Skansen Podcasts
-
Peder och Patrik testar Lilla Wien. Det pratas om Ray Liotta, downs, pattar, Skansen och säkert nått mer.
-
Som säsongsavslutning bjuder vi på ett specialavsnitt där vi uteslutande pratar om Skansen och Nordiska muséet, Artur Hazelius storverk som står sig än idag.
Länk till Ekensnack-kartan:
https://bit.ly/ekensnack-karta2
-
Genom ett sammanträffande av kosmiska mått hittades Skansens förrymda avelsuggla Percy i förmiddags av Mikael Uggla, handläggare på Lidingö stad.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vi har med oss ugglefantasten och handläggaren på Lidingö stad, Mikael Uggla, som själv får resonera om vad det säger om hans relation till ugglor att just han hittade Percy.
Sedan har vi med oss kostymören Bente Rolandsdotter. Hon har gjort en naken fat suit eller tjockisdräkt till operasångerskan Katharina Karnéus som hon använder sin roll i Hoffmanns äventyr på Göteborgsoperan. Men är det kroppspositivism eller sexism?
Och så pratar vi om förra årets rekordfå motioner i riksdagen. Varför vill ingen skriva motioner längre? Och vilka var de konstigaste förra året? Ekots politikreporter Lova Olsson berättar mer.
Programledare: Thomas Nordegren
Bisittare: Karsten Thurfjell
Producent: Fabian Asserbäck -
Hur kan miljarder kronor kronor gå upp i rök över en natt? I dagens program pratar vi om kryptovintern. Vi testar även argentinsk asado grilltraditionen som ska rädda det argentinska fotbollslandslaget.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Asado
Igår förlorade Argentinas favorittippade fotbollslandslag sensationellt mot bottenrankade Saudi-Arabien. Kan den traditionella grilltraditionen asado vara räddningen? Argentinarna har nämligen med sig 900 kilo kött som de tänkt grilla under VM. I dagens program pratar vi fotboll och grillning tillsammans med Riki Caceras, fotbollsskribent, och Florencia Abella, asadoexpert som skrivit en bok om den argentinska grillkonsten.
Kryptovinter
Är det synd om dem som förlorat pengar på handel med kryptovalutor, eller är de idioter som helt enkelt får skylla sig själva? Vi reder ut detta tillsammans med ekonomijournalisten Gunnar Harrius.
Lappuggla på rymmen
Vi ringer även upp Linda Törngren på Skansen i Stockholm, för att höra senaste nytt om hur det går för lappugglan Percy som rymt från sin bur.
Programledare: Thomas Nordegren
Bisittare: Karsten Thurfjell
Producent: Olle Björkman -
Många hundar lämnas bort denna krisvinter, för att ägarna inte längre har råd med dem. Men finns det knep för att ha hund på låg budget? Dessutom: Iranprotest i Quatar, och dålig stämning på jobbet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Igår möttes Iran och England i fotbolls-VM i Qatar. De iranska fansen höll upp skyltar med slagord till stöd för protesterna, och det iranska landslaget sjöng inte med i nationalsången. Hur ska det tolkas, och vad kommer att hända med spelarna när de kommer hem till Iran igen? Journalisten Pezhman Pars, som driver Twitter-kontot Iransk Fotboll, ger sitt perspektiv.
De stigande priserna under inflationen har lett till att allt fler lämnar bort sin hund av ekonomiska skäl. Vad behöver göras för att minska antalet omplacerade hundar? Och går det att minska kostnaderna, så att man kan behålla hunden även när tiderna blir tuffa - utan att hunden blir lidande? Vi dryftar saken med Carina Olsson, grundare av Hundar utan hem, och Janina Pfalzer, pressansvarig på svenska kennelklubben.
Och så handlar det om dålig stämning på jobbet. Ny forskning undersöker sämjan på svenska arbetsplatser. Dålig stämning uppstår på grund av oenighet kring disken, ingående politiska diskussioner, och när någon pratar mycket om sitt privatliv. Vad säger det här om svensk arbetsplatskultur? Och hur tar man tag i den dåliga stämningen när den väl uppstått? Vi frågar Katarzyna Herd, forskare i etnologi vid Lunds universitet.
Vi pratar också om svenska journalisters fixering vid snö, fler spioner, och nya rymlingar från Skansen.
Programledare: Louise Epstein
Bisittare: Thomas Nordegren
Producent: Amanda Rydman -
Denna vecka går vi tillbaka lite i tiden och försöker minnas tidiga tankar i vårt föräldraskap. Vi gör också ett nedstamp på Skansens terrarium och åker tunnelbana!
Välkomna till avsnitt 131 av Funkismorsorna.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Handarbete är på modet och presenteras som mindfulness för en stressad samtidssjäl. Men det finns en djupare aspekt av hantverk som handlar om vad det innebär att vara människa, säger Boel Gerell.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Från 2018.
