Mona Liljedahl Podcasts
-
Finns det ett samband mellan särbegåvning och psykisk ohälsa? Vad betyder det att vara särbegåvad och är det BARA enkelt? Vi har i veckan avsnitt med oss Mona Liljedahl, som är specialpedagog och som är väldigt insatt i det här med särskilt begåvade barn. Är samhället bra på att fånga upp dessa barn? Är det alltid barnen som räcker upp handen och får alla rätt på alla prov som är särskilt begåvade? Eller hur kan det egentligen te sig? Och varför kan det vara så att många särskilt begåvade barn avskyr skolan och lider av psykisk ohälsa?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Intervju med Mona Liljedahl. Vad är särskild begåvning och särbegåvning? Hur funkar skolan för särbegåvade elever? Hur påverkas begåvning av en människas omständigheter, till exempel socioekonomiska omständigheter?
-
Mona Liljedahl har under försommaren 2017 kommit ut med boken "Särskilt begåvade elever - pedagogens utmaning och möjlighet". Boken tar upp hur barn med särskild begåvning behöver stimuleras och få tillgång till undervisning – precis som alla andra barn. Det rör sig om ett stort antal elever, som behöver extra stimulans därför att de bearbetar information på ett komplext, djupt sätt och därför behöver erbjudas mer acceleration. I avsnittet pratar vi om det ska behövas "tur" att elever ska få tillgång till rätt stimulans och om läroplanen ska ha fast antal timmar eller anpassas till de behov olika elever har. Vi hänvisar därför i avsnittet även till avsnitt 39 med Torkel Klingberg och avsnitt 56 med Anna Arvsten. De belyser andra vinklar på olika individers behov av stöd i skolmiljön. Mona Liljedahl är pedagog, specialpedagog och speciallärare på ett gymnasium i Stockholm, men har arbetat i många olika skolmiljöer och olika städer. För att få tag i Mona kan man ta kontakt via https://monaliljedahl.wordpress.com/ Vill du ha kontakt med Kristina efter avsnittet kan du maila till [email protected]