Vinnovas Podcasts
-
Metaverse beskrivs som nästa generations internet där vi kliver in i en tredimensionell värld. Mycket av tekniken används redan men vi har ännu inte tagit steget fullt ut. Hur kommer metaverse att påverka våra liv? Vilka branscher kan dra nytta av plattformen? Och varför ska du bry dig?
Lyssna på ett samtal mellan Emma Ridderstad, grundare och vd, Warpin Reality och Annie Lindmark, Vinnovas Silicon Valley-kontor.
Vi möter också Tomas Bendz, Around The Corner.
Samtalet leds av Liselott Bergman.
-
Ekonomin går mot sämre tider och prognoser pekar mot att vi är på väg mot en lågkonjunktur. Hur påverkar det innovationsklimatet? Vad händer med den gröna omställningen? Vad kan göras för att möta utmaningarna?
Lyssna på samtal mellan Sylvia Schwaag Serger, professor vid ekonomisk-historiska institutionen vid Lunds Universitet och Göran Marklund, som leder Vinnovas arbete med strategisk omvärldsanalys.
Vi möter också Stina Lantz på SISP och Ignite Sweden.
Samtalet leds av Daniel Holmberg
-
Avsnitt 26 tar sin utgångspunkt i det kontrollrum i tillverkningsindustrin där Vinnovas områdesledare för kompetensförsörjning Anna-Carin Ramsten spenderade tid för att skriva sin avhandling. Det rum där ordet utbildning inte var poppis, men där lärande skedde i varje samtal och handgrepp. Så hur ska vi göra för att få till den där lärande organisationen, är det verkligen så svårt som det verkar?
Följ med in i det rummet där verkligheten blir filosofisk och svaren är både enkla och som alltid, komplexa.
Ett samtal mellan Anna-Carin Ramsten på Vinnova, samt Lars Lingman och Katarina Pietrzak på RISE. -
Ensamhet och lite sorg i podstudion! Jenny har lämnat skutan och Günther är ensam kvar. Men han deppar inte så länge, för en ny spännande gäst gästar studion!
Är du entreprenör och funderar att åka till Silicon Valley?
Anne Lidgard är Vinnovas (Sveriges Innovationsmyndighet) kontaktperson och hon hjälper företag att etablera sig i Silicon Valley, Kalifornien. Allt från att hitta rätt kontakter, validera intäktsmodeller eller undersöka om en produkt funkar på marknaden.
Och hur går man tillväga för att lyckas over there? Anne ger sina bästa tips!