Mats Nileskär Podcasts
-
Artister har länge drömt och fantiserat om hur R&B hade låtit om Aaliyah fått leva. Musiken kallades för futuristisk redan vid millenieskiftet. Den skulle visa sig vara mer än så.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Aaliyah lärde sig tidigt hur man skapade stora poplåtar ur udda, säregna ljud. Många av hennes hits var egentligen inte mer än sångriff som upprepades till en elektronisk ljudmatta. Aaliyah framkallade en abstrakt blandning av R&B och hiphop. En modern diva mitt bland maskinerna, och med soulmusikens tidlöshet som ramverk.
Serien i två delar baseras på en av Aaliyahs sista intervjuer, samt hennes första möte med Mats Nileskär. Aaliyah var vid tillfällena 22 respektive 17 år gammal. I programmen medverkar även Timbaland, Missy Elliott, R Kelly, Janet Jackson, Kehlani, Asma Maroof, Kelela, Ginuwine och Ronald Isley. -
Vad sångerskan än gjorde blev det svart eller vitt. Det handlar om det outhärdliga och omöjliga att vara storartad. Du får Mats Nileskärs klassiska möte med Whitney Houston på toppen av sin karriär och vilsen i en dröm.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Med en vemodigt vacker precision sjöng Whitney in sig popevigheten genom att plocka ut sin bit ur gospelskatten, och placera den i ett plastigt och omvälvande 1980-tal. Whitney var krig, kärlek och vokal elitgymnastik. Newarkdottern kändes som "den nya Aretha Franklin" i den ursprungliga versionen av "Saving all my love for you", men skivbolagsdirektören Clive Davis tyckte att det lät för svart. En livslång karriärkonflikt var under uppsegling.
I avsnittet intervjuar Mats Nileskär också bland andra Dionne Warwick, Phyllis Hyman, Kashif och Bobby Brown.
-
Det började en kylslagen januarikväll 1978. Hiphop hade ännu inte fastnat på skiva, och discosoulen stod i zenit. När P3 Soul firar 45 år andas vi in ljudet av New York vid några tillfällen under historien. Söt soul som värmer hjärtat, och ett hotfullt malande mörker som speglar vår tid.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Kontroversiell och nyskapande drill färdades över Atlanten. Från Chicago till London, där den både vitaliserades och svartlistades, för att sedan landa i gängmiljö i Brooklyn. Det var ett tag sedan östkusten hade upplevt något liknande. Men varför blev en UK-influerad drillvariant det bästa sättet att beskriva hur New York ser ut och känns idag?
50 år tidigare drömdes det fram ett sött och melodiöst New York-ljudspår med viss bitter eftersmak. Ett läkande, honungslent sound tog staden genom svårigheter och tragedier, och ekar än idag.
Vinter i Brooklyn. En excentrisk rappare tömmer sig själv i obrutna ljudvågor på band, och drar sedan lika snabbt som han kom. Ett clowneri glider över i desperation och sorg med kamouflerade politiska insikter.
I nedslaget på amerikanska östkusten möter Mats Nileskär bland andra Moments, Alicia Keys, George Kerr, Young Costamado, Bam Bino, Melba Moore, RZA och Ol' Dirty Bastard.
-
Efter ett kvarts sekel återförenas Mats Nileskär och Quincy Jones för en resa genom populärmusiken. Från Chicagos sydsida via folkparkerna i Sverige till filmmusikdrömmen Hollywood och tidernas bäst säljande album.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Som producent och arrangör för några av de största som Michael Jackson, Ray Charles och Frank Sinatra har Quincy en avgörande plats i historien. Det var hans dynamiska och detaljrika fusion på 70-talets soloalbum som tog det vidare. Quincy lämnade aldrig rötterna i storbandsjazzen, men genom 1969-års "Walking in space", där han inspirerades av rymdåldern, blev uttrycket ett annat.
"Body heat" och "Mellow madness" gled över i sofistikerad drömlik funk och pulserande sensuell R&B, som la grunderna till en vinnande popformel. Quincy och Mats gräver djupt bland ljuden, känslorna och kriserna som ledde fram till Michael Jacksons "Off the wall" och "Thriller".
-
Samma kväll som Joey Bada$$ kliver på en scen i Stockholm serverar vi historien om rapunderbarnet som en gång kom fram med ryggsäcken full av psykedelisk poesi, new age-myter och boombap. Senaste albumet "2000" är närmast en resa tillbaka till den mentala platsen (mixtapet "1999").
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Mats Nileskär mötte Bada$$ första gången var han tonåring. Den andra gången hade Joey ett av 2010-talets mest glödande hiphopalbum bakom sig – ”All Amerikkkan Bada$$”(2017).
Ett öppet brev till Amerika fast mellan rasism och tolerans, paranoia och hopp. Ett verk som tar sig under huden på förtrycket. Framför allt är det kanske en meditation över våldet mot den svarta kroppen och en uppgörelse med ett land som gått vilse i Drömmen.
