Miro Podcasts

  • Att skapa communities är en växande trend och allt fler företag väljer att bygga det kring sina varumärken, produkter eller tjänster.

    Det finns otaliga exempel på företag som har gjort det framgångsrikt. Men hur gör man det. För att lära mig mer om community-byggande så bjöd jag in Niklas Lohmann på svenska haaartland.

    Företag som Airbnb, Fitbit och Peloton har skapat starka communityn med miljontals medlemmar som är en stark tillgång och i flera fall en central del i företagens erbjudande.

    Men vad är en community egentligen och hur ska vi marknadsförare tänka kring det. Och vad är det företagen som lyckas har gemensamt. Det var några av frågorna och tankarna som jag hade när jag hörde av mig till Niklas.

    Niklas delar bland annat en briljant liknelse mellan att anordna en lyckad fest och att skapa ett framgångsrikt community.

    Om gästen
    Niklas Lohmann är serieentreprenör, vd och medgrundare till haaartland som utvecklar en egen community-plattform. Han har tidigare varit med och skapat ett antal tech startups och har en djup förståelse för communities.

    Han är dessutom en väl anlitad talare. Community-plattformen som haaartland utvecklar har som mål att hjälpa människor att skapa tillsammans med fokus på enkelhet och nordisk design.

    Om avsnittet
    Vi inleder avsnittet med att prata om den växande trenden kring att bygga community och vad en community är. Niklas förklarar sedan varför marknadsförare och företag ska bygga communities och när det är en bra strategi.

    Han går sedan efter det igenom hur man bör gå tillväga för att lägga rätt grund för sin community och hur man rent praktiskt bygger den. Vi pratar också om verktyg och plattformar samt hur man väljer rätt.

    Niklas delar under intervjun mängder av exempel på företag som byggt framgångsrika communities.

    Du får dessutom höra om:

    Fördelarna en community ger ett företag
    Skillnaden mellan audience och community
    Och hur man kickstartar en community


    Som om inte det vore nog så delar Niklas vad han anser är de främsta nycklarna till att skapa en framgångsrik community.

    Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet. Niklas har dessutom lagt till ett antal extra länkar till bra artiklar och poddavsnitt om att skapa community.

    Samt alla exemplen som togs upp.

    Du hittar även en bild på community-mandalan här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    Niklas Lohmann på LinkedIn
    haaartlands webbsida
    haaartland på LinkedIn
    haaartland på Twitter

    Poddavsnitt från Niklas och haartlands podcast
    Product community - how use social media 'hooked model' to gamechange your product? (part 1 espresso principle) (poddavsnitt)
    Product community - adding the 2nd drop of espresso (community) (poddavsnitt)
    small business customer communities - what drives the hype? (poddavsnitt)

    Exempel
    Airbnb (marketplace community B2C)
    Fishbrain (social network B2C for fishing)
    Fitbit watch (B2C product)
    Miro (SAAS - managed)
    Notion (SAAS - user driven on reddit)
    Product Beats (private B2B expertise community)
    Salesforce (go-to-market community B2B)

    Artiklar
    Social strikes back - Andreessen Horowitz (artikel)
    Turn your Customers into Your Community - HBR (artikel)
    When Community Becomes Your Competitive Advantage - HBR (artikel)
    The Community Playbook for Founders - Flybridge (presentation)

    Personer
    Greg Isenberg (personer)
    Jeffrey Bussgang (personer)

    Här är en bild på haaartlands community-mandala:


    Tidsstämplar
    [3:26] Niklas ger sin syn trenden kring att som företag skapa communities och tar upp välkända företag som Airbnb, Salesforce och Fitbit. Och sen förklarar han vad ett community är och vad det finns för olika typer.

    [7:14] Vi pratar om fan communities och skillnaden mellan audience och community. Och Niklas ger sedan sin syn på skillnaden mellan community och forum samt varför den sociala feeden tog det till nästa nivå.

  • Vad är digital workshop? Det är ett tillfälle att tillsammans skapa content, med hjälp av ett digitalt verktyg och gärna på distans. Vi pratar med Henrik Rendahl som har arrangerat stora workshops, upp emot 80 deltagare där man tillsammans byggde en virtuell stad. Allt bygger på visualiseringar och samskapande, där alla kan låna färger, former och bilder från nätet och zoomar man ut så ser man sammanhangen och resultatet växa fram. Ofta har de digitala workshopverktygen stöd för demokratiskt arbetssätt, där alla kommer till tals, röstar anonymt, arbetar i breakout rooms.




