Niclas Sigholm Podcasts
-
Det är en våldsam resa som hela elbranschen måste göra. Jag i samtal med Niclas Sigholm i Effekten - podcast om digitalisering. Avsnitt 174 finns på Spotify. Sök Effekten https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm
-
Elbranschen befinner sig i en våldsam resa för att klara av klimatomställningen. Niclas Sigholm, VD Sigholm Tech, hjälper till att digitalisera elbranschen. I detta avsnitt får du en intressant överblick i utmaningar och möjligheter som en stor bransch står inför. En ökad efterfrågan i en branch som har varit stabil gör att det "gungar" just nu. Stabilitet som grundas på satta strukturer medför utmaningar när nu system och tjänster måste börja kommunicera och prata med varandra på ett helt nytt sätt och med en snabbare takt. Våra energibärare är många och det skapas en ny värld där smarta integrationer blir en del av ett stort spel av många olika aktörer som ska dela energibehov mellan varandra.
Om avsnittet:
Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, företag, ledare, projektledare, management, elbransch
Lär dig: digitalisering, förändringsledning, systemintegration, verksamhetsutveckling, elbranchen
Affärsförnyelse och förändringsarbetet är central för alla aktörer. Vi konsumenter exponeras för möjligheterna att dela med oss genom att exponera vår konsumtion, lagring och behov av energi.
Niclas ger oss exempel på hur elbolagen ska driva affären vidare. Flera steg tas redan nu som prognos och optimeringar. Dock så kommer de stora vinsterna ligga i prediktion samt att med integrationer kommunicera med de olika aktörerna för att få en optimal konsumtion baserat på flera olika parametrar. Machine learning, cloudtjänster och säkerhet kommer vara hörnstenar för att digitaliseringen ska leda till att vi bli ännu bättre på energioptimering av våra naturtillgångar.
I avsnittet får du även framtida exempel på hur du som tex har en elbil kanske snart kan sälja tillbaka el från ditt uppladdade batteri medans du sover...
Niclas Sigholm, Jonas Jaani (26:41)
*Foto: Watemark
Länkar / mer information:
Videoversion av avsnittet:
https://youtu.be/zNzCey-j1hs
Sigholm - https://www.sigholm.se/
Aurora by Sigholm - digitalisering av kraftvärmeverk: https://aurorabysigholm.com/sv
Sestra - energilagringstjänst: https://www.sestra.se/
EnergiStrategiPodden - https://www.sigholm.se/energistrategipodden
Avsnitt 14 - Alf Engqvist, Göteborg Energi: https://open.spotify.com/episode/5SGsTOYn0EhZB24JQqiqUO
Göteborg har som stad haft en stark tillväxt det senaste åren vilket också påverkar Göteborg Energi. Alf Enqvist menar att vi nu står inför ett paradigmskifte i branschen och driver en transformation för att förbereda företaget på kundernas framtida krav.
Avsnitt 26 - Paul Ahlgren, Amazon Web Services (AWS): https://open.spotify.com/episode/1oo8jGLlf88v5JJyrpyFFN
AWS är en global jätte och den största spelaren inom cloud computing. Som del av Amazon är de den största spelaren i hela branschen. Vi lyssnar till Paul Ahlgren som är Regional Leader, Security & Compliance Business Acceleration för Norden och Baltikum.
Avsnitt 28 - Anne Vadasz Nilsson, Energimarknadsinspektionen: https://open.spotify.com/episode/5a8gwIZGS6EnXsd6TmndNo
Energimarknadsinspektionen (EI) har ett allt viktigare uppdrag i och med att energimarknaden blir allt mer komplex. Nya aktörer ska in och spelreglerna förändras. Mitt i allt detta står Anne Vadasz Nilsson som i åtta år styrt över myndigheten. Vi dyker ned i vilka förändringar som spelar störst roll på energimarknaden framåt.
Avsnitt 40 - Johanna Lakso, Power Circle: https://open.spotify.com/episode/74bnZ9GS4qPKMD5zSqhPCy
Power Circle skapar nätverk och driver kunskap kring vad elektrifieringen för med sig i samhället - och vilka behov som uppstår därav. Här är Johanna Lakso VD och vi får låna hennes perspektiv för att se in i framtiden och vad den bär med sig för energisystemet. Hur ska delning av energi möjliggöras och vilken typ av digitalisering behöver elnäten gå igenom för att klara av framtidens marknad?