Uppväxten i Brooklyn var kringskuren av rädsla. På väg till skolan stoppade Joey Bada$$ för säkerhets skull ner en tegelsten i väskan, eller så stal han brytbladskniven ur morfars verktygslåda och tog med.
-
Det var ingen som tog groove så seriöst och bokstavligt som Hamilton Bohannon. Trummisen och bandledaren som startade dansen, och fick människor i trans med ett beat som blev modellen för disco, house, techno och andra stilar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Bohannon levererade skev rytmisk briljans och äventyrslysten synkopering i hypnotiska milstolpar mellan 1973 och 1983 ("Foot Stompin Music", "South African Man", "Let's Start the Dance").
Sedan valde Bohannon att stoppa beatet, drog sig tillbaka till huset utanför Atlanta, och levde på sin musik som samplades och omtolkades av nya generationer. Han blev något av en eremit. Ryktena började att cirkulera om ett av funkens olösta mysterium. När Mats Nileskär stod vid uppfarten till Bohannons villa i skogen i College Park var trollkarlen redo att prata för första gången på decennier. Men var han villig att avslöja hemligheten?
Programmet innehåller även möten med George Clinton, Earl Young (The Trammps, MFSB), Leroy Sugar Bonner (Ohio Players), Sly Stone, James Brown, Pavan och Farley Jackmaster Funk.
-
Efter ett kvarts sekel återförenas Mats Nileskär och Quincy Jones för en resa genom populärmusiken. Från Chicagos sydsida via folkparkerna i Sverige till filmmusikdrömmen i Hollywood och tidernas bäst säljande album.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Som producent och arrangör för några av de största som Michael Jackson, Ray Charles och Frank Sinatra har Quincy Jones en avgörande plats i historien. Det var hans dynamiska och detaljrika fusion på 70-talets soloalbum som tog det vidare.
Quincy lämnade aldrig rötterna i storbandsjazzen, men genom 1969-års "Walking in space", där han inspirerades av rymdåldern, blev uttrycket ett annat. "Body heat" och "Mellow madness" gled över i sofistikerad drömlik funk och pulserande sensuell R&B, som la grunderna till en vinnande popformel.
Quincy och Mats gräver djupt bland ljuden, känslorna och kriserna som ledde fram till Michael Jacksons "Off the Wall" och "Thriller".
-
Året är 1999, och Eminem vill inte prata. Han ligger utslagen i sängen, medan "The Slim Shady LP" gör sitt chockerande segertåg, och förändrar hiphopens spelregler.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
En vit MC med färdigheterna mer än på plats spottar eld och serverar sinnesrubbad cynism sällan hörd inom populärmusiken. Det är bara några år sedan Eminem hittade ett vräkningsbeslut på den husvagn i trailerparken norr om 8 Mile i Detroit, som han då fortfarande kallade för sitt hem. Inte så länge sedan han jobbade på Gilbert's Lounge för fem och en halv dollar i timmen.
Manager Paul Rosenberg har svårt att få liv i sin artist. En vit ärmlös T-tröja exponerar Slim
Shady-tatueringen på vänster axel. Eminem verkar sova när Mats Nileskär börjar samtalet med den unge rapparen.I programmet medverkar förutom Marshall Mathers: Angel Haze, Proof, Royce da 5'9, DJ Premier, Juice, Sage Francis, Baatin (Slum Village), Masta Ace, Jonwayne, Machine Gun Kelly, Macklemore, Asher Roth, Hopsin, PSTQ, Kashal-Tee, Cage, G-Eazy, Mac Miller, Hoodie Allen, Futuristic, Yelawolf med flera.
-
Ingen sjunger om kärlek som Sade Adu. För Sade handlar det framför allt om en livslång kamp, där känslorna mellan trohet och svek, resan mot det oundvikliga slutet resulterat i ljuva besvärjelser under en snart 40-årig karriär.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Sade skulpterade en egen form av soulmusik, och en ny bild av kompromisslöst artisteri. Under en lugn yta fanns en tyst storm. Till skillnad från många stora vokalister höll hon tillbaka, och skänkte lyssnaren ett välbehag genom lågmäld passion och tidlös minimalism.
Sade berättade för Mats Nileskär om rasismen som påverkade henne som barn i Essex, känslor av övergivenhet under Thatcher-eran, rötterna till en brittisk stil som bidrog till att förändra soul i Amerika, förbannelsen som hindrade henne att leva ett harmoniskt liv, och vad som hände när hon insåg att framgång inte per automatik innebar tillbedjan.
Avsnittet innehåller även intervjuer med Anita Baker, Greentea Peng och Fatback Band (Bill Curtis).
-
För det andra mötet med Stormzy tog sig Mats Nileskär till studion i Chiswick, London där artisten spelade in ansvarstyngda "Heavy is the head". Lika söt och hård som föregångaren, men ännu mer elastisk för grime.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Stormzy säger att samhällskriserna påverkat musiken i mindre grad än dom egna inre demonerna. Det är tungt att bära kronan och att härska i ett eget musikaliskt metauniversum.
I avsnittet hör du även intervjuer med Englands ilsknaste röst slowthai, Stormzys roadrapförebild Giggs, Aitch, Mac, C-Murder, Snoop Dogg och Teedra Moses.
