Skolvärlden Podcasts
-
Det kan börja smått. En penna mot bordet. Några ord. Sen är den igång. Oron i klassrummet. "Ibland känner jag mig maktlös" berättar både elever och lärare. Hur möts man för att skapa ro i arbetet?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I den senaste PISA-undersökning säger var fjärde elev att tid spills på att det ska bli lugnt i klassrummet. Det är varken mer eller mindre än i övriga europeiska länder. Men det är en störningsfaktor som spelar roll för arbetsmiljön i skolan. Möt högstadieeleverna Inez, Emelie och Vera och hör även Jonas Nilsson som började jobba som lärare för 19 år och som nyligen skrev en uppmärksammad debattartikel i tidningen skolvärlden om hur man som lärare ska hantera stöket i klassrummet. Medverkar gör också läraren Helena Rönnlund.
En kortdokumentär av Ola Hemström. Gjort 2019.
[email protected] -
Ett samtal med Gunilla Jacobsson, rektor på Montessoriskolan Lindängen i Ulricehamn där de sedan 2 år tillbaka arbetar med Skolmodellen PALS.
PALS är en evidensbaserad modell som har utvecklats för att möta utmaningarna i skolan. PALS riktar sig till skolans personal och ger verktyg för att hantera skolvardagen med eleverna på ett så bra sätt som möjligt. Namnet PALS är en norsk förkortning av Positiv Atferd (positivt beteende), Läringsmiljö (gynnsam inlärningsmiljö) och Samhandling (samspel/relation mellan skolpersonal och elever).
Läs mer om PALS i Västra Götalandsregionen här.
IBIS i Uppsala här
Resureser och böcker som nämns i avsnittet. Widgit Online
Artikel i Skolvärlden
Handbok i klassrumsledarskapÅterkoppling : stöd, stimulans och lust att läraRelationellt ledarskap i klassrummet : Så skapas magi
Vi tar gärna emot respons, lyssnarfrågor eller förslag på vår Facebooksida eller via mail på [email protected]