Bonnier Podcasts
-
Äntligen är Publicistpodden tillbaka! I ett extralångt avsnitt avhandlas mediebranschens senaste snackisar, vi får höra om Bonniers möten med tretusen gymnasister och om det viktigaste i den nya upphovsrättslagen.
I årets första avsnitt sätter Helle Klein och Thomas Mattsson tänderna i aktuella mediehändelser under översyn av programledare Jonas Nordling.
På agendan finns bland annat:
Effekterna av Realtids förlikning Nedskuret bistånd drabbar svenska redaktioner Vad händer med Journalisten efter Helena Giertta? Anders Malmstens analys av PS-debattenUtöver detta tillkommer en rad stickspår och det hettar dessutom till redan från start mellan panelisterna.
Vidare berättar Nicklas Hermansson och Söderhamns-kurirens chefredaktör Matilda Svensson om hur och varför Bonniers lokaltidningar besöker landets gymnasieskolor.
Avslutningsvis reder Sveriges Tidskrifters jurist Niklas Briselius ut vad publicister behöver veta om den nya upphovsrättslagen som trädde i kraft 1 januari.
God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] . -
Varmt välkomna till årets Julsaga. God Jul! Sagan heter Gamle kamrerns julafton och ingår i boken Tio nya sagor av Albrekt Segerstedt med illustrationer av Carl Larsson. Boken är från 1883 Bonnier, Öreskrifter för folket. Den kostade 25 öre och är en vacker och sorglig, vacker berättelse om julen och ensamhet. Det avbildade exemplaret finns på litteraturbanken.se och tillhör Uppsala Universitet. Har du svåra tunga tankar gällande ensamhet i jul så be om hjälp. Tex kontakta mind.se
-
Alla pratar om Chat GPT och Open AI:s framgångsrika projekt med att introducera artificiell intelligens och maskininlärning för den breda publiken. Så hur lång tid tar det innan journalisterna förlorar sina jobb? Frågan är felställd och vi pratar med Jens Finnäs som testar sig fram i just detta område. Och så pratar vi om Bonniers märkliga köp av Readly – spotify för tidningar som Mediepodden så många gånger dömt ut. Vad är det Bonnier tror sig har förstått som ingen annan fattar? Och så lite BeReal. Prenumerera på Patreon.com/mediepodden
-
I det här avsnittet lär vi känna Martin Edenström som är chef på Consid. Många i ehandelsbranschen känner troligtvis till honom från tidningen MKSE. Han är en populär föreläsare som gästar Berghs, Bonnier/Resumé & DagensMedia, Hyper Island, Mittuniversitetet, Webbdagarna). Martin har över 12000 prenumeranter på sin blogg MKSE.
Är du intresserad av martech så är det här ett avsnitt för dig. -
I det här avsnittet lär vi känna Martin Edenström som är chef på Consid. Många i ehandelsbranschen känner troligtvis till honom från tidningen MKSE. Han är en populär föreläsare som gästar Berghs, Bonnier/Resumé & DagensMedia, Hyper Island, Mittuniversitetet, Webbdagarna). Martin har över 12000 prenumeranter på sin blogg MKSE. Är du intresserad av martech så är det här ett avsnitt för dig.
-
Är det kris på SR? Och varför slutade Bonniers vd så hastigt? Vad bråkar de om på Arbetaren? Och läste någon Ola Wenströms hämndsajt? Sånt snackar vi om i säsongspremiären av Publicistpodden.
I höstsäsongens första avsnitt av Publicistpodden tar programledare Jonas Nordling hjälp av Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete, och Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna, för att uppdatera sig på vad som hänt i mediebranschen.
På agendan står följande:
Läget på Sveriges Radio Läget på Bonnier Ola Wenströms försvarssajt Bråk på Arbetaren Skandal inom tysk public service Brittisk strejkvåg Vi tar förstås också tempen på årets valrörelse so far Och så blir det lite kultur, vi har nämligen läst Svensk Bokhandels presentation av höstens utgivning och kan konstatera att det är många titlar med medieanknytning som är på väg ut. Men vilka vill man egentligen läsa?God lyssning!