-
Aaliyah verkade gå stark ur krisen. Hon refererade till sin mormor, och sin morfar som överlevde andra världskriget. Samtidigt fanns det ett mörker som omgav sångerskan.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Aaliyah distanserade sig från R Kellys namn. Men fick uppleva hur skuld lades på henne. Nästa steg skulle avgöra allt, och förändra R&B för evigt. Det var avgörande för Aaliyah att inte bara matcha R Kelly-samarbetet utan överglänsa det. I producent Timbaland fann Aaliyah en partner som fick ut det bästa ur hennes väna röst, och tillsammans formade de en ny elektronisk R&B. De flesta sångdivor insisterade på att vara i centrum, men Aaliyah visste vilken effekt hon skapade när hon gled in och ut ur musiken för att matcha ljuden. Många har efteråt försökt uppnå samma själfulla samverkan mellan människa och maskin. Tonen mellan sorg och sexighet lät nästan olycksbådande.
Aaliyah avsnitten är bland annat baserade på en av sångerskan sista intervjuer. Mats Nileskär mötte 22-åringen några veckor innan hennes död.
I timme två: Chynna som också lämnade oss alldeles för tidigt.
-
Artister har länge drömt och fantiserat om hur R&B hade låtit om Aaliyah fått leva. Musiken kallades för futuristisk vid millennieskiftet. Den skulle visa sig vara mer än så.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Aaliyah lärde sig tidigt hur man skapade stora poplåtar ur udda, säregna ljud. Många av hennes hits var egentligen inte mer än sångriff som upprepades till en elektronisk ljudmatta. Aaliyah framkallade en abstrakt blandning av R&B och hiphop. En modern diva mitt bland maskinerna, och med soulmusikens tidlöshet som ramverk.
Serien i två delar baseras på en av Aaliyahs sista intervjuer, samt hennes första möte med Mats Nileskär. Aaliyah var vid tillfällena 22 respektive 17 år gammal. I programmen medverkar även Timbaland, Missy Elliott, R Kelly, Janet Jackson, Kehlani, Asma Maroof, Kelela, Ginuwine och Ronald Isley.
-
När Mats Nileskär mötte Joey Bada$$ första gången var Brooklyn-aposteln bara barnet ett rapunderbarn med ryggsäcken full av psykedelisk poesi, new age-myter och boombap (Pro Era). När de träffades igen hade Joey ett av 2010-talets mest glödande hiphopalbum bakom sig All AmeriKKKan Bada$$ (2017).
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ett öppet brev till Amerika fast mellan rasism och tolerans, paranoia och hopp. Ett ljudspår till den trumpiska samtiden, och ett verk som tar sig under huden på förtrycket. Framför allt är det kanske en meditation över våldet mot den svarta kroppen och en uppgörelse med ett land som gått vilse i Drömmen.
Uppväxten i Brooklyn var kringskuren av rädsla. På väg till skolan stoppade Joey Bada$$ för säkerhets skull ner en tegelsten i väskan, eller så stal han brytbladskniven ur morfars verktygslåda och tog med.
-
RTJ-fyran landade i ett kritiskt läge för en söndersliten nation. Mitt i en pandemi, och med de plågsamma bilderna av en döende George Floyd under polisens knä.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ena handen blir en pistol. Den andra en knuten näve. Tillslaget är hårt och materialet bepansrat i en nostalgibefriad homage till klassisk hiphop. Gjord med ett självförtroende som bara kan komma ur livserfarenhet, misslyckanden och triumfer.
I det andra avsnittet får du även historien om Run The Jewels främsta förebilder Public Enemy. Chuck D pratar bland annat om farsoten som kallas färg ("Fear of a black planet").
I programmet möter Mats Nileskär också Hank Shocklee (Bomb Squad), Professor Griff, Flavor Flav, Jay-Z, Mr Len, Bigg Jus, De La Soul och Nice & Smooth. -
Brooklyn och Atlanta, paranoia och strippklubbar, undergång och fest trycktes ihop och så föddes en duo med superkrafter. Under ett par decennier fanns det en ståldörr som hindrade en grupp i stil med Public Enemy att ta sig in i det kollektiva hiphopmedvetandet. Men det hindrade inte Run The Jewels!
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
El-P, älskad frontfigur på östkusten oberoende scen (Company Flow och hyllade soloalbum)och Killer Mike, mäktig historieberättare som betraktades som smutsiga söderns Biggie, blev udda sängkamrater som knäckte fansen med budskap, bekännelser och inte minst brutalt battlerap.
Två vänner, två mikrofoner i solorapparmas tidevarv och i symbios med den samtid som blev en dyster påminnelse om att verkligheten överträffar dikten. Du får en hiphoputopi i två delar. Det andra avsnittet nästa vecka.
I de olika programmen möter Mats Nileskär även Chuck D i Public Enemy, Hank Shocklee (Bomb Squad), Mr Len, Bigg Jus, Camu Tao, De La Soul, Nice & Smooth och Flavor Flav.
- Laat meer zien