Peter Gustavsson Podcasts
-
AI-panik, AI-race, utopi och lika mycket dystopi. Den här veckan tar sig panelen an kravet på en AI-paus från några av världens största teknikbolag, etisk teknik, AI i politiken och hur man kan orientera sig i AI-djungeln utan att gå fullständigt vilse.
Gästar gör Peter Gustavsson, frilansskribent och Virginia Dignum, forskare och professor i Responsible Artificial Intelligence vid Umeå Universitet. Programledare: Max V Karlsson.
Peters substack finns här.
Ansvarig utgivare: Andreas Gustavsson
-
Sveriges Radios veckomagasin om veckan som gått och veckan som kommer med reportage, intervjuer, kommentarer och satir.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Hettan hotar matproduktionen i regeringskrisande ItalienDen värsta torkan på 70 år pratas det om i norra Italien. Inte bara skördarna är hotade utan även en hel del av vinstockarna. Torkan har också blivit en av de mest akuta frågorna politiskt som även den lyckats splittra den sköra italienska samlingsregeringens olika intressen. Vad som händer nu efter premiärminister Mario Draghis avgång i torsdags och det nyval som kommer följa gör det än mer osäkert.
Cecilia Blomberg, Sveriges Radios utsända i Sydeuropa, åkte till Po-slätten för att träffa drabbade och höra om vad som nu står på spel.
Hur ska vi prata om vädret för att rädda klimatet?I ett samtal med Maria Wolrat-Söderberg, forskare på från Södertörns högskola, och Maria Augutis, meteorolog på SVT, söker vi svar på hur våra erfarenheter och upplevelser av extremväder kan leda till ett ändrat beteende och rädda klimatet. Och bjuder på en hypotetisk väderprognos som inte bara berättar vad det blir för väder utan också de bakomliggande klimatorsakerna.
Sommaren före valet krigsåret 1940 - likheter med årets valFör första gången sedan andra världskriget har i år ett land invaderat ett europeiskt land. Och som bekant har det ju lett till att Sverige och Finland gett upp sin alliansfrihet och ansökt om medlemskap i Nato.
I vår serie om dramatiska somrar före valet har nu turen kommit till året 1940. Då pågick andra världskriget i Europa - våra grannländer hade just invaderats och det var oklart om det ens skulle hållas ett val.
Timme ett:
Torkan hotar matproduktionen i Italien
Vad krävs för att vi ska koppla vädret till klimatförändringarna?
Har Gud någon plats i skolan?
Ryssland, Iran och Turkiet - hur ensam är Putin?
Krönika av Ulrika Knutson
Panelen med Maria Eriksson, SvD, Dick Ericksson, Samtiden och Peter Gustavsson, Aftonbladet.
Timme två:
Sommaren före valet 1940
Hur påverkas årets riksdagsval av kriget i Ukraina?
Pensionärer kan tvingas flytta på grund av hyresökning på 100 procent
Utkant Sverige: Manlighet under pressatfot
Gothia Cup och EM-framgångar - när blir fotbollen jämställd?
Kåseri av Helena von Zweigbergk
Programledare: Pekka Kenttälä
Producent: Ulrika Fjällborg
Tekniker: Martin Seipel
-
Värdeerbjudande är ett centralt begrepp för att skapa framgångsrik marknadsföring och kommunikation.
Och starka sådana kan vara helt avgörande. Jag bjöd därför in marknadsföraren och entreprenören Daniel Nilsson från Up Strategy Lab som har lång erfarenhet av att ta fram värdeerbjudanden.
Och det är lika viktigt för både B2B och B2C.
Värdeerbjudandet lägger grunden till vad vi ska kommunicera kring våra produkter eller tjänster till olika personer och målgrupper. Det spelar ingen roll om det är en landningssida, presentation eller ett säljsamtal.
Det är också ett begrepp som har nämnts otaliga gånger här i podden.
Så i det här avsnittet går vi igenom det ordentligt. För att göra den research och det arbete som krävs för att hitta och formulera riktigt starka värdeerbjudanden är svårt.
