McKinsey Podcasts
-
I USA har fram till juni 2022 så många som 57 miljoner människor bara på ett par år lämnat sina arbeten utan att ha något nytt arbete att gå till. Med pandemin kom nya prioriteringar, människor började ställa sig frågan vad som verkligen är viktigt och ”meningen med livet” fick plötsligt en helt ny innebörd för många.
Fortune menar att hela 40% av arbetstagarna i USA överväger att lämna sina jobb och McKinsey har i sina undersökningar kommit fram till att siffran är ännu högre för Europa med upp till 58% som funderar på att lämna sina jobb.
Frågan är, har trenden ”The Big Quit” även fått fäste i Sverige? Till vår hjälp för att bena ut hur det ser ut i Sverige och varför, har vi med oss Jenny Berge, VD på rekryteringsbolaget SalesOnly, som ingår i Wisegruppen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hon är utsedd till Årets Stjärnskott 2022 av Dagens Industri! Hon är dessutom före detta golfproffs, doktor från Harvard University i tillämpad fysik, tidigare konsult och partner på McKinsey, specialist på stål och först i världen att tillverka grönt stål i stor skala. Veckans gäst - Maria Persson Gulda, CTO på H2 Green Steel, har minst sagt gjort en otrolig resa! Det här är ett samtal om Maria och hennes bakgrund och hur det gick till när hon blev golfproffs men sedan bestämde sig för att fokusera på studier och forskning istället. Det här är också ett samtal om vikten av att ha mentorer, om Marias intresse för teknik och fysik, att vara mamma och samtidigt göra en kometkarriär, och givetvis även om ledarskap.
Tack för att du lyssnar och följer Karriärpodden och Women for Leaders
Programledare: Eva Ekedahl, Kontakt [email protected]
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Stenbeck, Brilioth och Anyfingrundarna är några som har investerat i Carla, den nya svenska e-handeln för begagnade elbilar och hybrider. Med 106 nya miljoner på fickan är tempot högt för VD:n Patrik Illerstig.
I en öppenhjärtig intervju berättar Patrik Illerstig om resan från "feg intraprenör" till nybliven entreprenör. Vi rör oss från stora kostymer på konsultbolaget McKinsey, vidare till klonfabriken Rocket Internet och molande insikter kring konsumentlån på Qliro Financial Services som han byggde upp.
Efter att ha lämnat Qliro och grundat catering-sajten Caterbee så utvecklade Patrik Illerstig Volvo Cars digitala affärsmodell. Som Volvos globala onlinechef föddes idén om att själv grunda ett bolag som säljer bilar på nätet. Det var lättare sagt än gjort. Hoppet från techtopp till nya tidens bilhandlare var lite större än Patrik Illerstig hade kunnat föreställa sig.
-
Stenbeck, Brilioth och Anyfingrundarna är några som har investerat i Carla, den nya svenska e-handeln för begagnade elbilar och hybrider. Med 106 nya miljoner på fickan är tempot högt för VD:n Patrik Illerstig.
I en öppenhjärtig intervju berättar Patrik Illerstig om resan från "feg intraprenör" till nybliven entreprenör. Vi rör oss från stora kostymer på konsultbolaget McKinsey, vidare till klonfabriken Rocket Internet och molande insikter kring konsumentlån på Qliro Financial Services som han byggde upp.
Efter att ha lämnat Qliro och grundat catering-sajten Caterbee så utvecklade Patrik Illerstig Volvo Cars digitala affärsmodell. Som Volvos globala onlinechef föddes idén om att själv grunda ett bolag som säljer bilar på nätet. Det var lättare sagt än gjort. Hoppet från techtopp till nya tidens bilhandlare var lite större än Patrik Illerstig hade kunnat föreställa sig.
-
Vi vet att barn är kreativa, men vad händer sen? Hur kan vi öka kreativiteten, när vi behöver den?
I det här avsnittet pratar vi om vad kreativitet faktiskt är och hur vi kan bli kreativa igen om vi tappat det sen barndomen. Vi pratar om hur du skapar förutsättningar för kreativitet och vilka vanliga hinder som stoppar vår kreativitet i vardagen.
Några artiklar vi hänvisar till i avsnittet: What exactly is creativity? från American Psychological Association Sparking creativity in teams från McKinsey “Om organisationer vill ha ett flöde av kreativa idéer måste arbetstagarnas särdrag tillåtas” av Eva Hoff, kreativitetsforskare och lektor i psykologi vid Lunds universitet.
Vår samarbetspartner Twitch Health hjälper dig att samla hela företagets hälsoerbjudande i en digital plattform. Twitch on Demand får igång träningen både på kontoret och därhemma, inomhus eller utomhus. Pass, program och hälsocoach ingår. Och det handlar lika mycket om mental som om fysisk hälsa. Läs mer om Twitch on Demand här.
