Vällingby Podcasts
-
Flera av den polske författaren Bruno Schulz verk gick förlorade i Förintelsen. Mest av dem alla gäckar romanen "Messias". Jan Henrik Swahn berättar den tragiska och snudd på magiska historien.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Förtryck, vatten och eld. Där har du tre av litteraturens största skadegörare. För ett tiotal år sedan satt jag hemma och såg på Rapport. Det visades bilder på en hangar som brann i Vällingby. Flammorna reste sig höga och brandmännens vattenstrålar kändes tunna och ynkliga. Jag reste mig för att sätta på tevatten och sa till min grekiska fru att nu brinner det i Stockholm igen. Varför brinner det aldrig i Aten?
Jag hade då nyligen gett ut en roman som var väldigt självutlämnande men byggde på en grundpremiss som var påhittad. Att mina dagböcker just brunnit upp och att jag var hänvisad till mitt minne. I ett brev från polisen några dagar senare meddelades att det var mina böcker, manuskript, möbler och dagböcker som brunnit i Rapportinslaget. Jag blev uppringd av en man från magasineringsföretaget som skakad sa att han under sitt liv i branschen aldrig varit med om någon eldsvåda förut. Jag förklarade för honom att det var mitt eget fel, man ska aldrig hitta på när man är författare.
Det finns inget hopp om att mina manuskript ska återuppstå, men för andra verk lever hoppet. Jag tänker särskilt på ett försvunnet manus som jag hörde talas om redan på 1980-talet. Jag hade läst några böcker av författaren och fått höra att han skrivit ytterligare en roman, med titeln Messias och som börjar så här:
”Tidigt en morgon väckte min mor mig och sade: – Josef, Messias kommer, folk har redan sett honom i staden Sambir.”
Författaren är den legendariske Bruno Schulz, skicklig tecknare och en av 1900-talets stora stilister. Hans sätt att se på världen kan påminna om Franz Kafka och Danilo Kiš. Likt fadern med sina tygbalar rullar Schulz upp fantastiska tablåer som saknar all stadga. Det är längtan efter denna ljuvliga kulissvärld som bidragit till myterna kring Messias-manuskriptet. En italiensk litteraturvetare, Giorgio van Straten, har antytt att manuset skulle kunna ha brunnit upp i en bilolycka. Där har vi elden igen. Hans argumentation känns dock inte särskilt övertygande, mer som en skröna faktiskt. Men förtryck har definitivt ett finger med i spelet. Schulz sköts till döds av en gestapopolis på vägen tillbaka till gettot i Drohobycz 1942.
1935 gjorde han en teckning där man ser Messias komma flygande ovanför hustaken. Men den messianska tiden handlade för Schulz del inte om en frälsande profet. Messias är för honom ett annat namn för ”den geniala epoken”, förverkligandet av barndomen. Regression alltså men genom mognad, ett sätt att komma bort från krigets trauma som för hans del omfattar även det judiska traumat och faderns död. Drömmen om barndomen såg han som ett narkotikum för att glömma historien och kriget och få fadern och den egna oskuldsfullheten tillbaka. För Schulz var barndomen ett Utopia och för att nå dit måste han få tiden att gå baklänges, vilket bara kunde ske litterärt.
Schulz berättade om arbetet med Messias i brev. Det gick trögt, skrev han, annat kom emellan. Först sedan Tyskland gått in i Polen 1939 och Schulz tvingats flytta in i gettot i Drohobycz, lossnade det. Kanske hjälpte det mer påträngande hotet om död honom att hitta ett språk till romanen. Man vet att han gjorde räder ut från gettot, försedd med kartonger fulla med teckningar och skriverier som han försökte rädda undan Förintelsen genom att be vänner utanför gettot att ta hand om materialet. En del av dessa kartonger har återfunnits, dock ingen som innehöll Messias.
Visst kan man hoppas på att just den kartongen grävdes ner under en tröskel snarare än att kastas på elden av någon som fasade för att bli påkommen med komprometterande material.
