Stephen King Podcasts
-
Efter ett långt uppehåll, snart ett år, kommer här det första avsnittet i säsong två. Här kommer intervjun med fantastiskt härliga och inspirerande Anna Höök. Välkommen att lyssna!
Anna Höök, en naturälskande trebarnsmor, journaliststuderande Strängnäsbo. Nu är Anna högaktuell med två böcker. I somras debuterade hon med romanen Hon reste sig ur askan och för ett par veckor sedan kom boken Här: Guidade skogsbadsmeditationer och andra texter. Anna har en varm humor och lätt till skratt, hon gillar splatterböcker, John Ajvide Lindkvist och J.K. Rowling. Bland annat. Anna är också skribent i kulturtidskriften Trakten
Böcker och författare som nämns:
J.K. Rowling Harry Potter
Pema Chödrön, När allt rasar samman: innerliga råd för svåra stunder
Marguerite Duras Att skriva
Kirke Madeline Miller
Nina Tegar Aldrig nånsin någonstans förut
David Safier Dårlig Karma
Stephen King
John Ajvide Lindqvist
Lars Ahlin
Linn Ullman De oroliga
Burcu Sahin Broderier
Naturlagen Henrik Hallgren Pella LarsdotterThiel, Jonna Bornemark
Här kan du köpa Annas böcker och noveller Annas artiklar i kulturtidskriften Trakten
Musiken i avsnittet: Quantum jazz med låten All about the sun ur albumet End of line från 2011 -
Vår serie om Larry Cohen är framme vid vampyrrullen "A Return to Salem's Lot" (1987), en udda, fristående uppföljare till Tobe Hoopers miniserie från 1979, i sin tur baserad på Stephen Kings roman. Här hamnar en hemvändande antropolog (Michael Moriarty) i klorna på ett helt samhälle av vampyrer, men får oväntad hjälp att rensa upp bland blodsugarna av en gammal nazistjägare (Sam Fuller!).
Martin Degrell och Jesper Wiking snackar vampirism som metafor, hur länge vampyrer går i skolan och mycket annat.
Hemsida: https://martindegrell.com/
Soundcloud: https://soundcloud.com/salong3
Instagram: salong3pod
Email: [email protected] -
Året i bild
Vi summerar skräckåret 2022 genom att låta slumpen styra oss genom ett manus som blivit uppklippt i små, små bitar och uthällt på bordet emellan oss - varsågod att dra en lapp! Fortsättning följer om tre veckor igen. Tomas saknar en BDSM-nerv i 2022 års mest framemotsedda nytolkning och Lars hittar bland mängder av uppseendeväckande titlar i novellsamlingen Mestiza Blood till slut fram till årets julberättelse. Vi pratar också om: Crimes of the Future, David Cronenberg, Viggo Mortensen, Kristen Stuart, Crash, Videodrome, Possessor, David Lynch, Jennifer Lynch, Evan Peters, Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story, My Friend Dahmer, Hellraiser, David Bruckner, The Night House, Doug Bradley, Clive Barker, Magnus Jäverling, Bowdark, John Carpenter, Tangerine Dream, Twin Peaks, Blair Witch Project, Stephen King, Mr Harrigan’s Phone, Donald Sutherland, Iphone, A Christmas Carol, Sigur Rós, John Ajvide Lindqvist, Skriften i vattnet, Milennium, Goodnight Mommy, Veronika Franz, Naomi Watts, The Black Phone, It, Blumhouse, Joe Hill, Scott Derrickson, Ethan Hawke, Stranger Things, Sinister, V. Castro, The Most Wonderful Time of the Year, The Final Porn Star, Riget Exodus, Lars von Trier, Mikael Persbrant, Ernst-Hugo Järegård, Henrik Möller, Udda Ting, Bödeln i Malmö, Vertigo Förlag, HP Lovecraft, Anders Fager, Barbarian, It Follows, Don’t Breath, The Descent, Rec och Psycho. Patreon-lyssnare avnjuter som vanligt dubbel speltid där samtalet fortsätter om Ett hotellrum i Guangzhou, Creepypodden, Fresh, mumblecore, Girls, They Won’t Be Alone, Noomi Rapace, Lamb, Nope, Jordan Peele, M. Night Shyamalan, Get Out, Titta Dom Snackar, Brian McAuley, Curse of the Reaper, Guillermo del Toro, Cabinet of Curiosities, Keith Thomas, The Vigil, Henry Kuttner, Graveyard Rats, Jennifer Kent, Obduktionen, Steven Spielberg, Poltergeist, Skinamarink, The Babadook, Myst, Ensam hemma, Nils Alatalo, Paul Tremblay, The Pall Bearers Club, Låt den rätte komma in, Napoleon Dynamite, Cabin at the End of the World, Knock at the Cabin, Bones and All, Luca Guadagnino, Suspiria-remaken, Badlands, Raw, Natural Born Killers, Johan Theorin, Stora skräckboken av Torsten Ljungstedt, Lord Dunsany, Låt oss hjälpa älvorna, Hans Arnold, The Sadness, Bernhard Ålund, @horrorhoarding på Instagram, The Watcher, Besökarna, Vacancy, Repulsion, The Upstairs Neighbor, Watcher, Lost in Translation och Ils. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
Ibland kommer man till en punkt där man kan avsluta, men vill fortsätta. Då är det bra att ha ett visst skiljetecken till hands. För finns det semikolon finns det hopp, konstaterar Pontus Kyander.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Ursprungligen publicerad 29 november 2018.
