Afleveringen
-
In deze aflevering van de podcast gaan Jerrel Arkes in gesprek met Maya en Sharon, de eigenaren van B2B marketing bureau Oppepper, dat al 5 jaar bestaat. Ze duiken diep in de wereld van B2B marketing en delen hun ervaringen en inzichten.
Maya en Sharon leggen uit dat ze zich richten op bedrijven die wel de ambitie hebben om te groeien, maar zelf te weinig capaciteit hebben op het gebied van marketing. Hun bureau pakt zowel de strategische kant als de praktische uitvoering op.
Een belangrijk onderdeel van hun aanpak is om hun klanten en de doelgroep van die klanten door en door te leren kennen. Dat doen ze door veel gesprekken te voeren, niet alleen met bestaande klanten maar juist ook met prospects die nog geen klant zijn. Al die inzichten leggen ze vast in een 'playbook', zodat iedereen binnen het bureau op dezelfde lijn zit.
Eén van de belangrijkste adviezen die Maya en Sharon geven, is dat merken een duidelijke mening moeten durven uitspreken in hun marketing. Alleen dan val je op tussen de concurrentie. Ze helpen hun klanten om die mening te formuleren op basis van alle verzamelde input en gesprekken.
Een ander belangrijk onderwerp is 'demand generation'. Daarbij draait het volgens Maya en Sharon niet om algemene statistieken zoals websitebezoekers of engagement op social media. Het gaat er juist om de juiste mensen te activeren. Daarom kijken ze heel gericht naar waardevolle websitebezoeken vanuit de ideale klantprofielen (ICP's).
Andere succesfactoren die ze noemen zijn focus aanbrengen in de kanalen en doelgroep waar je je op richt, en een goede samenwerking tussen marketing en sales.
Tot slot benadrukken Maya en Sharon dat B2B marketing een stuk complexer, maar daardoor ook leuker en uitdagender is dan veel mensen denken. Ze moedigen iedereen aan om zich daar eens goed in te verdiepen.
-
In deze aflevering gaat host Jerrel Arkes in gesprek met Daniël Kupers, oprichter van online marketing bureau OMA. Daniël deelt openhartig over zijn ervaring met het opbouwen van een succesvol bureau gespecialiseerd in de 'performance laag' van online marketing, zoals SEO, SEA en CRO. Hij bespreekt de uitdagingen en lessen bij het aantrekken van de juiste klanten en medewerkers, het belang van sterke partnerships en een cultuur waarin mensen centraal staan.
Een belangrijk onderdeel in de groei van OMA is personal branding, zowel van Daniël zelf als zijn team. Door consequent waardevolle content te creëren bouwen ze autoriteit, zichtbaarheid en een sterk netwerk op. Daniël worstelt nog wel met hoe hij iedereen kan motiveren hier actief aan bij te dragen. Talentontwikkeling en kennisdeling, bijvoorbeeld via een eigen academy, ziet hij als speerpunt voor de toekomst.
Andere thema's die aan bod komen zijn de impact van AI en chatbots als ChatGPT, kansen en onzekerheden die dit met zich meebrengt voor bureaus, de gevolgen van strengere privacywetgeving en veranderingen in SEO en Google's algoritmes. Tot slot blikt Daniël vooruit op ontwikkelingen in de online marketing branche en hoe bureaus zich hierop kunnen voorbereiden. -
Zijn er afleveringen die ontbreken?
-
In deze aflevering van de Inbound4Cast podcast gaan Jerrel Arkes en gast Chantal Smink in gesprek over contentcreatie op events. Ze delen hun ervaringen en learnings van het congres BrightonSEO waar ze onlangs samen waren.
Jerrel en Chantal hebben daar met verschillende aanpakken content gecreëerd. Chantal deed interviews met sprekers voor een blog op de stand van een exposant. Jerrel podcastte live op het event met Nederlandse bezoekers.
Ze bespreken de apparatuur en tools die ze gebruikten - van eenvoudige microfoons en een iPhone tot professionele camera's en mengpanelen. Maar ze benadrukken dat het geen gelikte studio-opnames hoeven zijn voor B2B. Authenticiteit is belangrijker.
De belangrijkste redenen om dit soort content te maken op events zijn zichtbaarheid, relaties opbouwen, expertise tonen en de 'gunfactor' vergroten. Het is een natuurlijke manier van marketing voor B2B bedrijven, maar slechts een klein deel doet het.
De resultaten zijn positief: veel interactie en interesse, nieuwe connecties, goede content voor langere tijd om te delen. Hun advies: zie events niet als eendagsvlieg maar benut de kansen voor waardevolle content. Denk als een influencer en ga het gewoon proberen.
-
Waarom is B2B marketing vaak zo saai? En hoe kunnen B2B bedrijven hun marketing creatiever en effectiever maken? Daarover gaat het in deze aflevering van de Inbound4Cast podcast.
