Lars Lingman Podcasts
-
Det är med stor glädje vi idag firar 100 avsnitt av vår podd! Vad som började som en längtan att förstå mer och bredda samtalet om ämnet, har nu växt till en viktig plats för fördjupande och utforskande av olika aspekter kring allt som berör området lärande. I det här speciella 100:e avsnittet får du följa med programledare Katarina Pietrzak på RISE och producent Sandra Löv - på en tillbakablick över arbetet med podden. Du kommer också att höra från några olika gäster som representerar de perspektiv som har blivit tongivande för Livslångt och som har gjort att vi idag är en stolt och engagerad del av det samtal om livslångt lärande och kompetensförsörjning som pågår i Sverige. En tillbakablick som denna kan bara bli ett axplock, vi har haft möjlighet att prata med så många fantastiska gäster och ta del av en mängd perspektiv under de nästan två åren som gått! Det är med tacksamhet vi nu firar vårt hundraavsnitt med ballonger, bubblor och bildning, tack till alla våra grymma lyssnare som har följt oss på resan!
I avsnittet hör du förstås spår även av Livslångts medresenärer på hela resan, Carl Heath och Lars Lingman. -
Hon var Livslångts allra första bokade gäst och nu nästan två år senare är hon tillbaka för att både titta i backspegeln och blicka framåt kring vart det livslånga lärandet i samhället är på väg. Om vad det är för mänskliga behov som verkar styra det. Hör Cecilia Bjursell, centrumledare på Encell, Centrum för livslångt lärande vid högskolan i Jönköping. Ett samtal om att fylla 50 och inse att visst lärande bara kan komma med tiden och om att lära av det som ligger bakom en. Men också om att förstå både nuet och vad som kommer härnäst när hela samhället rör sig mot ytterligheter. Som mot det hårt styrda, mot auktoritära, slutna och fasta strukturer. Men samtidigt mot det öppna, flexibla och inkluderande prototypandet. Och så pratar vi om projektet vi tillsammans varit involverade i (Digital Pedagogik och kompetensförsörjning i industrin), där vi förstått mycket om hur en vuxen människa lär sig. Om hur mycket kunskap som finns om det, men hur lite den kunskapen används...
Avsnitt 98 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE och Lars Lingman och Cecilia Bjursell. Rapporten som nämns i avsnittet hittar du här https://ju.se/center/encell/nyheter/nyheter/2022-12-05-rapport-larande-i-arbetslivet---motivation-digitalisering-och-effekter.html -
I dagens samhälle pratar vi ofta om hur viktigt det är att vara lärande och utveckla oss för att kunna möta de snabba förändringar som sker i arbetslivet. Men vad innebär det egentligen att vara lärande? Och hur kan vi skapa balans och möta både behovet av att lära oss nya saker - och behovet av att skapa värde genom vårt jobb? För det är nämligen kombinationen som ger nåt så eftersträvansvärt som - lycka. Det menar veckans gäst, möt Martin Lackéus, forskare vid avdelningen Entrepreneurship & Strategy på Chalmers Tekniska Högskola - och entreprenör. Avsnitt 94 är ett samtal om att värdeskapande och lärande är som olja och vatten, de vill gärna separera från varandra. Så separeras teori från praktik. Lackéus menar att lärande måste in i det vardagliga arbetet och till det behövs en viss substans. Medverkar gör även Lars Lingman, programledare är Katarina Pietrzak på RISE och producent för Livslångt är Sandra Löv.
-
Innovation - vad är det egentligen? Idag pratar vi mycket i samhället om att vi behöver radikal innovation för att klara den omställning, förändring och transformation vi lever i. Men hur åstadkommer man innovation på riktigt? Och vad kräver det av oss? Möt Leif Denti, forskare i innovationspsykologi vid Göteborgs universitet. Om att lära och om att avlära, nåt som verkligen kan vara svårt och jobbigt eftersom förändring oftast är försämring på kort sikt, men där den som blir bäst på att lära också vinner innovations-racet. För att det ska ske måste vi dock göra upp med nollfels-kulturen. Och med hatthyllan...
Avsnitt 92 är ett samtal med Leif Denti som menar att mängden möten i en organisation är ett tecken på ineffektivitet och som helst skulle vilja byta ut ordet innovation mot nåt annat och uppmana alla organisationer att locka fram sin inre rumpnisse och fråga - varför gör vi på detta viset? Programledare är Katarina Pietrzak på RISE, producent Sandra Löv och medverkar gör även Lars Lingman. -
Genom att förstå artificiell intelligens (AI), förstår vi människan och vår mänskliga intelligens bättre. För vad menar vi med just intelligens och vad innebär egentligen den AI-utveckling som snart nämns i varenda sammanhang? Är det som en del befarar ett obehagligt verktyg som kan bidra till en mörk teknisk utveckling bortanför vår kontroll - eller är det ett sätt för oss att faktiskt utveckla vår mänsklighet och utveckla oss? Eller kan det kanske bidra till både och? Och vad betyder det i så fall, för vårt livslånga lärande?