Vår samarbetspartner motivation.se, Sveriges ledarskapssajt, har förstås artiklar även om kreativitet. Läs mer här om hur vardagsaktiviteter som att ta en tupplur eller dammsuga kan sätta igång idéerna bättre än brainstorming.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Modig eller galen? Vännernas reaktioner var blandade när Annemarie Gardshol tog toppjobbet på PostNord. Den svensk-danska postjätten med 28 000 anställda var i en djup kris, både lönsamhets- och förtroendemässigt, när hon blev Sverigechef 2018 och sedan koncernchef 2019.
”Jag möttes av en enorm revanschlystnad i organisationen, ett riktigt jädrar anamma. Det var där jag hämtade min kraft”.
Annemarie Gardshol berättar om arbetet med att vända bolaget, bland annat med en ledarskapsmodell formad som en diamant och genom att sätta medarbetarna främst.
Sju år som managementkonsult på McKinsey har format henne, men hon har förändrats – från extremt uppgiftsorienterad till att lägga fokus på människorna och kulturen.
Hon berättar om jobbet med att digitalisera ett bolag med en nära 400 år lång historia och hur hon gör för att lära känna de 250 högsta cheferna i PostNord.
Dessutom delar hon med sig av dilemmat att sitta på två chefsstolar samtidigt och tipsar om hur hon vänder en riktig skitdag.Cissi Elwin ställer henne inför några olika dilemman. Vad gör hon när ett extrainsatt kvällsmöte krockar med ett viktigt födelsedagsfirande? Eller när hundälskaren Annemarie Gardshol konfronteras med en råbarkad husse utan koll på hunddressyr?
-
När verkligheten är som mest osäker behöver vi vara anpassningsbara. Men hård press gör det svårt att tänka nytt. Så här hanterar du det.
När behovet att tänka nytt och vara kreativ är som störst är det också som svårast för våra hjärnor att vara anpassningsbara. Det beror på att stress och press får oss att klamra oss fast vid gamla metoder och säkra, men sällan särskilt innovativa, vägval. Det kallas för anpassningsparadoxen och i det här avsnittet hämtar vi inspiration från konsultfirman McKinsey.
Det här är fem saker du kan göra för att främja en mer anpassningsbar organisation.
1. Gör välmående till en grundläggande kompetens
Vårt välmående och hälsa är en förutsättning för att vi ska kunna prestera kognitivt. Hälsan är fysisk, mental och social och alla delar behöver sitt. Chefer och ledare behöver ta hänsyn till det här och leda med sina egna beteenden. Den som inte bygger sin egen hälsa är inte rustad att hjälpa andra.
2. Gör det högre syftet till er ledstjärna och bestäm vad som är icke förhandlingsbart
När verkligheten trycker på, tempot är högt och kraven ännu högre, kan det vara svårt att lära sig nytt och läsa av nya, osäkra situationer. Verksamheter där det långsiktiga syftet är kristallklart klarar sig bättre när pressen ökar eftersom det hjälper var och en att prioritera när att-göra-listorna är längre än veckans timmar.
Och även om ett långsiktigt syfte hjälper oss att prioritera kan vi också behöva hårda gränser: vad i min arbetsvardag är icke förhandlingsbart? Det kan vara att få tid för sina barn och det kan vara att få tid för sina medarbetare trots att de där att-göra-listorna bara fylls på i oändlighet. Alltså vad är icke-förhandlingsbart för att jag och mina kollegor ska hålla i längden?
3. Öppna upp för flera möjliga perspektiv i synen på verkligheten
När stress och press och osäkerhet tornar upp sig är det vanligt att vi håller hårt i vad vi redan vet. “Det här har funkat förut” eller “så här har vi alltid gjort” är vanliga beteendemodeller.
Det bästa sättet att INTE gå i den fällan är att iaktta sig själv utifrån och konstatera “Okej, nu är jag (eller vi) benägna att hålla hårt i sånt som har varit framgångsrikt tidigare. Men nu är det dags att istället ifrågasätta etablerade sanningar.”
4. Bygg djupa relationer med mångfald
Starka relationer hjälper oss att vara anpassningsbara. Socialt stöd påverkar vårt välmående, våra kognitiva funktioner och vår prestation, inte minst i pressade lägen. Ett starkt socialt nätverk med mångfald hjälper oss också med uppgiften att kunna se en situation ur flera perspektiv.
5. Gör det tryggt att lära
Vi lär av motgångar och misslyckanden. När det ser ut som att en miljö är konfliktfri och att alla följer uppsatta regler kan det i själva verket dölja brist på utveckling. Det här handlar om att bygga psykologisk trygghet, något du kan höra mer om i avsnitt 166.
I en miljö där det är “högt i tak” vågar människor föra fram idéer och berätta om sånt som inte går bra. Alla blir lyssnade på, alla får bidra och organisationen kan dra nytta av kraften i olika perspektiv.
Ett steg i taget - den viktigaste framgångsfaktorn
Som så ofta är det små steg som gäller för att lyckas. Hitta olika sätt att puffa dig och dina kollegor till de önskade beteenden ni vill se. Ofta har vi insikterna men får inte till beteendeförändringarna. Bryt ner förändringen i små delar och fira varje ansträngning, inte bara när ni lyckas.
