Kungliga Operan Podcasts
-
Vi sänder live från det kollapsande operahuset, och får ett smakprov på nyskriven svensk musik. Louise utforskar skumma lukter i källaren. Dessutom: Valrysaren i USA, och Thomas älsklingstryckare.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Upprustning eller nybygge
Något måste göras om inte Kungliga Operan ska tvingas stänga av arbetsmiljöskäl. Själva byggnaden håller på att kollapsa, fasaden rasar, det stinker bajs från läckande avloppsrör och regnar in i repetitionssalarna. Blir det en ombyggnad eller ett helt nytt operahus? Vi pratar med operans nye VD Fredrik Lindgren, som känner sig hoppfull efter sitt möte med kulturminister Parisa Liljestrand.
-Vi var jätteglada att hon tog sig tid att komma hit första veckan på jobbet, säger Fredrik Lindgren. Det börjar röra på sig i den här frågan.
Nyskrivet om tsunamikatastrofen
Kompositören Karin Rehnkvist var med om tsunamikatastrofen, och har nu skrivit operan Strandad som har urpremiär 19/11. Operasångerskan Vivianne Holmberg och folkmusikern Lena Willemark ger ett smakprov i vår direktsändning från Guldfoajén.
USA-val och hårdrocksballad
Mellanårsvalet i USA har blivit en riktig rysare, där det är otroligt jämnt mellan republikaner och demokrater. Är det abortfrågan som kommer att fälla avgörandet?
Och så spelar Thomas sin favorittryckarlåt Love Hurts från 1976, med anledning av den skotske sångaren William Daniel McCaffertys bortgång.
Programledare: Thomas Nordegren
Bisittare: Louise Epstein
Producent: Amanda Rydman -
Eva Dahlgren började sin långa artistkarriär på det sena 70-talet ett 20-tal album och åtskilliga priser senare kommer nu första delen av vad hon kallar memoarer under konstruktion: "Instrumenten".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Eva Dahlgren är gäst i dagens program.
HÖR PRISADE UKRAINSKA REGISSÖREN OLEG SENTSOV DIREKT FRÅN FRONTEN
En av Europas mest uppmärksammade filmregissörer, ukrainske Oleg Sentsov är inte bara omtalad för sina filmer – sedan ett halvår tillbaka strider i den ukrainska armén mot den ryska invasionen. I november skulle han ha besökt Stockholm filmfestival för att ta emot pris – men kriget kom emellan. Vi har fått tag på regissören vid fronten.
LAXROSA FÖRLÖSNING PÅ BONNIERS KONSTHALL
Konstnärsduon Cooking Sections undersöker världen med utgångspunkt i maten vi äter. På Bonniers Konsthall presenterar de projektet "Undamming Rivers", som kretsar kring den odlade laxens levnadsbetingelser. Mårten Arndtzén ser konst som bjuder på psykologisk förlösning snarare än klimatkamp.
OPERA OM OPERA I ARIADNE PÅ NAXOS
Igår var det premiär för Richard Strauss metaopera Ariadne på Naxos på Kungliga Operan i Stockholm. Eric Schüldt har sett den.
ESSÄ: BESATTHETEN AV ATT BERÖRA FÖRLAMAR TEATERN
Berördhetens centrala position inom teatern kan ses som ett anti-intellektuellt fenomen, där känslan står höjd över kritik, analys och kunskap. Det menar teaterforskaren Kent Sjöström i dagens essä.
Programledare: Lisa Wall
Producent: P1 Kultur -
Körledaren om tro, tvivel och att egentligen inte veta ett skit.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Cedwin Sandanam är ledare för Sveriges mest kända gospelkör, Tensta Gospel Choir. När han var 16 år gammal drog en kompis med honom på en repetition med kören och han fastnade direkt.
