Mose Podcasts
-
Det här är del 2 där vi pratar om löftena som Gud gav. I det här avsnittet diskuterar vi två andra välkända namn i Gamla Testamentet. Nämligen Josef och Mose. De har båda fascinerande liv som vi kan dra viktiga lärdomar ifrån.
Dessutom får du höra om en ny lovsång som VOIS har släppt som som snart kommer som musikvideo.
Bibelord som tas upp
1 Moseboken 50:20 2 moseboken 1:1-22 2 Moseboken 2:1-10 2 Moseboken 2:23-25 2 Moseboken 12:23 Johannesevangeliet 1:29 Matteusevangeliet 26:19 Johannesevangeliet 19:31 1 Korintierbrevet 5:7Support the show: https://ge.vois.se/podden
See omnystudio.com/listener for privacy information.
-
Spelvärldens främste orm har äntligen nått Kraftspelen. Häng med på en resa till Shadow Moses, kärnvapenbasen som terroristorganisationen FOXHOUND usurperat.
Gör dig redo för bombastiska bosstrider, melodramatiska dödsscener, dubbel- och trippelspioner, blodtörstiga cybernetiska ninjor, krypskyttar som aldrig tar paus, revolvermän med tveksamma frisyrer, alfahanar med tveksamma brittiska dialekter och hjältar som närmast tvångsmässigt kopplar på charmen (?) så fort en kvinna ger sig till känna.
Kort sagt: det här spelet har ALLT.
Gäst: Jonathan Hedtjärn
-
Det här är andra delen i samtal kring alla förbunden som Gud sluter med sitt folk. I det här avsnitten pratar vi om 4 olika förbund i Gamla Testamentet och 1 förbund i Nya Testamentet. Vad handlade de om och vad har de för betydelse?
Förbunden vi tar upp är:
Förbundet med Noa Förbundet med Abraham Förbundet med Mose Förbundet med DavidBibelord som tas upp
1 Moseboken 6:8 1 Moseboken 6:5 1 Moseboken 6:18 1 Moseboken 9:11 1 moseboken 9:1-17 1 Moseboken 1:28-29 1 Moseboken 9:1-3 1 Moseboken 9:14-15 1 Moseboken 17:1-10 1 Moseboken 15:6 1 Moseboken 12:1-3 2 Samuelsboken 7 1 Krönikeboken 17:11-14 2 Krönikeboken 6:16 Hebreerbrevet 9:15Support the show: https://ge.vois.se/podden
See omnystudio.com/listener for privacy information.
-
Mycket från Mose i veckans podd. Jim undrar vad vi ska säga om rörelserna i liturgin? Stora och svulstiga? Små och nätta? Applåder i mässan? Och Linus funderar över vad det innebär att lyssna i tro. Hör med glädje.
-
Likt Moses i sin korg sjösattes Gösta Karl Johan Bågenholm som nyfödd, inte på Nilen, men väl på en ångare på Göta kanal. Hör honom berätta om att växa upp på sjön och om de som försvunnit i djupen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I serien Min berättelse är det lyssnarna själva som skriver och berättar om avgörande ögonblick i livet.
Vill du skicka en hälsning till Gösta kan du göra det via mail till seriens producent Ola Hemström på [email protected]Fler program av Gösta Bågenholm hittar du nedan.
-
För det andra mötet med Stormzy tog sig Mats Nileskär till studion i Chiswick, London där artisten spelade in ansvarstyngda "Heavy is the head". Lika söt och hård som föregångaren, men ännu mer elastisk för grime.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Stormzy säger att samhällskriserna påverkat musiken i mindre grad än dom egna inre demonerna. Det är tungt att bära kronan och att härska i ett eget musikaliskt metauniversum.
I avsnittet hör du även intervjuer med Englands ilsknaste röst slowthai, Stormzys roadrapförebild Giggs, Aitch, Mac, C-Murder, Snoop Dogg och Teedra Moses.
