David Larsson Podcasts

  • Det här är mitt hundrade avsnitt av podden, vilket blir ett helt perfekt sätt att avsluta det här podd-året på. Ett riktigt jubileumsavsnitt.

    Så för att göra något lite extra såhär i slutet av 2022 så tänkte jag att det vore perfekt med ett trendspaningsavsnitt där vi blickar framåt. Så jag bjöd in expertpanelen från nyhetsbrevet till att dela de viktigaste trenderna för 2023.

    Några av Sveriges ledande experter levererar sina spaningar

    De delar tre trender och spaningar var så totalt 18 viktiga trender som du måste ha koll på inom digital marknadsföring. Plus ett par extra trender och tips.

    Så här års släpps det många trendspaningar. Jag tycker ofta att många blir ganska svepande och få pratar om vad det faktiskt innebär. Samt hur trenderna kommer att påverka hur vi arbetar med marknadsföring framöver.

    Och våra roller som marknadsförare. Så det gör vi i det här avsnittet.

    Om gästerna
    Ulrika Viberg. SEO-expert med lång erfarenhet inom SEO och grundare av byrån Unikorn.

    Karl Lindberg. Expert på paid search och Google Ads. Grundare av performance-byrån AdRelevance.

    Sara Öhman. Expert, föreläsare och coach inom sociala medier med fokus strategi för det organiska arbetet.

    Fedja Porobic. Growth marketer och experter på paid social. Grundare av growth-byrån Porobic Group.

    David Larsson. Expert på innehållsdistribution och inte minst LinkedIn. Chief strategy officer på byrån Trickle.

    Anton Gezelius. Expert inom analys med bakgrund inom SEO. Head of measurement och partner på byrån Ctrl Digital.

    Om avsnittet
    Jag pratar i avsnittet med var och en i expertpanelen i sex kortare intervjuer där vi tar upp deras tre trendspaningar. Ulrika om SEO, Karl om paid search, Sara om social, Fedja om paid social, David om LinkedIn och Anton om analytics.

    Vi går igenom trenderna och pratar om varför de kommer att vara så viktiga under 2023. Men också vad de kommer innebära i praktiken för hur vi kommer att jobba med digital marknadsföring.

    Du får bland annat höra om:

    Google växlar upp granskningen av cookie-policies
    Vad som händer kring analysverktyg under 2023
    Varför vi kommer att prata mer om IndexNow
    Vad semantiska kluster och entiteter är
    Annonsautomatisering på Google och Meta
    LinkedIn satsar på att bli ett B2B-marketplace
    Varför kreatörerna kommer bli så viktiga

    Plus en massa mer intressanta spaningar och tips…

    Jag delar även mina tankar kring expertpanelens spaningar och mina insikter kring dessa, samt vad jag ser för röd tråd. Och jag passar också på att leverera ett par egna trendspaningar.

    Jag hoppas verkligen att du gillar det här jubileumsavsnittet.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde och mer om trenderna här i poddinlägget. Efter länkarna hittar du tidsstämplar till de olika trendspaningarna.

    Länkar
    Ulrika Viberg på LinkedIn
    Unikorn (webbsida)

    Karl Lindberg på LinkedIn
    AdRelevance (webbsida)

    Sara Öhman på LinkedIn
    Saraohman.se (webbsida)

    Fedja Porobic på LinkedIn
    Porobic Group (webbsida)

    David Larsson på LinkedIn
    Trickle (webbsida)

    Anton Gezelius på LinkedIn
    Trickle (webbsida)

    IndexNow (webbsida)
    IndexNow: What it is and how it benefits you - Yoast (artikel)

    How Google is building the future of measurement for the industry - Google (artikel)

    About Performance Max campaigns - Google (resurs)

    About Meta Advantage - Meta (resurs)

    Shaping the Future of B2B Together: LinkedIn Ads Product Roadmap (video)

    Hantera spårning server-side och Google Tag Manager Server #89 (poddavsnitt)

    Prophet från Meta (verktyg)

    CasualImpact från Google (verktyg)

    Understanding Incrementality Experiments - Google Skillshop (resurs)

    Tidsstämplar
    [4:06] SEO: Ulrika delar vad hon ser för trender inom SEO för 2023. UXs roll inom SEO utvecklas, semantiska kluster och entiteter är framtiden för SEO samt IndexNow.