Sedan 2005 är han konstnärlig ledare, dirigent och samordnare för körens 50 medlemmar. De har stått på scener som Kungliga Operan, uppträtt i ”Allsång på Skansen” och blivit inbjudna att sjunga för både Kungen och påven. Flera av samtidens stora artister, bland andra Sabina Ddumba och Lykke Li, har haft sin hemvist i kören.
2021 skildrades kören i en dokumentärfilm, ”Kören – en film om Tensta Gospel Choir”.
Cedwin Sandanam om sitt Sommarprat:– Det här är ett program om att egentligen inte veta ett skit. Om tro och tvivel och om att inte vilja välja sida.
Producent: Amanda Pesikan
Vill du få poddar, nyheter och direktsänd radio på ett ställe, ladda ner appen Sveriges Radio Play via https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-radio-play
-
Det blir film- och koreatungt i veckans podd och så dissekerar vi också de två första avsnitten av Obi-Wan Kenobi.Först ut blir det nyheter med Jonas: DICE fyller 30 år och det firas på Kungliga Operan i Stockholm med stora konserter. Vi pratar också om att Skövdebaserade Stunlock studios nya vampyrspel V Rising redan dragit in över 20 miljoner Euro (!), att Respawns Star Wars: Jedi Fallen Order kommer att få en uppföljare under 2023, omgjorda gamingord i Frankrike, nya varianter av handhållna PC-konsoler och Playstation VR2. Mer Star Wars blir det också. Efter att det i helgen var Star Wars Celebrations 2022 presenterades fler nya tv-serier, bland annat Star Wars: Skeleton Crew med Jude Law, och Mandalorian säsong 3 som lanseras i februari 2023. Det kommer också en ny Willow-serie i slutet av november, två (!) nya filmer av Pinocchio (en av dem i stop-motion av Guillermo del Toro), att Top Gun: Maverick redan dragit in sanslöst mycket pengar, filmatisering av Stephen King-skräckisen Cujo och att Playstation tänker satsa på ytterligare spel-till-film-projekt efter Uncharted-filmen, som God of War, Gran Turismo och Horizon.Vidare till filmsvep med Niklas, som har sett flera nya storfilmer - både riktigt bra och riktigt dåliga - Aleksander Skarsgårds vikingaepos The Northman, Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore och Tom Cruise efterlängtade Top Gun: Maverick!Eftersom både Vanne och Tove är med så blir det Koreakoll - Vanne har sett dramaserien Thirty Nine och Tove har sett fantasymusikalen The Sound of Magic.Avslutningvis pratar vi (en del spoilers) om de två första avsnitten av Disney+-serien Obi-Wan Kenobi.Tack & Förlåt, Puss Hej!
-
Den franska modeskaparen Christian Lacroix blev förknippad med 1980-talets excesser tack vare sina färgsprakande och dyra extra-allt-kläder. Nu har han varit i Sverige och Stil har träffat honom.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Under 1980-talet var ingen modeskapare mer hyllad, hajpad och omskriven än Christian Lacroix. Han gjorde sig känd för att frossa i färger och blanda material och mönster och influenser från olika historiska epoker – men också för sin sömnadskonst, på högsta nivå.
Men numera skapar Christian Lacroix framför allt kostym för teater, opera och dans. Det har han faktiskt gjort under hela sin karriär, men idag är det hans främsta sysselsättning. ”Nuförtiden kommer min couture-sida till uttryck på scenen”, som han säger.
Under våren har Christian Lacroix varit på besök i Stockholm. Han har nämligen designat kostymerna till balettuppsättningen av Askungen, som har premiär på Kungliga Operan, i slutet av maj. Vi träffar honom mitt i förberedelserna inför premiären. Det blir ett samtal om vad som lockade honom till Stockholm, Askungen, tv-serien Absolutley Fabulous, Jackie Onassis och 1980-talets modevärld.
