Coop Podcasts
-
Cibus äger fastigheter och hyr ut dem till livsmedelsaktörer som Kesko, S Group, Coop, Tokmanni och Lidl. De driver således ett av Nordens största och mest strategiska distributionsnätverk för dagligvaruhandel och pakettjänster.
Fastighetsstrategin är förankrad inom livsmedelsbranschen. Portföljen består av fastigheter för dagligvaru- och livsmedelsföretag i Norden. Många av fastigheterna ligger i såväl större städer som tillväxtområden. Hyresavtalen är ofta långsiktiga.
Mer än 90 procent av hyresintäkterna kommer från ledande livsmedelsaktörer såsom Kesko, Coop och S Group och lågprislivsmedelskedjor som Tokmanni. De är störst i Finland och är fokuserade i södra delarna i sina länder men växer kontinuerligt.
Cibus delar ut månadsvis och har således blivit en småspararfavorit och är ett av de mest ägda bolagen på stockholmsbörsen
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Fredagen den andra Juli 2021 slutade samtliga kassaterminaler i Coops butiker att fungera till följd av en virusattack. Efter bara några dagar hade Coop en ny teknisk lösning baserad på kundernas mobiltelefoner.
I veckans avsnitt möter vi Amer Mohammed, programmerare och entreprenör, som på senare år har hjälpt stora företag som Coop och Stena Line att ta steget mot att använda AI och digital teknologi på riktigt.
Vi får bland annat höra hur Amer hjälpte Coop att hantera attacken som slog ut kassasystemet, varför kundupplevelse trumfar teknologi och på vilket sätt NFT’s kommer att vara en del av våra liv i framtiden.
Höjdpunkter i veckans avsnitt:
00:55 Vem är Amer och vad gör han?
11:02 Tiden på Stena Line
20:38 Hur påverkade AI och data Stena Line’s verksamhet?
28:26 Upplevelse eller teknik - vilket är viktigast?
35:25 När Coops kassasystem kraschade
41:50 Vad händer just nu inom Web3 och NFT-teknologin?
Vill du veta mer om Amer och hans arbete? Kontakta honom via LinkedIn.Länk till intervjun med Stena Line
Redigering, mix och master av https://littlecabincreatives.com -
Nya alternativ till köttfärs och köttbullar har dykt upp. Importerad soja har ersatts av andra råvaror. I många fall svenskodlat åkerböna, gråärt, sötlupin, raps och gula ärtor. Vi tillagar och smakar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
- Det är spännande, säger Menys Nina Frogneborn. Framtiden har äntligen hamnat på våra hyllor.
De veganska köttalternativen har länge dominerats av sojaprodukter. Köttfärs, hamburgare, korvar och köttbullar har gjorts av importerat sojaprotein.
Under flera år har det pratats om möjligheten att tillverka från svenska råvaror. Efter att länge varit på forsknings- och försöksstadiet har nu nya produkter nått butikerna.
Svenskodlade råvaror som sötlupin, gråärt, åkerböna, raps och gula ärtor.
En del produkter utgår från hela råvaror och modifierar dem genom en försiktig processning. Ingredienslistan blir då kortare och lättare att förstå sig på.
Andra utgår från processade råvaror, istället för hel ärta används t ex ett extraherat ärtprotein. Då blir ofta ingredienslistan längre.
Smakmässigt märks en trend att vara försiktig med kryddning och smaksättning, vilket gör att produkterna kan användas i fler sammanhang.
Färserna går från i princip bara krossade råvaror, till en produkt som nästan ser ut som en vanlig köttfärs.
Bullarna/bollarna rör sig på skalan från köttbullelika i konsistensen till tydligt grönsaksursprung. De flesta mer lika pellets än bollar.
Sammanfattning: Det har hänt mycket. Producenterna visar tydligare upp vilka råvaror som används. Man går mer mot att vara en självständig produkt än en köttersättning. Variationen i smak och struktur är stor.
Testade produkter: Svenskodlad färs original, Scan vegofärs av åkerböna gråärt och raps, Peas of heaven färs, Stacky's original, Felix vegetariska delikatessköttbullar, Scan vegobullar av åkerböna och gråärt, Coop ärtpuckar på gula ärtor med soltorkade tomater, ICA bönbollar med kålrot och picklad rödlök, Bärta filéer av fermenterade gula ärtor.
-
I detta avsnitt gästas vi av Therese Knapp som är pressekreterare på Coop.
Vi diskuterar hur mat och klimat hänger ihop – såklart!