Nämn semikolon för en tidningsredaktör i din närhet och studera minspelets förvandling: från de höjda ögonbrynens förvåning, strax följt av mungipornas föraktfulla böjning neråt och till sist en pust av uppgivenhet. Nej. Sätt hellre punkt, eller komma. Eller i stort sett vilket skiljetecken som helst, inklusive tankstreck och i värsta fall kolon.
I nyhetstexter är semikolon en oönskad gäst. I princip ska en mening komma till punkt så fort det bara går. Ett komma kan vara förlåtligt, för andningens skull om inte annat. Men semikolon: det är brackigt, tillgjort och onödigt.
Visst är det något queer med semikolon.
För många skribenter är semikolon någonting i stil med Riddarhuset: en rest från det förflutna; ett odemokratiskt rudiment som prålar och gör sig till, och som utestänger vanligt folk; ett skådebröd som är lika dammigt som osmakligt. Men ur det perspektivet kan man lika gärna se semikolon inte så mycket som en bracka, utan som en äkta, lite ålderstigen men inte desto mindre stolt aristokrat. Semikolon vilar på sina anor.
Många hårdkokta manliga författare skulle hellre härbärgera en ödla i skjortan än bli tagna på bar gärning med ett semikolon. Ernest Hemingway, Raymond Chandler och Stephen King nämns som förebilder för ett semikolonfritt skrivande. Kurt Vonnegut hävdade med grötmyndig emfas att skrivandets första regel är: ”Använd inte semikolon. De är transvestitiska hermafroditer som representerar absolut ingenting. Allt de gör är att de visar att du gått på universitet.” Historiens skugga har fallit tung på hans förakt för transvestiter och hermafroditer, och samma upprättelse som HBTQ-personer fått på senare år önskar jag även skulle falla på semikolonets lott. Visst är det något queer med semikolon. Det är som paté: ingenting för riktiga män, men gott när man väl smakat.
I själva verket är semikolon det enda verkligt livsuppehållande skiljetecknet. Det lovar en fortsättning som är (minst) lika mycket värd som det som redan varit. Komma: det tränger sig emellan huvudsatsen och bisatsen, vidmakthåller den rådande ordningen som en snäll men ofarlig trafikpolis; kolon är en cirkusdirektör som ställer sig i manegen och dramatiskt annonserar vad som ska följa; och tankstrecket – en andfådd och lite ohövlig springpojke som är så ivrig att han ofta snubblar på sina egna skosnören. Punkten är meningens slutliga död.
Knappast hade den venetianske boktryckaren Aldus Manutius alla semikolons möjligheter i åtanke när han 1494 för första gången använde tecknet i tryck. Det hade förvisso förkommit i medeltida handskrifter, men det var genom Manutius böcker som semikolon fick spridning i Europa. Manutius använde semikolon för att skilja ord av helt motsatt mening, och för att binda samman relaterade satser med olika innebörd.
Drygt hundra år senare hade semikolon blivit oundgängligt för tidens poeter och dramatiker. Med barocken utvecklades inte minst i Frankrike en retorik som närmast uppfordrade till en invecklad prosodi. Motsättningen mellan antiteser och förkärleken för långa, sammansatta och skönt skulpterade perioder blev en bördig mylla där semikolon grodde lite varstans som små gröna skott. Eller var det tvärtom: utan semikolon hade vi aldrig sett barockens vidlyftiga retorik? Den må te sig dunkel och obegriplig, men i bästa fall låter den bra. Sedan dess har semikolon, point-virgule, haft ett helt eget hem i Frankrike. Vad hade Marcel Proust varit utan semikolon?