-
Scenvåren är här och restriktionerna är släppta! Några av årets löften är redan infriade, som att Loretto hunnit se Stortorget på Riksteatern och Löftet på Kungliga Operan, annat ser vi fortfarande fram emot. Med nytt hopp. Vi har tillsammans sett "Den stora skrivboken" i Uppsala efter Agota Kristofs roman, vi är rörande oöverens om Lars Noréns "Solitaire" på Dramaten och på Dansens hus/Dramatens Elverket har Cecilia sett Gunilla Heilborns nya föreställning "37 timmar och 3 minuter" som inte är en iscensättning av - men likväl är inspirerad av - Tolstojs "Anna Karenina".
Dessutom spekulerar vi i vilken musik som enligt våra beräkningar borde spelas i Jens Ohlins och Hannes Meidals nytolkning av Shakespeares Macbeth - här kallad (Macbeth) - på Dramaten (premiär 18 feb) och funderar över hur Jan Klata kommer att hantera dårhusvinkeln i Peter Weiss "Mordet på Marat" i Göteborg (också premiär 18 feb. Vi pratar även om sevärda monologer, bra dans och dålig kulturpolitik.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent & klipp) -
Åren har nu gått och ljusstaken följer fortfarande med mig vart jag än åker. Ibland frågar jag mig: Varför ringer jag bara inte upp och ser till att få ljusstaken överlämnad en gång för alla?
Om Anette Sallmander:Anette Sallmander är scenkonstnär och kulturproducent. Hon har varit verksam på fria teatrar och institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan Stockholm och Riksteatern.Det senaste året har hon arbetat med scenkonst projekt Jag ljuger hela tiden en pjäs om Förintelseöverlevare och deras barn med den ideella föreningen Non Serviam där hon medverkat och producerat föreställningar i samarbete med bl.a. Kulturhuset Stockholm, Unga Klara, Strindbergs Intima Teater och Hamn museum. Hon är just nu delaktig som regissör i scenkonstprojekt Rosmarys Baby tillsammans med 50 fysiska skådespelare och 7 regissörer.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Låt mig få vakna ur denna onda dröm, som avslutade livet på den familj jag aldrig fick träffa.
Om Anette Sallmander:Anette Sallmander är scenkonstnär och kulturproducent. Hon har varit verksam på fria teatrar och institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan Stockholm och Riksteatern.Det senaste året har hon arbetat med scenkonst projekt Jag ljuger hela tiden en pjäs om Förintelseöverlevare och deras barn med den ideella föreningen Non Serviam där hon medverkat och producerat föreställningar i samarbete med bl.a. Kulturhuset Stockholm, Unga Klara, Strindbergs Intima Teater och Hamn museum. Hon är just nu delaktig som regissör i scenkonstprojekt Rosmarys Baby tillsammans med 50 fysiska skådespelare och 7 regissörer.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Vi gästas av Bård "boerd" Ericson och pratar om hans musik och släpp på Anjunadeep, men även om den parallella karriären som kontrabasist med uppdrag hos t.ex. Radiosymfonikerna och på Kungliga Operan. Även snack om live-framträdanden, chiptunes, sång, basgångar och mycket mycket annat.
Följ boerd:
Spotify: https://open.spotify.com/artist/5E5cEevLYdQHU04gIkA3ff?si=jo0ikZnqROSdp_x_kbx2Jg
Instagram: www.instagram.com/boerddd/
Facebook: www.facebook.com/boerdmusic
Soundcloud: www.soundcloud.com/boerd
Supporta Dansmusikpodden via Patreon och ta del av exklusiva poddavsnitt, tävlingar och behind the scenes-material:
www.patreon.com/dansmusikpodden
Snacka loss i vår Facebook-grupp:
www.facebook.com/groups/1813288435494427
Följ oss:
Instagram: www.instagram.com/dansmusikpodden
Facebook: www.facebook.com/dansmusikpodden
Twitter: www.twitter.com/dansmusikpodden
Özze: www.instagram.com/ozze.can
Mats: www.instagram.com/matswurnell
Mejla oss: [email protected] -
Ibland nöp farbröderna mig i kinden så det gjorde ont och sa sheine meidele, vackra lilla flicka, men det behövde dom.
