Ylva Elvin-Nowak Podcasts

  • Här är de sista 5 nycklarna till en frisk organisation. Har din arbetsplats svar på våra 10 frågor?

    I del ett fokuserade vi på organisationens syfte och hur vi gör det möjligt för alla att jobba mot det syftet. De 5 följande nycklarna handlar om vår sociala arbetsmiljö och hur vi får förutsättningar att ta hand om oss.

    6) Vilka forum för kommunikation krävs för vår verksamhet?

    I dagens samhälle har vi betydligt fler möjligheter att kommunicera än tidigare. För att kommunikationen ska bli effektiv och värdeskapande behöver vi identifiera vad vi behöver kommunicera om, vilka som behöver kommunicera med varandra och utifrån det besluta om vilka forum vi ska använda till vad och hur vi ska använda dem.

    7) Vilket ledarskap krävs i vår organisation?

    Det här kan förändras över tid. I en tid av förändringsarbete eller omorganisation kan ledarskapet behöva större plats. Det handlar om att förmedla information, om att hjälpa medarbetare hantera att information inte finns, om att stötta och lyssna. I en situation med många nyanställda medarbetare kan det vara att stötta i lärande och bland mer seniora medarbetare att coacha till utveckling och utmaningar.

    8) Hur jobbar vi med mångfald, jämställdhet och mot diskriminering?

    Hur ser vi till att ingen blir illa behandlad på arbetsplatsen, att vi speglar samhället omkring oss och våra egna kunder?

    9) Vilka verktyg behöver vi för att arbeta mot vårt gemensamma mål?

    Verktyg handlar idag om andra saker än för bara 50 år sen och kan vara allt från fysiska verktyg och maskiner till rent mentala redskap och metoder.

    För många kan det vara avgörande för hållbarhet och prestation att hantera ett överflöd av information. Det kan vara verktyg för att ladda hjärnan under arbetsdagen, för att hantera vardagsstress, fatta beslut och sortera i våra att-göra-listor. Har vi enhetliga riktlinjer för hur vi använder olika kommunikationskanaler kan det vara ett verktyg för att använda tiden bättre och prioritera rätt.

    10) Hur skapar vi förutsättningar för våra medarbetare att ta hand om sin fysiska hälsa under arbetsdagen?

    Här kan vi jobba i tre led:

    På organisationsnivå behöver vi skapa en struktur och tydlighet i att vi anser att den fysiska hälsan är viktig, identifiera vår organisations unika utmaningar och ge möjligheter för alla att ta hand om kroppen på sitt sätt.

    Förtydliga att vi ser fysisk hälsa som en del av vår verksamhet men inte lägger oss i hur exakt det görs. Skapa strukturer för promenadmöten, underlätta att motionera till och från jobbet. Bygg in aktivitet i våra konferenser, se till att det som erbjuds i fikarum och vid sammankomster ger god energi. Se till att de friskvårdsaktiviteter vi erbjuder främjar just hälsa och inte ger en ny arena för hård prestation för redan frälsta. Låt alla medarbetare vara med och definiera vad hälsa är.

    På ledarskapsnivå behöver chefer ha verktyg och kunskap för att stötta sina medarbetare i att hitta sitt sätt att ta hand om sig. Aktivt ställa frågan om behov och möjligheter, utan att styra. Stötta med omtanke. Underlätta och driva sådant som promenadmöten och pauser.

    På individnivå behöver alla medarbetare känna att de är stöttade i att prioritera sin hälsa under arbetsdagen. Att det är ok att lyfta den frågan om den inte får tillräckligt utrymme. Är syftet tydligt och vi gemensamt har definierat vad hälsa är hos oss blir det mycket enklare att välja och få igenom förslag åt alla håll.

    Ett tips är att tänka lite utanför boxen i vilka som får sätta tonen för hälsa. Om organisationens definition av hälsa ska representera alla är det viktigt att alla får komma till tals.

    Här är länkarna till tre tidigare avsnitt vi nämner:

    70: Personlighetstester - funkar de verkligen?

    71: 10 nycklar till en frisk organisation - del 1.

    27: Tydligt varför - bättre resultat med Ylva Elvin-Nowak.

    God lyssning önskar Ann-Sofie och Boel!


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • I Sverige är arbetsmiljön högt prioriterad. Men när trivseln tar för stor plats på bekostnad av verksamhetsfokus har vi gått vilse, menar organisationskonsulten och doktorn i psykologi Ylva Elvin-Nowak.

    Forskning visar att vi mår bra av att enas runt ett mål. Samtidigt är det viktigt att trivas på jobbet. Hur ska man balansera dessa två fokus?

    Ylva Elvin-Nowak refererar i en debattartikel i SvD till den så kallade Sverigestudien som visar att kundfokus är lägre i Sverige än i många andra länder, medan däremot arbetsmiljön är jämförelsevis högt prioriterad. Men, invänder hon, det är inte vad vi tycker om varandra som ska styra på arbetsplatsen. Skräckbilden är när kompetenta chefer som leder kompetenta medarbetare fastnar i att reda ut frågor som inte har med jobbet att göra.

    Vi är alltså för dåliga på att ställa oss frågan varför verksamheten finns till. Det är nämligen inte genom att ägna all tid åt relationer som vi mår bra på jobbet, menar Ylva Elvin-Nowak. Tvärtom, när verksamhetens mål och syfte får vara i fokus blir också arbetsmiljön som bäst.

    Hon beskriver det som att många har fastnat i en relationssmet som kan vara svår att komma ur. Då är den bästa medicinen att jobba med verksamhetsmålen och inventera resurser och verktyg utifrån det. Det "äter upp" många konflikter. Dels för att något gemensamt och viktigare hamnar i fokus. Men också för att var och en känner sig tilltalad som kompetent yrkesperson och lyfts i sin professionalitet.

    Tydlighet är medicinen för allt, fortsätter Ylva Elvin-Nowak. Att fokusera på verksamheten ska inte vara förhandlingsbart. Idag är det dessutom viktigare än någonsin eftersom omvärlden och kraven på organisationer är i ständig förändring. Tydlighet alltså, kombinerad med en förmåga till flexibilitet hos både chefer och medarbetare.

    Vi önskar god lyssning!

    /Ann-Sofie och Boel

    Det här avsnittet producerades i samarbete med Twitch Health som hjälper företag att bygga hållbar hälsa med strategiska insatser. Twitch har sammanfattat vad som har visat sig stärka psykisk hälsa på arbetsplatser i fyra punkter: Rättvist och stödjande ledarskap, kontroll över arbetsuppgifterna, balans mellan arbetsinsats och belöning och tydliga mål. Läs mer om hur arbetsplatser kan stärka psykisk hälsa här.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.