-
Bibelstudierna fortsätter, nu med 2 Mosebok: Den egyptiska fångenskapen, ökenvandringen, en hel del om Mose och de tio budorden, och ännu mer om änglar. Om avslutning lite feministisk bibelläsning när Lilit får vara med.
Här finns avsnittet som text
-
Vi leker "GES-låt eller påhittad". Sen trillar Trubaduren Mats in (Tony Johansson), mest känd från Magnus Ugglas låt, och försöker ragga upp Andreas. Sen kommer gästen Moses (Elin Almén) som är dum i huvudet. Efter det kommer Flynn Bagge (Elias Bjärgvide) och pratar inte om det som hände med sitt ex Patricia. Istället peppar han alla att springa.
Varning för dumheter och brist på verklighetsförankring.
Om mimföreställningen:
https://www.uniarts.se/aktuellt/evenemang/evenemang-vt-2022/festfolkInstagram:
@lustgascomedy
@johnnytonfisksson
@elin_almen -
På i slutet av 1600-talet var sex ingen privatsak. Samhället straffade otrohet mellan gifta med döden. Och Hälsta, utanför dagens Hallstahammar i Västmanland, tycks varit en tummelplats för sex och brott.
I utförliga rättegångsprotokoll från 1685 från Snevringes häradsrätt får vi möjlighet att ta del av en mörk historia om otrohet, mordförsök och gamla familjefejder. Bondmoran Anna Persdotter anklagas inte bara för att ha försökt giftmörda sin man Johan Johansson med arsenik, utan att ha bedrivit hor med drängen Anders och flera andra män.
Det är pigan Brita Johansdotter som anklagar sin tidigare husmor. Misstankarna uppstod när husmodern bad pigan att inte diska upp ett ölstop. Då upptäckte Brita tre små smulor. Efter frågor om smulorna rykte Anna stopet ur händerna på pigan.
Under 1600-talet fanns Moses lag från gamla testamentet som appendix till lagboken. Därmed kunde människorna dömas till döden för otrohet, men också för att ha slagit sin far. De flesta benådades dock i högre instanser.
I 49 avsnittet av podcasten Historia Nu samtalar programledarem Urban Lindstedt med historikerna Karin Hassan Janssons och Jonas Lindström om deras bok Horet i Hälsta som lyfter fram ett bortglömt rättsfall från stormaktstiden som fungerar som en tidsmaskin tillbaka till en värld där äktenskapsbrott bestraffades med döden.
Bild: Hortus Deliciarum, public domain. https://sv.wikipedia.org/wiki/Helvete
Musiken som inleder är Bach BWW 565: Toccata and Fugue in D Minor by James Kibbie is licensed under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (aka Music Sharing) 3.0 International License.
Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
En sommarnatt 1896 brann det i Moses urmakarbod i Salbohed. Han anklagades för att ha anlagt branden med hjälp av en riggad väckarklocka. Mot sitt nekande fick Moses avtjäna sju år på Långholmen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Detta avsnitt:Moses Fridman kom med sin unga hustru Sara till Sverige från det som kallades ryska Polen. Han försörjde sig först som gårdfarihandlare men öppnade med tiden en liten urmakarbod i Salbohed i norra Västmanland. Där fanns redan två andra urmakare som inte blev glada åt konkurrensen.
En dag lastade Moses och Sara en vagn och for till Västerås och natten därpå utbröt en brand i urmakarboden. Trots att Moses redan var långt borta när branden startade anklagades han för att ha riggat en väckarklocka som startade branden när klockan började ringa.
Mats Klockljung som är barnbarns barn till Moses hade aldrig hört talas om den här händelsen förrän hans son började forska för ett skolarbete. Mats blev intresserad och upptäckte att det skrivits över tusen artiklar i svensk press om fallet.
Moses dömdes mot sitt nekande och Mats Klockljung är övertygad om att han var oskyldig. Och det fanns många runt som ställde sig på Moses sida, inte minst bland hans trosfränder. Det gavs också ut en bok som hävdade att Moses blivit oskyldigt dömd. Boken heter: "Oskyldig på Långholmen - handlingar i Fridmanska målet" och gavs ut 1901.