Om gästen
Daniel Nilsson är en entreprenör och marknadsförare som driver bolaget Up Strategy Lab där man bland annat hjälper B2B-företag att effektivisera sälj och marknadsföring. Och att skapa värdeerbjudanden.
Inom Up Strategy Lab har han även startat ett flertal framgångsrika startups som MuchSkills, HardSkills och kryptoprojektet Nulink. Daniel har dessutom många års erfarenhet från den andra sidan i ledande marknadsroller på bolag som Mentice och Appland.
Han har dessutom en populär blogg där han bland annat skriver om värdeerbjudande, skapa kundprofiler och bygga partnerprogram med fokus på B2B-marknadsföring.
Om avsnittet
Daniel och jag pratar i avsnittet om värdeerbjudande och vad det här. Samt hur man utvecklar starka sådana för sin marknadsföring och kommunikation.
Han går bland annat genom sitt arbetssätt, hur han tar fram värdeerbjudanden och hur han använder value proposition canvas i sin process.
Du får dessutom höra om:
Vad som utmärker ett bra värdeerbjudande
Varför det är så viktigt att definiera det
Vad många marknadsförare missförstår
Hur han använder jobs-to-be-done
Hur man vet att man har hittat rätt
Validering och testning av värdeerbjudande
Och hur det kan och bör utvecklas över tid
Plus en massa mer.
Daniel går även igenom en rad olika både verkliga och fiktiva exempel för att illustrera hur man både hittar, skapar och formulerar starka värdeerbjudanden. Och otaliga bra tips och insikter.
Du hittar som vanligt länkar till allt vi nämnde här i poddinlägget.
Däribland Strategyzer, value proposition canvas och de exempel som togs upp. Daniel har dessutom samlat ihop massa bra länkar till både egna resurser och andra artiklar och videos för dig som vill lära dig mer om värdeerbjudanden.
Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Daniel Nilsson på LinkedIn
Up Strategy Lab webbsida
Up Strategy Lab på LinkedIn
Up Strategy Lab på Instagram
Up Strategy Lab på Twitter
Value Proposition Design av Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Gregory Bernarda, Alan Smith, Trish Papadakos (bok) Adlibris / Bokus
Strategyzers Value Proposition Canvas. Ladda ner och lär dig mer (resurs)
How to Create a Strong Value Proposition for B2B - Daniel Nilsson (artikel)
Know Your Customers’ “Jobs to Be Done” - Harvard Business Review (artikel)
Clayton M. Christensen var HBS Professor & Disruptive Innovation Expert om milkshakens job-to-be-done och disprutiva innovatörer (YouTube)
Matt Hodges, CMO på Intercom förklarar hur han använde job-to-be-done för att göra Intercom framgångsrikt (YouTube)
The Elements of value - Harvard Business Review (artikel)
How to create customer profiles / buyer personas for B2B Sales - Daniel Nilsson (artikel)
How to create an effective Sales Presentation - Up Strategy Lab (artikel)
How to write copy for high-converting website pages in B2B - Up Strategy Lab (artikel)
Hacking Sales 🔥 Idealkund & ICP - Peter Gustavsson (artikel)
Hacking Sales 🔥 Värdeerbjudande - Peter Gustavsson (artikel)
Tidsstämplar
[4:08] Daniel om vad ett värdeerbjudande är, -
Det här avsnittet handlar om den allmänna okunskapen och om den hörselproblematik som finns i samhället. Gästerna i det här avsnittet är Peter Gustavsson och Gunilla Karlsson. Peter är egenföretagare och berättar om sina erfarenheter som gravt hörselskadad. Gunilla arbetar som välfärdsingenjör och senior tillgänglighetsexpert, men pratar även om hur det är att leva som CODA (Child of Deaf adults). Den som håller i podden är Anders Mildner. Podden finns textad och teckenspråkstolkad här: https://youtu.be/7NbpcUUEI-g