En som använde litteraturen för att rädda boken ur verklighetens lågor var den amerikanskjudiska författaren Cynthia Ozick. Hon vistades en längre tid i mitten av 1980-talet i Stockholm och använde dess miljöer och persongalleri litterärt. I romanen Messias i Stockholm skapar hon sitt eget Drohobycz, fullt av mystiska antikvariat och fanatiska boksamlare där plötsligt det som alla gått och väntat på sker: Bruno Schulz Messias dyker upp, i händerna på en kvinna som påstår sig vara hans dotter. Behöver jag nämna att manuset brinner upp i slutkapitlet?
Cynthia Ozicks version är fascinerande men jag tror mer på legenden om ett mjölkbud i Drohobycz. En natt fick han ta emot en platt metallask av det slag som herrstrumpeband brukade försäljas i. Främlingen gav honom pengar, bad honom gräva ner asken i källaren och återkom aldrig. En dag blev det översvämning i källaren och mjölkutkörarens hustru upptäckte att golvet var täckt av blöta manussidor.
En ännu troligare version har jag från den polske poeten och översättaren Jerzy Ficowski. Han var djupt involverad i Bruno Schulz liv och verk och gav aldrig upp hoppet om att manuset till Messias skulle återfinnas.
1987 blev Ficowski kontaktad av en kusin till Bruno Schulz vid namn Alex, som berättade att han i sitt hem i Kalifornien i sin tur blivit kontaktad av en person från staden Lwów som ville sälja en två kilo tung bunt manuspapper samt åtta teckningar av Bruno Schulz för tio tusen dollar. Kunde Ficowski i egenskap av expert närvara vid överlämnandet? Schulzforskaren avskrev semesterplanerna och stannade hemma i flera månader utan att våga lämna telefonen ur sikte. Sommaren övergick i höst. Till slut ringde kusinen. Mannen med manuskriptet hade hört av sig igen. Allt var klart. Sedan hände ingenting. Istället nåddes Ficowski av beskedet att kusinen fått en svår hjärnblödning. Han dog några dagar senare, utan att lämna efter sig minsta papperslapp med information om den mystiske mannen från Lwów.
Det fanns dock en fortsättning. 1990 träffade Ficowski ambassadören Jean Christophe Öberg, Schulz-beundrare även han. Enligt Öberg låg Messias tillsammans med annat handskrivet material i KGB:s arkiv. Öberg hade träffat en rysk diplomat som hade sett ”Schulz portfölj” med egna ögon. Problemet var att materialet inte stod i Bruno Schulz namn utan var registrerat på den man som tagit emot manuskripten av Schulz men sedan fått dessa konfiskerade av Gestapo, arresterats och förmodligen dödats i koncentrationsläger. Tyvärr avled Öberg kort tid efter mötet och därmed måste Ficowski än en gång söka vidare på egen hand.
Det finns rykten som gör gällande att Öberg faktiskt hann få ut Messias ur KGB:s ofantliga gömmor. Andra tror att manuset ligger kvar där. Kanske är det så, kanske gick det under i eld eller upplöstes i vatten. Det är som en roman, berättelsen om denna roman, som möjligen alltjämt existerar, förutsatt nu att Schulz verkligen hann skriva klart den. Men så länge vi drömmer om att få läsa den lever hoppet trots allt om att vi ska få Messias tillbaka.
Jan Henrik Swahn, författare och översättare
-
Vi reder ut detta med filmen "Kissin' Australia" och kopplingen till ABBA the Movie och vi berör KISS-konserten i Australien 2019 med enbart åtta åskådare. Roger's smörgåsbord bjuder på riktigt ovanliga saker ur KISS karriär.
Gäst: Roger Nilsson
Detta har vi pratat om:
Molipect, groupies, smörgåsbord, buffé, vän vän, varma händer, Eric Carr, Kiss Meets the Phantom, 1980 Unmasked turné, Kissin' Australia, Kiss utredda av FBI i USA och Tyskland, Melody Line, Dynasty Europaturné 1979, Olympen, Peter Ekelöv, Rammstein, Peter Criss, Ace Frehley, George Sewitt, Chris Laney, Spöktrummis, Ballroom Britz, Brian Connolly, You're All That I Want, Turn on the Night, Who Watts to Be Lonely, Let's Put An X in Sex, Smashes Thrashes & Hits, Semester, Dubai, ABBA the Movie, didgeridoo, Uluru (Ayers Rock), What Makes the World Go Around, Is That You?, Sidney, Kiss Globen 1996, Cadillac 1975, Naked City, Perth, Kiss på Island, Queen på Island, Bo Derek, 10, Blåst på konfekten, Bo Dereks flätor, Wellington Nya Zeeland, The Haka, Lydia Criss, Emil Örtmark, Roney Lundell, Sprägning i Vällingby och Nynäshamn.