Vår partner motivation.se - Sveriges ledarskapssajt - har mycket att lära oss om hur man skapar en både produktiv och hälsosam arbetsplats. Den här veckan tipsar vi om en artikel som handlar om att en god arbetsmiljö ger bättre lönsamhet. Faktaunderlaget kommer från en undersökning som plattformen Brilliant Future har gjort alldeles nyligen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hur skapar man ett arbetsklimat där alla får vara sig själva och vad betyder inkludering för en framgångsrik affärsverksamhet? Det tar vi reda på i veckans avsnitt av #företagarpodden.
Gunther får besök av Caroline Farberger, vd för ICA Försäkring och högaktuell med den nysläppta boken ”Jag, Caroline”. Hon har tidigare drivit eget företag och arbetat som managementkonsult på McKinsey och har en lång erfarenhet från olika chefspositioner inom försäkringsbranschen.
Hur privat ska man vara på arbetsplatsen med sina kollegor? Och vilka fördelar och nackdelar finns? Caroline och Günther resonerar kring hur ledare bor agera för att skapa inkluderande arbetsplatser.
Som chef i näringslivet, vilka fördelar har man om man drivit företag tidigare i yrkeslivet? Caroline delar med sig av sina viktigaste erfarenheter från karriären. Lyssna nu! -
Mindfulness, osjälviskhet och medkännande är nycklarna till framgångsrikt ledarskap i vårt distraktionssamhälle. Det menar Rasmus Hougaard som har intervjuat hundratals ledare i globala storföretag.
Rasmus Hougaard är ursprungligen från Danmark och forskade i organisationsutveckling innan han grundade organisationen Potential Project. Han föreläser och utbildar över hela världen om mindfulness och har tidigare gett ut boken One second ahead om mindfulness på arbetsplatsen.
Ett ledarskap för 2000-talet När han och kollegan Jacqueline Carter ställde sig frågan om vilket ledarskap som behövs för 2000-talet inledde de ett omfattande kartläggningsarbete. Efter flera tusen intervjuer med ledare på företag som Accenture och McKinsey i samarbete med Harvard Business Review landade de i de fynd som nu återfinns i boken The mind of the leader.
De såg tre tydliga egenskaper som ledare behöver för att verka framgångsrikt idag.
Att vara mindful handlar om att träna på att vara fokuserad och närvarande i stunden och i det som är viktigt för att hantera alla de distraktioner vi ständigt utsätts för. Att vara osjälvisk handlar om att motverka det som annars händer när någon blir premierad till ledare - egot växer! Osjälviskhet handlar om att "lämna egot i dörren" och leda mot det större syftet menar Rasmus Hougaard. Att visa medkänsla är viktigt för att våra hjärnor ska känna trygghet och vilja prestera. Det ger oss och våra medarbetare en känsla av att "jag tar emot dig om du faller".Tränar vi på de här egenskaperna blir vi bättre på dem. Hjärnan är plastisk och det vi gör ofta blir vi bättre på, precis som inom idrott.
De här tre kvaliteterna bygger en kultur som sätter människan istället för lönsamheten i centrum. Men trots allt är lönsamhet en avgörande motor och drivkraft i företag och näringsliv. Så driver mindfulness, osjälviskhet och medkänsla resultat? Ja, menar Rasmus Hougaard och exemplifierar med historien om Marriott Hotel. När andra företag avskedade många medarbetare under den stora depressionen på 1920-talet valde Marriott att istället ta ännu bättre hand om sina medarbetare. Filosofin är och var att "tar vi hand om våra medarbetare tar de hand om våra gäster, som kommer tillbaka". Det vann de på långsiktigt och idag är Marriott en av de absolut största hotellkedjorna i världen.
Mindfulness rustar oss i uppmärksamhetsekonomin Vi lever i en "uppmärksamhetsekonomi" där distraktioner i omvärlden ständigt hotar att stjäla vår uppmärksamhet och vår förmåga till fokus. Rasmus Hougaard beskriver hur vi upplever det här med begreppet PAID: press, alltid uppkopplade, informationsöverbelastning och distraktioner. Mindfulness är ett sätt att hantera utmaningen och istället lägga uppmärksamhet på det man själv vill och behöver långsiktigt.
Du hittar mer om Rasmus Hougaard, hans bok och organisationen Potential Project här.
Vår samarbetspartner Twitch Health vill påminna oss om att jobba med ergonomin på arbetsplatsen. Att arbeta på rätt sätt, med rätt redskap och bra beteenden är otroligt viktigt för både hälsa och prestation och det är lätt att glömma ergonomi i allt fokus på psykisk hälsa. Twitch Health erbjuder en tids- och kostnadseffektiv arbetsplatsscreening som framför allt fokuserar på hur var och en agerar och beter sig kring arbetsplatsen. Syftet är att få en hållbar och produktiv miljö på arbetet. Läs mer om insatser för ergonomi här.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.