Jasmin Podcasts

  • Veckans avsnitt av Datadrivet gästas av ingen mindre än Björn Idrén, CCO på CDON. Utöver att Björn ofta använder data som ett verktyg i affären, har han även ett rätt imponerande CV: Klarna, Voi, Soundtrack Your Brand och Ericsson.

    Björn hävdar att han blir wow:ad av data nästan varje dag! Men hans stora ”kioskvältar-wow” kom när han arbetade på Voi. På Voi använde de data för att undersöka vilka platser deras användare laddade ner appen för första gången, och upptäckte att en specifik plats hade en ovanligt hög andel nya kunder.Och var finns det egentligen mest Voi-efterfrågan en tidig vardagsmorgon, är det mitt i city eller i Stora mossen?

    Björn berättar om fikahörnan på Klarna och varför hans analysteam slog sig ner med sina datorer exakt där. Samtidigt som folk stod i kö för att ställa frågor till Björn och hans analytiker, hände även någonting annat. Folk började prata med varandra och fikahörnan blev en plats för ett tvärfunktionellt arbetssätt på Klarna. Demokratisera datan helt enkelt. Jasmin ger även exempel på hur hon har jobbat med så kallade ”insiktsdagar”, för att dela med sig av resultat av tester och data.

    Att göra tester bara för ”testandets skull”, kan man applicera det på allt och alla? Vad är det minsta vi måste bygga för att validera det vi tror? Och hur många stenar måste man vända för att hitta ett guldägg?Björn har svaret.

    Datadrivet är en podd av scilla.studio. Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin: Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Trots att vi använder begreppet experiment dagligen tänker inte alla på samma sak när de hör ordet experiment – terminologi är viktigt.

    Jasmin har jobbat i ett experimentteam och frågade alla i teamet hur stor andel av din tid lägger du på experiment idag? Några svarade 20%, några 40%, någon 80%. Va? Vi är ju ett experimentteam, då jobbar vi väl alla med experiment? Det visade sig att många i teamet endast såg A/B-test som experiment. Men vi jobbade ju med användartester, användarintervjuer, test av olika slags content, smoke tests etc etc. Så när vi alla var överens om att alla andra metoder också är experiment kunde hela teamet säga att de la 100% av sin tid på experiment.

    Tips: lyssna på avsnittet Så kommer du igång med experiment om du inte redan har gjort det, där borrar vi lite djupare i experiment.

    Ibland kör vi miniavsnitt som är kortare än 5 minuter för att gå igenom ett begrepp, detta är ett sådant miniavsnitt.

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?

    Hör av dig till oss på Linkedin. Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Petter Flordal på Madden Analytics, ett verktyg som hjälper e-handlare att planera sitt lager. Joni var dubbelbokad så Jasmin körde inspelningen själv men Joni och Jasmin pratar om intervjun.

    Petter säger att deras kunder säger om Madden Analytics “äntligen kan vi prognostisera lagerbehoven så att vi slipper sitta med överlager”. Det effektiviserar kundernas arbetstid och kunna göra besparingar. Kunderna slipper stora och tunga spreadsheets och verktyget gör tunga beräkningar åt dem.

    De har hållt på under 2 år, i början hjälpte de olika e-handlare att samla data och förstå hur deras varor säljs hos olika återförsäljare. Då såg de att återförsäljarna hade svårt att hålla koll på sin egen data och göra prognoser, och då föddes idén till produkten som finns idag. Den kunde de testa ganska snabbt på sina kunder, få feedback på den och jobba vidare.

    Sättet de är datadrivna på är att de är väldigt nära sina kunder och har kontinuerlig dialog med dem. Där får de feedback på befintliga produkten och de kan också be om feedback på nya idéer de har.

    Vi pratar om Madden Analytics har Product/Market Fit och vad det skulle kunna innebära.

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?