-
Vi reder ut detta med filmen "Kissin' Australia" och kopplingen till ABBA the Movie och vi berör KISS-konserten i Australien 2019 med enbart åtta åskådare. Roger's smörgåsbord bjuder på riktigt ovanliga saker ur KISS karriär. Gäst: Roger Nilsson Detta har vi pratat om: Molipect, groupies, smörgåsbord, buffé, vän vän, varma händer, Eric Carr, Kiss Meets the Phantom, 1980 Unmasked turné, Kissin' Australia, Kiss utredda av FBI i USA och Tyskland, Melody Line, Dynasty Europaturné 1979, Olympen, Peter Ekelöv, Rammstein, Peter Criss, Ace Frehley, George Sewitt, Chris Laney, Spöktrummis, Ballroom Britz, Brian Connolly, You're All That I Want, Turn on the Night, Who Watts to Be Lonely, Let's Put An X in Sex, Smashes Thrashes & Hits, Semester, Dubai, ABBA the Movie, didgeridoo, Uluru (Ayers Rock), What Makes the World Go Around, Is That You?, Sidney, Kiss Globen 1996, Cadillac 1975, Naked City, Perth, Kiss på Island, Queen på Island, Bo Derek, 10, Blåst på konfekten, Bo Dereks flätor, Wellington Nya Zeeland, The Haka, Lydia Criss, Emil Örtmark, Roney Lundell, Sprägning i Vällingby och Nynäshamn.
-
Under den senaste månaden har Stockholm skakats av en våldsvåg som sannolikt saknar motstycke. Sedan juldagen har tre personer mördats med skjutvapen. I Rinkeby, Vällingby och Huvudsta, som ligger i norra samt västra Stockholm. Det har även utförts ett flertal bombdåd och skjutningar. På några platser har det utförts upprepade skjutningar, som i Gubbängen och i Farsta. Både i södra Stockholm. I Farsta har det dessutom utförts två bombdåd.
I den här miniserien kommer du få höra vittnen och boenden i områden som har drabbats av det grova våldet och hur det påverkar dem. Och i nästa del även höra mer om vad det här handlar om. Men i den här första delen ska vi först bege oss till Södermalm i Stockholm. Under natten, tisdagen den 17 januari, i närheten av Nytorget, utfördes ett bombdåd där. Och dagen efter, i kallt och rejält blåsigt väder, är Trygghetspodden där och pratar med folk.Hör det här och alla andra avsnitt, samt se videor och bilder:
https://trygghetspodden.se -
Warar iyo Barnaamijyo Af Soomali ah
Ka dib kulayl dayreedkii aadka u sareeyay ayaa iminka waxaa dhammaan waddankoo dhan, koonfurta Sweden ilaa waqooyigeeda ka bilaabanaya soo di'itaankii barafka barafka.
Gabar da'deedu 15 jir tahay oo lagu tuhunsanaa in ay dishay walaalkeed ka yar, ayaa maanta maxkamadi dacwad ku soo oogtay. Gabadhaan ayaa bartamihii bishii juulaay weerar ku qaadday walaalkeed ka yar oo ay ku wada sugnayeen guri ku yaal xaafadda Vällingby ee magaalada Stockholm.
Dhuumaha gaaska ee Nord Stream ayaa waxaa loo geystay kharibaad weyn dabayaaqadii bishii september ee tagtey.
-
Möt författaren, poeten och översättaren Athena Farrokhzad, senast aktuell med sin nya diktbok Åsnans år. Athena Farrokhzad är älskad och viktig för många i Sverige och internationellt. En röst för diasporan, för kampen, för den kollektiva solidariteten. Men det är också många som provoceras av Athena Farrokhzads intellekt, till exempel 2014 då en moderat politiker slängde ut sin tv för att denna Gunnar blev så rasande över Athenas sommarprat i P1 och menade bland annat att hon uppmanat till lagbrott och mord på kungahuset i programmet. Det var ett låtval, Ebba Gröns Beväpna er, som Gunnar inte tyckte skulle få spelas i svensk radio. Men förutom detta är det också många andra som attackerar Athena Farrokhzad med hård retorik på framför allt kultursidor. Hur påverkar det hennes konstnärliga arbete? Det pratar vi om i det här avsnittet.
