Montessorisällskapet Podcasts
-
Välkomna åter kära lyssnare till Montessoripodden. Denna gång går vi på MER-café igen. Ämnet för dagen är Montessorimaterialen för de yngsta barnen. Montessorisällskapet MER har varje termin ett antal cafeér, där deltagarna efter en kort presentation av ämnet diskuterar i smågrupper. Ibland sker dessa digitalt, och då har vi fått möjlighet att spela in så att även fler kan lyssna. Ni kan antingen lyssna på detta för egen reflektion, eller använda avsnittet som utgångspunkt för diskussioner i arbetslaget.
När du har lyssnat, ge gärna podden ett betyg i din poddspelare, och glöm inte att följa Montessoripodden på facebook eller instagram.
-
Samtal med Kerstin Signert om det aktuella numret av Montessorisällskapet MER’s tidskrift. Som vanligt är det jätteroligt om ni vill diskutera avsnittet på poddens fb-sida. Montessoripodden ges ut varannan fredag av Montessori Sverige, du kan läsa mer om oss på https://www.montessorisverige.se/
-
Nu är det återigen dags för MER-café i digital form. Montessorisällskapet MER anordnar dessa några gånger per termin, och för det mesta brukar jag kunna spela in dem för att även ni som inte deltar kan lyssna och använda dessa för diskussioner i ert arbetslag. I slutet av november var årets sista café med rubriken ”Frisk och riskfaktorer för barnets växande hjärna”. Det är Carina Ohlsson, barnskötare och dipl. småbarnspedagog som håller i detta cafe utifrån det utvecklingsarbete hon skrivit och som återfinns i MER’s tidskrift.
Vi tar gärna emot respons, lyssnarfrågor eller förslag på vår Facebooksida https://www.facebook.com/montessoripodden eller via mail på [email protected]
Diskussionsfrågor - Frisk och riskfaktorer för barnets växande hjärna
1. Vad anser ni är de största riskerna för barnets växande hjärna?
2. Reflektera över hur barnen får sova/vila på er arbetsplats. Är det barnens eller föräldrars behov som styr? Finns det något ni kan eller vill ändra på?
3. Finns det tid och förutsättningar för att jobba ”nedstressat” på er arbetsplats? När upplever barnen stress? Finns det något ni kan ändra på?
4. Finns det tid för barnen att hinna landa och tanka närhet och trygghet? Får “varandet” eller “görandet” ta störst plats? Hur tänker ni kring det?
5. Får barnen använda skärmar på förskolan? Hur mycket och i vilket syfte? Hur ser ni på ert eget skärmanvändande i verksamheten?
-
Idag blir det MER-cafè igen! Montessorisällskapet MER anordnar dessa några gånger per termin, och för det mesta brukar jag kunna spela in dem för att även ni som inte deltar kan lyssna och använda dessa för diskussioner i ert arbetslag. Denna gång blir det musik med Sofia Lindström Reback. För några avsnitt sedan samtalade Sofia och jag om musiken i Montessoriklassrummet, men detta avsnitt är delvis annorlunda, så det är väl värt att lyssna även på detta. Mot slutet läser Sofia också upp de diskussionsfrågor som deltagarna fick med sig ut i grupperna att diskutera, och de kan ju ni också använda.
Vi tar gärna emot respons, lyssnarfrågor eller förslag på vår Facebooksida eller via mail på [email protected]