Yo-Yo Ma Podcasts
-
Den amerikanska världscellisten Yo-Yo Ma tar emot Birgit Nilsson-priset. P1 Kultur Lisa Wall mötte en maestro på ett strålande humör. Han är känd för det. Nästan lika känd som för sitt cellospel.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
Ulf Kristersson (M) har presenterat sin nya regering. Vad betyder valet av Parisa Liljestrand (M) som kulturminister? Kulturcheferna Björn Wiman, DN, Lisa Irenius, SvD, och Karin Pettersson, Aftonbladet, kommenterar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
MÖT STJÄRNCELLISTEN YO-YO MADen amerikanske cellisten Yo-Yo Ma mottar under tisdagskvällen Birgit Nilsson-priset på Konserthuset i Stockholm. Han omnämns ofta som världens främste cellist och är den förste instrumentalisten som får priset. I ett samtal med kulturredaktionens Lisa Wall talar han om livet, musiken och mänskligheten – ett utforskande som han känner samhörighet med Birgit Nilsson kring.
KRITIKSAMTAL: JENNY TUNEDALS POESI BLIR TEATER I "KUNG MOR"2017 kom poeten Jenny Tunedals bok "Rosor, skador", en hyllad samling om relationen mellan en mor och en dotter och hur demensen smälter bort orden dem emellan. Nu debuterar hon som dramatiker när hon tillsammans med Christina Ouzounidis flyttar verket till teaterscenen. Scenkonstkritiker Kristina Lindquist har sett "Kung mor" på Teater Galeasen i Stockholm.
ESSÄ: OM GREKISKA EPOSET KYPRIAS HEMLIGHETERDet grekiska eposet "Kypria" har beskrivits som en preqel till "Iliaden" och kvar finns några få brottstycken. Och det är fragment som är temat för denna veckas OBS-essäer. Att det finns mycket att hämta ur några få rader får vi smaka på när författaren och professorn i statskunskap Johan Tralau i dagens OBS-essä gör en närläsning av en bit ur eposet som vid första åsyn verkar innehålla något mycket märkligt.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Felicia Frithiof -
One of Iran’s most important musicians and composers, Kayhan Kalhor was born to Kurdish parents in Teheran and already as a thirteen-year-old found himself playing in the National Radio and Television Orchestra.
At the age of seventeen his career was abruptly interrupted by the Iranian Revolution. Alone, with nothing but a suitcase and his favourite instrument – a kamancheh – he escaped to Europe and later to North America.
Since then he has become an internationally acclaimed soloist and collaborator with the likes of Yo-Yo Ma and the Silkroad Ensemble, the Kronos Quartet, the New York Philharmonic and many others.
In this interview, Kayhan Kalhor talks to Markus Görsch about tradition and innovation, about language, love and revolution.