Medea Podcasts
-
Pia Johansson visste som sjuåring att hon ville bli skådespelare och Margaretha Krook var förebilden: "Det är hennes fullständiga närvaro, den magnifika tekniken i allt hon gör, humor eller drama. "
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
MARGARETHA KROOK – MAGNIFIK OCH FOLKKÄRMargaretha Krook (1925-2001) föddes i Stockholm, men bodde som liten i Norrtälje. Hon spelade skolteater och drömde tidigt om att bli skådespelare, men jobbade först som flygvärdinna några år innan hon började på Dramatens elevskola 1948. Redan året därpå filmdebuterade hon i "Bara en mor" och varvade filmroller med jobb på olika teatrar under hela 50-talet. Tidigt fick hon krävande karaktärsroller som passade hennes spelsätt och det var med en sådan roll, Medea, som hon gjorde succé på TV-teatern. Det ledde till fast jobb på Dramaten och där kom hennes stora genombrott med rollen som Mor Courage. Det var dock inte bara i de tragiska rollerna som Margaretha Krook briljerade, hon gjorde även mycket komedi med stor framgång – det blev många underhållningsprogram på TV och hon medverkade i radions "På minuten" i hela 18 år. Margaretha Krook anses vara en av 1900-talets främsta svenska skådespelare och blev mycket folkkär. Hon dog i lungcancer 2001, 75 år gammal.
PIA JOHANSSON BEUNDRAR MARGARETHA KROOKS SKÅDESPELARTEKNIKPia Johansson är skådespelare, komiker, regissör och manusförfattare. Hon avslutade sin skådespelarutbildning på Teaterhögskolan i Stockholm 1985 och under många år tillhörde hon den fasta ensemblen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I dag arbetar hon som frilans och har medverkat i uppsättningar på bland annat Malmö opera och Uppsala Stadsteater. Pia Johansson har gjort stort antal roller, bland annat som Molly i Suzanne Ostens berömda uppsättning av "I lusthuset", Alice i "Dödsdansen", Martha i "Vem är rädd för Virginia Woolf", Golde i "Spelman på taket" och nyligen syster Martha i "Arsenik och gamla spetsar". Pia Johansson har ägnat sig åt improvisationsteater, bland annat på Klara Soppteater, medverkat i en mängd TV- och långfilmer, deltagit i TV4:s "Parlamentet", varit kommentator i "Halv åtta hos mig" och, liksom Margaretha Krook, ofta återkommande i radioprogrammet "På minuten".
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Premiär! En ny podd av kritiker om scenkonst. Med Cecilia Djurberg och Loretto Villalobos. Ljudtekniker: Emil Lörelius, Ljudteknikerpoolen
I första avsnittet nämner vi följande verk och uppsättningar:
Den kaukasiska kritcirkeln av Bertolt Brecht
Min mamma är en drake av Thomas Lindahl och Irena Kraus efter en bok av Pija Lindenbaum på Kungliga Operan
Loranga, Masarin och Dartanjang av Barbro Lindgren i regi av Sally Palmquist Procopé, Orionteatern
Suzanne Osten: Medeas barn av Per Lysander och Flickan mamman och soporna dramatiserad av Erik Uddenberg på Unga Klara, filmen Flickan mamman och demonerna
Medea av Euripides, bearbetning & regi: Viktor Tjerneld, Uppsala stadsteater
Medea av Daniel Börtz Regi Stefan Larsson, Kungliga operan
Medea – it’s a classic av Nadja Hjorton på Mdt Sthlm, musik av Britta Persson
Borders av Tilde Björfors, Cirkus Cirkör/Malmö Stadsteater
Mamman av Åsa Lindholm efter Maxim Gorkij, regi och dockor: Erik Holmström, Teater Tribunalen, musik av Dror Feiler
Dinosauria av Nils Poletti på Turteatern
Inneboende av Anders Carlsson, Institutet
Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen, bearbetning och regi Nils Poletti, Turteatern
Conte d’Amour av Anders Carlsson, regi Markus Öhrn, Institutet/Nya Rampen
Winterreise av Elfriede Jelinek, regi Christina Ouzounidis på Teater Galeasen och i regi av Melanie Mederlind på Helsingborgs stadsteater
Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf, regi och dramatisering, Josefin Ankarberg Moment Teater -
Skådespelare och spion. Ola Anderstedt har träffat Inga Landgré som berättar om sitt liv inom teatern och filmen och när hon var hemlig kurir för motståndsrörelsen i juntans Grekland på sextiotalet. Inga som debuterade på fyrtiotalet i Ingmar Bergmans första långfilm Kris och som nyss haft premiär på Stockholms Stadsteater och Birgitta Egerbladhs dansteateruppsättning Stor och Liten. Nästan sjuttio år vid teatern.
Ola Anderstedt har träffat Inga Landgré som berättar om sina 70 år på teater- och filmscenen och om livet därute - som hemlig kurir under den grekiska juntan på sextiotalet, det politiska engagemanget och resan till Kina och om rollerna som Sveriges första Anja i ”Körsbärsträdgården”, i Sara Lidmans ”Job Klockmakares dotter” och som Medea i Susanne Ostens ”Medeas Barn”. Hon som till slut revolterade och lämnade både Bergman och Poppe för en egen karriär i den svenska politiska teaterns skugga. -
Kulturradion K1 : I väntan på Medea . Tankar kring en föreställning. I två tusen år har teaterpubliken fängslats av Euripides Medea och nu är det dags för detta ödesdrama att stöpas om i en ny dramatisk dräkt. På lördag är det premiär på Dramatens scen Elverket för författaren Sara Stridsbergs nyskrivna Medealand, en rå och poetisk fantasi kring teaterhistoriens grymmaste skilsmässa. Medea gestaltas av Noomi Rapace och för regin svarar Ingela Olsson. I dagens Kulturradion K1 har lyssnarna chansen att få veta mer om arbetet med uppsättningen. Kerstin Berggren har följt några av alla de tankar och trådar som tillsammans skapar den väv som teaterföreställningen utgör, och förutom de redan nämnda medverkar också scenografen och ljussättaren Jens Sethzman och kostymskaparen Nina Sandström Hallberg i programmet.
I 2000 år har teaterpubliken fängslats av Euripides ”Medea” och nu är det dags för detta ödesdrama att stöpas om i en ny dramatisk dräkt. På lördag är det premiär på Dramatens scen Elverket för författaren Sara Stridsbergs nyskrivna ”Medealand,” en rå och poetisk fantasi kring teaterhistoriens grymmaste skilsmässa. Medea gestaltas av Noomi Rapace och för regin svarar Ingela Olsson. Kerstin Berggren har följt några av alla de tankar och trådar som tillsammans skapar den väv som teaterföreställningen utgör, och förutom de redan nämnda medverkar också scenografen och ljussättaren Jens Sethzman och kostymskaparen Nina Sandström Hallberg i programmet.