Mats Ek Podcasts
-
Ständigt aktuell konstnär och kulturpersonlighet som rör sig fritt mellan olika konstformer. Ett program där hon får umgås med dem hon inte umgås med annars.
Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.
Kraftöverföringen mellan två människor- Han är den finaste människa som jag har mött. Han är snygg,han är vacker och elegant.
Det säger Marie-Louise Ekman när hon pratar om sin man Gösta och om den svåra tiden när han blev sjuk.
- Från en dag till en annan så var verkligheten overklig. Helt plötsligt så var den ena av oss sjuk. Mycket sjuk. Det som vi i början trodde var behandlingsbart kanske inte var det. Man fick helt enkelt se. Vi satt hos kirurgen på Huddinge sjukhus som allvarligt berättade att chansen för att inte överleva en operation var femtio procent.
Och om man överlevde den så var det vissa som inte överlevde första veckan kanske. Var Gösta villig att ta denna chans. Hans svar var otvivelaktigt ja.
- Viljan. Att inte visa. Sin innersta mening. Styrde allt vi gjorde.
Om Marie-Louise EkmanKonstnär, filmare, regissör, författare, 75 år. Född och bosatt i Stockholm. Tidigare Sommarvärd 1977, 1986, 1987, 1993, 1999 och 2008.
Konstnär och kulturpersonlighet som rör sig fritt mellan olika konstformer och ständigt aktuell. Har varit chef för Dramaten och rektor på Konsthögskolan i Stockholm.
I en retrospektiv utställning på Moderna Museet 2017 visades nära 350 verk ur hennes rika produktion av måleri, skulptur, textil och film. Året efter kom den hyllade boken Få se om hundarna är snälla ikväll med anteckningar från maken Gösta Ekmans sista sjukdomstid.
Gjorde 2019 kostym och scenografi till Carmen och Boléro i en bejublad uppsättning på Parisoperan, i regi av Mats Ek.
Orsakade lyssnarstorm med sitt Sommar 1977 som inleddes med orden ”Det här är pissråttan själv som talar” och läste högt ur hatbrev.Det här är mitt sätt att få umgås med dom människor som jag inte får umgås med annars.
Producent: Håkan Lahger
-
Mats Eks svanar dansar igen. Nu på Kungliga Operan i Stockholm, 28 år efter världspremiären i Umeå.
Hur minns man ett dansverk och hur förmedlar man rörelserna till en ny generation dansare?Det har Kerstin Berggren funderat över i kulturreportaget Mats Ek och Svansjön.Rörelseminnet är starkare än det intellektuella minnet.Har man en gång lärt sig cykla glömmer man det inte, säger Mats Ek.Han medverkar i programmet tillsammas med dirigenten JonathanDarlington och Monica Mengarelli som dansade drottningmodern i premiären 1987.En roll som hon nu förmedlat vidare till dagens unga dansare.Mats Eks uppsättning av Svansjön blev en världssuccé.Då användes inspelad musik, men nu har Hovkapellet intagit orkesterdiket