Men vi börjar samtalet med Iran och den feministiska revolution som pågår där.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 11 oktober 2022.
Dikten Brev till Europa som vi pratar om i podden finns i boken I rörelse från 2019.
Vitsvit är Athena Farrokhzads debutbok och den kom ut 2013.
-
Vi åker tillbaka till Fastighetsbyrån i Farsta där vi en gång i tiden träffade Kim Ekholm och nu står Yosef J. Lahlou på tur! Han plockade sin regg 2016 och då jobbade han på byrån i Vällingby/Hässelby och efter ha varit en av dom mest säljande mäklarna i området byter han område till helt andra sidan stan, varför?
Vi kommer prata om hur man kommer igång som redan etablerade mäklare i ett nytt område och vad det är viktigt att tänka på innan man byter område. Han plockade in allt han gick på som nyexad mäklare men sålde ingenting, sen ändrade han på något som gjorde att han gick från 150k i omsättning till nästan 5 miljoner bara på 1 år..
Sist men inte minst så ger han dig dom viktigaste sakerna du ska kolla efter hos det kontoret du vill börja jobba på, hade inte ens tänkt på dom sakerna innan faktiskt!
Frågeställningar:
Vad är viktigt att tänka på när du byter område?
Vad du ska leta efter i ett nytt kontor?
Hur etablerade mäklare kommer igång i nytt område?
-
Mattias Lindberg, vedhandlare
-
I detta avsnitt möter vi Christopher Thynne som är en av grundarna av och vd för CrossFit 162 West som ligger beläget i Vällingby, Stockholm.
Företaget identifierade tidigt att de ville satsa på träning för barn och ungdomar som en viktig del i sin verksamhet. Christopher ansvarar för deras barn- och ungdomsverksamhet, som är en av dryga 60 anläggningar världen över som är affilierade under The Brand X Method.
Brand X Stockholm, dvs. CrossFit 162 West, är idag Skandinaviens största gym med inrikting funktionell fitness och idrottsfys för barn och ungdomar, med över 300 aktiva i åldrarna 4-17 år. Missionen är att göra det som är bäst för barn samt att inspirera andra gym, funktionell fitness och "vanliga" gym att arbeta med barn och ungdomar.
Häng med i ett samtal om hur det funkar i praktiken, både leverans och businessmässigt, samt praktiska tips till andra som är nyfikna på det här med barn- och ungdomsträning.
Web: crossfit162west.com
Kontakta Christopher: [email protected]
. . .
Följ Sweaty Business:
Brian van den Brink: @thebrianvdb
Instagram: @sweatybusinessmedia
Linkedin: Sweaty Business Media
Web: sweatybusiness.se
-
Möt fotografen och konstnären Elisabeth Ohlson, sedan många år en välkänd queerprofil i Sverige. Det var med fotoutställningen Ecce Homo från 1998 som Elisabeth Ohlson blev ett känt namn och hamnade mitt i ett offentligt samtal om konstnärlig frihet. Dessa både väldigt älskade och hatade bilder skildrar bibliska motiv ur ett queert perspektiv där Jesus porträtteras i sällskap med hbtqi-personer. Ecce Homo har betytt väldigt mycket för queers i Sverige, men utställningen ledde också till bombhot, våldsamma demonstrationer och att Elisabeth Ohlson utsattes för hat och hot.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 17 maj 2022.
Sista måltiden från utställningen Ecce Homo. Foto: Elisabeth Ohlson.
Veropet från Ecce Homo. Foto: Elisabeth Ohlson.
-
Meet the choreographer Dinis Machado who has an interdisciplinary background and education in Dance and Visual Arts from Porto and Lisbon in Portugal and Stockholm in Sweden. Their work unfold from their queer identity and often deals with themes such as queerness, gender, trans experiences, crip theory, body politics and mutating bodies. Some of Dinis Machados recent works are Normcore, A Monster of Moss and Metal and Yellow Puzzle Horse that we talk about in this episode.