En kall vind drar över ryggen och det börjar snart skymma. I ena handen håller jag tändstickan, i den andra asken med plånet. Repar en gång och ser lågan födas och dö nästan genast igen. Fumlar fram en ny sticka och repar på nytt, med käkarna sammanbitna nu. Det ska gå. Det är ingen konst att tända en eld. Människor i alla tider har gjort det, under mycket svårare omständigheter än så här.
–Mamma, tänd nu då!
Bakom mig trängs barnen med grillpinnar i händerna och nyss har jag hållit en liten föreläsning för dem, om hur människor som inte hade tändstickor förr klarade sig ändå. Med fnöske och elddon och till och med ett stycke flinta. Doften av bränt i luften när man slår två stenar samman, antydan till en gnista.
Och nu sitter jag alltså här med tändstickor, tidningspapper, späntved och tändvätska till hands och ändå vill det sig inte riktigt. Vad gör jag för fel? Jag har ingen aning. Tänker att vi skulle ha stekt korven hemma på spisen i stället. Kanske kört in om butiken och köpt med en burk färdig potatissallad.
Men om inte.
Om strömmen till spisen stängts av. Om ljuset gått i butiken och kyldisken slocknat. Hur klarar jag mig då? Vilken nytta har jag då av min kunskap om världen?
hantverk fast i en vidare mening också kunnande, visdom och handlag
Tänker jag rätt efter är hela min tillvaro baserad på ting och tjänster som jag ser som självklara, utan att ha en aning om hur de fungerar. Kan jag ens stöpa ett stearinljus? Kan jag snickra en stol eller väva ett tyg? Kan jag dreja och bränna en kruka och vet jag var jag ska gräva efter vatten? Nej, väldigt lite av det där kan jag och den kunskap jag trots allt har – om ord och skrivande och kultur – ter sig i sammanhanget som mer eller mindre värdelös när det kommer till reell överlevnad.
I boken vars fornengelskt stavade titel är ”Cræft” som i hantverk fast i en vidare mening också kunnande, visdom och handlag reflekterar den brittiske arkeologen och medeltidsforskaren Alexander Langlands över vad som gått förlorat i vår moderna tid. Metodiskt tar han sig för att återerövra kunskapen genom egna försök och tillkortakommanden. Misslyckanden som han tar med fattning för att försöka igen och utifrån befintliga material i naturen skapa alltifrån bikupor, häckar för att inhägna djur, krukor och halmtak.
På köpet lär han sig inte bara hur han får arbetet gjort utan hur han får det gjort bra och hållbart. För att göra en bikupa som håller länge behövs gräs som fått växa ett tag och fått den rätta stadgan i stråna. Och för den som har det riktiga handlaget går det faktiskt att spinna ull enbart med hjälp av en stor sked av trä.
Projekten han tar sig an tillåts ta tid och det som för inte så länge sedan var en nödvändighet är i dag en lyx. Att göra sig omsorgen om att föda upp får, klippa deras ull, karda och spinna och sticka en tröja när det går att köpa en likvärdig produkt för bråkdelen av insatsen i närmaste galleria. Att kunna stoltsera med hantverk och naturmaterial är en överklassmarkör om någon i ett samhälle där tid, inte resurser, fortfarande ses som den största bristvaran.
Tid som kan köpas, för den som har ekonomiska förutsättningar att betala för någon annans arbete. För fortfarande finns några kvar som kan konsterna från förr. I boken ”Verkstäder” av Cilla Ramnek får vi exempelvis träffa Erica Larsson som är fjärde generationen korgmakare i en liten källarlokal i Gamla stan i Stockholm. Passionerat berättar hon om tryggheten i att hantera redskap som hon vet varit i händerna på tidigare generationer sedan 1900-talets början. Även Ramnek grips av stunden och blir lyrisk.
”Det är som balsam för en stressad själ att befinna sig i dessa verkstäder” skriver hon. ”Att på något sätt återbördas till väsentligheter och bekräftas i ambitionen att låta sig styras inifrån”.
Hantverk som mindfulness alltså, inte ett arbete för arbetets skull utan som terapi och förädling av den egna personligheten. En suggestivt ljussatt verkstad som ett nostalgiskt titthål i tiden och en utställning på Skansen. Man kan undra vad Ericas farfarsfar Knut Wilhelm Larsson hade tyckt om den romantiseringen när han först installerade sig i den trånga källarlokalen 1903.
Snart nog allt som familjen behövde producerade de själva
Och jag tänker på min egen morfar och hur fort allting gått. Min morfar föddes år 1900 jämnt och växte upp på ett litet småbruk i utkanten av den skånska byn Stiby, nu Gärsnäs. I papperna han lämnade efter sig finns en berättelse skriven av hans fyra år äldre bror Sigurd inför dennes 67-årsdag, där han häpnade över utvecklingen han fått vara med om.
