Liljevalchs Podcasts
-
Den egensinniga popgruppen Dina Ögon hänförde musiksverige med sin blandning av jazz, funk och pop när debutalbumet kom häromåret. På fredag släpps bandets andra album och nu kommer de till P1 Kultur.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
KRITIKSAMTAL: JOCKUM NORDSTRÖM PÅ LILJEVALCHSJockum Nordström är en av Sveriges starkast internationellt lysande konststjärnor – men som sällan ställer ut i Sverige. Nu har den stora separatutställningen "Inga papper, inga mynt" öppnat på Liljevalchs i Stockholm med skisser, teckningar och collage hämtade direkt ur ateljén. Hur bra blir det? Kritiksamtal med vår konstkritiker Mårten Arndtzén.
REPORTAGE: MÖT FÖRFATTAREN NNEDI OKORAFOR – ATLETEN SOM BLEV SCI FI-STJÄRNANär amerikanska Nnedi Okorafor vaknade upp efter en operation var hon plötsligt förlamad från midjan och ner. För att överleva chocken började hon skriva. I dag är hon en av de riktigt stora författarna i genren fantasy och science fiction. Först blev det ungdomsböcker, men hon slog igenom för den vuxna publiken 2011 med fantastikromanen "Vem fruktar döden", en postapokalyptisk berättelse som utspelar sig i Sudan och som nu håller på att bli tv-serie för strömningstjänsten HBO. P1 Kulturs reporter Anna Tullberg har träffat Nnedi Okorafor.
ESSÄ: HUR SKULLE VÄRLDEN SE UT UTAN KAFFE?Drycken kaffe är ett avkok på torkade, rostade och malda kaffebönor. Men det är förstås någonting mer än så. Kanske är det rentav en tändande gnista bakom upplysningens kritiska sinnelag? Journalisten Hanna Eklund reflekterar över saken i denna OBS-essä från 2020.
Programledare: Lisa Wall
Producent: Felicia Frithiof -
Hösten 2022 är Åke Göransson aktuell med en utställning på Liljevalchs, "Färgens tröst". Hör vännen Arne Stubelius berätta när han hittade hans målningar i början av 1940-talet, gömda i en kökssoffa.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Åke Göransson räknas till Göteborgskoloristerna, gick på Valands konstskola på 1920-talet men insjuknade tidigt och bodde med sin mamma i en etta i Landala i Göteborg. Hans motiv blev interiörer, utsikten på gatans husgavlar och porträtt av modern. Hemmet blev ett skimrande töcken av färger.
I ett reportage av Anna-Karin Djurberg från 1976 berättar konstnären och vännen Arne Stubelius om Göranssons måleri och hur det gick till när han fann 180 målningar i en kökssoffa hemma hos Göranssons mamma.
-
Vad är det för vägg som hindrar oss att leva för evigt? Lagom till Allhelgonahelgen tar vi oss i veckans avsnitt an det eviga livet. Utifrån Nobelmuseets utställning "Evigt liv" på Liljevalchs samt texter av Karl-Ove Knausgård går vi igenom det eviga livets historia och särskiljer två former av liv. Vad är det levande och vad är det för låga som släcks när döden infaller?
-
Cyril och Stig diskuterar den senaste tidens kulturhändelser. Från rättegången mellan tidigare makarna Johnny Depp och Amber Heard till mordförsöket på Salman Rushdie och skandalerna kring det svenska bokförlaget som även Stig känner sig lurad av. Stig har sett fotografen Julia Peirones utställning och de nya lokalerna på Liljevalchs. Cyril har varit och sett Rolling Stones i Stockholm och Berlin, Rammstein på Ullevi och Verdis opera om mordet på Gustav III. De kommer även in på politik som Boris Johnsons avgång och inte minst det kommande svenska valet.
Lyssna och sprid gärna, podcasten finns på alla de vanliga plattformarna för podcasts.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Felsminkade små Marilyn med peruken på sned. Vackert belysta men ack så döda rosor med confetti. Old Lolitas som har alla åldrar i sig samtidigt. Möt konstnären Julia Peirone, aktuell med en utställning på Liljevalchs i Stockholm.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Julia Peirone har gått på fotohögskolan i Göteborg på nittiotalet och varit elev till Tuija Lindström.
Hennes motiv har ofta varit unga tjejer och mötet med betraktaren, vem tittar på vem, glipan i seendet, det där som skevar, men hon är ganska så trött på att alltid bli tolkad på ett sätt.
"Det intressanta är misslyckandet", säger hon, "det är där vi blottar oss, det är där vi alla kan känna igen oss. Vem som helst ska kunna känna igen sig själv i bilderna."
Ett reportage av Katarina Wikars.
-
Ulrika blev sjuk efter Venedigbiennalen och har legat hemma och tittat på tv. Så hon fick äntligen se den omtalade dokumentären ”The Andy Warhol Diaries” på Netflix, där en AI-generad röst läser upp den mytomspunne New York-konstnärens berättelser om sitt vardagsliv.
Och mot alla odds så kommer det fram lite nyheter.
Till exempel att han var smygkristen – i den östkatolska traditionen. Något han aldrig pratade öppet om.
Ulrika blir faktiskt mer intresserad av Warhol än hon någonsin varit.
Är det bara för att den utspelar sig när New York fortfarande var en farlig stad? Då det var livsfarligt att besöka Alphabet city och hela stan höll på att gå i konkurs?