Frågor eller synpunkter?
Kontakta Jonas Nordling på [email protected] -
I vår serie om läsning tittar Linda Fagerström närmare på ett vanligt motiv: Den läsande kvinnan. Och det visar sig att hon representerar allt från dygdighet till lössläppthet och historiens rörelser.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Denna essä sändes första gången i april 2018.
Den som går genom salarna i ett konstmuseum, blir snart varse att ett motiv återkommer oavsett sekel, stil eller period: läsande kvinnor. En medeltida Jungfru Maria, sidenklädda renässanskvinnor, holländska 1600-talsdamer och 1800-talsflickor i salonger – alla håller de en bok i handen.
Varför har bilden av en läsande kvinna haft en sådan särställning? Hur kommer det sig att motivet lockat konstnärer och betraktare under så många år?
Fri konst, så som vi känner den, där konstnärer själva väljer sina motiv och idéer, är ett ganska nytt påfund
Det viktigaste svenska exemplet är Eva Bonniers porträtt av Brita Maria Banck. Hon, som oftast kallades Mussa, var husföreståndarinna hos familjen Bonnier i Stockholm i slutet av 1800-talet. I porträttet möter vi henne i sina arbetskläder: svart klänning och vitt förkläde, då hon tillåtit sig en kort rast från dagens göromål för att sitta ned och kasta ett öga eller två i dagstidningen. För ett ögonblick har hon höjt blicken mot oss och markerar med pekfingret vilken tidningsspalt hon just läste.
Tålmodigt iakttar hon oss över kanten på ett par metallbågade glasögon, avbruten i läsandet och, verkar det som, måttligt road av att sitta modell för någon målning. Den här läsande kvinnan är något helt annat än konsthistoriens alla rekorderligt läsande sagoprinsessor och moderna borgerliga flickor, som raka i ryggen lydigt håller diktböcker under näsan.
Porträttet målades 1890 av dottern i huset, Eva Bonnier, som just kommit hem efter sex års konstnärsliv i Paris. Där hade hon lärt sig, att konstens motiv finns i vardagen. De gamla bataljmålningarna fick lämna plats åt de unga konstnärernas ögonblicksbilder av morgonsolens blänk i fuktigt gräs, en mor som kärleksfullt flätar dotterns hår eller himlen speglad i en parisisk vattenpöl – allt var möjligt i en modern värld, där inget var så obetydligt att det inte kunde avbildas. Inte ens en hushållerska.
I Eva Bonniers porträtt ser Mussa mot oss med integritet, utan att verka det minsta smickrad av uppmärksamheten. Som ville hon säga ”Åh Eva, är du inte klar snart – jag vill läsa min tidning!” För Eva Bonnier blev porträttet ett sätt att ladda det konsthistoriska motivet ”läsande kvinna” med den moderna tidens grepp: att rikta blicken mot tjänstefolk och vardag, att krydda med tidstypisk modern sysselsättning – att läsa dagstidningen. Här finns också en tydlig politisk dimension, för kanske är detta också konsthistoriens första porträtt av en läsande arbetarklasskvinna.
Om man inte räknar jungfru Maria, förstås. Såvitt vi vet, var Jesu mor inte högutbildad men har ändå ofta skildrats läsande. Och med tanke på att ingen av konsthistoriens hundratusentals Mariabilder är några dokumentära ögonvittnesskildringar, utan framfantiserade flera sekler efter hennes död – måste bilderna av en läsande Maria varit avsiktligt iscensatta. Varför blev hon en läsande kvinna?
Professorn emerita i litteraturvetenskap, Lena Kåreland, funderar över frågan i ”Förbjuden frukt – Litterärt, franskt och kvinnligt” från 2018. Hon pekar på viljan att framställa jungfrun som andligt lärd, eftersom böcker symboliserar klokhet och kunskap.