    Hör av dig till oss på Linkedin:

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Vi fick en fråga på Linkedin från Jenny Rydebrink på Gardenize (app för trädgårdsintresserade) om hur man lyckas slå igenom på App Store och Google Play. Så vi bjöd in Jimmy Hagelfors som idag är COO på Brick. Brick är en powerbank sharing-app, om du får slut på batterier på stan kan du bara plocka upp en powerbank.

    Jimmy har länge jobbat med App Store Optimization (ASO) för flera olika appar. Man kan säga att det är konverteringsoptimering med lite SEO inom app stores.

    När du ska optimera för app stores har du ganska få element att spela med:

    • Ikon för appen

    • Titel

    • Beskrivande text

    • Bilder

    • Video

    • Undertitel (bara på iOS)

    • Keywords (bara i iOS)

    Med tiden tillkommer också:

    • CTA

    • Ratings

    • Reviews

    Sedan 2021 kan man göra A/B/C test i både Apple App Store och Google Play.

    När Jasmin ska börja jobba med experiment i en organisation som inte är van vid att göra det sedan innan är det enklare att göra experiment med saker som inte är så känsliga i organisationen – exempelvis e-postutskick eller app stores. Hos de flesta bolag finns det inte någon dedikerad person som jobbar med app store optimization – även om stora appbolag borde ha det. När teamet har kommit igång med experiment och bevisat att det går att öka lärande och resultat har man vunnit organisationens förtroende att börja experimentera mer i produkten. Det är bra att kunna designa snabbt själv.

    Beroende på vilken kategori av app du har och vad din produkt är kommer optimeringen se olika ut.

    Det är svårt att kunna påverka att bli featured i app stores. Ibland kan det ge jättebra resultat, ibland ger det inte särskilt långvariga resultat.

    Jimmy’s tips:

    1. Kolla på hur första vyn ser ut. Få det att se imponerande ut för dina användare.

    2. Se till att appen har hög retention – annars är all trafik du skickar till appen bortkastade resurser.

    3. Nu kan din app store optimization börja!

    4. Testa dig fram med A/B test i app stores. Testa ett element i taget. Testa, testa, testa!

    5. Be om reviews när din användare har haft sitt happy moment.

    6. Anpassa för olika marknader: Om appen finns på flera marknader är tipset att anpassa innehållet i app store till marknaden, exempelvis med bilder på personer, miljöer från marknaden och språk.

    Vi går inte in på Apple Search Ads eller App Store Ads.

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill du ha hjälp med att komma igång med experiment i ditt team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?

    Hör av dig till oss på Linkedin:

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Vad gör att en Product Manager är bra? Joni och Jasmin har jobbat som Product Managers och jobbat med många Product Managers. Jasmin har funderat på det här med Product Roadmaps. Det är ett sätt som en del Product Managers kan kommunicera till resten av organisationen vad de gör och vad de har tänkt fokusera på. Det är visuellt och tydligt i och med att allt har sin plats på en tidslinje i ett ganttschema. Det ser ut som olika långa tjocka streck, eller korvar – och i en organisation Jasmin varit i kallade de alla möten kring olika produktteams roadmap för korvmöten.

    Unpopular opinion: Jasmin är emot roadmaps för det ger en falsk förhoppning om att det vi bygger är rätt saker. Det ser strukturerat ut men verkligheten fungerar inte så. Vi vet inte på förhand hur lång tid det tar att utforska ett område – eller om det ens är värt att lägga mer tid på att utforska det. Det går helt enkelt inte att planera hur lång tid vi behöver lägga på att skapa väl fungerande delar i produkten. En del PMs är snarare roadsmap administratörer än att faktiskt leda och hantera utvecklingen av produkten.

    Jasmins förslag är att jobba mot mätbara affärsmål istället för att planera olika features som ska byggas.