Men nej, det är mer än nostalgi det handlar om.
Vi grottar ner oss i konstnären som tyckte tv var verkligare än livet självt och ställer den oundvikliga frågan år 2022: vad tycker vi egentligen om hans konst?
Visst är han fortfarande beundrad av konstvärldens Bruce Springsteen-män, men är den fortfarande meningsfull?
Till slut börjar vi se Warhol överallt.
Finns det inte några spår i Annika von Hausswollfs utställning ”Pink drill” på Andrehn Schiptjenko?
Kanske till och med i Åsa Cavalli-Björkmans första utställning på Thielska galleriet som handlar om ”hemmet” – ett högaktuellt ämne i dessa flyktingtider. En utställning som låter konsten krocka med det högborgerliga Thielska hemmets overkliga praktfullhet.
Sen ser vi fram emot fler konstmässor! Hur kommer Documenta i Kassel och Berlinbiennalen att klara de stenhårda tyska kritikerna? De älskar verkligen att klubba ner allt med sina akademiska batonger.
Dessutom pratar vi om Helene Schmitz, Sirous Namazi, Theresa Traoré Dahlberg, Ulla Wiggen och konstmässan Market på Liljevalchs, där man verkligen får se galleristerna i säljartagen.
En weekend med både kritstrecksrandigt och champagne.
Med konstredaktörerna Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
Producent: Martin Aagård
En podcast från Aftonbladet och Svenska Dagbladet
-
Det har varit mycket snack om EU:s så kallade taxonomi på senare tid. Ordet verkar ha med miljömålen att göra, men vad betyder det egentligen? Och varför använder alla ett så konstigt ord?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vad betyder taxonomi?Vi reder ut vad ordet taxonomi egentligen betyder och varför det numera förekommer så ofta i rapporteringen om EU:s miljömål. Med oss har vi Måns Nilsson, VD för Stockholm environment institute och Sara Lövestam, författare och språkvetare.
Hur sent i livet törs man byta bana?En av tavlorna på årets Vårsalong på Liljevalchs i Stockholm är ett broderi med över 390 000 stygn. Konstnären, Krister Persson, sa upp sig efter 27 år som anställd på Borås tidning för att ägna sig på heltid åt broderiet. Hur vågar man byta bana så sent i livet?
Dessutom pratar vi om en ny stor installation på Stureplan i Stockholm där det hänger en gigantisk skylt med orden "Allt är bra".
Programledare: Karsten Thurfjell
Bisittare: Thomas Nordegren
Producent: Jennie Sjöström -
Det är nu dags att avhandla höstlunchen. Hur ska bl.a. jobblunchen och lördagslunchen egentligen se ut?
Det blir ett besök på Prinsen, Fiore och Diplomat såklart, med ett kort stopp på Liljevalchs. Följ med!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Carolina och Victoria är äntligen tillbaka! Vi börjar avsnittet med att prata om förra veckans snackis: Grand Antiques, Art & Design - den anrika antikmässan som gick av stapeln på Liljevalchs och som samlade Stockholms bästa antikhandlare inom konst, smycken och inredning. Carolina och Victoria berättar om det speciella smycket de visade upp - och som faktiskt såldes på mässan - och vars beskrivning innehöll alla tre viktiga ord: Art Deco, Paris och Cartier. Ett drömarmband med mörkblå safirer och diamanter som jag själv fick se live på mässan!
Vi fortsätter därefter där vi slutade avsnittet om smyckeshistoria förra gången: i början av 1900-talet. Vi går in på La Belle Époque (som är franska, för den vackra/ljuvliga epoken), vidare in på Art Deco och sedan in mot 30- och 40-talets fantastiska och överdådiga smycken. Vi pratar om Cartiers klassisker som "Juste un clou" - och Carolina och Victoria avslöjar vad de egentligen tycker om det och det klassiska Cartier Love Bracelet.
Ett härligt avsnitt för alla oss som blivit ännu mer intresserade av smyckeshistoria tack vare Carolina och Victorias spännande berättelser i podden!
Lyssna på Smyckeshistoria del I och del II genom att klicka nedan:
Avsnitt 22. Varför bär vi smycken? Smyckeshistoria med Carolina Tüur och Victoria Astudillo
Avsnitt 23. Smyckeshistoria del II: Napoleons smycken, Drottning Victorias kärleksgåvor och Art Noveau
Om La Belle Époque:
La Belle Époque är ett uttryck som uppstod före första världskriget för att främst karaktärisera en fredlig period i Frankrikes historia, som sträckte sig från landets nederlag i fransk-tyska kriget 1871, fram till världskrigets utbrott 1914.[1] Begreppet används även generellt för att beteckna den då rådande tidsandan i Europa. Uttrycket återspeglar positiva samhällsförändringar, som ägde rum under perioden och stämningar som tillväxt, sorglöshet och framtidstro, men också ett nostalgiskt tillbakablickande, som uppstod i det traumatiserade Frankrike efter kriget.
God lyssning!
Och glöm inte: du är värd äkta smycken.
Du hittar Smyckespodden på Acast, Spotify och iTunes. Delta i konversationen på Smyckespoddens instagram Smyckespodden.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Alex Schulmans attack på selfieministern Amanda Lind och Göran Perssons önskan om en bildad partiledare. Dessutom: En rundvandring på nya Liljevalchs.