För en nutida betraktare kan det nog vara så. Men i en målning som exempelvis Simone Martinis Bebådelse från början av 1300-talet, där Maria under en läsestund avbrutits av ärkeängeln Gabriel som berättar om hennes kommande graviditet, har boken en annan betydelse. Under 1300-talet var religiösa bilder fortfarande ganska schematiskt upplagda efter kyrkans krav – eftersom det ju i 98 procent av fallen var till kloster, kapell och katedraler som beställde och betalade för konst, styrde religiösa regler också innehållet. Konstmarknaden var köparnas och konstnärerna hade att rätta sig efter deras önskemål. Fri konst, så som vi känner den, där konstnärer själva väljer sina motiv och idéer, är ett ganska nytt påfund – från 1800-talet, då Eva Bonnier ju mötte den i Paris.
Bilden av den ensamma kvinnan som passiv mottagare av – ja, rent av ett viljelöst offer inför – böckernas innehåll fungerade både som sedeskildring och kvasipornografi
För en 1300-talsbetraktare var därför boken konstnären placerat i Marias händer snarare en elegant hänvisning till att de profetior om en jungfrufödd frälsare som Gamla testamentet berättar om, nu besannas genom henne. Att hon är den som de gamla skrifterna talar om. Simone Martini puffar betraktaren i sidan och liksom viskar ”Du minns väl ’Ty så var det var skrivet’ och allt det där? Nu händer det!”
Simone Martinis Maria berättar också om dåtidens höviska ideal: en prinsessa, som kyskt och dygdigt sitter inomhus och läser i en bönbok – ett dötrist liv förmodligen, men ett sätt att med 1300-talets bildkoder understryka madonnans förfinade karaktär, trots att den verkliga tjejen Maria av allt att döma var en analfabet som levde ett både enkelt och torftigt liv. Faktum är, att en berättelse från 100-talet beskriver hur ängeln kom till Maria vid en brunn, dit hon gått för att hämta vatten – förmodligen ett mer sannolikt scenario än mötet i Simone Martinis gyllene läsesal.
Motivet läsande kvinna har alltså använts för helt skiftande syften genom historien. Föreställningen om boken som symboliskt laddad kunskap, som Lena Kåreland resonerar om, fungerar bättre i senare tiders läsande kvinnor i konsten. I den franska konstnären Pierre-Antoine Baudouins bild från 1760, där en läsande dam med rosiga kinder och drömmande blick knäppt upp korsetten, kan vi till exempel se dåtidens farhågor om att böcker med upphetsande kärleksbeskrivningar kunde leda kvinnor i samma syndafall som den bibliska Eva först utlöste med sitt obekymrade bett i den förbjudna kunskapens frukt – den som ju Kårelands boktitel också alluderar på.
Bilden av den ensamma kvinnan som passiv mottagare av – ja, rent av ett viljelöst offer inför – böckernas innehåll fungerade både som sedeskildring och kvasipornografi. En praktiskt dubbeltydig bild, således, för den man som ville bevisa kvinnors oförmåga att kyligt och vetenskapligt förhålla sig till litteraturens förföriska kraft – men i hemlighet förstås njöt av den spännande scenen.
Vad läste hon om? Var det nyheten om att Första maj-demonstrationer för första gången genomförts i Sverige, med 150 000 deltagare på 22 platser i landet?
När skönlitteraturen under 1800-talet, tack vare förbättrad tryckteknik och distribution, blev ett massmedium gick flodvågen inte längre att stoppa. De borgerliga kvinnor – för arbetarkvinnor kunde knappast läsa på den nivån – som dittills hållits utanför de många sociala och offentliga sammanhang som var männens självklara domäner, kunde nu tack vare läsandet förstå hur andra människor upplevde kärlek, sorg, äventyr, yrkesliv, relationer och politik – kort sagt livet.
Då allt fler arbetarkvinnor lärde sig läsa, blev världen också deras att erövra genom läsande. Som Mussa gjorde, när hon satt vid tidningen en morgon i Stockholm 1890. Vad läste hon om? Var det nyheten om att Första maj-demonstrationer för första gången genomförts i Sverige, med 150 000 deltagare på 22 platser i landet? Eller att Yngsjömörderskan Anna Månsdotter, den sista kvinnan i Sverige som avrättades, hade halshuggits i Kristianstad? Eller läste hon om Wounded Knee-massakern, då amerikanska trupper mördade ursprungsbefolkningen i South Dakota?