Möt Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet och vicerektor för AI och innovation där, som menar att området AI hör hemma inom samhällsvetenskapen och att vi alla behöva lära oss mer för att kunna ha de viktiga diskussioner som hela AI-utvecklingen kräver. För ett sätt att ta sig an och förstå det, är att sluta tro att det handlar om endast teknik och digitalisering, även om det är en viktig faktor. Men att prata om AI avgränsat till det, är som att prata om sexualitet som endast anatomi.
I avsnitt 90 av Livslångt möter Katarina Pietrzak och Lars Lingman Amy Loutfi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet som också leder forskargruppen AASS Machine Perception and Interaction Lab, och som är vicerektor för AI och Innovation. -
Hon var hög chef inom Public Service och journalist ut i fingerspetsarna. Men när familjens nya hund visade sig ha behov som krävde allt djupare förståelse för både beteenden och psykologi, började en helt ny resa av lärande som till slut blev ett yrkesbyte. Där insikten om vad det innebär att vara en bra ledare som skapar förutsättningar för lärande är ännu större idag än förut. Möt Cecilia Roos Rosendahl som idag driver företaget Nospromenaden i Stockholm med hunddagis och hundpensionat och som erbjuder olika kurser för människor med hund. Om hon fick starta en utbildning för ledare idag, vad skulle man då lära sig där? Hör vad Cecilia lärt om människor genom att lära sig förstå hundar!
Avsnitt 88 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak på RISE, Lars Lingman och Cecilia Roos Rosendahl, certifierad hund-beteendevetare, hundinstruktör, instruktör i personspår och kantarellsök och snart färdigutbildad hundpsykolog - på Nospromenaden Hundcenter AB. -
Begreppet har seglat upp i nästan varje sammanhang kopplat till både organisationsutveckling och lärande. Psykologisk trygghet krävs för att lärande ska kunna ske. Men det är på inget sätt ny kunskap att rädsla minskar de möjligheterna eller att det påverkar tryggheten att se andra bli åthutade eller sänkta i möten. Möt Frida Skog, psykolog på Sandahl Partners i Stockholm som jobbar med organisationer i allt från krishantering till ledarutveckling - och som ser att det mesta hon gör relaterar till lärande.
Avsnitt 82 är ett samtal om hur alla våra små beteenden mot varandra i vardagen är nyckeln till både utveckling, innovation och just lärande. Du hör Frida Skog från Sandahl Partners i ett samtal med Lars Lingman och Katarina Pietrzak på RISE. Boktips för att lära mer som nämns i podden: Mastering civility av Christine Porath, The Fearless Organisation av Amy Edmondson och Creative Construction av Gary Pisano. Se också denna blogg från Sandahl Partners för mer fördjupning.
https://www.sandahls.se/2020/02/05/bygg-en-felkultur-for-trygg-excellens/
https://www.sandahls.se/2021/11/30/att-skapa-en-innovationskultur/ -
Skoltröttheten fick honom att hoppa av skolan och nattjobba - men en enskild lärare fiskade upp honom och lyckades få honom tillbaka till skolan igen. Dagen efter studenten ryckte han in i det militära, det bästa som kunde ha hänt enligt honom själv. Föreningslivet, rollspel och ungdomsrörelsen blev en minst lika viktig skola som det formella och hela livet har lärandet vid sidan av blivit nästan som en identitet. Idag är han senior forskare på enheten Teknologier för interaktion på RISE och drivs fortfarande varje dag av att lära nytt.
Livslångt har fått önskemål att berätta mer om vilka vi är som driver podden - och vad det är som driver oss. I fyra avsnitt framåt får du därför möta och lära känna oss och vårt engagemang i just lärandefrågor. Möt Carl Heath i avsnitt 72 och ett samtal med Lars Lingman om allt lärande som sker i en människa och i hela samhället. -
Han gjorde allt utom skolarbetet på gymnasiet och lärde sig enormt mycket av det. Det militära som sen fångade upp honom blev vägen in i pedagogikens och lärandets innovativa land, och där har han sen varit kvar som biträdande rektor, som undervisningsråd på Skolverket och nu som chef för enheten Livslångt lärande på RISE.
Livslångt har fått önskemål att berätta mer om vilka vi är som driver podden - och vad det är som driver oss. I fyra avsnitt framåt får du därför möta och lära känna oss och vårt engagemang i just lärandefrågor. Möt Lars Lingman i avsnitt 71, intervjuad av sin medarbetare och kollega Katarina Pietrzak på RISE. -
Carl, Lars och Katarina sammanfattar det samverkansprogram som regeringen initierade 2019 - för livslångt lärande och kompetensförsörjning. Programmet har innehållit tio arbetsgrupper från en mängd olika sektorer i samhället. Vad är det Sverige behöver, vad vill regeringen åt och vad innebär egentligen samverkan? Vad ska den leda till och hur ser vi ett ökat lärande genom det?
