Turning Torso Podcasts
-
I Sverige finns ett mål om att det inte ska vara mer fördelaktigt att bo i vare sig hyresrätt, bostadsrätt eller villa.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det torra begreppet kallas "neutralitet mellan upplåtelseformerna" och presenterades av dåvarande bostadsministern Ingvar Carlsson år 1974.
I dag har bostadsrättsinnehavare tjänat miljoner på sitt boende – medan den som bor i hyresrätt ofta betalar mer varje månad än den som äger sin lägenhet.
Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Malmö Universitet, berättar om hyresrättens ställning i dag.
Vi får höra hemma hos-reportage från såväl Möllevången som lyxlägenheterna i Turning Torso i Malmö.
I studion möts Larry Söder, bostadspolitisk talesperson för Kristdemokraterna och Emma Hult, bostadspolitisk talesperson för Miljöpartiet, för ett samtal om vem som egentligen ska bo i hyresrätt.
Programledare: Fredrik Pålsson
Reporter: Olivia Bons
Producent: Matias Rankinen
Ljuddesign: Julia Öjbrandt -
Var tog den gamla arbetarstaden Malmö vägen? Ett program om tillväxtområden, kackerlackor och framtidsoptimism. Vi ser här, vad man drömmer om i framtiden, att gränser inte är så tydliga: vi sitter i ett internationellt område.
När den sista bron byggs mellan Danmark och Tyskland - så får du ytterligare närhet till Berlin, Hamburg och vidare!", säger Carina Brorman, varumärkesstrateg på E.ON. "Öresundsregionen är redan det mest kunskapstyngda området i norra Europa, med nordens två största universitet: Lund och Köpenhamn, som är signifikant större än både Uppsala och Stockholm och man har ett enormt utvecklat kulturliv...", säger Niels Righolt, kulturkonsulent.Idag tar det trettio minuter över bron till Köpenhamn, Kockumskranen är borta och skeppsindustrin nedlagd. Västra hamnen är lyxboende för de rika och det nya landmärket heter Turning Torso... Malmö växer så det knakar och beskrivs som både exotiskt och expansivt. Närheten till kontinenten öppnar för en dynamisk tillväxt, men vad händer om det går för fort? -
Biblioteket den 7 februari. Mia Gerdin träffar Kristian Lundberg, författaren bakom Yarden. Ett program om poesi, klasskamp och självutlämning. - Jag har ett närmast bulimiskt förhållande till att skriva text, säger Kristian Lundberg, och det märks när man ser hans produktion. Han har skrivit mer än 20 böcker sedan debuten 1991 och det är både lyrik, prosa och kriminalromaner. Dessutom skriver han litteraturkritik och kultur- och debattartiklar. Numera skriver han bara kritik om sådant han läst, för några år sedan blev det stor uppståndelse när han gav en åsikt om en bok som ännu inte var skriven. När Mia Gerdin träffar honom i Malmö vindlar samtalet mellan hans gamla arbetsplats Yarden i hamnen, hans tidiga sökande efter Gud, hans tid med Malmöligan vars respektlöshet var gränslös gentemot allt utom sig själva och hans rädsla för vansinnet. Nu kommer hans nya bok ut inom kort, Och allt skall vara kärlek, som är en slags fortsättning på den självbiografiska Yarden som kom ut 2009 som bland annat belönades med ett av Sveriges största litteraturpris, Ivar Lo-Johanssons personliga pris.
Kristian Lundberg älskar sin hemstad Malmö och den tar stor plats i hans böcker. Han gillar känslan av förvandling, hur en hamn- och industristad vittrar ner och ersätts med något annat. Han uppskattar också att staden inte är så stor, här lever olika samhällsklasser tätt inpå varandra. Själv bor han just nu i Västra hamnen i närheten av Turning Torso, ett nytt och dyrt bostadsområde. Men det vilar på ett skrotupplag, här låg Kockums gamla avstjälpningsplats, sådana kontraster gillar han.I programmet läser Anna Persson utdrag ur några av Lundbergs böcker, Yarden (2008), Malmömannen (2006), Mörkret skulle vara som ljuset (2010) och den kommande Och allt skall vara kärlek (2011). Det blir också tillbakablick till 1992, i Lyrikmagasinet i P1, där Malmöligan porträtteras av Fredrik Wadström och där Kristian Lundberg läser en av sina dikter. Då hade han precis debuterat som lyriker.Maria Edström hörs i en annan tillbakablick, då hon sammanfattar Yarden i ett inslag i Kulturnytt, februari 2010.Musiken som används kommer från Isaac Hayes version av Walk on by och The Captain med The Knife. Avslutningsvis hörs Låt i H-moll av och med Björn Olsson.Redaktör är Mia Gerdin. -
Retorik i P1 frågar sig vad ett effektivt språk är och hur använder man det för att sälja sitt budskap eller sin produkt? Är retoriken annorlunda i sociala media och hur fångar man den allt mer stressade informationskonsumenten? Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson, affärscoach och kommunikationsansvarig på Minc, ett kommunalt bolag inriktat på nätverkande mellan olika entreprenörer i öresundsregionen. Rapparen Behrang Miri tänker till om det effektiva språket och så har vi retorikskolan med Anders Sigrell.
Retoriken är klassisk men tiderna moderna. Affärslivets retorik har tagit plats bland pläderingar, föreläsningar och högtidstal. Men tid är pengar och effektivitet har blivit norm. Tålamodet tryter med trevande eller utbroderade tal. Nya retoriska former skapas tack vare digitala media. Men hur effektivt kan språket bli? Och hur sociala är egentligen sociala media? Retorik tar frågorna med sig till 53:e våningen på Turning Torso i Malmö. Från konferenscentret har vi 360 graders utblick över Öresundsregionen och den framtidsarena som hela Västra Hamnen i Malmö utgör. Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson på MINC, Malmö Incubator, som är ett kommunägt företag för att främja framväxten av nya företag.Och så rappar ordkonstnären Behrang Miri sina betraktelser över det effektiva språket.Retoriksskolan med Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds Universitet, tittar idag på begreppet mottagaranalys och ger tips på hur man lär känna sin lyssnare.