Det öppnar för det lilla dröjsmålet som är en av nycklarna in i jazzens värld; ett tiondelssekunds häng som får satserna att dansa samba.
Det finns en intellektuellt och semantiskt motiverad aspekt av detta skiljetecken. Den kommer till synes exempelvis i Michel Foucaults texter. Han strör sina semikolon jämnt över texten, och med stöd av strategiskt utplacerade kolon och en liten armé av komman kan meningarna lätt dansa iväg över halva boksidor. Det inte bara tvingar läsaren att läsa om meningarna gång efter annan; det skapar också ett slags sidordning mellan satserna som i bästa fall är mer än retorisk, utan också blir en intellektuell utmaning.
Vad semikolon ska vara bra för finns det skiftande meningar om. Grekerna använder semikolon istället för frågetecken; i arabiskan sätts det mellan två satser som har ett orsakssamband. Den som har trasslat in sig bland en massa komman i en uppräkning kan städa upp med hjälp av semikolon. Det hävdas att semikolon är en pausmarkör – det finns till och med en engelsk petimäter som gett skiljetecknen en rangordning: kommat innebär en kort paus (”ett”), semikolon ger en längre paus (”ett, två”) och kolon. står för en verkligt lång paus (”ett, två, tre”). Vilhelm Moberg låter skollärare Mård i ”Sänkt sedebetyg” ge uttryck för en lite annan variant, med punkten som det längsta skiljetecknet. Oavsett vilket är indelningen just så dum som den låter och vittnar om både dålig insikt i interpunktionens möjligheter och en absolut avsaknad av musikalitet.
För så här är det: semikolon är både svansant och dansant. Det är satsbildningens synkoperande element, den lilla detaljen som ger meningarna en gungande, svängande rytm. Det öppnar för det lilla dröjsmålet som är en av nycklarna in i jazzens värld; ett tiondelssekunds häng som får satserna att dansa samba.
Det är så Truman Capote och Virginia Woolf skapar rytmisk omväxling i sina texter, och Henry James med en mer viktoriansk värdighet. Genom att använda alla skiljetecken manar de fram läsningens rytm, får den att stiga i crescendon och impromptun och vända i ett plötsligt avsaktande ritenuto.
Virginia Woolf må själv ha valt att sätta punkt i livet, men i språket lät hon meningarna bölja som vågor, med semikolon som ett glittrande skum på vågtopparna. Så här låter det när huvudpersonen i Mrs Dalloway (1925) slår upp de franska fönstren mot en ny dag: ”Så frisk, så stilla […] luften var i den tidiga morgonen; som när en våg slår över; som när en våg kysser; sval and skarp och ändå […] högtidlig”.
Virginia Woolf skrev aldrig någonsin en dålig mening, hävdade Truman Capote. Om Henry James skrev Capote att han var en ”semikolonets maestro”. Alla delade de kärleken till denna skiljetecknens krumelur, det enda av skiljetecknen som har en egen svans.
Semikolon betyder att det finns en fortsättning. Det tar inte slut här
Men semikolon håller inte bara liv i meningarna, långt bortom den punkt som läsaren stilla hoppats på. Project Semicolon är en amerikansk organisation som ägnar sig åt själmordsprevention. Bildad 2013 har den gjort sig känd för att uppmana människor att låta tatuera ett semikolon på kroppen, i solidaritet med alla dem som brottas med psykisk sjukdom, självskadebeteende och konsekvenserna av självmord eller självmordsförsök.De som hade kunnat sätta punkt, men valde att fortsätta Det är ett tecken såväl för dem som själva kämpar med sin livsvilja som för deras närstående.
Detta om något är en upprättelse för det mest förföljda av alla skiljetecken. Semikolon betyder att det finns en fortsättning. Det tar inte slut här, det finns en andra, en tredje, en fjärde, och så vidare, möjlighet. Satsen dansar vidare: det finns inte skäl att sätta punkt; inte här, inte nu; det finns ännu liv och hopp; vi sätter punkt med ett semikolon;
Pontus Kyander, kritiker och utställningskurator
-
Ett kärt ämne, eller snarare en kär person, vi tenderar att återkomma till i podcasten är allas vår Stephen King. Det är en filmkälla som aldrig tycks sina, vilket vi givetvis är tacksamma för. Vi riktar denna gång blickarna mot pseudonymer, mordiska maskiner och oärliga äktenskap, bland annat.
