Malcolm Gladwell Podcasts
-
I veckans avsnitt djupdyker Pontus ned och förklarar uppkomsten av sina pianokunskaper efter sina intensiva inspelningar i studion Riksmixningsverket under hösten. Vi pratar även om hyperfokus och kroppens och sinnets kreativa cykler och värdet av att återhämta sina krafter i skapandet. Givetvis bjuder vi också på publikfrieri i form av nöjesnyheter om BLUR, en Pepsi-dokumentär, Tre Pappor-debatten och mycket, mycket mer.
Följ oss gärna genom att prenumerera i poddappen. Välkomna!
www.instagram.com/kulturbarnen
Dessutom:Systrarna Williams
King Richard
Hyperfokus
Mihaly Csikszentmihalyi
FLOW
Riksmixningsverket
Benny Andersson
10.000 Timmar
K. Anders Ericsson
Malcolm Gladwell
Hjältens resa
Picasso
Tre Pappor
Klickdebatter
Idas Nyhetsbrev
SVT:s Adventskalender
Alva Bratt
Pepsi, Where’s my jet?
Netflix
Metallica - No repeat tour
Rick Rubin & John Fruciante
Red Hot Chili Peppers
Låtordning på vinyl
Luger
Way out West
BLUR
90-talsnostalgi
Notting Hill
That 90’s Show
Milla Kunis
Ashton Kutcher
’Meet me in the bathrooom’
The Strokes
Yeah yeah yeah’s
Dina Ögon - ’Undantag’ & ’Oas’
Duschpalatset
-
"Hur kommer det sig att vissa människor är begåvade beslutsfattare medan andra ständigt klantar till det?
Varför följer vissa människor sina instinkter och hamnar rätt medan andra hamnar fel?
Och varför är de bästa besluten ofta de som är helt omöjliga att förklara?"
Madi och Marvin har börjat läsa boken Blink av Malcolm Gladwell.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
"Hur kommer det sig att vissa människor är begåvade beslutsfattare medan andra ständigt klantar till det?
Varför följer vissa människor sina instinkter och hamnar rätt medan andra hamnar fel?
Och varför är de bästa besluten ofta de som är helt omöjliga att förklara?"
Madi och Marvin har börjat läsa boken Blink av Malcolm Gladwell.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vad skulle du göra annorlunda om du var övertygad om att oddsen är med dig, att dina möjligheter att lyckas med det du vill är långt större än du tidigare har förstått. När statistik presenteras i en studie över odds så utgår den från en så kallad Bell kurva - den heter så för att den ser ut som en kyrkklocka, och alla medelvärden ligger i mitten. Till höger och vänster om mitten har du vad vetenskapsjournalisten Malcolm Gladwell kallar "outliers" - de som bryter trenderna.
Utforska dina odds hypnotiskt med Fredrik Praesto och Ulf Sandström i ett av kapitlen ur boken Unpack Your Existence (Amazon 2022).
Du kan nå oss på [email protected]
-
När Fedja Porobic var med i avsnitt 61 och berättade om ett case kring paid social och framförallt Facebook Ads så var det många som lyssnade in.
Avsnittet är ett av de mest lyssnade 2021 och Fedja berättade då om framgångarna med paid social för företaget Under Your Skin. Nu är han tillbaka igen för att prata specifikt om strategi och funnels för paid social.
Och vad som krävs för att lyckas med annonsering i sociala kanaler.
Den här gången pratar vi inte om ett case utan djupdyker i hur man skapar en effektiv strategi för paid social, och de viktigaste delarna i den. Men också hur man bygger upp funnels med olika faser och innehåll för att ta hand om både kall och varm trafik.
Det får du höra i det här avsnittet och Fedja delar mängder med bra tips och guldkorn. Ett riktigt inspirerande avsnitt med mycket som du kan börja testa och implementera direkt.
Om gästen
Fedja Porobic är en growth hacker och e-handelsproffs med specialitet inom framförallt paid social och influencer marketing. Han har gedigen erfarenhet som konsult men har också drivit ett flertal egna e-handelssajter.
Sedan ett år tillbaka så driver han growth-byrån Porobic Group som har växt i rekordfart och man har idag 30 anställda. Man satsar bland annat stort på innehållsskapande för sina samarbeten och paid social är en av de främsta områdena.
Om avsnittet
Vi inleder avsnittet med att prata om vad Fedja anser är viktigast för att lyckas med paid social och vi pratar om konceptet kring buckets som är viktigt att förstå. Fedja förklarar sedan hur han ser på strategi inom paid social och vad den bör innehålla.
Och han lyfter vikten av att hela tiden testa allt från innehåll till format.
Han berättar efter det om vad funnels är inom paid social, varför man ska arbeta med dem och vad det finns för huvudsakliga typer. Och vi fördjupar oss sedan i hur han går tillväga för att skapa en funnel och hur innehållet ser ut i de olika faserna.
Du får dessutom höra:
Varför det är så viktigt att fokusera på innehållet
Vad som skiljer mellan olika plattformar och kanaler
Och vikten av att lägg tid på research och analys
Fedja delar även mängder med exempel och tips i avsnittet. Inte minst vad som är viktigast för att bli riktigt vass på paid social och funnels.
Det finns som vanligt länkar till de resurser och verktyg som nämns i avsnittet här nedan. Plus ett antal boktips från Fedja samt personer och taggar du borde följa på TikTok.
Nedan hittar du även en grafik som de vilka inkluderingar och exkluderingar som han pratar om i avsnittet och rekommenderar i respektive fas i en funnel för paid social.
Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Fedja Porobic på LinkedIn
Porobic Group webbsida
Porobic Group på LinkedIn
Under Your Skin: Storytelling i Facebook Ads med Fedja Porobic #61 (poddavsnitt)
Flip the Funnel av Joseph Jaffe (bok) Adlibris Bokus
David och Goliat av Malcolm Gladwell (bok) Adlibris Bokus
Taggar och profiler att följa kring e-handel och marknadsföring på TikTok:
@sellanythingonline
@adleaks.com
@jimmy_talbert
@marketingmax
#ecommercetips #ecommerce #Ecommercehacks #commerce #Shopify #Shopifyhacks #Shopifytips #paidsocial #facebookads
Tidsstämplar
[3:45] Fedja börjar med att förklara om vad han anser är viktigast för att lyckas med paid social idag. Bland annat hur viktigt innehållet och det kreativa är i jämförelse med tekniken. Och vi pratar om hur man jobbar bra med de olika plattformarna och buckets.
[6:26] Vi pratar vidare om vad konceptet kring buckets innebär för vår strategi och hur vi arbetar med paid social. Fedja pratar också om vikten av att använda plattformarnas AI och automatiska system för att optimera annonseringen.
[9:28] Fedja berättar om hur han ser på strategi för paid social och vad den bör innehålla. Mycket fokus på contentstrategin och att göra grundlig research kring branschen, -
Bortom ditt logiska tänkande finns en snabbare slutledningsförmåga som kan matcha mönster och minnen på en bråkdels sekund. Boken Blink av Malcolm Gladwell handlar om vetenskapen kring detta. Podden här är en hypnotisk resa som utforskar detta, ur boken Unpack Your Existence, Amazon vintern 2021.
Du når oss intuitivt på [email protected]
-
Malcolm Gladwell is a journalist, author, and public speaker. He is the host of the popular podcast "Revisionist History" and his new book "Talking to Strangers: What We Should Know about the People We Don't Know" is available now. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices
-
Shownotes – Avsnitt 148
Ser shownotes konstiga ut så finns det här också. Spelades in söndagen den 7 januari samtidigt som att solen skapade en otroligt vacker solnedgång i Stockholm. Detta är avsnitt 148, och eftersom att 148 även kallas för Dunbars nummer (https://en.wikipedia.org/wiki/Dunbar%27s_number) så handlar detta avsnitt om; Vad vi gjort under julen (Björn har läst böcker och tittat på Dr Who, Johan har tittat på TV-serierna The Defenders och Lucifer, Mats har spelat och tipsar om säsong 2 av Dirk Gentlys Holistic detective agency och spelet Blood Bowl 2, Björn vill ha VR men ändå inte, vi minns 2017, Spectre och Meltdown, att USA tittar på telefoner och datorer när man reser in, att nån har stulit en del av en väg i Kina, att nästa vecka är det CES, om riktigt trådlös laddning, om Apple och ”batteri-gate”, vilka saker som Apple borde göra under 2018, att GDPR gör att det finns företag som inte längre vill göra affärer i Europa, hur facebook kommer ändra regler kring klickbait och johans tankar kring sin nya OnePlus 5T. Sedan så tar vi självklart och avslutar med lite pryllista. Fördjupningslänkar- Björns jul: - BOK: "Weapons of Math Destruction" av Cathy O'neil om hur man Machine Learning kan användas på fel sätt. - BOK: "Blink: the power of thinking without Thinking" av Malcolm Gladwell som handlar om intuition, vilket faktiskt påminner rätt mycket om just boken innan. - BOK: "Sources of Power: How People make Decisions" av Gary A. Klein. Handlar också om hjärnan och när man läser den så ser man även där kopplingarna mot Machine Learning (eller i neurala nätverk). - BOKSERIE: Ender's Game, Speaker for the Dead, Xenocide, Children of the Mind av Orson Scott Card - TV-SERIE: Doctor Who - Johan - TV-SERIE: The Defenders - TV-SERIE: Lucier - Mats - TV-SERIE: Dirk Gently´s Holistic Detective Agency - SPEL: Blood Bowl 2 - Björn vill nästan ha VR men inte - Vad minns vi från 2017 - Säkerhetshål - BONUSLÄNK: http://breachlevelindex.com/ - Lite mer: https://venturebeat.com/2018/01/01/10-worst-tech-stories-of-2017-from-equifax-to-net-neutrality-to-that-awful-sam-altman-post/ - Spectre och Meltdown - info länk 1 - info länk 2 - BONUSLÄNK: https://stratechery.com/2018/meltdown-spectre-and-the-state-of-technology/ - USA tittar de i telefoner och datorer - I kina har man stulit en del av en väg - Nästa vecka är det CES - Trådlös ladding på riktigt - Apple och batterigate - Länk 1 - Länk 2 - 10 saker som apple borde fixa under 2018 - Det finns företag som väljer att sluta göra affärer i europa på grund av GDPR - Facebook och klickbait - Länk 1 - Länk 2Pryllistan- Johan: Ett runt klot i hallen för att styra sina lampor - Björn: Har fått allt han vill ha - Mats: En ny kontorsstol 😊 Deltagare i avsnittet:- Johan: @JoPe72 - Björn: @DiverseTips - Mats: @Mahu78 Frånvarande denna veckan:- David: @dlilja Egna länkar- En Liten Pod Om IT på webben - En Liten Pod Om IT på Facebook Länkar till podden:- Apple Podcaster (iTunes) - Overcast - Stitcher - Acast