Henrik Schyffert Podcasts
-
Nordmark Pod får besök av programledaren, komikern, skådespelaren, regisören och manusförfattaren Henrik Schyffert!
Det samtalas om och att; Då jag mådde piss, ge upp, släppa tyglarna, en jättekris, köpa Porsche, ser ni inte jag mår dåligt?! Förband till Blur, Vad har hänt, gjorde inte stand up på 4 år, det var inge kul, jaga skämt, risk att skiten exploderar, hur mkt det påverkar ens liv, kritik, en annan värld, hackar sig fram, skrattar de inte är det mitt fel, från Märsta till Södertälje, 41 år i showbiz, jobb på Mtv vid 19, Whale, missade flyg, J. Mascis, 3a på Englandslistan, smygnostalgia, droppen som urholkar stenen, vilket lag vill du va i?, kulturmorran, fläsk med löksås, nu ere stängt och tack för mig!..
Mäktigt!
Produktion av Nordmark
Editering av Nordmark
Mix av Nordmark
-
Mina vänner-boken är en intervju-pod där komikern Robin "Maskinistet" Berglund intervjuar kul folk och utgår från frågor som skulle kunna stå i en mina vänner-bok.
Följ @maskinistet på sociala medier.
Vill du köpa Robins splitternya bok ”2022 tänkte jag så här” ?
Gå in på https://robinberglund.se
Vill du stötta podden och ta del av exklusivt material som exempelvis spinoff-podden Kompisdejten? Gå in på https://www.patreon.com/minavannerboken
Här kan du se Robins stand up-specila ”Kul å va här”: https://youtu.be/VEy16DruV9w
Puss!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi plockar av masken från Masked singer-panelmedlemmen Nour El Refai och pratar om att ha fyllt 35, debuterat som regissör och sambolivet med Henrik Schyffert. Nour har bearbetat manus, regisserat och castat skådespelarna till serien "Skitsamma", bland andra Oscar Zia.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Programledare: David Druid och Kodjo Akolor
-
David Druid har blivit pappa på riktigt! Vi måste få ett stopp på hantverkare med buttcracks! Nour El Refai har fyllt 35 och är fylld med livsvisdom, vi pratar om att flytta ihop med Henrik Schyffert, tanken på att ta över Svenska Nyheter och att debutera som regissör. Jireel ställer in sin spelning på P3 Guld och Yasin slänger priser i papperskorgen vad är det som har hänt egentligen? Linnea Beijer på P3 Nyheter rapporterar om USA:s fräcka flaggkupp & Kim Kardashian svarar på BDSM-kritiken.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Programledare: David Druid och Kodjo Akolor
-
Anna går en sexkurs och har ett nytt mantra, Anna försöker tolka vad trendiga autister egentligen menar och är en hycklare. Också lite om hur Henrik Schyffert tvingats dyrka kvinnor.
-
Vad är egentligen roligt? Historikern Peter K Andersson berättar om den eviga humorkonflikten från Shakespeare till Killinggänget.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det finns ett avsnitt av tv-serien Seinfeld där huvudpersonen, som är en framgångsrik ståuppkomiker, vill göra ett dåligt framträdande för att förstöra för sin rival, som ska uppträda efter honom. För att garantera att publiken inte ska skratta tar han på sig färgglada kläder och kliver upp på scenen med orden ”Nu ska vi ha roligt!” Att säga åt publiken att de ska skratta, eller att för tydligt signalera humor, verkar för många vara ett bra sätt att döda humorn. Det är så tydligt så fort vi ser en komiker som ställer sig på en scen med en viss uppsyn och ett visst sätt att tala, att vi förväntas skratta. De flesta går med på det och kan knappt hålla sig för skratt innan komikern ens har öppnat munnen, men jag känner människor som har svårt att skratta åt komiker just för att det är meningen att man ska skratta åt dem.
När Jerry Seinfeld medvetet försöker förstöra humorn genom att påtala den ställer han sig mitt i skärningspunkten för en gammal tvistefråga som kommit att definiera vårt sätt att betrakta humor. Kanske börjar den med William Shakespeare.
