Therese Nyrén Podcasts
-
I veckans avsnitt introducerar vi våran nya poddkollega, Elin Myrström. Vi har även bjudit in en fantastik gäst, Therese Nyren. Vi pratar bland annat om hennes fond. Men även om incidenten tidigare i veckan när ett så kallat "fat finger" fick marknaden att falla.
Bli medlem i Feminvest: https://www.joinfeminvest.com
Instagram: www.instagram.com/feminvest/?hl=en
Facebook: www.facebook.com/groups/Feminvest
LinkedIn: www.linkedin.com/company/feminvestsweden
Twitter: twitter.com/Feminvest_ -
EFN har bjudit in fem sparprofiler till studion för att de ska få dra varsitt investeringscase. Var och en frågas sedan ut under tre minuter av Ara Mustafa. Gästerna och deras case är: Johan Thorén, förvaltningschef på Strand kapitalförvaltning – medicinteknikbolaget Xvivo Perfusion. Therese Nyrén, förvaltare på Lucy Global Fund – sport- och fritidsföretaget Nike. Stefan Thelenius, aktiebloggare – fintechbolaget Upstart. Johan Roslund, privat investerare – konsumentvarukoncernen Humble Group. Anna Svahn, vd på Antiloop Hedge – metallen aluminium.
-
Internationella lyxbolag i all ära. Men fondförvaltaren Therese Nyrén ser störst potential i ett svenskt tillväxtbolag.
Hon startade sin livsstilsfond Lucy Global Fund förra sommaren. Det var en bra tid att bli fondentreprenör. Bara ett halvår senare är läget mer osäkert på världens börser. Ändå är Therese Nyrén inte orolig och tror inte vi har någon ordentlig börskrasch på ingång.
I dagens avsnitt går vi igenom enskilda bolag i fonden, bland annat en internationell storspelare som nyligen blev andra största ägare i optikerkedjan Synsam. Vi pratar också om hur anrika varumärken inom skönhetsindustrin ska lyckas hålla jämn takt med influencers som Kim Kardashian, Kylie Jenner och Bianca Ingrosso.
Därtill: Prada, Nike, Adidas, Estée Lauder, LVMH – och skönhetsindustrins närvaro i metaverse. -
Internationella lyxbolag i all ära. Men fondförvaltaren Therese Nyrén ser störst potential i ett svenskt tillväxtbolag.
Hon startade sin livsstilsfond Lucy Global Fund förra sommaren. Det var en bra tid att bli fondentreprenör. Bara ett halvår senare är läget mer osäkert på världens börser. Ändå är Therese Nyrén inte orolig och tror inte vi har någon ordentlig börskrasch på ingång.
I dagens avsnitt går vi igenom enskilda bolag i fonden, bland annat en internationell storspelare som nyligen blev andra största ägare i optikerkedjan Synsam. Vi pratar också om hur anrika varumärken inom skönhetsindustrin ska lyckas hålla jämn takt med influencers som Kim Kardashian, Kylie Jenner och Bianca Ingrosso.
Därtill: Prada, Nike, Adidas, Estée Lauder, LVMH – och skönhetsindustrins närvaro i metaverse. -
Bolag präglade av stil, glitter, fluff och wellbeing står i fokus när fondförvaltaren Therese Nyrén gästar Smarta cash. Therese Nyrén är inte bara kunnig inom investeringar generellt utan specialiserad på just branscher inom livsstil och lyx. Hon har startat upp och förvaltar livsstilsfonden Lucy Global Fund och i avsnittet berättar hon allt om sin strategi, hur hon analyserar bolag, tänker kring risk och hur hon spår framtiden slå ut.
Hur kom det sig att du startade Lucy Global Fund?
– Jag har jobbat som kapitalförvaltare i många år och hade länge känt att det vore roligt med en produkt som attraherar kvinnor. Själva idén till fonden var att jag ville titta på bolag jag själv skulle vilja investera i. Jag vill understryka att det inte är någon kvinnofond. Jag ville ta fram en portfölj där man förstår vad man investerar i. Jag är jättetrött på gubbportföljerna, inget ont om dem men de är väldigt industritunga. Men livsstil är en industri som växer men många stora, fina, stabila bolag. Många har också kommit långt vad gäller hållbarhet och miljö. Min teori är att genom ägande kan man också påverka, säger Therese Nyrén.
Hur har det gått för bolag inom lyx- och livstilssegmentet sen coronakraschen?
– Många av bolagen har hämtat in sig rätt bra och rapporterna som kommit på senaste har varit rätt fantastiska. Nu har jag inte bara lyxbolag, men många som handlar lyx och kvalitet är inte så priskänsliga. Så om börsen går ner påverkas man inte så mycket även om gemene man gör det.
Vad tror du om framtiden?
– Rent generellt tror jag att branschen växer. Tittar man på medelklassen globalt sett så blir man rikare i t ex Asien, Indien och Ryssland. Det handlar ofta att man vill ha en tillhörighet till ett märke. Så är det med livsstilsmärken, kunderna är lojala och återkommer. Det skulle inte förvåna mig om många av bolagen tar en ganska stor del av index i framtiden. Jag tycker det ser bra ut.
Vilka är riskerna?
– Det är en risk om det blir problem med leveranser. Det kan bli en risk om bolag påverkar miljömässigt och är med i skandaler. Till exempel Volkswagen som fick problem med sina bilar. Är det ett bolag som gör bort sig totalt så tar jag bort det. Rent värderingsmässigt är vi i en högt värderad marknad. Men för mig handlar det inte om att tajma marknaden utan att vara långsiktig. Jag har en exponering mot valutan och det gör att min fond är högrisk, på skalan är den 6 av 7. Det är viktigt att ha en bred fond- eller aktieportfölj. Jag tänker att min fond är en krydda i portföljen, säger Therese Nyrén.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.