Den läsande kvinnan har genom konsthistorien fungerat som ett standardmotiv, möjligt att ladda med sin tids föreställningar om vad litteratur och läsande representerar: ibland dygdighet, senare rentav lössläppthet och, som hos Eva Bonnier: en skildring av ett klassamhälle på väg mot omvälvning, en modern vardag dit all världens berättelser når och lägger grunden för en ökad medvetenhet om samhället, en fördjupad förståelse av oss själva, historien och tillvaron.
Linda Fagerström, docent i konstvetenskap och kritiker
-
Sveriges Radio ser oavsiktliga misstag bakom felaktiga översättningar på Radio Sweden. Men hur kan skadade bli till dödade av misstag? Efter historiskt EU-beslut i Finland, blåser det upp till storm om SVT:s nyhetsarbete på webben. Tre år sedan Bonnier köpte Mittmedia. Hur har det egentligen gått?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
Dagens gäst är Alex Schulman. Han är inte bara krönikor sedan många år, numera i DN, utan har även en av Sveriges populäraste poddar ihop med Sigge Eklund som heter just Alex & Sigges podcast. Han är också författare, vars senaste bok är en roman som heter Överlevarna (Bonnier 2020), och handlar om återuppleva sin barndom som vuxen.
Jag förstår att det kanske förvånar att jag väljer att ha ett samtal med just honom här i podden. Låt mig då förklara lite hur jag tänker.
När jag slutade som ledarskribent kändes det som en lättnad att lämna den ganska tydliga ideologiska mall man förväntades följa. Inte så mycket av min chef, Tove Lifvendahl, som gav mig mycket fria tyglar och utgjorde ett bra bollplank, utan mer av läsare. Ledarsidan ska fylla en funktion i debatten och ledarskribenterna är de politiska lägrens trogna hirdmän, eller legosoldater i vissa fall. Det jag vill bidra till med podden, och med Rak höger överlag, är att vara mer prövande än jag kunde vara då. Podden slogan är att jag har “samtal med vänner och fiender. Utan filter eller skygglappar.” Det låter aningen högtravande, men det är inte tomma ord för mig, utan något jag strävar mot. Men det är såklart lättare att få vänner att tacka ja när man hör av sig. Många har ingen lust att prata med någon de inte håller med, tyvärr.
När jag läste Alex Schulmans två senaste krönikor kände jag att jag gärna ville ha honom som gäst, trots att vi utväxlade hårda ord med varandra ganska nyligen. Eller just därför. Vi hamnar ofta på motsatta sidor i politiska frågor, men hans krönikor om Ukrainakriget har jag läst med stor behållning. Varför finner jag plötsligt sånt värde i hans krönikor? Har något hänt i samtiden när en sådan som Alex Schulman, som inte direkt pratat sig varm om nationalism innan, plötsligt skriver om att försvara sitt land? Om hans pappas sorg över att förlora sitt barndomshem i Karelen till Ryssland? Om detta och mycket annat pratar vi i dagens podd.
Jag mottar inga statliga bidrag eller annan finansiering, utan förlitar mig helt på er läsare och lyssnare. Genom att bli betalande prenumerant gör man det möjligt för mig att fortsätta vara en självständig röst.
Länkar
Alex Schulmans senaste krönika: Kriget har blivit vardag – nu börjar vi käbbla igen (DN 29/3)
Alex Schulmans näst senaste krönika, som handlar om hans pappa och om att försvara sitt land: Ryssarna jämnade min pappas hus med marken (DN 21/3)
Några avslutande ord
De tre senaste veckorna haft ett pågående projekt som gick i hamn i går. Därför har jag inte kunnat jobba för full maskin. Projektet var att tjugo år efter att alla mina jämnåriga kamrater gjorde det ta körkort, vilket jag nu gjort. Jag körde min första körlektion tisdag för tre veckor sedan med körskolan My driving academy och igår blev jag godkänd på uppkörningen. Är hemskt lättad. Och nu återgår jag till att jobba heltid med Rak höger igen.
