J.S. Bach Podcasts

  • Som femtonåring blev den enkla flickan Karin Månsdotter en av Erik XIV många älskarinnor. Men osannolikt nog lyckades hon svinga sig upp i de sociala sfärerna, hon gifte sig med kungen och blev Sveriges drottning.


    Fast var Erik verkligen ett kap? Visserligen kunde han spela luta och var intresserad av allt som rörde vetenskap och konst. Men han led av psykiskt ohälsa som bland annat ledde till Sturemorden.


    I reprisen av det nymixade avsnitt 69 av podcasten Historia Nu samtalar programledare Kristina Ekero Eriksson med historikern David Lindén som är aktuell med boken Karin Månsdotter – Drottningens revansch.


    Karin Månsdotter var dotter till en soldat och blev kammarjungfru hos Erik XIV: syster. Hon födde hans dotter Sigrid 1566 och vigdes i hemlighet med Erik XIV året efter. När Erik XIV gifte sig med Karin Månsdotter utmanade han hela den sociala ordningen. Giftermålet bidrog till att han störtades från tronen och Karin Månsdotter fick bara vara drottning i 87 dagar.


    Karin Månsdotter kom att dela mannens fängelse till år 1573 innan makarna skildes åt och Karin tvingades bosätta sig på Åbo slott. Hennes fångenskap upphörde efter makens död 1577.


    Musik: J.S. Bach, Pastorale In F Major (Bwv 590), Soundblock Audio

    Vill du stödja podden och samtidigt höra ännu mer av Historia Nu? Gå med i vårt gille genom att klicka här: https://plus.acast.com/s/historianu-med-urban-lindstedt.


    Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

  • Tonsättare. Född i Motala, var bosatt i Stockholm. Tidigare Sommarvärd 1999.

    Alla Sommarprat finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    "Det är väl en kreativitet jag har inom mig som jag inte kan stoppa riktigt. Den bara väller ut ur mig."

    Så beskriver tonsättaren Sven-David Sandström sitt skapande i Sommar i P1, som sänds postumt.

    Sven-David Sandström gick bort den 10:e juni i år. I programmet, som spelades in i maj, berättar han hur hans närmare 600 verk ofta skrevs snabbt och alltid med blyerts på papper, hur han tänkte när han skapade musik för kyrkoåret och hur Bach hjälpt honom över snåriga stigar när han inte vetat vad han ska göra.

    "Han är stjärnan som man kan lyssna på , som man kan luta sig mot och som man kan vara säker med."

    Sven-David Sandström har även komponerat kör- och orkesterverk samt tolv operor och i Sommar tar han upp hur det vackra och sköna kan irritera människor. Han berättar hur pianostycket Fantastia som han komponerade i början av 1990-talet nästan väckte avsky för att det var för romantiskt.

    Sven-David Sandström var professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm och vid Indiana University i USA och fick sitt genombrott på 1970-talet med orkesterverket Through and through. Ett av hans mest kända verk är The High Mass för vilket han belönades med en Grammis för bästa klassiska skiva 1995.

    Om Sven-David Sandström

    Sven-David Sandström var en av Sveriges främsta tonsättare och skapade närmare 600 verk under sin livstid.

    Genombrottet, även internationellt, kom på 70-talet med orkesterverket Through and through. Bland mängden kompositioner kan nämnas High Mass och Requiem: De ur alla minnen fallna över förintelsens barnamord som kallats för ett av 1900-talets viktigaste svenska verk. Han skrev, liksom förebilden J.S. Bach, musik till kyrkoårets samtliga söndagar. Komponerade kör- och orkesterverk samt tolv operor, den senaste med libretto av Niklas Rådström.

    Han var professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm och vid Indiana University i USA. Känd för att skriva sina verk snabbt och med blyertspenna på papper.

    Sven-David Sandström var kreativ och komponerade in i det sista. Han spelade in sitt Sommar i maj och avled 10 juni i år.

    Så här sa han själv om sitt program:

    Livet kan bli väldigt intressant, väldigt nytt och väldigt annorlunda om man vågar satsa på nya saker. Jag säger ja till nästan alla förfrågningar jag får och om detta handlar mitt Sommar.

    Producent: Anneli Zvejnieks