När Hamlet instruerar den besökande skådespelartruppen i hur de ska framföra sina repliker lägger han också ut texten om hur truppens clown bör agera. ”Låt inte dem som spelar clowner säga mer än det som hör till rollen”, säger han, för ”det finns en del clowner som själva skrattar för att lura sin publik att också skratta. Det är simpelt”, anser Hamlet, och tyder på ”en ynklig lust att briljera.” Raderna har ofta tolkats som Shakespeares egna åsikter om hur en komisk skådespelare bör framträda. Och om man ska ta honom på orden så är det just den påstridige och skrikige komikern som han vänder sig emot. Faktum är att Shakespeare och den skådespelare som spelade de komiska rollerna i hans tidiga pjäser just hade gått skilda vägar när Hamlet hade premiär 1599. Denne skådespelare hette Will Kemp och hade under flera år varit Londons främste teaterclown. Ja, ordet clown hade myntats bara något decennium tidigare som en beteckning på den roll i snart sagt varje pjäs som hade till uppgift att vara den komiske drummeln som klantar till alltihop och som skulle vara en igenkänningsfaktor för de i publiken som stod på marken och hade betalat de billigaste biljetterna. Den ursprungliga betydelsen i ordet clown var egentligen lantis eller bondlurk.
Will Kemp hade excellerat i den här typen av roller och Shakespeare hade med glädje skapat oförglömliga karaktärer åt truppens clown, från Dogberry i Mycket väsen för ingenting till Bottom i En midsommarnattsdröm. Men Kemp hade också rykte om sig att köra sin egen grej, att ”säga mer än det som hörde till rollen”, för att citera Hamlet. Han var en improvisatör som blev berömd på egen hand och vars närvaro i en uppsättning kanske distraherade från dramats handling. Hur det än var så lämnade han Globeteaterns kompani och blev ersatt av en annan clown med en helt annan stil. Han hette Robert Armin och Shakespeare skulle skriva flera roller åt honom, bland annat narren Feste i Trettondagsafton och narren i Kung Lear. Samarbetet mellan Shakespeare och Armin har tolkats som mer harmoniskt eftersom Armin bättre kunde gestalta de filosofiska och klipska narrar som Shakespeare föredrog i sina pjäser framför enfaldiga bondläppar och klumpiga betjänter.
Detta skifte i Shakespeares komiska författarskap speglar också den generella utveckling inom den engelska teatern som skedde kring sekelskiftet 1600. De grälla clowner som tidigare hade varit en självklar ingrediens i både komedier, tragedier och krönikespel knuffades nu alltmer ut, betraktades som vulgära och ersattes med mer sofistikerade och urbana komiska figurer – parodier på snobbar och hovmän eller fyndiga hovnarrar.
Det här är en motsättning som verkar återkomma vid olika tillfällen i historien. Det är inte sällan som kritikerna är samstämmiga med Shakespeare och förordar komik levererad med en oberörd gravallvarlig min. I Sverige kom det här lägret att bli synonymt med den ironiska generationen, kanske tydligast representerad av Killinggänget, som gjorde humor som på ytan ibland såg ut som seriösa dramaproduktioner eller som byggde på så initierade referenser att få människor utanför Stockholm förstod allt som sas. Det var en humor som medvetet bröt med sina föregångare, de på 80- och tidigt 90-tal så populära Galenskaparna och After Shave, eller Sven Melanders Nöjesmassakern. Som Henrik Schyffert en gång uttryckte det i en intervju: ”Före oss var det bara Åke Cato.” Men det fanns också företrädare för det andra lägret: samtida med Killinggänget var Stefan & Krister, representanter för ett helt annat ideal, ett ideal där det som Seinfeld försökte göra för att döda skrattet sannolikt skulle tas emot med stor entusiasm. Många i samtiden avfärdade Stefan och Krister som vulgär buskis, och Killinggänget växte delvis fram som en motpol till detta. Men även om det på ytan kunde se ut som en klyfta mellan stad och land, försvinner denna prydliga uppdelning när man betraktar humorn närmare. Det räcker kanske att peka på Robert Gustafsson, medlem av Killinggänget, vars humor på scen och i tv ibland överträffar Stefan och Krister i högljuddhet, hostningar och överdriven dialekt.
