nämligen besökt en av de allra bästa avgångsutställningar han någonsin sett – ”Vargtimmen” på Kungliga konsthögskolan.
Några som gjorde intryck var Edit Sihlbergs måleri, Evelina Jonssons mikrobiologi och inte minst Afrang Nordlöf Maleikans dansperformance ”Keeping up with the iranians” som utspelar sig i spänningen mellan den iranska diasporan och de som stannade kvar.
Ulrika har sett utställningen ”Årstider” på Avesta art och tvingats ställa sig frågan vad forna tiders framstegsoptimism gjorde med oss.
I kvarlevorna av det gamla järnbruket visas en utställning som tittar på industrialismens drömmar och det klimatsår den lämnar efter sig. En utställning som balanserar på en inte helt fin linje mellan kitsch och frågan varför vi har förstört världen.
Intrycken är blandande. Men visst dras man som en fluga till socker.
Med Ulrika Stahre, konstredaktör Aftonbladet och Clemens Poellinger, konstredaktör på Svenska Dagbladet.
Producent: Martin Aagård
Utställningar i podden
Vargtimmen, Fredsgatan 12, Stockholm
Visas t om 11 juni 2022
Årstider, Avesta art, Avesta. Visas t o m 18 september 2022
Documenta, Kassel, 18 juni – 25 september 2022
-
Efter att pandemins oro, väntan och förvirring blivit vardag infann sig en annan känsla inom mig. Ett lugn och en djup känsla av närvaro.
Om Kayo Mpoyi:Kayo Mpoyi är författare. Hon debuterade 2019 med boken "Mai betyder vatten". Hon pluggar fri konst på Kungliga Konsthögskolan.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Det förflutna tynger, gör att man fastnar, går runt i en loop. Framtiden bränner i halsen, ökar pulsen gör att det känns som om tiden springer ifrån en.
Om Kayo Mpoyi:Kayo Mpoyi är författare. Hon debuterade 2019 med boken "Mai betyder vatten". Hon pluggar fri konst på Kungliga Konsthögskolan.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Men livet är inte som i berättelserna. Berättelser är som kontrollerade experiment i ett labb.
Om Kayo Mpoyi:Kayo Mpoyi är författare. Hon debuterade 2019 med boken "Mai betyder vatten". Hon pluggar första året i fri konst på Kungliga Konsthögskolan.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Håret är starkt kopplat till traditioner, kultur och politik.
Om Kayo Mpoyi:Kayo Mpoyi är författare. Hon debuterade 2019 med boken "Mai betyder vatten". Hon pluggar första året i fri konst på Kungliga Konsthögskolan.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
I det här avsnittet intervjuar jag konstnären Ulrika Berge som just nu ställer ut med utställningen "Förundran – iakttagelser av världen" på Jönköpings Länsmuseum där hon blandar skulptur och ljud. Med stark inspiration av naturen och att vara människa har hon format utställningen som bland annat innehåller en självspelande gong.
Förutom att berätta om hur man skapar en gong som spelar själv tar Ulrika med oss på sin egen ljudresa, hon berättar hur fascinationen för ljud växte fram under en resa i Kina 2006 där hon under ett tempelbesök mediterade vid en stor klocka. Ulrika berättar också hur det kom sig att hon under ett annat besök i Kina fick en stark ingivelse att ta sig mot en vibrerande ljud som hördes över hela berget där hon befann sig och hur hon därför började springa mot ljudet.
Ulrika beskriver sig själv som uppfinnare, upplevare och mottagre, hon har studerat vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Konsthögskolan i Bergen. Hon är utbildad soundhealer på Harmonic Sound i Spanien och hon har skrivit boken Kamelen - en utvecklingsroman som handlar om att leva i nuet. Hennes utställning i Jönköping går att se fram till och med den 26/9.
Mer information om Urika hittar du på www.ulrikaberge.se eller www.klangresa.se
Mer information om våra Gongbad hittar du på www.gongbadonline.se