Om Anette Sallmander:Anette Sallmander är scenkonstnär och kulturproducent. Hon har varit verksam på fria teatrar och institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan Stockholm och Riksteatern.Det senaste året har hon arbetat med bl.a. föreställningen och workshoppen Självbilder i både Namibia och Sverige. Med den ideella föreningen Non Serviam har hon medverkat och producerat föreställningar i samarbete med bl.a. Kulturhuset Stockholm, Unga Klara och Strindbergs Intima Teater. Hennes texter kan nu läsas i böckerna Tankar för dagen och Can art aid in resolving conflicts? Är just nu i start fasen för nytt konstprojekt som kommer att samla konstnärer från olika fält kring ämnet biologisk mångfald.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Operan i Stockholm har problem. Pålarna som huset vilar på är ruttna och taket läcker. Varför händer inget? Dessutom om Minneskören för dem med kognitiva problem och visselblåsaren som vittnar inifrån Facebook.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I över 50 år har frågan om ett nytt Operahus i Stockholm ältats. Nu säger Operan nej till Fastighetsverkets ombyggnad av det gamla huset för 1,6 miljarder. Det går inte att bedriva operaverksamhet med det förslaget, menar Operans VD Birgitta Svendén som får sällskap i programmet med av f.d. kulturministern Leif Pagrotsky och Svenska Dagbladets arkitekturkritiker Elisabeth Andersson. Kan de bryta handlingsförlamningen om Kungliga operan innan dess ruttna pålar glider ut i Norrström?
Minneskören i Göteborg hörde av sig till Nordegren & Epstein. Det är en kör för personer med minnesproblematik och deras anhöriga. En av grundarna är anhörigkonsulenten Jerker Eklund. Han berättar bl.a. att de alltid startar med samma två låtar för igenkänningens skull; "Zero zero" (Hylands hörna) och "God morgon, god morgon" (Frukostklubben med Sigge Fürst).
Igår frågades den f.d. Facebookanställda avhopparen Frances Haugen ut i USA:s senat om hur mycket medveten skada Facebook egentligen gör. Hon menade att inte bara antivaccinationskampanjerna, utan också stormningen av Kapitolium och tonårsflickors död i anorexi triggas av Facebooks algoritmer som lotsar användarna till alltmer extremt innehåll. Thomas har själv märkt att hans flöde är fullt av mycket antivaccinationspropaganda - en del liknar ryska desinformationssajter med taffligt språk.Programledare: Thomas Nordegren
Bisittare: Louise Epstein
Producent: Ulrika Lindqvist -
Späckat avsnitt om tyska Theatertreffen och Scenkonstbiennalen som båda ägt rum online men som vanligt krockade. Och så lägger vi våra känsliga kritikernäsor i veckans debatt om Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs "En ensam plats" i Expressen.