Conversation partner: Nasim Aghili
Producer: Malin Holgersson
Theme: Hampus Norén and Sara Parkman
Recorded at kafé Trapphuset, Kulturhuset Stadsteatern in Vällingby May 3rd 2022.
Both images above are from the performance Yellow Puzzle Horse (2021). Foto: Vera MarmeloThe image below is from Normcore (2019). Foto: Dinis Machado
-
Christian berättar om Likbränningsföreningen och kremeringens historia i Stockholm. Kalle berättar om Vällingby och det i mitten av 1900-talet hetaste stadsbyggnadskonceptet: ABC-staden.
Länk till Ekensnack-kartan:
https://bit.ly/ekensnack-karta1
-
Möt skådespelaren, konstnären och forskaren Ellen Nyman som gjort performativa aktioner i offentliga rummet, regisserat ett flertal föreställningar och skådespelat i ännu fler - både i Sverige och Danmark där Ellen bott länge. Ellen Nyman är även verksam inom bildkonstfältet och bedriver forskning på Stockholms konstnärliga högskola utifrån frågeställningen “Hur går det till när skådespelare förminskar sin svarthet och istället visar sin kompetens med att göra vithet?”.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 19 april 2022.
Affischen till En föreställning om svensk vapenexport som Ellen Nyman gjorde för Teater Tribunalen 2012. Formgivare: Mattias Broberg / MANI. Affischfoto: David Magnusson.
Francine Agbodjalou och Kudzai Chimbaira. Pressfoto från föreställningen Svarta revolutionärer faller inte från månen som Ellen Nyman gjorde för Teater Tribunalen 2017. Foto: Mahoyo.
-
Möt konstnären Carolina Falkholt vars väggmålningar i offentliga rummet i Sverige och världen blivit censurerade, saboterade, hatade och väldigt älskade. 2014 sa en dåvarande SD-politiker i talarstolen i riksdagen att Carolina Falkholt borde fängslas för ett beställningsverk hen gjort på en skola i Nyköping. 2016 försökte SD i Ystad få igenom att en av kommunen beställd målning av Carolina Falkholt skulle tas bort och i oktober 2021 saboterades ett av hens senaste offentliga verk i Göteborg, God giving a fuck, genom att den delen av målningen som föreställer en vagina blev övermålad.
Programledare och samtalspartner: Nasim Aghili
Producent: Malin Holgersson
Vinjett: Hampus Norén och Sara Parkman
Inspelat inför livepublik på kafé Trapphuset på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby den 5 april 2022.
Scannat vykort med ett motiv av Carolina Falkholt som blev censurerat av Sveriges ambassad i Washington DC 2017.
-
Från Västerortskyrkan, Vällingby med Svante Zettergren och David Berjlund.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"I detsamma kom lärjungarna. De blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. Kvinnan lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade till folket där: ”Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har gjort. Kan han vara Messias?" (ur Joh. 4)
"Vägen till tro kan vara något helt annat än att vända om, att lämna något, det kan vara att vända till, att vända sig till sitt eget innersta och förstå att den jag redan är, med den personlighet jag har, med de talanger och med de tillkortakommanden jag har... kort sagt den jag är kan förstärkas och utvecklas i mötet med Gud då tro blir till. " (Svante Zettergren)
Medverkande:Svante Zetterlund: predikan, gitarr
Texter:
David Berjlund: sång och gitarr
Anders Öberg: kontrabas
Robert Öberg: gitarr, mandolin
Anna Lauenstein: textläsningJesaja 45:22-24
Musik:
Galaterbrevet 2:16-21
Johannes 4:27-42Psalmer och sånger 249 Blott en dag (L Sandell/O Ahnfelt)
Ps o S 11 O Store Gud (C Boberg/svensk melodi)
Svensk gospel (D Berjlund, Ismael)
Circles (A Öberg, R Öberg)
Ps o S 579 Jag kom inte hit för att jag tror (B G Hallqvist/L-Å Lundberg)
Gud för dig är allting klart (E Malmeström/C Strattner)
Då och då (S Zettergren)
Ps o S 90 Blott i det öppna (B G Hallqvist/O Widestrand)
Edge of Silence (A Öberg, R Öberg) - Laat meer zien