Seinfeld Podcasts
-
Har partiledaren Nooshi Dadgostar inte gått över till lightläsk utan idkar en nolltolerans mot zero-produkter? Är soppnazisten i ”Seinfeld” den enda nazist hon erkänner? Och brukade hon i tonåren straffknulla MUF:are och med läppstift skriva ”krossa kapitalismen” på badrumsspegeln innan hon smög hem tidigt på morgonen?
-
Gäst i det här avsnittet är författaren Therese Bohman, aktuell med romanen ”Andromeda”. En berättelse om den unga Sofie som kommer till det anrika förlaget Rydéns och där finner en själsfrände i förlagets grand old man Gunnar. En djup vänskap uppstår. Det är en bok om samtidens politiserade kultursyn, och om att hitta hem i konsten och i varandra.
Det blir ett samtal om nostalgi, om konstens höghet och andliga dimensioner, om kärlek, erotik, vänskap och om att känna sig hemlös i kulturen och i världen. Men allting börjar i tv-serien Seinfeld.
-
Avsnitt 100 blev inte live men det blev naggande gott ändå!
Vi åker till exotisk djurpark och upplever vad som händer när "giriga Newman" från Seinfeld stänger av elen. Men hittar livet alltid en väg? Kan man var rockstjärna och forskare på samma gång? Håller den?
Manus: Michael Crichton, David Koepp
Regi: Steven Spielberg
I rollerna: Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum
I studion: Martin Soneby, Erik Broström, Fanny Agazzi, Ola Aurell -
Simon avslöjar att han förvandlar en dröm till verklighet och kommer leva från bana till bana under de kommande månaderna. Dessutom hinner vi prata lite om Copenhagen Open, Seinfeld, väderstationer, shame frames, Janne AB… det hela med en norsk twist på slutet. Tack för att du lyssnar!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vad är egentligen roligt? Historikern Peter K Andersson berättar om den eviga humorkonflikten från Shakespeare till Killinggänget.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det finns ett avsnitt av tv-serien Seinfeld där huvudpersonen, som är en framgångsrik ståuppkomiker, vill göra ett dåligt framträdande för att förstöra för sin rival, som ska uppträda efter honom. För att garantera att publiken inte ska skratta tar han på sig färgglada kläder och kliver upp på scenen med orden ”Nu ska vi ha roligt!” Att säga åt publiken att de ska skratta, eller att för tydligt signalera humor, verkar för många vara ett bra sätt att döda humorn. Det är så tydligt så fort vi ser en komiker som ställer sig på en scen med en viss uppsyn och ett visst sätt att tala, att vi förväntas skratta. De flesta går med på det och kan knappt hålla sig för skratt innan komikern ens har öppnat munnen, men jag känner människor som har svårt att skratta åt komiker just för att det är meningen att man ska skratta åt dem.
När Jerry Seinfeld medvetet försöker förstöra humorn genom att påtala den ställer han sig mitt i skärningspunkten för en gammal tvistefråga som kommit att definiera vårt sätt att betrakta humor. Kanske börjar den med William Shakespeare.
När Hamlet instruerar den besökande skådespelartruppen i hur de ska framföra sina repliker lägger han också ut texten om hur truppens clown bör agera. ”Låt inte dem som spelar clowner säga mer än det som hör till rollen”, säger han, för ”det finns en del clowner som själva skrattar för att lura sin publik att också skratta. Det är simpelt”, anser Hamlet, och tyder på ”en ynklig lust att briljera.” Raderna har ofta tolkats som Shakespeares egna åsikter om hur en komisk skådespelare bör framträda. Och om man ska ta honom på orden så är det just den påstridige och skrikige komikern som han vänder sig emot. Faktum är att Shakespeare och den skådespelare som spelade de komiska rollerna i hans tidiga pjäser just hade gått skilda vägar när Hamlet hade premiär 1599. Denne skådespelare hette Will Kemp och hade under flera år varit Londons främste teaterclown. Ja, ordet clown hade myntats bara något decennium tidigare som en beteckning på den roll i snart sagt varje pjäs som hade till uppgift att vara den komiske drummeln som klantar till alltihop och som skulle vara en igenkänningsfaktor för de i publiken som stod på marken och hade betalat de billigaste biljetterna. Den ursprungliga betydelsen i ordet clown var egentligen lantis eller bondlurk.