Vad har livsmedelssektorn för ansvar när det kommer till de globala utsläppen, hur jobbar Coop för att få ner sina utsläpp så att de ligger i linje med Parisavtalet och hur tänker de kring klimatneutralitet och sitt bidrag till att Sverige ska kunna nå målet om klimatpositivt 2045?
Vi får höra om Coops nya, väldigt ambitiösa klimatmål och hur de förra året tog fram hållbarhetsdeklarationer på över 12 000 varor för att förenkla det komplexa och hjälpa oss konsumenter att förstå hållbarhetsavtrycket på de varor vi köper. Vi diskuterar konsumentmakt och hur roligt det är kunna välja smart när vi köper vår mat!
Therese hjälper oss i djungeln av märkningar och certifieringar och ger oss tre enkla tips på vad du som konsument kan göra för att sänka dina klimatavtryck.
Trevlig lyssning!
-
Om cyberattacken som drabbade Coop. Hör röster inifrån om vår tids pirater som från rysk mark likt välorganiserade företag opererar i det dunkla och lyckas dra in enorma summor pengar på utpressning. Programmet sändes första gången 28 augusti 2021.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Medverkande: Anna Wennerstrand, Kommunikationschef på det Kooperativa Förbund, KF, som äger Coop, Marcus Murray, grundare Truesec, Staffan Truvé, teknikchef och grundare av Recorded Future, Dmitry Smilyanets, före detta hackare från Ryssland, numera analytiker på Recorded Future, Eduard Rubin, ukrainsk IT-analytiker, Denys Smyrnov och Anatolij Kotjetov, på Sigma Software i Ukraina, David Lindahl, IT-säkerhetsexpert på FOI.
Programledare: Ivar Ekman
[email protected]Reporter: Fredrik Wadström
Tekniker: Susanne Martinsson
Producent: Anja Sahlberg
[email protected] -
Nu fortsätter serien IT-säkerhet och cyberhotet. Det här avsnittet handlar om den stora IT-attack som i somras drabbade mängder av företag över hela världen, bl.a. Coop. Hör deras koncernsäkerhetschef Ola Jörgensen berätta om vilka lärdomar de har dragit av det som hände. Råden han vill ge till andra företag, utifrån den kris de drabbades av. Hur hela samhället behöver tänka när det gäller det allt större cyberhotet. Liksom vad som hände hos Coop, med början under kvällen den andra juli.Hör det här och alla andra avsnitt, samt se videor och bilder:
https://trygghetspodden.se -
Vad ska vi äta ikväll? Det är frågan som kunderna ständigt söker svar på. En fråga som blir skärningspunkten för recept, teknik och insamlad data inom Coops framgångsrika mathandel på nätet. Och de nya konsumenterna är mer intresserad av bekvämlighet och service än tillfälliga priskampanjer.
Coop har besvarat middagsfrågan med ett kunderbjudande där kunderna prenumererar på en leveransslot och en kundvagn som enkelt kan modifiera varje vecka utifrån bra recept. Det är viktigare än rabattkoder.
Trots att Coop är en över 120 år gammal organisation finns det ett entreprenörskap inom den digitala organisationen. Ett entreprenörskap som gjort att Coops e-handel vuxit snabbare än marknaden i 17 månader raken. Och kunde rädda försäljningen i butik när kassasystemet låg nere efter en internationell hackerattack.
I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Sara Mundt-Petersen, e-handelschef och ansvarig för det digital kundmötet på Coop Sverige.
Mobilen är helt central för att sy ihop kanalerna hos Coop och andra mataffärer. I våras lanserade Coop appen Scan and Pay som gör det möjligt för kunderna en smidig digital upplevelse i butiken och att äga sin egen data. Scan and pay blev också räddningen när en hackerattack mot en underleverantör slog ut den vanliga kassan i butikerna.
Coop arbetar också med att vässa kunderbjudandet för att alltid kunna svara på frågan. Vad ska vi äta ikväll? Här vänds logiken ut och in så att kunderna kan prenumerera på en varukorg och leveransslott för att sedan bara komplettera ordern eller dra bort varor från varukorgen. -
”Mer och mer ska vi lösa saker och ting tillsammans. Det är konkurrensneutralt. För att saker hänger ihop.”
Johan och Elin träffar Mattis Bergquist, Hållbarhetschef på Coop, i ett samtal om praktiskt hållbarhetsarbete.