    Det bästa sättet att påverka sina stakeholders på är inte i ett konferensrum med presentationsslide. Utan att ta en fika, promenad, lunch och där får de ta del av informationen istället:

    De viktigaste affärsmålen teamet ska påverka Nämn du problemet Vad nyckeltalet är idag Vad du vill ta reda på om produkten och användarna Vad har teamet för hypoteser Visa en prototyp i mobilen Arbetssättet är att ni testar vilka features som kan ge bäst resultat

    Om du jobbar i en organisation där ni jobbar med ganttscheman och roadmaps kan du försöka styra det till att istället prata om business metrics. Det gör att fler i organisationen efter 6-12 månader kommer prata om business metrics de jobbar mot, vad deras hypoteser varit och vad de har lärt sig – istället för alla features de har byggt och vad som lanserades i tid.

    Det är inte bara Product Managerns ansvar att jobba på det här sättet, det är jätteviktigt att ledningsgruppen jobbar på det här sättet. Och märker du att det ledningen inte är öppen för att jobba på något annat sätt än product roadmaps, kanske du får fundera på om det är värt för dig att vara kvar.

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team?

    Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin. Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet?

    Hör av dig till oss på Linkedin.

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Isa Cederberg, Head of Marketing and Development på Birds Relations berättar om hur man kan jobba för att på ett snabbt och effektivt sätt för att validera sina hypoteser och idéer innan man påbörjar utvecklingen av en produkt eller ny feature.

    Birds Relations är en app av två parterapeuter för par som vill ha det härligare och bättre tillsammans. Grundarna har över 10 års erfarenhet av att jobba som parterapeuter och ville digitalisera upplevelsen av par i rummen och lanserade i juli 2021.

    Joni har testat appen och tycker att den har ett trevligt användarflöde.

    Vi har bjudit in Isa för hon är lika nördig som oss i att vilja testa användarupplevelser, testa och validera hypoteser och jobba datadriven med produktutveckling.

    Isa kom in i idéstadiet och började ställa många jobbiga frågor om hur de ska mäta och bygga sin tjänst. Isa hade en kompetens som de inte hade. De hade en klickbar prototyp men som de ännu inte börjat testa. Isa började med att backa allt arbete till att förstå paren innan de ens börjar gå i parterapi – alltså lära känna målgruppen i en fas där de inte träffar dem i sin vardag. Förstå vad som motiverar dem, deras problem, hur når vi dem.

    Prototypen blev en ingång för att kunna ha djupintervjuer. Ett tips från Isa är att använda just prototypen som en ursäkt eftersom det är lättare att få andra att ställa upp på användartester än djupintervjuer, men sen tar man halva tiden till djupintervjuer.

    När de väl hade insikter gjorde de om prototypen till en analys av relationen med formulär-verktyget Typeform. Därigenom kunde de lära sig massor om behoven hos målgruppen.

    Isa berättar om hur de gick till väga i början av produktutvecklingen för att så snabbt som möjligt validera sina idéer och skapa en första produkt som passar målgruppens behov.

    Målet var att skapa en minimum testable product (MTP istället för MVP). Hon använde sig av verktyget Bubble.io för att kunna skapa en första app. Bubble är ett low-code-verktyg som bygger både front-end, back-end, databas, tracking, autentisering av användare etc endast med drag and drop. På 3-4 veckor hade hon skapat en första version som de kunde testa, och iterera på och testa vidare med. Med resultatet av de testen fick de sin första investering.

    Med hjälp av Bubble har de väldigt snabbt kunna testa sin produkt och anpassa den redan från dag 1 – en väldigt snabb och riskfri Product Discovery där det har kunnat validera användarintresse och marknadsföringen tidigt, innan produkten finns.

    En annan framgångsfaktor är att Isa har en uttalad lista med personer som kan ge råd om marknadsföringen som Isa kan fråga och bolla med.