En annan sak också. Jag har lovat att det ska komma ett poddavsnitt varje söndag, men har inte alltid hållit det. I stället har jag prioriterat att få ut avsnitt så snabbt det går, ofta för att innehållet har nyhetsvärde. Det kommer jag även fortsättningsvis att göra, tänkte jag. Om ni verkligen inte gillar det så hör gärna av er till: [email protected]
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe -
Nya Förtroendebarometern är släppt och Mediepodden konstaterar att förtroendet för svenska medier ökar. Men är det ett problem att det är skillnad mellan olika partisympatisörer? Och vilken politiker vågar ifrågasätta public service när de är så älskade? Dessutom tittar vi på hur det går för svenska mediehusens poddsatsningar. Schibsted är mest ambitiösa och går också allra bäst. Näst störst är Bonnier följt av Aller och Kvartal. Vi gör också ett förtydligande (P3 Dokumentär är Sveriges största podd, Aftonbladet Daily Sveriges största kommersiella podd). Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stötta oss gärna på www.patreon.com/mediepodden
-
Veckans avsnitt av Bögbibblan Podcast handlar om queera livslopp. Hur skildras queera liv i litteraturen? Vad har vi för förebilder? Hur föreställer vi oss queera liv om vi lever utanför heteronormen? Vad ska vi dagdrömma om när vi tänker på framtiden, vilka möjliga föreställda framtider väljer vi mellan?
____________________
Queera livslopp, del 3
00.14 Intervju med Linnéa Lundborg
29.16 Queera barn- och ungdomsböcker
35.10 Författarpresentation Leslie Feinberg
37.58 Boktips
45.30 Avslutning
____________________
Medverkande
Gäster: Bekim Aliji, Anna Siverskog, Pia Laskar och Linnéa Lundborg.
Programledare och producenter: Milla Leskinen och Makz Bjuggfält.
Teknik och klippning: Linus Ericsson och Makz Bjuggfält.
Musik: Anna Hed.
____________________
På https://bogbibblan.se finns en lista över alla verk vi nämner i avsnittet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Sommarlovet är över och HT-21 är på ingång! Karolina bjuder på en osannolik men ack så viktig dealbreaker. Hon är också djurrättsaktivist - vargarna var här först! Sofia har hamnat i Bonniers Bojor 2.0 och ger hatten av till Bonnier. Hon bjuder även på årets absolut fetaste It's My Life... Det blir också grannskapets Facebook-grupp, att lajva sömn samt traumat när Scar äter upp (???) sin egen bror. TÄNK ATT NI FINNS <3
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Veckans podd gästas av vd Maria Hedengren från magasintjänsten Readly. Vi får en uppdatering efter snart 9 månader på börsen och hur resan hit har sett ut, vilka lärdomar och insikter de fått som börsnoterat bolag. Vi pratar relationer med förlagen och vad hände med Aller och Bonnier. Varför ökar både omsättning och kostnader samt vad är den långsiktiga planen. Hur går arbetet med att expandera internationellt och hur ser potentialen ut framåt.
Det blev ett fullspäckat avsnitt där vi djupdyker ner i magasin- och tidningsbranschen samt dess resa mot digitalisering. Lyssna in! -
Han var den unge idealisten vars drömmar krossades i ett av Sibiriens ökända fångläger, men som pånyttfödd genom tron bejakade sitt eget lidande för att försonas med sitt öde. Han kom att med psykologisk skärpa för alltid förändra romankonsten och är i dag en av världens mest lästa och omtyckta författare. Litteraturväven berättar historien om Fjodor Dostojevskij: där sorgen förvandlas till stilla, ödmjuk glädje, del 2.
Litteraturväven är ett program av och med Jonas Stål, med inläsningar av Dick Lundberg, Hanna Wintzell och Beatrice Berg. Fjodor Dostojevskijs porträtt är tecknat av Irem Babovic.