Det kom mellan 3- 4000 judar från det då Ryska Polen, från 1860 och framåt, och de allra flesta av dem försörjde sig, i alla fall till en början som gårdfarihandlare. Tidigare hade det varit stränga regler som kringgärdade handel, men de hade lättats upp väsentligt till förmån för större näringsfrihet. Den judiska gruppen kom att bli slagträ i den debatt om näringsfrihetens vara eller inte vara, som pågick under slutet av 1800-talet.
Per Hammarström är docent i historia vid Mittuniversitetet i Sundsvall och han har studerat hur samhället behandlade de östeuropeiska judar som kom hit. Han har framför allt läst de femårsrapporter som landshövdingarna i landets alla län producerade.
-Man beskriver hur de lurar allmogen, säljer varor av undermålig kvalitet. Det är uppenbart så att antisemitiska stereotyper kommer in i de här rapporterna om de judiska gårdfarihandlarna.
-Den hotar den svenska handeln, den hotar moralen, man kan till och med få intrycket att den hotar den svenska nationen, säger Hammarström och tar ett exempel från Kronobergs län.
-Landshövdingen där skriver i en rapport att ”Judarna översvämmar landet”, vilket naturligtvis är en bisarr beskyllning. Den typen avskrivningar kunde man också hitta i både riksdagsdebatter och tidningar, berättar han.
Striden mellan frihandelsivrare och protektionister fortsatte, och på 1880-talet stod protektionisterna som segrare. Då stramades reglerna för handel åt, och från 1887 blev det förbjudet för personer som inte var svenska medborgare att alls syssla med handel.
De antisemitiska strömningarna i tiden kan mycket väl ha spelat roll för hur Moses Fridman hanterades, menar Per Hammarström.
-Jag finner det inte alls osannolikt att det riktas falska anklagelser mot honom, och det faktum att han är en judisk handelsman kan ha påverkat rätten och gjort att man funnit honom skyldig, säger han.
Programmet är gjort av
Elisabeth Renström och Gunilla Nordlund
Uppläsare: Patrik Paulsson
[email protected] -
När Karl XII befann sig i Bender i nuvarande Moldavien skickade han iväg tre forskningsexpeditioner som skulle undersöka fornfynd i de bibliska länderna där Egypten och pyramiderna ingick.
Orientalisten och prästen Michael Eneman, som varit med Karl XII vid Poltava, ingick i den andra karolinska egyptiska expedition under åren 1711-12. Eneman närmade sig pyramiderna i Giza som en praktisk vetenskapsman som mätte stenar och kröp in i pyramiderna.
I detta avsnitt av podden Historia Nu samtalar programledaren Urban Lindstedt med Joachim Östlund, docent i historia vid Lunds universitet.
För svenska bönder på 1600-talet var Egypten och historierna om Josef och Moses i allra högsta grad levande. I bibeln nämns aldrig pyramiderna uttryckligen, även om det talas om stora byggnader. Svenska vetenskapsmän började att intressera sig för pyramiderna redan på 1600-talet, men de utformades mer som stora ladugårdar än pyramider – ingen hade ju sett dem. Senare avbildas de både som spetsigare och ibland flackare än de är i verkligheten.
Michael Enemans resa 1711-12 gick till Grekland, Konstantinopel, Israel, Arabien och Egypten där kanske Jerusalem var höjdpunkten för Eneman som skrivit två avhandlar om Kristi grav. När senare Michel Eneman återvände till Moldavien var Karl XII så intresserad att Eneman fick berätta om sin resa och sina upptäcker en timme per dag under två månader.
Intresset för Egypten utmynnade också en omfattande internationell handel med mumier. Varav flera också hamnade i Sverige. Malda mumier såldes som ett universalläkemedel som kunde bota det mesta.
Bild: Pyramider i Giza från 1735 av J Clark.
Musik: Pyramids med Marcus Bressler, Soundblock Audio.
Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Äntligen ett sannskyldigt gästabud! Vi frossar en stund i litteraturåret 2021, innan vi går över till vårt huvudsakliga tema: MAT. Måste en god gestaltning redogöra för vad som äts? Vad är egentligen manna, den gåtfulla rätt som enligt Gamla Testamentet föll från himlen? Hur skildras olycka genom mat? Och kan herkuliska måltider fylla en viktig funktion i ett kärleksbrev eller ett försvarstal? Vi pratar om Torgny Lindgren, Moses, Heinrich Böll och Katarina Frostenson, samt julmat, barndomsmat och relationen mellan litteratur och ätande. Med Victor Malm, Lyra Koli, Rebecka Kärde och Mikaela Blomqvist. Prenumerera här för att slippa reklamen, få tillgång till exklusivt extramaterial och stötta Gästabudet så att vi kan göra ännu fler och bättre avsnitt. https://plus.acast.com/s/gastabudet.
-
Äntligen ett sannskyldigt gästabud! Vi frossar en stund i litteraturåret 2021, innan vi går över till vårt huvudsakliga tema: MAT. Måste en god gestaltning redogöra för vad som äts? Vad är egentligen manna, den gåtfulla rätt som enligt Gamla Testamentet föll från himlen? Hur skildras olycka genom mat? Och kan herkuliska måltider fylla en viktig funktion i ett kärleksbrev eller ett försvarstal? Vi pratar om Torgny Lindgren, Moses, Heinrich Böll och Katarina Frostenson, samt julmat, barndomsmat och relationen mellan litteratur och ätande. Med Victor Malm, Lyra Koli, Rebecka Kärde och Mikaela Blomqvist. Prenumerera här för att slippa reklamen, få tillgång till exklusivt extramaterial och stötta Gästabudet så att vi kan göra ännu fler och bättre avsnitt. https://plus.acast.com/s/gastabudet.
-
Moses är en av judendomens allra viktigaste personer och den största profeten. Han sägs ha fötts i det antika Egypten för 3 200 år sedan, där det judiska folket var förslavat. Han föddes i en judisk familj men adopterades av den egyptiske faraons dotter. Moses växte upp i det egyptiska palatset men är känd för att ha räddat sitt folk från slaveri, fört dem genom havet och tagit emot de tio budorden från Gud.
-
Den gudomliga kunskapens berg, så kallar Gregorius av Nyssa platsen där Moses når sin bortomkosmiska upplysning. Hans väg dit är en fullständig separation från allt som hör kroppen och världen till. Gregorius nämner dock att det också finns en annan, dold väg upp för berget. En väg genom törnet. En väg genom djurhudarna. En vildmarkens väg upp mot bergets topp, som går genom det begär som är nedlagt i vår kropp, i våra lägsta själslager, i vår djursjäl. Inom den jordkropp som förbinder oss med allt annat liv på vår planet, vilar och glöder nämligen en kärlekseld, som om den väcks, kan bli så intensiv att själens alla låsningar fattar eld och smälter. En eld som är beredd att överge allt, för att förena sig med sin älskade.
Men jag och Pål Resare inleder detta sjunde och sista avsnitt om boken Mose liv, med Gregorius av Nyssas storslagna framtidsvision. Om en himmel på jorden och en jord i himlen. En förening av det ena med mängden. Vad vore det att tala om ett mystikt slutmål med tanke på en så dynamisk framtid? Nej något slutmål kan det inte vara tal om skriver Gregorius. Dels då begäret efter en oändlig Gud aldrig kan mättas, men därtill att det vore att underskatta den potential som Gud ser, i denna vår ändliga, föränderliga och flytande värld.
Mer från vårt instagramkonto:
"Den yttersta domen" i fyra olika varianter.
Därefter några andra ikoner och ett konstverk med tullhusmotiv.
https://www.instagram.com/p/CTd8xzUN0YW/
"En inhägnad trädgård är min syster och brud,
en inhägnad trädgård, en förseglad källa."
https://www.instagram.com/p/CTd_HavMJxD/Musik och ljud av Aionarch:
Aionarch | Spotify
- Laat meer zien