    Isa och grundarna pratade tidigt om hur de vill arbeta och driva bolaget, här är några frågor som Joni, Linda och Jasmin tog upp när de grundade scilla.studio: https://drive.google.com/file/d/1pbA3X4DxHlFcsIT5YZ2PXTmKShgF9CHl/view?usp=sharing

    Allt detta som Isa har gjort finns inte som en utbildning att köpa, men en sån otroligt värdefull erfarenhet! Hade det funnits en sådan utbildning hade vi utan tvekan anställt från den!

    Datadrivet är en podd av scilla.studio. 

    Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin.

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Jasmin har faciliterat en workshop för ett ganska nytt tvärfunktionellt team som jobbar med experiment. Teamet började med 0 experiment och är nu uppe i 5 experiment i månaden. De lär sig alltså fem saker varje månad och vill lära sig i ännu högre hastighet.

    Det som hindrar dem från att få ut fler experiment i månaden är snarare HUR de arbetar tillsammans än VAD de gör.

    Terminologin visar sig också vara viktig. Vad definierar vi som experiment?

    Vad är förväntningarna på teammedlemmarna? Vem ansvarar för vad? Hur kommunicerar vi med varandra?

    Så länge det är missförstånd kring allt detta kan de inte bli mer effektiva utan stannar i diskussioner och frustration.

    Under workshopen redde vi ut vad som skapar mest frustration och hinder och föreslog nya arbetssätt och fördelningar på arbetet.

    Dela med dina kollegor och branschkompisar att podden Datadrivet äntligen är igång igen!

    Datadrivet är en podd av scilla.studio. Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

    Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experimentteam? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin.

  • Första halvåret 2021 släppte Joni och Jasmin 27 (!) avsnitt av Datadrivet. Nästan ett helt år har gått sedan vi släppte senaste poddavsnittet. Sedan hösten 2020 driver Joni och Jasmin tillsammans med Linda Eriksson scilla.studio.

    Vi har under senaste året fokuserat på scilla.studios egna tillväxt, dels med uppdrag och dels med rekrytering - och vi rekryterar fortfarande! Kolla här: https://jobs.scilla.studio/jobs

    Scilla studio är ett konsultbolag som hjälper tech-bolag att växa, jobba datadrivet och skapa produkter som deras användare älskar. Vi har Product Managers, utvecklare, Growth Analysts och UX Designers som tillsammans kan jobba med exempelvis experiment, validera idéer, coacha team och skapa process för high tempo testing och optimera onboarding i appen.

    Sedan vi poddade sist har vi bland annat har vi jobbat med dessa uppdrag:

    Aller Media Ridely Mentimeter Plick

    Dessutom har vi testat egna produktidéer, Vi berättar om vilka som inte har funkat och några som har funkat!

    Vi har också flyttat till nytt kontor: Terminalen – fantastisk utsikt finns, kom och ät lunch med oss!

    Dela med dina kollegor och branschkompisar att podden Datadrivet äntligen är igång igen!

    Datadrivet är en podd av scilla.studio.

    Vill ni ha hjälp med att sätta upp ett experiment team? Hör av dig till oss på scilla.studio eller på Linkedin.

    Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att jobba datadrivet? Hör av dig till oss på Linkedin.

    Vi som leder podden heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya.

  • Detta är ett personlig avsnitt, och början på en ny era inom Edu Orten och personligen för mig (Jasmin) som plattforms grundare. Avsnittet förklarar all tacksamhet, uppskattning, uppoffring, tankegångar och utveckling Edu Orten fått uppleva de senaste fyra åren, men även den livsresa som jag (Jasmin) som grundare och drivande faktor fått vara en del utav.

    Många gånger är man rädd, håller tillbaka på historier, livserfarenheter som kan gynna andra (av inga väsentliga anledningar??)

    Men jag* ser äntligen vikten utav mitt arbete, jag förstår* vikten utav våra historier, våra historier räddar liv, historier har räddat mitt* liv.
    Låt mig börja berätta min historia, andras historier och börja stå för det jag tycker, känner och inte gömma det bakom gäster.
    Ödmjukhet i all rätt och ära - men det ska aldrig bytas ut med att förminska sig själv (vilket jag känner att jag, och Edu Orten gjort, potentialen är så mycket större än vad man vågat drömma om).