    Om avsnittet:



    Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, småföretag, företagare, ledare, projektledare, studenter, management, anställda, myndigheter, politiker



    Lär dig: kommunikation, workshops, digital workshop, hybridmöte, icebreaker




    Henrik berättar om hu han arbetar med ice breakers, som fungerar framgångsrikt även i de svåraste grupperna. Istället för att deltagarna presenterar sig med fina CV:n får de göra en lära-känna-övning, exempelvis designa sitt eget favoritmonster, som sedan presenteras för de andra deltagarna och sedan blir avatar att använda under hela workshopen.



    Det kan kännas svårt att organisera sin första digitala workshop, men som tur är finns det mallar för allt mellan himmel och jord i Miro och de andra stora workshopverktygen. De kräver bara några minuter för att komma igång. Under själva workshopen bör moderatorn prata så lite som möjligt och låta deltagarna ta plats. Resultatet är sedan lätt att ta hand om och distribuera, det finns ju redan digitalt, deltagarna har skött dokumentationen och de har redan access. Kanske vill du hellre dela materialet med fler intressenter i Excelformat eller som PDF - den knappen finns också!



    Vi är bra på analoga möten, alla har många års vana av dem, och vi börjar bli bra på digitala, distribuerade möten. Men hybridmöten då? Där gäller det att hitta ett sätt att delta tillsammans på lika villkor. Micke föreslår den lösning som han använder idag, där alla deltagare som sitter i konferensrummet har med sin laptop med kamera påslagen, men med mutad mick och högtalare. Istället används en Jabra-puck eller liknande högtalare/mikrofon. På så sätt blir alla synligjorda på ett likvärdigt sätt. Sedan använder man de digitala verktygen istället för analoga whiteboards. Avsnittets spaning är att konferensutrustningen snart kommer ikapp användarnas behov - eller så har alla deltagare VR-headset i framtiden.



    Henriks ger oss slutligen tre tips:




    Förbered ordentligt. Vad skapar värde för deltagarna? Skicka ut bra bakgrundsmaterial och frågeställningar. Tänk iterativt. Hellre flera korta möten än ett långt. 



    Genomförandet: Använd icebreakers och tydligt språk. Skapa delaktighet, mer gemensamma övningar och mindre teori. Du är moderator, ju mindre du pratar desto bättre. Ställ ledande frågor hellre än att ge svaren. 



    Hitta ett verktyg som du gillar, gärna med mallar. Testa och utvärdera.




    Henrik Rendahl, Micke Norbäck, Jonas Jaani (30:03)



    Videoversion av avsnittet:




    https://youtu.be/NXiQvlHMs0U




    Länkar / mer information:



    Find the right Plays for your team​



    Team Health Monitors for building high-performing teams​



    The guide to online workshops



    The online whiteboard for easy collaboration



    Workshop Templates



    The Definitive Guide to Facilitating Remote Workshops



    Digital Workshop







    Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:



    https://www.effekten.se/avsnitt



    Vi finns där du hittar dina övriga poddar:



    https://www.effekten.se/prenumerera/



    Apple Podcasts:



    https://itunes.apple.com/se/podcast/effekten-digitalisering-kunskap/id1171229363



    Google Podcasts:



    https://www.google.com/podcasts?feed=aHR0cHM6Ly93d3cuZWZmZWt0ZW4uc2UvZmVlZC9wb2RjYXN0Lw==



    Spotify:




    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
    https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

  • Trygga vuxna i en otrygg miljö - det är SAFE Stockholm trygghetsvärdar. Många barn och unga söker sig till Stockholm City och området "Plattan". SAFE finns där för att hjälpa, samtala och fånga upp unga innan något händer som kommer påverka dem negativt nu och i framtiden. Varför söker sig unga dit och hur är det att arbeta som trygghetsvärd? Miro och Gabbe från SAFE berättar om hur viktigt teamet är. Om växande självkänsla och engagemang, vilja och ork.

    Det här är ett sommaravsnitt, av och med Tomas Tränkner.

  • Vi går igenom storhetstiden för svensk tennis. Hur mycket kostar en fika med Lasse? Miro och Lasse märker att de har något gemensamt. Hur många lag kan egentligen vinna hela SHL? Och vad händer med lådan, finns den kvar?

    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.