Avsnitt 51 - Sammy Tanhua, Skövde Energi: https://open.spotify.com/episode/6Y7rN5kTglXBoKLCWpUDUt -
Får du lägga för mycket tid på administration och to-do-listor och för lite på kreativitet och problemlösning? Vi har pratat med ett företag som har valt att jobba annorlunda.
Vår gäst den här veckan är Niclas Sigholm, vd på teknik- och konsultföretaget Sigholm. De jobbar enligt en organisationsfilosofi som kallas Teal. Ledarskapet är utspritt i organisationen. Var och en har både stor frihet och stort ansvar. Beslut fattas snarare genom kollegial rådgivning än genom att en person bestämmer något som de andra ska genomföra. Men de har också en mycket mer detaljerad - och transparent - aktivitetsstyrning än många andra.
Mail är för grovkornigt Vårt intresse för vad Sigholm gör om dagarna började med att vi läste en artikel i tidningen Chef om hur de bestämde sig för att sluta med internmail. Hur landade de i det beslutet?
- Sättet att kommunicera är för grovkornigt, säger Niclas Sigholm. Mottagaren måste fundera på vad avsändaren egentligen vill. Är det en aktivitet som krävs? Är det något jag behöver läsa på om? Ska jag blanda in någon annan?
Han menar att mail bara fungerar om man har ganska låga förväntningar på hastighet och kvalitet i sina processer. Men problemet med traditionella organisationer är mycket större än så, menar Niclas.
Mellanchefen är ofta en flaskhals En klassisk mellanchef blir ofta en flaskhals i sin organisation med ansvar för en mängd olika saker samtidigt: HR-frågor, metoder och processer, produktutveckling och ovanpå det både marknadsföring och försäljning.
Det är för mycket för någon att hålla i och det leder till fördröjda beslut. Det i sin tur skapar frustration och sänkt engagemang bland medarbetarna. Dessutom har medarbetarna många gånger stor kunskap om frågorna som mellanchefen ska fatta beslut om, kunskap som inte används.
Så bakom beslutet om att jobba på ett annat sätt fanns både en vilja att öka effektiviteten och att skapa en arbetsplats där människor mår bra och trivs.
Decentralisering kräver struktur Men när man ska jobba decentraliserat blir allting också mer komplext. Därför har Sigholm väldigt tydliga strukturer runt var kommunikationen sker, hur processer flödar och vad som ska göras i vilka steg. Ett mer eller mindre automatiserat informationsflöde stöttar medarbetarna när det gäller den löpande planeringen. Syftet är att avlasta varje individs arbetsminne så att man behöver färre egna to-do-listor och slipper hoppa mellan olika kalkylark i diverse projekt för att få ihop helheten under en arbetsdag.
Det Niclas beskriver är stort ansvar och stor frihet för var och en och samtidigt en extremt tydlig styrning i mycket av det praktiska som ska utföras. Man behöver också vara mer transparent med hur man jobbar mot kollegorna.
Frigöra tid för kreativitet och problemlösning Å andra sidan är syftet just att frigöra tid för kreativitet och problemlösning. Ingen ska behöva leta efter information, istället är det enkelt att få en överblick över en hel arbetsprocess och var man ligger till med olika delar av helheten.
Det blir lättare att må bra och hitta den egna motivationen, säger Niclas. Samtidigt kräver det en hel del av individen. Man måste vara redo att ibland leda och andra gånger ledas, att se feedback i vardagen som en rättighet och att ständigt jobba med problemlösning som verktyg och inte bara skjuta avgöranden till andra.
Vår samarbetspartner Twitch Health har levererat mycket hälsorelaterade tjänster digitalt på sistone och fortsätter med det. För långt ifrån alla har kunnat återgå till att jobba på plats. Och många kommer kanske aldrig att göra det, åtminstone inte på samma sätt som före pandemin. Twitch Healths erbjudande Twitch on Demand är en plattform som samlar hela företagets hälsoerbjudande för medarbetarna. Den får igång träningen därhemma eller utomhus och det handlar lika mycket om mental som om fysisk hälsa.
Vår partner motivation.se - Sveriges ledarskapssajt - har skrivit mycket om det här med kommunikation förstås. Den här veckan tipsar vi om vikten av att kommunicera just om kommunikationen. Det är kanske där man många gånger ska börja?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.