Avsnitt 67 är ett samtal mellan Carl Heath, Lars Lingman och Katarina Pietrzak på RISE, och i avsnittet hör du också klipp från den avslutande konferensen för samverkansprogrammet om lärande och kompetensförsörjning, Arena Livslångt Lärande, som arrangerades på uppdrag av Vinnova i maj 2022. -
Skellefteå har återtagit sitt DNA och gräver idag inte bokstavligen guld som en gång i tiden, men mycket annat gör att hela världens blickar återigen riktas mot staden. Med en batterifabrik av gigamått och en blomstrande spelindustri, följer fler arbetstillfällen än arbetssökande och stora krav på allt som en stad är, från infrastruktur till utbildning, kultur och fritid. Hur tar man sig an en sån enorm expansion och vad innebär det för lärande? Hur märker invånarna att deras stad utvecklas rekordsnabbt?
Möt Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör i Skellefteå i ett samtal om möjligheter och utmaningar, om nyfikenhet och om hur en progressiv industri ställer krav också på att den offentliga sektorn och staden steppar upp. Avsnitt 65 är ett samtal mellan Katarina Pietrzak och Carl Heath på RISE och Kristina Sundin Jonsson i Skellefteå. Reporter i Skellefteå är Livslångts Lars Lingman. -
Vi behöver minska den avgrund som just nu öppnar sig mellan alla som satsar på lärande och kompetensutveckling - och de som inte gör det. Innovationstakten inom lärande går så enormt snabbt, och vi riskerar både som organisationer, som nation och som individer, att halka efter. Men det finns konkreta steg att ta och vi behöver börja gå. Möt författaren, ledaren och pedagogen Pär Lager bakom den nya och omtalade boken Upskill och Reskill som väcker frågor som; vad i ditt jobb/vilka moment tror du kommer ha försvunnit om 5 år? Vad tror du att det innebär för dig? Vems/vilkas ansvar känner du att det lärande som krävs sker övergripande på din arbetsplats?
Avsnitt 59 är ett samtal om att lära genom att göra, och om att förstå både varför du ska göra det, vad allt det där lärandet är om - och hur du kan ta dig an det. Medverkar gör Katarina Pietrzak och Lars Lingman från RISE, tillsammans med Pär Lager på Försvarshögskolan. -
Dina ögonrörelser visar hur du läser och lär dig och forskningen på det har lett oss fram till teknik som idag stödjer elever med läs- och skrivsvårigheter, men som också bidrar till ökat läsande på gruppnivå bland barn. .Hör Gustaf Öqvist Seimyr, forskare i ögonrörelse-mätning och läsning vid Karolinska Institutet och den bakom den forskning som nu utvecklats i bolaget Lexplore, med visionen om att alla barn ska hitta till läsningens magi. Genom tekniken kan lärare och skolor få bättre förutsättningar i sin vardag att kunna hjälpa alla sina elever.
Avsnitt 57 är ett samtal mellan Lars Lingman och Katarina Pietrzak på RISE, och Gustaf Öqvist Seimyr, datorlingvisten som disputerade 2006 vid Uppsala Universitet på en avhandling om läsbarhet på mobiltelefoner. -
I det ingenjörsland som Sverige så ofta sägs vara, behöver vi kanske än mer medvetet göra plats för det intellektuella klipulver som andra dimensioner i lärandet kan bidra med. Om estetikens, skönhetens, konstens litteraturens, sportens och känslans plats och om hur viktigt det är att erbjuda, men aldrig tvinga in människor - i andra världar och platser än de invanda. Platser som väcker lusten och gnistan för att lära nytt. Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm och professor i företagsekonomi vill röra om i själen.
Avsnitt 56 är ett sinnesvidgande samtal om känslans plats i det eviga lärandet, med Katarina Pietrzak och Lars Lingman på RISE, och Lars Strannegård på Handelshögskolan. -
I en tid av starka krafter i världen som vill kontrollera information och vår förmåga (eller oförmåga) att se fakta - pratar vi med professorn som i sin ungdom själv upplevde mekanismerna och känslan av att något eller någon ligger bakom illasinnade komplotter. Möt Annika Rabo, professor i socialantropologi och medlem i Comparative Analysis of Conspiracy Theories - ett europeiskt nätverk med fler än 160 forskare från 40 länder.
Under livet som socialantroplog har det blivit många koppar kaffe med en mängd människor i både Beirut och Aleppo, där Annika länge försökt förstå ett vardagsliv där stark skepsis, genuin oro eller ångest tagit över och skapat konspirationsteorier som genomsyrar allt. Och där hon upptäckt att det i princip är omöjligt att bryta igenom det, med information eller kunskap. Det, måste ske långt innan teorierna har fått fäste.
Avsnitt 53 är ett samtal mellan Annika Rabo professor vid Stockholms universitet, och Lars Lingman och Katarina Pietrzak på RISE. - Laat meer zien