Det är långt mellan 1590-talets London och 1990-talets Sverige, men trots det finns i båda tidpunkter en likartad konflikt mellan två typer av humor. Man kan hitta andra exempel på hur de som vill hävda sin sofistikerade humor demonstrativt avfärdar de överdrivna komikerna och vurmar för de mer subtila. Det är till exempel fortfarande många som säger sig föredra det lakoniska stenansiktet hos Buster Keaton framför Chaplins utstuderade sentimentalitet. Uppkomsten av begreppet deadpan comedy i början av 1900-talet illustrerar kanske en växande preferens för humor som inte ska ge sken av att vara humor.. Frågan är vad som är svårast. Många komiker kan vittna om att det är svårt att skriva skämt när man anstränger sig för att vara rolig. Och den bestående populariteten i bloopers och roliga hemmavideor där vanliga människor snubblar helt utan förvarning är kanske ett bevis på att den äkta komiken är den som uppkommer utan att någon försöker vara rolig. Å andra sidan är det kanske tur att vi också har komiker som gör jobbet åt oss. Akutmottagningarna skulle säkert hålla med mig.
Peter K Andersson, historiker
-
"När jag skriver låttexter ställer jag alltid frågan är det här för mycket eller för lite Cornelis?". För musikern Uje Brandelius är Cornelis Vreeswijk musiktexternas och rimmens nestor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
CORNELIS VREESWIJK – EN AV SVERIGES FRÄMSTA VISPOETERCornelis Vreeswijk (1937-1987) föddes i Nederländerna, men flyttade med sin familj till Sverige som 13-åring. Genombrottet kom 1965 och under sin karriär skrev han 500 låtar, 200 dikter, gav ut 38 skivor, skrev schlagers åt andra, gjorde krogshower och fick teater- och filmroller. Problem med ekonomin och droger ställde till det för honom i många år, men i mitten av 80-talet gjorde han comeback. Albumet och diktsamlingen "Till Fatumeh" blev det sista han gjorde.
FÖR UJE BRANDELIUS ÄR CORNELIS BÅDE SKRATT OCH DJUP
Cornelis Vreeswijk dog i levercancer, endast 50 år gammal.Musikern Uje Brandelius var med och bildade bandet Doktor Kosmos 1991, men är också journalist och skådespelare. 2018 gav han ut barnboken "Hemma hos Harald Henriksson", som nominerades till Augustpriset. Han skrev den självbiografiska scenföreställningen "Spring Uje spring " efter att han fått diagnosen Parkinsons sjukdom 2016. Det blev en succé som också resulterade i en radioversion och en film 2020 i regi av Henrik Schyffert. "Spring Uje spring" nominerades till sex Guldbaggar och bland annat vann Uje Brandelius kategorin Bästa manliga huvudroll.
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Komikern, skådespelaren och regissören Henrik Schyffert var 14 år när han hörde radiolegendaren Kjell Alinge för första gången och blev helt tagen: "Han är en av anledningarna till att jag gör det jag gör i det här livet!"
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
KJELL ALINGE – EN AV SVERIGES RADIOS MEST KÄNDA RÖSTER UNDER FEM DECENNIERKjell Alinge (1943-2016) började på Sveriges Radios ungdomsredaktion på 60-talet. Han blev känd för sitt ord- och idéflöde, de språkliga kullerbyttorna och poetiska iakttagelserna av omvärlden, allt med humor och eftertänksamhet. Han producerade egna serier, mest kända är "Hemma hos" med Janne Forsell på 70-talet och "Eldorado" på 80-talet, då varje program kunde ha en publik på över en miljon. 1993 lades "Eldorado" i P3 ner för att återuppstå i P2 på 2000-talet, där det sändes till och med 2013.
HENRIK SCHYFFERT – KÄND FRÅN KILLINGGÄNGETHenrik Schyffert är komiker, skådespelare och regissör. Han har arbetat på Sveriges Radio, SVT, TV4, ZTV, varit med i komikergruppen Killinggänget och gjort karriär som ståupp-komiker. Hans monolog "The 90's - Ett försvarstal" nådde en stor publik och sista föreställningen visades i SVT. Henrik Schyffert långfilmsdebuterade med "Spring Uje spring", en film som nominerades till flera Guldbaggar och tog hem priserna för "Bästa film", Bästa manus" och "Bästa manliga huvudroll".
I avsnittet medverkar också Anders Klintevall, mångårig medarbetar på P3 och P2 i Sveriges Radio.
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Ett bonusavsnitt med tidigare pristagare Henrik Schyffert där vi hör hans retorikminnen och tankar om retorik och demokrati.