Denny van Veen, Marketing Manager bij Kardex en oprichter van B2B marketing community Foeter, en Koen van der Donk, eigenaar van videobureau PlayForward (en bekend als Hielke uit de Kameleon films!), delen hun visie op dit onderwerp.
Denny en Koen hebben samen een serie artikelen en een bundel gemaakt genaamd 'Niet-saaie B2B Marketing'. Hierin beschrijven ze waarom veel B2B marketing gericht is op de 'homologicus' - de 100% rationele koper die niet bestaat. En hoe je daar als B2B marketeer uit kan breken, door creatievere en memorabelere marketing te maken.
In dit gesprek bespreken ze onder andere:
Waarom B2B marketing vaak saai en product-gericht isHet belang van creativiteit, storytelling en distributie voor betere B2B marketingPraktische tips en inspirerende voorbeelden van creatieve B2B marketingDe inzichten en resultaten van hun eigen creatieve marketingcampagne rond de bundel -
In deze aflevering van de Inbound4Cast podcast gaat host Jerrel Arkes in gesprek met Milou van Hassel, ook wel bekend als "die van LinkedIn".
Milou heeft ruime ervaring in sales, marketing en branding. Ze vertelt hoe ze LinkedIn succesvol heeft ingezet om haar sales targets te halen en klanten te helpen meer te verkopen.
De hoofdvraag van deze aflevering is: Hoe help je jouw B2B klant om bij jou te kopen? Milou en Jerrel bespreken onder andere:
Hoe je je klant ultiem leert begrijpenHet belang van de juiste timing en boodschap in het aankoopprocesHoe je reputatie en mond-tot-mond reclame opbouwt, zowel online als offlineDe kracht van 'dark social' om over jou en je bedrijf te laten pratenDe voor- en nadelen van value based pricing -
In deze aflevering van de Inbound4Cast podcast is Dennis Pettinga te gast. Dennis is een ervaren marketing strateeg, manager en projectmanager die klanten helpt om meer winst en omzet te behalen.
Samen met host Jerrel Arkes bespreekt Dennis zijn ervaringen met organische groei bij verschillende bedrijven en als freelancer. Ze gaan in op wat wel en niet werkte en delen inzichten over hoe marketing, sales en operatie beter kunnen samenwerken.
Dennis gelooft sterk in partnerships aangaan om groei te realiseren en geeft voorbeelden van hoe dit Daarom en Adverge heeft geholpen. Ook benadrukken ze het belang van het spreiden van marketing inspanningen over meerdere kanalen om niet te afhankelijk te zijn.
Verder wordt de opkomst van AI en de afnemende rol van websites bediscussieerd. Dennis introduceert het concept van een 'content container' als centraal punt voor herbruikbare content in verschillende formaten en op verschillende platformen.
-
In deze aflevering gaat Jerrel in gesprek met Janneke van Heugten over de ondervertegenwoordiging van vrouwen als experts in de media. Janneke legt uit dat slechts 25,5% van de experts die aan het woord komen vrouw zijn en dat Nederland op nummer 1 staat als het gaat om het associëren van de 'wetenschapper' met een man.
Dit heeft schadelijke gevolgen op de werkvloer en voor de kansen van vrouwen. Rolmodellen zijn belangrijk om meisjes te inspireren in hun studiekeuze en carrière. Janneke pleit daarom voor een 50/50 vertegenwoordiging van mannelijke en vrouwelijke experts in de media, zelfs als het vakgebied gedomineerd wordt door mannen.
Jerrel worstelt met het begrijpen van het probleem. Hij voelt soms weerstand als hij de 'schuld' krijgt zonder dat hij snapt waarom. Janneke benadrukt dat een open houding en de bereidheid om te luisteren en je eigen vooroordelen te bevragen het belangrijkste is. -
In deze aflevering van de Inbound4Cast podcast praat host Jerrel Arkes met Ron Dukker, oprichter van Conversion Crew, over de huidige staat en toekomst van HubSpot in 2024.
Ron deelt zijn inzichten over hoe HubSpot is geëvolueerd van een marketingtool naar een allesomvattend platform voor klantgerichte processen en communicatie. Hij bespreekt de integratie van AI in HubSpot, zoals ChatSpot en campagnegenerators, en hoe dit marketinginspanningen kan stroomlijnen en verbeteren.
Jerrel en Ron gaan dieper in op de uitdagingen bij de implementatie van HubSpot, het overbruggen van de kloof tussen marketing en sales, en hoe Conversion Crew bedrijven helpt het maximale uit het platform te halen. Ron deelt ook zijn visie op de toekomst van HubSpot en de rol van AI in marketing.
Of je nu overweegt om met HubSpot te beginnen of een ervaren gebruiker bent, Ron praat beide groepen helemaal bij in deze aflevering. - Laat meer zien