The post #197 – Sometimes King Comes Back… For More! appeared first on FromBeyond.se.
-
Anna och Rebecka har den här gången träffat Alexandra och Alexander Ahndoril, mer kända som Lars Kepler, för att prata om hur det är att skriva tillsammans när man dessutom lever ihop. Det blir prat om den senaste boken Spindeln, skrivprocessen, Stephen King, mardrömmar, en liksäck i skogen och världens minsta bokcirkel.
Följ oss på Instagram: @krimtidpodden eller på webben: krimtidpodden.se
Producerad av Daniel Svärd, Concept Media Sthlm
Musik av These Modern Times
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Direkt från P1 Kultur - Joakim Silverdal gästar och vi kastar oss in i Stephen Kings skildring av århundradets storm och det otäcka den för med sig!
-
Åter in i dimman – närmare 30 år senare, och på öst- istället för västkusten. Frank Darabonts adaption av Stephen Kings The Mist var en flopp vid premiär men fortsätter bara växa i anseende genom åren. Årets sista film i den komprimerade Skräcktober-temamånaden VÄDERSKRÄCK avslutas med rejäl oenighet.
Nästa vecka blir det lyssnar-önskefilm. Vi ska snacka om Charlie Kaufmans Synecdoche, New York.
Fler avsnitt hittar ni på cinemarubus.com.
Följ oss på Twitter och Instagram.
Har ni förslag eller frågor och vill ha svar? Hör då av er till [email protected]!
-
Det är snart Halloween och vad passar då bättre än att prata skräckfilm i Nerd Talks? Vi listar våra favoriter, varför vi gillar dem och kryddar med lite onödigt vetande.
Liten lista över filmer, regissörer och skådisar vi pratar om i avsnittet.
IT FOLLOWS David Robert Mitchell SINISTER Scott Derrickson UNDER THE SKIN Jonathan Glazer GET OUT Jordan Peele US Jordan Peele DON'T LOOK UP Jordan Peele Lupita Nyong'o INVASION OF THE BODY SNATCHERS Abel Ferrara Elisabeth Moss THE INVISIBLE MAN Leigh Whanell THE HANDMAID'S TALE THE CABIN IN THE WOODS Drew Goddard Josh Whedon Chris Hemsworth FEAR STREET: PART ONE: 1994 Leigh Janick PART TWO: 1978 Leigh Janick PART THREE: 1666 Leigh Janick UNTIL DAWN Supermassive Games BLAIR WITCH PROJECT Eduardo Sanches och Daniel Myrick PARANORMAL ACTIVITY Oren Peli EVIL DEAD Sam Raimi EVIL ED Anders Jacobsson Bruce Campbell DAY OF FOOLS Johan Bergqvist och Christoffer Latvala EVENT HORIZON Paul W.S. Anderson Sam Neil Laurence Fishburne RESIDENT EVIL Paul W.S. Anderson MORTAL KOMBAT Paul W.S. Anderson MORTAL KOMBAT Simon McQuoid Robin Shou THE MIST Frank Darabont Stephen King THE WALKING DEAD Frank Darabont m.fl THE DESCENT Neil Marshall BLACK SAIL GAME OF THRONES CONSTANTINE DOG SOLDIERS Neil Marshall IT PART ONE Andy Mushietti STRANGER THINGS Duffer Brothers HEMLOCK GROVE A QUIET PLACE John Krasinski Emily Blunt THE OFFICE SAW James Wan Cary Elwes Dina Meyer Johnny Depp Brad Pitt Amber Heard HOSTEL Eli Roth THE THING John Carpenter Kurt Russell HALLOWEEN John Carpenter Jamie Lee Curtis Donald Pleasence THEY LIVE John Carpenter HENRY DANGER HALLOWEEN 2 Rick Rosenthal HALLOWEEN 3: SEASON OF THE WITCH Tommy Lee Wallace HALLOWEEN 4: THE RETURN OF MICHAEL MYERS Dwight H. Little HALLOWEEN 5: THE REVENGE OF MICHAEL MYERS Dominique Othenin-Girard HALLOWEEN. THE CURSE OF MICHAEL MYERS Joe Chapelle HALLOWEEN H20: 20 YEARS LATER Steve Miner HALLOWEEN RESURRECTION Rick Rosenthal HALLOWEEN Rob Zombie HALLOWEEN Rob Zombie HALLOWEEN David Gordon Green HALLOWEEN KILLS David Gordon Green HALLOWEEN ENDS David Gordon Green A NIGHTMARE ON ELM STREET Wes Craven A NIGHTMARE ON ELM STREET 