Susanne Skog Podcasts
-
"1974 trodde jag att jag kunde bestämma vad publiken skulle tycka och tänka och känna och förstå. Sedan lärde jag mig av bebisarna" I över fyrtio år ledde Suzanne Osten ensemblen Unga Klara i Stockholm, ständigt riktad direkt till ynglet. Till bebisarna, barnen och de unga. Men också till de så kallade vuxna och deras klibbiga trådar till barnet och barndomen. Den som vi alla på något vis överlevt.
”Du kan vara en get eller en sten eller en kvinna eller en man eller en påfågel eller en varg. För barn är inte det här det minsta konstigt. Ta emot en barnpublik med skägg och säg, hej jag är elva år – de bara: jaha.”Möt Suzanne Osten. En av Sveriges genom tiderna största regissörer som ser den konstnärliga förvandligen på scen som nycklen till det mesta och som dessutom skapat en rad vildsinta filmer och skrivit flera böcker och aldrig slutat fråga och fråga en och samma sak. ”Vad är normalt? "Alla var väldigt rädda för den här frågan. För alla misstänker att det finns nån annan som vet vad det är..."Ett Kulturreportage av Susanne Skog som besökte Suzanne Osten i Annas garderob, en föreställning som då spelades på Göteborgs stadsteater.Från december 2014 -
"1974 trodde jag att jag kunde bestämma vad publiken skulle tycka och tänka och känna och förstå. Sedan lärde jag mig av bebisarna" I över fyrtio år ledde Suzanne Osten ensemblen Unga Klara i Stockholm, ständigt riktad direkt till ynglet. Till bebisarna, barnen och de unga. Men också till de så kallade vuxna och deras klibbiga trådar till barnet och barndomen. Den som vi alla på något vis överlevt.
”Du kan vara en get eller en sten eller en kvinna eller en man eller en påfågel eller en varg. För barn är inte det här det minsta konstigt. Ta emot en barnpublik med skägg och säg, hej jag är elva år – de bara: jaha.”Möt Suzanne Osten. En av Sveriges genom tiderna största regissörer som ser den konstnärliga förvandligen på scen som nycklen till det mesta och som dessutom skapat en rad vildsinta filmer och skrivit flera böcker och aldrig slutat fråga och fråga en och samma sak. ”Vad är normalt? "Alla var väldigt rädda för den här frågan. För alla misstänker att det finns nån annan som vet vad det är..."Ett Kulturreportage av Susanne Skog som besökt Suzanne Osten i Annas garderob, en föreställning som spelas just nu på Göteborgs stadsteater. -
Su-En har ett eget butohkompani. Numera har denna från början så urbana, japanska form av danskonst ett fäste i en byskola på landsbygden utanför Uppsala, där det internationellt verksamma Su-En Butoh Company har sin bas sedan 1997.
Butoh är en krävande och egenartad danskonstform som uppstod i 60-talets avant gardekonströrelse i Tokyo. Det var ett explosivt decennium, kulmen på en period där urgamla kulturella traditioner befann sig på våldsam kollisionskurs med starka influenser från västvärlden som vällde in efter andra världskriget i det tidigare slutna Japan.Genom åren har Su En Butoh Comapny gjort en lång rad föreställningar av olika slag, ofta på platser som köpcentrum, kyrkor, lastbilsflak, båtar, festivaler och inte minst på Skrotcentralen i Uppsala, som Su-En idag betraktar som sin hemmascen.Susanne Skog följde butohkonstnären Su-En under arbetet med föreställningen Rapture på Dansens Hus i Stockholm, och vidare in i förberedelserna för utställningen Visceral Space på Uppsala Konstmuseum, med anledning av Su-En Butoh Companys 20-årsjubileum. Den öppnar på lördag den 28:e januari med en invigning där butohkompaniet framträder tillsammans med bl a en kranbil och ett antal metallskärbrännare.