”Nu är det väl så” skriver han:
... att alla äldre tycker att förändringarna varit stora under deras levnad, och så tycker också jag när jag blickar tillbaka på nära sju decennier. Men rent objektivt sett är det väl ändå riktigt, att förändringarna i varje fall i tekniskt och ekonomiskt hänseende varit större under de senaste femtio åren än under någon annan motsvarande period tidigare. Mycket av det som människor tidigare under långa tider drömt om och fantiserat om har under dessa årtionden flyttats in i verklighetens värld, och mycket av detta har grundligt omgestaltat livet för ett mycket stort antal människor.
Året är 1963 och femtio år har gått sedan den första T-forden monterades efter löpande-bandet-principen i Highland Park, Michigan. Om ytterligare sex år ska farkosten Örnen landa på månen och Sigurd tycker sig redan ha upplevt oerhört mycket. Inför pensionen tar han sig tid att blicka bakåt och beskriver inlevelsefullt sin och morfars barndom i den kringbyggda gården på slätten. Snart nog allt som familjen behövde producerade de själva, annat bytte de sig till. För att värma upp huset användes torv som de mot en avgift bröt i en mosse vid Sankt Olof. Detaljerat beskriver Sigurd hur torvkokorna skärs i fyrkanter och läggs att torka i omgångar i solen för att så småningom forslas hem till gården med häst och vagn. Som barn får han och morfar sitta ovanpå lasset under hemfärden.Nu är deras händer sedan länge stilla
Hundra år sedan, en evighet eller ett ögonblick. Avståndet till morfars tidiga 1900-tal tycks verkligen som till månen och tillbaka och ändå minns jag ju honom så väl. Minns det trygga lugnet i hans händer när han arbetade. Var sak på sin plats, en sak i taget och en självklar kunskap om funktionen av varje redskap, nödvändigheten i varje handgrepp. Precis som mormor i blixtrande snabba rörelser hanterade vävstolen en trappa upp eller repade upp garnet i en uttjänt kofta och snodde nystan, för att sticka något nytt.
Nu är deras händer sedan länge stilla. Kunskapen till stor del förlorad, tilliten till den egna förmågan reducerad till fumlande fingrar vid en grillplats. Och jag borde verkligen lära mig det där, att tända en eld utomhus. Inte som ”balsam för själen” utan för att det är något man bör kunna, som människa.
Boel Gerell, författare
Litteratur
Alexander Langlands: Cræft, An Inquiry into the Origins and True Meaning of Traditional Crafts, W.W Norton & Company, 2017.
Cilla Ramnek, Verkstäder, Natur & Kultur, 2018.
-
Liv har nya berättelser och insikter med sig från boklanseringar i främmande land. Vad är det egentligen att vara en stark kvinna? Och vill man vara det? Caroline berättar en fabel från Skansen, och förklarar generöst nog undertexten i realtid. Det handlar om djur, gud och ett samhälle som vägrar lyssna.
-
En fullspäckad morgon med musikakuten, familjerådet och Fabians lista över minnesvärda andraplatser!
-
Vi har tagit oss till Skansen för att träffa självaste Sir Väs, den giftiga kungskobran som nyss var på rymmen i åtta dagar. Jonas Wahlström, vd för Skansen-akvariet, berättar om vem Sir Väs egentligen är. Ana Wahlström, som kämpade dygnet runt för att fånga in ormen, berättar om jakten som aldrig verkade ta slut. Hur ser säkerheten ut på Skansen-akvariet egentligen? Hur oroliga var djurskötarna? Hur stor var chansen att Sir Väs skulle slingra sig iväg ut på Djurgården? Hur gick själva tillfångatagandet till? Vi har även med oss Henrik Ekman, miljöjournalisten vars röst du kanske känner igen från naturprogram, och Tom Arnbom, naturvårds och djurartsexpert. Välkommen till en djupdykning i den dramatiska jakten på Sir Väs.
Gäster:
Jonas Wahlström, vd Skansen-akvariet
Ana Wahlström, vice vd Skansen-akvariet
Henrik Ekman, miljöjournalist och programledare
Tom Arnbom, naturvårds och djurartsexpert
Programledare:
Vilma Ljunggren
-
En fullspäckad morgon med musikakuten, familjerådet och Fabians lista över minnesvärda andraplatser!
-
Warar iyo Barnaamijyo Af Soomali ah
Wiilkii 16 ka ahaa ee lagu dilay fiidnimadii salaasadii ina dhaaftey degmadda Sandviken ayaa laanta SVT ay wareysatey Jesper Raitamaa oo ahaa ninkii ugu horeyey oo helay dhaawac wiilkan.
Carwadda xayawaannada ee Skansen waxa ay sheegtay in ay heshay maskii la waayey , boqorkii cobra ahaa oo ka soo baxsaday goobtiisii sabtidii hore iyo Warar kale.
- Laat meer zien