Föreställningar som nämns och minns i detta avsnitt är:
Einfach das Ende der Welt av/efter Jean-Luc Lagarce (Juste la fin du monde/It's only the end of the world) i regi av Christopher Rüping, livestream från Schauspielhaus Zürich 13 maj 2021
Show Me A Good Time av och med Gob Squad, 12 h livestream från Berliner Festspiele och andra delar av Berlin, 14 maj 2021
Maria Stuart av Friedrich Schiller, regi Anne Lenk, inspelning från Deutsches Theater Berlin
Reich des Todes av Rainald Goetz, regi Karin Beier, livestream från Deutsches SchauSpielHaus Hamburg 21 maj 2021
Der Zauberberg, baserad på Thomas Manns roman (Bergtagen), regi Sebastian Hartmann, livestream från Deutsches Theater Berlin 22 maj 2021
Scenkonstbiennalen:
Är det krig än av Mikhail Durnenkov, regi Natalie Ringler, Teater Galeasen
Klaus Nomi av Lucas Svensson, musik Jonas Redig, regi Sunil Munshi, Kungliga Operan
Proxy av Martin Forsberg, Norrdans
På spaning efter den tid som flytt av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson efter Marcel Proust, Orionteatern
Från Uppsala stadsteater nämns också:
Inte hela världen? (Juste la fin du monde) av Jean-Luc Lagarce från 2016 & 3 vintrar av Tena Štivičić från 2019, båda i regi Anja Suša
Revolution Now av Gob Squad, 2012
Bonusmaterial: Den skojiga listan "How to opera Germanly" finns att fnissa åt här: https://www.operaclick.com/forum/viewtopic.php?t=7917 -
Vi har sett tre onlineproduktioner: Kungliga Balettens Sonatra av Joseph Sturdy, Uppsala Stadsteaters Blåkepsen och Vargluvan av Åsa Mendel-Hartvig i regi av Mikaela Ramel, och Hon ska heta Minou av Ada Berger (Unga Dramaten och Malmö Stadsteater). Och så diskuterar vi en kritikdebatt som uppstått i Storbritannien där en skådespelarorganisation gjort en lista på skrivregler åt teaterkritiker för att undvika rasistiska recensioner.
Med: Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos
Länkar
Blåkepsen och Vargluvan, Uppsala Stadsteater
https://uppsalastadsteater.se/blakepsen-vargluvan/
Hon ska heta Minou, Unga Dramaten
https://www.dramaten.se/repertoar/hon-ska-heta-minou/
Sonatra, Kungliga Operan
https://www.operanplay.se/
Artikeln om kritikdebatten i England:
" Theatre critics should not mention actor’s race, gender or age to avoid 'unconscious bias' "
https://www.telegraph.co.uk/news/2021/04/23/theatre-critics-should-not-mention-actors-race-gender-age-avoid/ -
Tyskt tema med sjungande hjältar i veckans avsnitt. Vi har sett tredje delen i Nibelungens ring - Siegfried - streamad från Göteborgsoperan och Klaus Nomi från Kungliga Operan. Vi kritiserar ljudmixar och kameravinklar men beundrar röster. Dessutom kommer Loretto ut som Brünhilde och Cecilia går igång på Klaus Nomis limepaj.
Medverkande: Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos -
I det här socialt distanserade men ansvarsfulla avsnittet, då Alice och Kristoffer sänder hemifrån med Eva i studion, fokuserar redaktionen främst på serier.
Redaktionen diskuterar att Göteborgs filmfestival 2021 kommer att hållas helt digitalt.
Alice recenserar The Crown säsong fyra och hyllar bland andra skådespelarna Emma Corrin i rollen som prinsessan av Wales, Diana och Gillian Anderson som premiärminister Margaret Thatcher. Givetvis får Olivia Colman som spelar drottning Elizabeth också bra betyg.
Eva recenserar svenska komediserien Dips och är positivt euforisk om den. Kristian Luuk får mycket beröm för sin insats i serien.
Alice och Kristoffer tipsar om HBO-miniserien The Undoing av David E. Kelley, skapare av Big Little Lies mm., med Susanne Bier i regi (Bird Box, The Night Manager) och med Nicole Kidman, Hugh Grant och Donald Sutherland i huvudrollerna. Då sista avsnittet inte sänts vid inspelningen blir det ingen recension, men båda två hyllar skådespelarinsatserna.
Alice och Kristoffer tipsar dessutom om ett par konsertfilmer som släppts nyligen.
Kite på Kungliga Operan som spelades in 2019 och nyligen blev tillgänglig på SVT Play. Det svenska synthpopbandet spelade i ackompanjemang med kör och orkester tillsammans med en fantastisk ljusshow. Taylor Swifts Folklore: The Long Pond Studio Sessions, som dessutom följer smygskapandet av artistens album Folklore. Intimt och mysigt, helt enkelt.Programledare: Alice Dryden, Kristoffer Rissanen & Eva Gustavfsson
Detta är en podcast från K103 Göteborgs Studentradio
- Laat meer zien