Retoriskt! är podden med retoriska tips och spaningar från var vardag och världen från Föreningen Stora Retorikpriset. Varje år delar vi – Barbro Fällman och Klara Härgestam – ut Stora Retorikpriset till en person som med sitt uttryck gjort intryck.
Föreningen Stora Retorikpriset har till ändamål att stärka demokratin genom att arbeta för att fler får en större retorisk kompetens. Vi tror att retorik kan hjälpa oss alla att på våra vardagsscener:
lyssna och tala så att fler förstår varann. ta ansvar för fakta och etik. bli modigare och mer vidsynta.Vi vill därför se retorik återinfört som obligatoriskt ämne i grundskolan och på lärarutbildningen.
Följ oss på @retorikpriset på instagram.
-
Megapremiär med Torbjörn och Hanna! Hanna blir utmanad av legendaren Schyffert och tävlar i "Harry Potter på norska", "vem skrattar?"och "pizza-race"! ÄNTLIGEN FREDAG
-
I säsongens tredje avsnitt av På spåret får vi anledning att återuppliva några suddiga minnen från städer båda sidor om Östersjön. Davids vinterdäck påminner om hur skört livet är och hur viktigt det är med en bra relation till bilverkstan. Fucking Åmål väcker 90-talsnostalgi. Och är inte orterna i Dalsland Sveriges mest underskattade? Hör också Arvids tips till Henrik Schyffert på en parkering på Öland i somras.
-
Tjugotredje avsnittet av Bakom ryggen – podden där Sebastian Mattsson och en inbjuden gäst pratar bakom ryggen på en annan känd profil, som inte är här och kan försvara sig.
The boss man himself, K. Svensson, är här för att snacka om om etablissemangkomikernas konung Henrik Schyffert. Det blir ett långt samtal om underground vs mainstream, idealism vs materialism, fresh vs not so fresh.
Klippning: Lucas Fioretti Fernandez -
Komikern, programledaren och manusförfattaren Henrik Schyffert gästar Framgångspodden i ett minst sagt intressant avsnitt! Efter över 30 år i branschen har han kommit att bli en av våra mest framstående komiker - med hyllade scenföreställningar, filmer och tv-program.Avsnittet tar en oväntad vändning redan från start där vi kommer in en djup diskussion om vad framgång egentligen är och vad turen har för betydelse. Vi pratar om Henriks långa karriär, hur han tidigt hamnade på ZTV och genomslagskraften som Killinggänget hade. Vi går också in på hans rädsla för att inte vara rolig och hur det har format hans humor, drivkraften att vilja vara med och hur skämten som fungerar bäst får honom att må som sämst. Ett avsnitt fyllt av kontraster, humor och tankeställare! Tusen tack för att du lyssnar!Besök Framgångsakademin: www.framgangsakademin.seBeställ "Mitt Framgångsår": https://bit.ly/3jGuZyJAlexander Pärleros Instagram: www.instagram.com/alexanderparleros Bästa tipsen från avsnittet i Nyhetsbrevet: www.framgangspodden.seI betalt samarbete med Convendum: https://convendum.se/sv/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Komikern, programledaren och manusförfattaren Henrik Schyffert gästar Framgångspodden i ett minst sagt intressant avsnitt! Efter över 30 år i branschen har han kommit att bli en av våra mest framstående komiker - med hyllade scenföreställningar, filmer och tv-program.Avsnittet tar en oväntad vändning redan från start där vi kommer in en djup diskussion om vad framgång egentligen är och vad turen har för betydelse. Vi pratar om Henriks långa karriär, hur han tidigt hamnade på ZTV och genomslagskraften som Killinggänget hade. Vi går också in på hans rädsla för att inte vara rolig och hur det har format hans humor, drivkraften att vilja vara med och hur skämten som fungerar bäst får honom att må som sämst. Ett avsnitt fyllt av kontraster, humor och tankeställare! Tusen tack för att du lyssnar!Besök Framgångsakademin: www.framgangsakademin.seBeställ "Mitt Framgångsår": https://bit.ly/3jGuZyJAlexander Pärleros Instagram: www.instagram.com/alexanderparleros Bästa tipsen från avsnittet i Nyhetsbrevet: www.framgangspodden.seI betalt samarbete med Convendum: https://convendum.se/sv/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi pratar märkliga platser vi bott på i Familjerådet och tar viktiga beslut i Antingen Eller!
- Laat meer zien