Afleveringen
-
Wat hoor je binnen 14 minuten?
Echt heeel veel over meneer van Aalst. Zo leren we hem echt kennen...Hoe zit het met onze muzieksmaak? Waar houden we van? We gingen met een microfoon door de gangen van onze school en vroegen het jullie. Naar aanleiding van dit appje van NPOkennis. En…belangrijk voor ons allemaal (zeker voor de toetsweek). Hoe kunnen we iets het beste onthouden zodat onze toetsweek een makkie is?Hersenwetenschapper prof.dr. Erik Scherder legt het ons in een paar minuten uit. Luisteren! Echt goeie tips. (spoiler: niet alleen maar ploeterend leren...)
Redactie en presentatie:
Anne GoudriaanBram van ZantenJasper van HooftKanu Camara (tevens montage)Eric Peeters (eindredactie/montage en productie)(deze podcast is gemaakt in het voorjaar van 2024)
-
Tweedejaars leerlingen (schooljaar 2022/23) Bram, Jasper, Kanu en Ilay duiken verder in onze hersenen. In dit tweede en laatste deel komen we te weten hoe een déjà vu werkt, wat je hersenen doen terwijl je slaapt en hoor je het volledige antwoord op de vraag: “Kunnen je hersenen overvol raken?’’ Is het dan net als een harde schijf?
En dit is nog niet alles!
Ook in dit deel is het prof. dr. Erik Scherder die al onze vragen enthousiast heeft beantwoord.
Erik Scherder is een hersenwetenschapper en verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2021 kreeg Scherder een eredoctoraat aan de Open Universiteit in Heerlen vanwege zijn grote verdiensten als verbinder tussen wetenschap en samenleving. Als vooraanstaand onderzoeker weet hij een groot publiek te bereiken met wetenschappelijke inzichten uit zijn vakgebied.
-
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
Tweedejaars leerlingen Bram, Jasper, Kanu en Ilay (schooljaar 2022-2023) willen meer weten over onze hersenen. ‘Want hoe kunnen we bijvoorbeeld iets het beste onthouden zodat onze toetsweek een makkie wordt? Wat kunnen we het beste doen en laten als je tophersenen wilt hebben?’
Is het net als een spier die je kunt trainen zodat je slimmer kunt worden?
Ze zijn op zoek gegaan naar iemand die daar die daar echt veel over weet: prof. dr. Erik Scherder. Onze podcasters hebben de professor via de mail bestookt met allerlei vragen. De antwoorden heeft hij allemaal ingesproken en samen met biologiedocent, meneer de Greef, worden ze in deze boeiende hersenpodcast besproken. De aanleiding voor deze podcast was het televisiespotje waarin Erik Scherder uit het hoofd komt van een moeder (!) en uitlegt dat het voor de hersenen van jonge mensen geen goed idee is om alcohol te drinken. Het is slecht voor de ontwikkeling van de hersenen.
Hoezo dan!? Wát is er dan precies in ontwikkeling?
Deze vraag, maar nog vele andere, worden in deze podcast besproken. In twee delen!
Dit was het televisiespotje:
https://youtu.be/BIFczOm_mRw
Erik Scherder is een hersenwetenschapper en verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2021 kreeg Scherder een eredoctoraat aan de Open Universiteit in Heerlen vanwege zijn grote verdiensten als verbinder tussen wetenschap en samenleving. Als vooraanstaand onderzoeker weet hij een groot publiek te bereiken met wetenschappelijke inzichten uit zijn vakgebied.
-
Samen met gastdocent Eric Peeters hebben docent geschiedenis meneer Tribak en zijn leerlingen een podcast gemaakt met het onderwerp: De Tweede Wereldoorlog. Maarten van Rossem helpt hen daarbij via een online beeldgesprek. De historicus beantwoordt vragen en geeft daarmee tegelijkertijd een eigenzinnig en leerzaam college.
De Podcast bestaat uit twee delen. In dit tweede deel gaan we wederom terug in de tijd en worden de volgende vragen behandeld: waardoor was Duitsland aanvankelijk militair zo succesvol? Hoe zat het met de Spaanse burgeroorlog en waarom deed dictator Franco uiteindelijk toch niet mee? Waarom zijn de Verenigde Staten relatief laat bij de oorlog betrokken geraakt? Waarom viel Japan Pearl Harbor aan en hoe belangrijk was de slag om de Atlantische Oceaan?
Naar onze tijd kijkend, kunnen we Poetin met Hitler vergelijken? Wat leren we van de Tweede Wereldoorlog in onze tijd? Wat doen nationalistische gevoelens met ons en waarom hebben we die eigenlijk? Scherp en feitelijk, maar soms ook met humor, legt Van Rossem uit wat Max Verstappen, het Nederlands elftal en de grens tussen Noord-Brabant en België te maken hebben met het thema. Dit en meer komt aan bod tijdens het tweede deel van de podcast.
Deze podcast is gemaakt door tweedejaars leerlingen in het voorjaar van 2022.
-
Tweedejaars leerlingen hebben samen met hun docent geschiedenis een podcast gemaakt met het onderwerp: De Tweede Wereldoorlog. Maarten van Rossem helpt hen daarbij via een online beeldgesprek. De historicus beantwoordt vragen en geeft daarmee tegelijkertijd een eigenzinnig en leerzaam college.
De Podcast bestaat uit twee delen. In dit eerste deel gaan we terug naar de vorige eeuw en worden de volgende vragen behandeld: waarom vindt Maarten de Tweede Wereldoorlog nog steeds een “dreunend waarschuwingssignaal voor het heden?” Wat zijn de belangrijkste oorzaken van de Tweede Wereldoorlog? Wie waren de strijdende partijen? Waarom hadden Duitsland, Italië en Japan in eerste instantie veel succes tijdens de oorlog maar trokken ze uiteindelijk aan het kortste eind? Waarom haatte Hitler de Joden? Hoe zag het leven eruit van de jongeren in die tijd? Waarom kregen Europese landen na de oorlog zoveel financiële hulp (Marshallplan) van de Verenigde Staten? En wellicht de belangrijkste vraag van allemaal, had de oorlog voorkomen kunnen worden? Dit en meer in deel 1.
Deze podcast is gemaakt in het voorjaar van 2022.