    [17:57] Paid search: Karl berättar berättar om de tre trender han ser inom paid search.

  • Sedan content marketing fick sitt genomslag så har marknadsförare och varumärken fått höra att man måste bli ett mediehus.

    Fokus har länge legat på innehållsskapandet. Men för att lyckas nå ut idag ut med innehåll idag krävs också ett starkt fokus på innehållsdistribution. Så jag bjöd in David Larsson från Trickle som är expert på distribution av innehåll.

    För vi vill ju ge vårt innehåll och budskap den räckvidd de förtjänar.

    Trots det är innehållsdistribution fortfarande något som få lägger varken mycket tid, budget eller resurser på. Och ännu färre har strategier och planer för hur man ska göra det på ett bra sätt.

    Det är också många som skapar innehåll ur ett content marketing-perspektiv men jobbar med innehållsdistribution likt performance marketing. Så i det här avsnittet pratar vi om hur man bör göra istället och hur man gör för att ge sitt innehåll den räckvidd det förtjänar.

    Om gästen
    David Larsson är Chief Strategy Officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Trickle ingår i byrånätverket People People med byråer som Spoon, The Domain Was Taken och Oh My.

    Man jobbar framförallt med många större organisationer och B2B-företag. David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4 och sedan kom in som andra anställd på Trickle.

    Han är även en van föreläsare och är kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Om avsnittet
    David och jag pratar i avsnittet om innehållsdistribution och nycklarna till att lyckas med det idag. Samt hur man når ut med rätt innehåll i rätt kanal och i rätt användarresa.

    För finns ofta flera olika resor. Vilket David förklarar i avsnittet.

    Han förklarar bland annat hur han tänker kring distribution av innehåll och varför det är så viktigt för att ge sina budskap och historier den räckvidd de förtjänar. David berättar även hur han arbetar med strategier och planer för distribution samt hur dessa används.

    Och varför han älskar det han kallar story plans.

    Du får dessutom höra om:

    Vad en strategi för innehållsdistribution innehåller
    Ramverk och modeller att hämta inspiration från
    Hur man får med distribution i innehållsplaneringen
    Underutnyttjade kanaler och taktiker
    Varför engagemang är så viktigt för distribution
    Hur man kan tänka kring mediebudget
    Och vad man ska göra om innehåll går viralt

    Plus massor mer om innehållsdistribution…

    Om du jobbar med innehåll så kommer det här garanterat vara intressant. David delar mängder med bra tankar, tips och insikter som du direkt kommer kunna ta med dig för att nå fler med ditt innehåll.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget. David har även samlat ihop bra länkar för dig som vill lära dig mer om innehållsdistribution. Och en presentation där du kan läsa mer om hans och Trickles tänk samt innehållsmodellen de arbetar efter.

    Efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar
    David Larsson på LinkedIn
    Trickle webbsida
    Smarta taktiker, strategier och best practice för LinkedIn Ads #86 (Poddavsnitt)

    Trickle Content Distribution (presentation)

    Fighting ad fatigue in a remarketed world - Trickle (artikel)

    Anti-waste in a digital recession - Trickle (artikel)

    Hallands pr-kupp: köpte sökord på passtider - Resume (artikel)

    Zero Moment of Truth (ZMOT) - Think with Google (resurs)

    How to Create a Better Distribution Plan to Get Your Content Seen - Content Marketing Institute (artikel)

    Brand Building on Social - Born Social (presentation)

    The System av Jesper Åström (bok)

    Three models to plan the right content for the right person at the right time - Better Marketing (artikel)

    Ross Simmonds: Content Distribution Strategy - The Marketing Millennials (podcast)
    Apple Podcasts / Spotify

    Tidsstämplar
    [3:44] Vad innehållsdistribution är enligt David och dess roll i den moderna kundresan.

  • Många använder LinkedIn organiskt men som annonseringsplattform är LinkedIn inte alls lika populär och det är en nästan bortglömd kanal.