Poddavsnittet finns att läsa som textfil på Oxelösunds biblioteks webbplats: https://bibliotek.oxelosund.se/-/-17-2-fjodor-dostojevskij-dar-sorgen-forvandlas-till-stilla-odmjuk-gladje-del-1-2-
KÄLLOR:
[Litteratur]
Berman, Marshall – Allt som är fast förflyktigas: modernism och modernitet, Arkiv förlag (1995)
Dostojevskaja, Anna – Mitt liv med Dostojevskij, Natur och Kultur (1992)
Dostojevskij, Fjodor – Anteckningar från källarhålet, Atlantis (2017)
Dostojevskij, Fjodor – Brott och straff, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Bröderna Karamazov: roman i fyra delar med en epilog, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Dubbelgångaren, Bakhåll (2004)
Dostojevskij, Fjodor – Döda huset, Bakhåll (2007)
Dostojevskij, Fjodor – En författares dagbok, Wahlström & Widstrand (1995)
Dostojevskij, Fjodor – Idioten: roman i fyra delar, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Onda andar: roman i tre delar, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Spelaren, Albert Bonniers förlag (2007)
Dostojevskij, Fjodor – Vita nätter, Bakhåll (2008)
Ekbom, Torsten – Experimentfältet: visionärer, nyskapare och sökare från tre sekler, Bonnier (2000)
Frank, Joseph – Dostoevsky: a writer in his time, Princeton University Press (2010)
Kjetsaa, Geir – Fjodor Dostojevskij: ett diktarliv, Atlantis (1986)
[Nätet]
Wikipedia:
Crime and punishment, en.wikipedia.org/wiki/Crime_and_Punishment (2021-04-30)
Sergej Netjajev, sv.wikipedia.org/wiki/Sergej_Netjajev (2021-05-07) -
Han var den unge idealisten vars drömmar krossades i ett av Sibiriens ökända fångläger, men som pånyttfödd genom tron bejakade sitt eget lidande för att försonas med sitt öde. Han kom att med psykologisk skärpa för alltid förändra romankonsten och är i dag en av världens mest lästa och omtyckta författare. Litteraturväven berättar historien om Fjodor Dostojevskij: där sorgen förvandlas till stilla, ödmjuk glädje, del 1.
Litteraturväven är ett program av och med Jonas Stål, med inläsningar av Dick Lundberg, Hanna Wintzell och Beatrice Berg. Fjodor Dostojevskijs porträtt är tecknat av Irem Babovic.
Poddavsnittet finns att läsa som textfil på Oxelösunds biblioteks webbplats: https://bibliotek.oxelosund.se/-/-17-2-fjodor-dostojevskij-dar-sorgen-forvandlas-till-stilla-odmjuk-gladje-del-1-2-
KÄLLOR:
[Litteratur]
Berman, Marshall – Allt som är fast förflyktigas: modernism och modernitet, Arkiv förlag (1995)
Dostojevskaja, Anna – Mitt liv med Dostojevskij, Natur och Kultur (1992)
Dostojevskij, Fjodor – Anteckningar från källarhålet, Atlantis (2017)
Dostojevskij, Fjodor – Brott och straff, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Bröderna Karamazov: roman i fyra delar med en epilog, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Dubbelgångaren, Bakhåll (2004)
Dostojevskij, Fjodor – Döda huset, Bakhåll (2007)
Dostojevskij, Fjodor – En författares dagbok, Wahlström & Widstrand (1995)
Dostojevskij, Fjodor – Idioten: roman i fyra delar, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Onda andar: roman i tre delar, Wahlström & Widstrand (1997)
Dostojevskij, Fjodor – Spelaren, Albert Bonniers förlag (2007)
Dostojevskij, Fjodor – Vita nätter, Bakhåll (2008)
Ekbom, Torsten – Experimentfältet: visionärer, nyskapare och sökare från tre sekler, Bonnier (2000)
Frank, Joseph – Dostoevsky: a writer in his time, Princeton University Press (2010)
Kjetsaa, Geir – Fjodor Dostojevskij: ett diktarliv, Atlantis (1986)
[Nätet]
Wikipedia:
Crime and punishment, https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_and_Punishment (2021-04-30)
Sergej Netjajev, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sergej_Netjajev (2021-05-07) - Laat meer zien