    Avsnittet är flummig, kände att jag talade i cirklar, men hoppas att ni förstod poängen. En lång paus var behövlig men bismiAllah - låt oss försöka komma tillbaks till att lyfta orten, varandra men sist men inte minst oss själva!

  • Vilken collab, vilka kvinnor, podcast Sverige är VERKLIGEN inte redo!

    I detta avsnitt få ni träffa inga andra än Niki & Smet från podcasten ’’Mellan Oss’’ i ett samtal jag sent kommer att glömma, bland de mest ärliga och äkta avsnitten som släppts hittills. I ett öppet samtal får ni höra mer om vilka Niki & Smet är och vad deras podcast ’’Mellan Oss’’ handlar om! Vi djupar oss kring vikten i att kunna prata om sina känslor, jobba med att utveckla sig själv, våga söka stöd/hjälp för sitt mående och sist men inte minst, att ALLTID hålla det äkta!🌟💛⁣

    Kan inte tacka dessa tjejer tillräckligt!⁣
    Ser upp till det band och den livslånga vänskap de skapat, sättet de ständigt försöker lära känna sig själva och identifiera varandras känslor, borde vara en inspiration för oss andra att göra samma sak! 🙏🏽⁣

    PS! Missa inte Edu Ortens grundare (Jasmin) medverkar i Mellan Oss avsnitt 85 ’’Är du orten?!’’ där vi pratar om psykisk ohälsa, KBT, varför man ALLTID ska försöka prioritera sig själv och sitt mående framför allt annat!

  • Vi är tillbaka och dricker te, denna gång är det ett finare Oolong som är smaksatt med jasmin. Vi pratar även fördelar med att dricka te. 

    Veckans te: Oolong jasmin

    Oolong Jasmin | Te-Centralen

    Länkar

    Is Matcha REALLY Good for You? Exploring the Health Benefits of Tea. - YouTube

    Fillin Matcha Sverige | Fillin Matcha Sverige

    117: Agnes Sjöblom | Produktivitéet

    105: Anna från Zenmaia | Produktivitéet

    Kontakt och cred

    Jingle skapad av Jim Jonsson på JTunes Productions

    Logo av Kjell Högvik Hansson

    Hemsida utvecklad i samarbete med Cay Lundén på ComArt

    Johan Gustaphzon

    Appleyra

    Twitter @gustaphzon

    Johan Gustaphzon på Instagram

    Martin Lindeskog

    TeaBookSketches | The process of cultivating a tea book

    Martin Lindeskog på Twitter

    Martin Lindeskog på Instagram

    Produktiviteet

    Stöd oss på Patreon

    Maila oss

    Produktiviteet på Twitter

    Produktivitéet på Facebook

    Produktivitéet på Instagram

    Produktiviteet Podcast - YouTube

    Produktivitéet.se – Produktiva tedrickare

    Produktivitéet - Captivate

    Lämna gärna ett omdöme på iTunes

    Produktivitéet är inspelat med Ringr och redigerat i Ferrite Recording Studio

  • Gäst i podden är Jasmin som valde att fånga möjligheterna med distansjobb och som till viss del lever i en ombyggd skåpbil - campervan- som bas! Vi pratar om mod, att vara ensam men inte själv, bringar klarhet i en del frågor kring basala behov och hur dessa hanteras bäst(!) och vad som händer med oss när vi skalar bort alla vardags-borden!

    ---

    Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/livetsomdetfar/message

  • Ett samtal med lärarstudenterna Jasmin Andersson och Daniel Darpe om hur de upplever lärarutbildningen och hur de tänker om sitt framtida yrke som lärare. Jasmin är aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Daniel i Lärarförbundets dito. Samtalet spelades in den 25 oktober 2016.