Will Kemp hade excellerat i den här typen av roller och Shakespeare hade med glädje skapat oförglömliga karaktärer åt truppens clown, från Dogberry i Mycket väsen för ingenting till Bottom i En midsommarnattsdröm. Men Kemp hade också rykte om sig att köra sin egen grej, att ”säga mer än det som hörde till rollen”, för att citera Hamlet. Han var en improvisatör som blev berömd på egen hand och vars närvaro i en uppsättning kanske distraherade från dramats handling. Hur det än var så lämnade han Globeteaterns kompani och blev ersatt av en annan clown med en helt annan stil. Han hette Robert Armin och Shakespeare skulle skriva flera roller åt honom, bland annat narren Feste i Trettondagsafton och narren i Kung Lear. Samarbetet mellan Shakespeare och Armin har tolkats som mer harmoniskt eftersom Armin bättre kunde gestalta de filosofiska och klipska narrar som Shakespeare föredrog i sina pjäser framför enfaldiga bondläppar och klumpiga betjänter.
Detta skifte i Shakespeares komiska författarskap speglar också den generella utveckling inom den engelska teatern som skedde kring sekelskiftet 1600. De grälla clowner som tidigare hade varit en självklar ingrediens i både komedier, tragedier och krönikespel knuffades nu alltmer ut, betraktades som vulgära och ersattes med mer sofistikerade och urbana komiska figurer – parodier på snobbar och hovmän eller fyndiga hovnarrar.
Det här är en motsättning som verkar återkomma vid olika tillfällen i historien. Det är inte sällan som kritikerna är samstämmiga med Shakespeare och förordar komik levererad med en oberörd gravallvarlig min. I Sverige kom det här lägret att bli synonymt med den ironiska generationen, kanske tydligast representerad av Killinggänget, som gjorde humor som på ytan ibland såg ut som seriösa dramaproduktioner eller som byggde på så initierade referenser att få människor utanför Stockholm förstod allt som sas. Det var en humor som medvetet bröt med sina föregångare, de på 80- och tidigt 90-tal så populära Galenskaparna och After Shave, eller Sven Melanders Nöjesmassakern. Som Henrik Schyffert en gång uttryckte det i en intervju: ”Före oss var det bara Åke Cato.” Men det fanns också företrädare för det andra lägret: samtida med Killinggänget var Stefan & Krister, representanter för ett helt annat ideal, ett ideal där det som Seinfeld försökte göra för att döda skrattet sannolikt skulle tas emot med stor entusiasm. Många i samtiden avfärdade Stefan och Krister som vulgär buskis, och Killinggänget växte delvis fram som en motpol till detta. Men även om det på ytan kunde se ut som en klyfta mellan stad och land, försvinner denna prydliga uppdelning när man betraktar humorn närmare. Det räcker kanske att peka på Robert Gustafsson, medlem av Killinggänget, vars humor på scen och i tv ibland överträffar Stefan och Krister i högljuddhet, hostningar och överdriven dialekt.
Det är långt mellan 1590-talets London och 1990-talets Sverige, men trots det finns i båda tidpunkter en likartad konflikt mellan två typer av humor. Man kan hitta andra exempel på hur de som vill hävda sin sofistikerade humor demonstrativt avfärdar de överdrivna komikerna och vurmar för de mer subtila. Det är till exempel fortfarande många som säger sig föredra det lakoniska stenansiktet hos Buster Keaton framför Chaplins utstuderade sentimentalitet. Uppkomsten av begreppet deadpan comedy i början av 1900-talet illustrerar kanske en växande preferens för humor som inte ska ge sken av att vara humor.. Frågan är vad som är svårast. Många komiker kan vittna om att det är svårt att skriva skämt när man anstränger sig för att vara rolig. Och den bestående populariteten i bloopers och roliga hemmavideor där vanliga människor snubblar helt utan förvarning är kanske ett bevis på att den äkta komiken är den som uppkommer utan att någon försöker vara rolig. Å andra sidan är det kanske tur att vi också har komiker som gör jobbet åt oss. Akutmottagningarna skulle säkert hålla med mig.
Peter K Andersson, historiker
-
Vi gästas av Stella Explorer och snackar om hennes aktuella och kommande släpp på etiketten YEAR0001, samt om hennes sound, klubbspelningar och om samarbeten med t.ex. DJ Seinfeld och boerd. Vi babblar även om Finland, resor till mars och om bip:ande i Logic + mycket mer.
Följ Stella Explorer:
Instagram: www.instagram.com/stellaexplorer/
Soundcloud: www.soundcloud.com/sgtrush
Kolla in vår samarbetspartner Ticketswap:
www.ticketswap.se
Supporta Dansmusikpodden via Patreon:
www.patreon.com/dansmusikpodden
Swisha oss på 1230423798:
QR-kod: https://www.dropbox.com/s/qcvkxf7eg2rin16/qr.png?dl=0
Snacka loss i vår Facebook-grupp:
www.facebook.com/groups/1813288435494427
Följ oss:
Instagram: www.instagram.com/dansmusikpodden
Facebook: www.facebook.com/dansmusikpodden
Twitter: www.twitter.com/dansmusikpodden
Özze: www.instagram.com/ozze.can
Mats: www.instagram.com/matswurnell
Mejla oss: [email protected] -
Sedan jag såg Seinfeld på 90-talet har jag velat prova standup. I maj 2019 blev det verklighet! Det var väldigt nervöst. Jag hade hört att man skulle spela in sina framträdanden och det gjorde jag. Med i avsnittet är mitt första 3-minuters set.