2: FREDDY'S REVENGE Jack Sholder A NIGHTMARE ON ELM STREET 3: DREAM WARRIORS Chuck Russell A NIGHTMARE ON ELM STREET 4: THE DREAM MASTER Renny Harlin A NIGHTMARE ON ELM STREET 5: THE DREAM CHILD Stephen Hopkins FREDDY'S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE Rachel Talalay WES CRAVENS NEW NIGHTMARE Wes Craven FREDDY VS JASON Ronny Yu A NIGHTMARE ON ELM STREET Samuel Bayer Robert Englund Jackie Earle Haley HELLRAISER Clive Barker HELLBOUND: HELLRAISER II Tony Randel HELLRAISER III: HELL ON EARTH Anthony Hickox HELLRAISER: BLOODLINE Kevin Yagher HELLRAISER: INFERNO SCott Derrickson HELLRAISER: HELLSEEKER Rick Bota HELLRAISER: DEADER Rick Bota HELLRAISER: HELLWORLD Rick Bota Doug Bradley Ashley Laurence Lance Henriksen Katheryn Winnick Henry Cavill FRIDAY THE 13TH Sean S. Cunningham Kevin Bacon FRIDAY THE 13TH PART VIIII: JASON TAKES MANHATTAN Rob Hedden NIGHT OF THE LIVING DEAD George A. Romero DAWN OF THE DEAD George A. Romero DAY OF THE DEAD George A. Romero UNIVERSAL MONSTERS JASON GOES TO HELL: THE FINAL FRIDAY Adam Marcus REDNECK ZOMBIES Pericles Lewnes HOUSE OF THE DEAD Uwe Boll ALONE IN THE DARK Uwe Boll.
Följ oss på sociala medier. Facebook: Force Noir Studios. Twitter: @studios_noir. Instagram: forcenoirstudios. MAIL: [email protected]. Musiken är gjord av Imaginary Stars Production. FNS av Imaginary Stars Production. Nerd Talks av Imaginary Stars Production.
-
Digitalt boksläpp av Solkurvor för Anneli samt märklig signering, lite uppförsbacke för Stina. Högt och lågt i våra skrivliv, som det alltid är.
Idag pratar vi om skrivhandböcker som vi har läst, påbörjat och är sugna på och vad vi har fått med oss från dem. Vi har också fått tips från medlemmar i Facebookgruppen Podden skrivvänner.
Böckerna vi pratar om i avsnittet är följande:
Stephen King - Att skriva, en hantverkares memoarer Therese Granwald - Kreativt skrivande, grundbok i litterärt skrivande Kristina Ohlsson - Skrivboken, en bästsäljande spänningsförfattares samlade råd Elizabeth George - skriv på! En handbok i skrivandets konstLina Wennersten och Katarina Lagerwall- Konsten att skriva en bästsäljare Sören Bondesson - konsten att döda, så skriver du en kriminalroman Lennart Gullbrandsson - manusförfattarens guide, från skrivande till element xPeter Lenken - skriv dåligt! Handbok för bättre texter
Jonah Lehrer - Mystery. A seduction. A strategy. A solution
Lisa Cron - Story Genius
Larry Brooks - Story Engineering
Michaela von Kügelgen - Kickstarta ditt skrivande och hitta din skrivrutin
Sara Lövestam - Grejen med verb
Elisabeth Akteus Rex - Gestaltningsbibel (tre delar)
Svenska språkrådet - Skrivregler
Podden Skrivvänner görs av spänningsförfattaren Stina Flodén och feelgoodförfattaren Anneli Olsson. Stina debuterade i april 2022 med ”Nu dör vi”, del ett i Camilla Stensjö-serien. Anneli har gett ut "Fritt fall", "Stormsteg" och "Solkurvor" i Alva Bergman-serien, samt "Tända stjärnor", del ett i Gravitationsserien. Stina och Anneli hittar du på Instagram: stina.floden och forfattaranneli samt på TikTok som poddenskrivvanner.www.stinafloden.comwww.forfattaranneli.se
-
Vi gästas av Skräckfilmcirkelns Patrik och Fredrik och vi pratar och pratar om kammarspelet Lida. Har du närmare 3h till övers och har ett påfyllt glas så är det bara ratta in oss och åka med. Vi pratar psykisk ohälsa, tolvstegsprogram, Stephen Kings kreativitet som slav under kokainet men mest så pratar vi bara film.Vi ses i nattens mörker!