Vi pratar om att jobba med hållbarhetsfrågor hela livet, om att ha naturen med sig, om mikroperspektiv och att det storslagna finns i det lilla, om det etiska dilemmat med bonusar, om prestige som hinder för samarbete, om utvecklingen av hållbarhetsområdet under de senaste 20 åren, om komplexitet, om CSR och managementkultur, om att hållbarhet inte är svartvitt, om den härliga trögheten i kooperationer, om faran med att få priser för att vara grönast i branschen, om Coops hållbarhetsdeklaration och att ta ett helhetsgrepp om hållbarhet, om samarbetet med leverantörer och att lansera till kund i ett nästa steg, om att skapa en plattform för förbättringar och transparens, om vikten av att ha en kompetent grupp runt sig när man leder komplexa projekt, om att vänta in omgivningen, om att ta skiten om den inte går bra, om att ta nästa steg inom hälsa och matsvinn och om att ha det gröna varumärket i ryggen.
Vi avrundar med vikten av att vänta in sin omgivning och om att VÅGA skapa de stora komplexa projekten eftersom det ÄR tillsammans-frågor vi jobbar med.
TACK Mattis för att du ville gästa oss i detta premiäravsnitt av Sustainability Talks och dela med dig av dina erfarenheter och kloka perspektiv!
-
Om cyberattacken som drabbade Coop. Hör röster inifrån om vår tids pirater som från rysk mark likt välorganiserade företag opererar i det dunkla och lyckas dra in enorma summor pengar på utpressning.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Medverkande: Anna Wennerstrand, Kommunikationschef på det Kooperativa Förbund, KF, som äger Coop, Marcus Murray, grundare Truesec, Staffan Truvé, teknikchef och grundare av Recorded Future, Dmitry Smilyanets, före detta hackare från Ryssland, numera analytiker på Recorded Future, Eduard Rubin, ukrainsk IT-analytiker, Denys Smyrnov och Anatolij Kotjetov, på Sigma Software i Ukraina, David Lindahl, IT-säkerhetsexpert på FOI.
Programledare: Ivar Ekman
[email protected]Reporter: Fredrik Wadström
Tekniker: Susanne Martinsson
Producent: Anja Sahlberg
[email protected] -
Under den gångna veckan fick hela svenska folket se hur digitala attacker kan påverka samhället. Matkedjan Coop höll merparten av butikerna stängda i flera dagar och SJ kunde inte ta betalt i sina tågbistroer. Dessa företag hade tillsammans med många andra fallit offer för en världsomspännande IT-attack. I veckans podd förklarar vi hur attacken gick till och hur fjärrmanageringsverktyget Kaseya VSA spelade en central roll.
Se fullständiga shownotes på https://go.nikkasystems.com/podd128.
-
Med drottningen Marianne på besök snubblar Niklas plötsligt ur studion med buller och bång. Lyckat visar det sig till slut. Marianne, Queen of CRO, skapar klarhet i hur man kommer igång med CRO och hur man lyfter sig över tid till nästa nivå. Kortfattat KISS; Keep It Simple, Stupid!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I veckans avsnitt av Tyngre Rubriker öppnar vi återigen upp med en längre diskussion kring hormoner och idrott. Denna gång ligger fokus på var man ska dra gränsen mellan damidrott och herridrott och om i fall testosteronmängden vi har i vårt blod ska vara med i den gränsen.
Sen hoppar vi över till något mer lättsamt och diskuterar en studie där man sett att barn upplever lek som mindre ansträngande om de leker med sina föräldrar jämfört med om de leker själva eller med en vän.
Slutligen så kommenteras veckans dom mot Coop och deras reklam för ekologisk mat som gick för några år sedan kallad ekoeffekten.
Medverkar i panelen gör som vanligt Caroline Mellberg, Jenny Ågren, Wille Valkeaoja, Jacob Gudiol & Jacob Papinniemi.
Hålltider
00:00:00 Damidrott och testosteron 00:30:40 Barn tycker lek med föräldrar är mindre ansträngande 00:38:35 Coop fällda för ekoeffektenFölj gärna Tyngre Rubriker på instagram för att få del av relaterat material till podcasten.
-
Jezper, Magnus och Johan rattar ledigt veckans avsnitt medan Tommie är pappaledig (hurray!) Vi snackar om Microsofts svar på Chromecast, funderar kring Amazons köp av streamingtjänsten Twitch och uppmärksammar att matkedjan COOP nu introducerat iBeacon. Vilken vecka!
Microsoft sägs jobba på Chromecast-konkurrent
http://www.theverge.com/2014/8/22/6057977/microsoft-reportedly-working-on-chromecast-competitor
Amazon köper Twitch
http://www.theverge.com/2014/8/25/6066509/why-it-makes-sense-for-amazon-to-buy-twitch
Coop testar iBeacon
http://array.se/nyheter/coop-testar-ibeacon-och-bjuder-pa-overraskning/
SVTPlay finns nu i AppleTV
http://www.svt.se/omsvt/svt-play-lanseras-pa-apple-tv