Jag hoppas allt är bra med er och att världen återgår till fred och hälsa igen snart.
Namaste -
Vi ville friåka igen, och det gjorde vi. Vi pratar om att prokrastinera spel, Seinfeld-uppföljare vi inte vill se och sånt som förvandlar oss till gringubbar på bio (trots att vi knappt kan bete oss själva).
-
I detta avsnitt snackar jag om LEGO ideas 21328 SEINFELD som enligt mig är en av dom bästa set som någonsin skapats. Men i detta avsnitt så kommer också en liten bonus!
-
Baklänges? Eller en berättelse som aldrig tar slut och bara går runt runt? Storypodden går igenom vilka alternativ som finns till den traditionella treaktstrukturen och diskuterar betydande verk som Memento och The Singing Detective, men även Seinfeld, såpoperor och fenomenet spelifiering. Ramberättelse, multiplot och cykliskt berättande är ytterligare former. Tycker du också det blir en aningen återupprepande med samma slags uppbyggda historier hela tiden? Exemplen på ickelinjära berättelser är faktiskt många - kanske börjar det rent av bli dags att prova virtual reality och besöka nya världar?
Trailer Youtube: https://youtu.be/NPjQDxx_QIs
Följ Storypodden på www.storypodden.se samt på Facebook och Instagram för fler nyheter, tips, avsnitt, trailers, artiklar, utbildningsmaterial, länkar och mer info!
https://m.facebook.com/storypodden
https://www.instagram.com/story_podden/
-
Baklänges? Eller en berättelse som aldrig tar slut och bara går runt runt? Storypodden går igenom vilka alternativ som finns till den traditionella treaktstrukturen och diskuterar betydande verk som Memento och The Singing Detective, men även Seinfeld, såpoperor och fenomenet spelifiering. Ramberättelse, multiplot och cykliskt berättande är ytterligare former. Tycker du också det blir en aningen återupprepande med samma slags uppbyggda historier hela tiden? Exemplen på ickelinjära berättelser är faktiskt många - kanske börjar det rent av bli dags att prova virtual reality och besöka nya världar?
Trailer Youtube: https://youtu.be/NPjQDxx_QIs
Följ Storypodden på www.storypodden.se samt på Facebook och Instagram för fler nyheter, tips, avsnitt, trailers artiklar, utbildningsmaterial, länkar och mer info!
https://m.facebook.com/storypodden
https://www.instagram.com/story_podden/
-
#DEKONSTRUKTIVKRITIK gästas av komikern Kringlan “K” Svensson. Vi talar om teveserien Seinfeld.For more info: https://bit.ly/DK_KSvenssonSTÖTTA DEKONSTRUKTIV KRITIK på:SWISH 0046768943737paypal.me/ARONFLAMDKs Patreon: bit.ly/ARONFLAMDKBitcoin: 3EPQMEMVh6MtG3bTbGc71Yz8NrMAMF4kSHEdited by Marcus Blomgren Intro by: Intractable by Kevin MacLeod is licensed under a Creative Commons Attribution license (creativecommons.org/licenses/...) Source: incompetech.com/music/royalty-... Artist: incompetech.com
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Varje människa som någonsin försökt ha en relation kommer förr eller senare att hamna i en konflikt. Men varför är det så jobbigt och svårt? Hur kommer vi till rätta med tunneseendet som uppstår och alla sårande ord? I det här avsnittet pratar vi om skillnaden i att vara inåtbråkare eller utåtbråkare och om hur man styr in ett bråk på att bli relationsstärkande istället för relationsförstörande. Allt rundas av med en rage mot konflikträdsla på arbetsplatser som leder till kollektiv bestraffning.
Tack Karin, Alice, Cajsa, Carina och Caroline som delat sina tankar kring svårigheter och möjligheter i konflikter och gett oss intressanta ingångar till ämnet.
Avsnittet i Seinfeld som nämns är ur säsong 5, avsnitt 22 och heter "The Opposite".
Och karaktären Maj hittar ni i Kristina Sandbergs romantriologi Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris där man får följa hemmafrun Maj i Örnsköldsvik mellan matlagning och ångest.