-
I detta brännheta avsnitt så är det dags för en duell. Vi tar i ena ringhörnan filmen FIRESTARTER från 1984 med Drew Barrymore. I den andra ringhörnan hittar vi filmen FIRESTARTER från 2022 med Ryan Kiera Armstrong. Vi ställer karaktärerna, det visuella och helheten mot varandra. Vi tar reda på om Stephen Kings historia om den unga flickan Charlie som kan sätta eld på saker med bara tanken, fungerar bäst i den gamla filmen från 1984 eller i den nya filmen från 2022. Det blir en stekhet kamp.Vi har även sett Erika Wassermans bioaktuella dramakomedi med den uppseendeväckande titeln ÅRET JAG SLUTADE PRESETERA OCH BÖRJADE ONANERA. Katia Winter spelar karriärskvinnan Hanna som får sitt liv omkullkastat på en och samma dag. Diskussionen om filmen blir hetlevrad och T & T är inte alls överens. Dessutom tipsar Tomas om en krigsserie som alla borde ha sett.Välkommen till ett lite hetare avsnitt än vanligt. Välkomna!
-
En yrkesmördare med ett hjärta av guld! Sebastian Mattsson och jag snackar om Stephen Kings egen The Punisher - Billy Summers!Bli gärna patron till podden så blir jag jätteglad och du får ett bonusavsnitt i månaden där jag och en gäst snackar skit om en usel King-filmatisering.www.patreon.com/strandberg
-
I skuggan av betongen
Vi besöker författaren John Ajvide Lindqvist i hans hem i skärgårdsidyllen Rådmansö för att prata om den gråa, trista förorten som motiv och miljö i skräckfiktionen. John Ajvide Lindqvist är Sveriges genom tiderna störste skräckförfattare och behöver ingen vidare presentation. Tomas och Lars säger: Nu är han äntligen här. Vi pratar också om: Låt den rätte komma in, By på höjden, Låt de gamla drömmarna dö, X - den sista platsen, Blackeberg, spökbacken, dödsbacken, “Får vi din moppe?”-grafittin, den opublicerade diktsamlingen Blackeberg: onaturliga mötesplatser, Sommaren 1985, socialdemokratins glansdagar, Rörelsen - den andra platsen, Tage Erlander, Hanteringen av odöda, Pappersväggar, Clive Barker, The Forbidden, Candyman, Råslätt, Norrahammar, urban legends, världens bästa skräcknovell In the Hills the Cities, De dödas röster, den outgivna radioföljetongen Nattkirurgen, Lilla stjärna, Norman Mailer - nej: Truman Capote! - nej: Raymond Chandler! - amerikanska filmbolagsblåsningar, Svarta Madame kom fram, Ouija-bräden, Matt Reeves, Let Me In, Tomas Alfredsson, Kvinnan i det låsta rummet, Rolf Lassgård, pjäsen och platsen Storstugan, Vänligheten, Patrick Bateman, William Shakespeare, Fjodor Dostojevskij, Brott och straff, Elias Canetti, Stephen King, Mr Harrigan’s Phone, Tabitha Jane Spruce, Finders Keepers, The Dead Zone, Verkligheten, Samantha Fox, Mats Strandberg, Anders Fager, Mariana Enríquez, Vår del av natten, Det vi förlorade i elden, pjäsen De obehöriga, Peter Andersson, Ann Petrén, Leif Andrée, Mia Ajvide, Sulky och Bebbe regerar okej, Ordfront Förlag och självklart något om att alla egentligen är socialdemokrater innerst inne. Patreon-lyssnare avnjuter dubbel speltid där snacket fortsätter om allt från strömmingsfiske i gryningen till det kronologiska flödesschemat i TV-spelet Forbidden Siren. Nu är han äntligen här. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys.
-
En av världens bästa filmer om man ska tro på IMDB! Andy har kanske inte dödat sin fru men Red är definitivt den enda skyldiga mannen på Shawshank. Men frågorna flyger. Get busy living or get busy dying? Håller den?
Manus: Stephen King, Frank Darabont
Regi: Frank Darabont
I Rollerna: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton m.fl.
I Studion: Martin Soneby, Erik Broström, Fanny Agazzi, Ola Aurell - Laat meer zien