    Detta trots att LinkedIn Ads ger marknadsförare kraftfull targeting och en rad andra fördelar. Så jag bjöd in David Larsson på Trickle för att lära mig mer om plattformen och hur man lyckas med sin annonsering.

    Det var extra kul att få med David som är en av Nordens främsta experter på LinkedIn Ads.

    Han har lång erfarenhet av plattformen och har bland annat blivit utvald att gå ett program för att bli en så kallad LinkedIn Agency Champion. LinkedIn Ads är dessutom Davids favoritplattform så han är helt rätt person.

    Det här avsnittet blir en riktig djupdykning i plattformen kring allt från best practice, funnels och strategi till smarta taktiker för att lyckas bättre med sin annonsering. Och vi passar även på att ta upp vanliga myter och missförstånd.

    Om gästen

    David Larsson är Chief Strategy Officer på byrån Trickle som är specialister på innehållsdistribution. Trickle ingår i byrånätverket People People med byråer som Spoon, The Domain Was Taken och Oh My.

    Man jobbar framförallt med många större organisationer och B2B-företag. David har en intressant bakgrund då han bland annat är utbildad journalist, har jobbat med YouTube och sociala medier på TV4 och sedan kom in som andra anställd på Trickle.

    Han är även en van föreläsare och är kursansvarig och gästföreläsare på både Medieinstitutet och Berghs.

    Om avsnittet

    David och jag pratar i avsnittet om hur man lyckas med LinkedIn Ads och han beskriver bland annat i detalj hur han sätter upp kontostruktur och kampanjer för olika steg i kundresan. Vi krossar som sagt även en rad myter om plattformen.

    Inte minst den vanligaste om att LinkedIn Ads är så dyrt.

    Du får dessutom höra om bland annat:

    Fördelarna och vad som särskiljer plattformen
    Om LinkedIn Ads går att använda för B2C
    Boosta innehåll eller köra dark posts
    Hur man får till en bra kontostruktur
    Tips för targeting och att bygga målgrupper
    Best practice för innehållsformat och kreativ
    Och varför Insight Tag är så kraftfullt


    David delar många smarta tips och saker han har lärt sig efter att ha jobbat under lång tid med LinkedIn Ads. Du får bland annat ta del av en smart taktik kring hur man sprider anställdas eller ambassadörers innehåll.

    Det här är helt enkelt ett sprängfullt avsnitt om LinkedIn Ads och jag hoppas att du gillar det.

    Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här nedan.

    David har även sammanställt ett antal länkar med bra artiklar om LinkedIn Ads. Och han tipsar även om att kolla in LinkedIns Marketing Labs där du kan fördjupa dig i annonsering på LinkedIn och certifiera dig och ett par andra resurser.

    Efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

    Länkar

    David Larsson på LinkedIn
    Trickle webbsida
    Trickle på LinkedIn
    Trickle på Facebook
    Trickle på Instagram

    LinkedIn Marketing Labs - Kostnadsfria kurser och certifiering (resurs)

    The B2B Institute - LinkedIn (resurs)

    The Decision Maker Report - LinkedIn (rapport)

    AdColony Nordics - Bra sida att följa kring LinkedIn Ads i Norden (LinkedIn-sida)

    Rapport från Ehrenberg-Bass om hur smal targeting kan vara kontraproduktivt för tillväxt inom B2B - Marketing Week (rapport/artikel)

    Rapport om hur man undviker digitalt slöseri inom annonsering - Trickle (rapport/artikel)

    Illustration och beskrivning av hur LinkedIns algoritm fungerar 2022 - Social Champ (artikel/infografik)

    Artikel om hur man kan använda LinkedIn Ads inom B2C - Hubspot (artikel)

    Tidsstämplar

    [3:42] David om varför LinkedIn Ads är hans plattform och varför det är lite av en oupptäckt resurs.

    [5:19] Fördelar med LinkedIn som annonsplattform och vad det är som särskiljer LinkedIn Ads. Inte minst den smarta Insight Tag-pixeln.

    [6:53] David går igenom och krossar 6 vanliga myter och missförstånd kring LinkedIn Ads.