Willy Podcasts
-
Roger Bernhusen de Sars fyller snart år. Han tänker offentliggöra sitt testamente på själva bemärkelsedagen. Det vankas uppvaktning med förvecklingar, manipulationer och intriger på godset Rogershus.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Baronens syster och hennes två söner ser sig som de självklara arvtagarna, men baronen tänker lämna det mesta av sina tillgångar till sin dotter Blenda. Mot vissa villkor, förstås.
Radioteatern har satt upp Hans nåds testamente fyra gånger. Första gången redan 1929 i Per Lindbergs regi och med Tore Svennberg i rollen som kammarherren och översten baron Roger Bernhusen de Sars. I oktober 1939 spelades stycket i Rune Carlstens regi med Olof Sandborg som baronen. I arkivet finns två inspelningar av föreställningen bevarade en från 1948 och så den här från 1957. Olof Sandborg hörs i rollen som Roger Bernhusen i båda uppsättningarna, här också!
Hans nåds testamente av Hjalmar BergmanI rollerna: Kammarherren och översten baron Roger Bernhusen de Sars – Olof Sandborg, Baronens syster Julia Hyltenius – Elsa Carlsson, Julias son Roger Hyltenius – Ingemar Pallin, Häradshövding Björner –Åke Claesson, Hovmästare Vickberg – Einar Axelsson, Johnsson – Gunnar Olsson, Taffeltäckare Toni – Manne Grünberger, Fru Enberg – Margaretha Krook, Jakob – Jan Malmsjö, Blenda – Monica Nielsen, Inspektorn – Axel Högel, Länsman – John Norrman
Berättare och regissör: Willy Peters
Från 1957
-
Rännstensrullarna har packat väskorna. Vi flyger längs den tjocka röda linjen på världskartan och landar någonstans i vår barndoms djungel. Det här är en plats vi minns med värme, men frågan är om vi kommer känna igen oss? Eller har minnet och tiden, som så ofta, grumlat vårt omdöme? Vi återbesöker barndomsfavoriterna Fantomen (The Phantom, 1996) och Djungel George (George of the Jungle, 1997) och nämner bland mycket annat:
Sam Weisman - D2: Mighty Ducks – Mästarna är tillbaka (D2: Mighty Ducks, 1994)
Brendan Fraser - Mumien (The Mummy, 1999), The Passion of Darkly Noon (1995), Rätt upp i 90-talet! (Blast From the Past, 1999)
Leslie Mann - The 40-Year-Old Virgin (2005), Cable Guy (1996), Big Daddy (1999)
Richard Roundtree - Shaft!
Thomas Haden Church - Sideways (2004), Easy A (2010)
Johnny Clegg – Dela
Simon Wincer - Crocodile Dundee i Los Angeles (Crocodile Dundee in Los Angeles, 2001), Rädda Willy (Free Willy, 1993)
Billy Zane - Titanic (1997), Lugnt Vatten (Dead Calm, 1989), Tombstone (1993)
Kristy Swanson - Buffy Vampyrdödaren (Buffy the Vampire Slayer, 1992)
Treat Williams - Stilla försmäkta (Smooth Talk, 1985)
Följ oss på Instagram och Letterboxd och se vilka filmer vi ska prata om härnäst.
Music:
Andreas – Always Somewhere Else
Andreas – Transitions
-
Tjenare! I januari i år hade jag ett avsnitt där jag pratade om mina intentioner för år 2022 (avsnitt #117). Nu har det gått nästan nio månader sen dess, och jag tyckte det var dags för en uppdatering för att se hur det har gått med dessa intentioner hittills!
Sample of the transcript at the bottom!
--------------------
Om du vill stödja podden och få transkript till alla avsnitt kan du bli patron - det kostar bara 5€ per månad! Gå in på min hemsida www.swedishlinguist.com och klicka på länken till min Patreon-sida!
På min hemsida kan du också hitta information om kursen Strong Swedish! Kursen för dig som vill nå en avancerad nivå i svenska.
Letar du efter en svenskalärare? Jag har alltid använt italki för att hitta lärare. Klicka här för att få 10$ krediter på italki efter du har spenderat dina första 20$!
--------------------
If you want to support the podcast and get transcripts to all episodes, you can become a patron - it's only 5€ per month! Go to my website www.swedishlinguist.com and click the link to my Patreon page!
On my website you can also find information about the Strong Swedish course! The course for you who want to reach an advanced level in Swedish.
Are you looking for a Swedish teacher? I have always used italki to find teachers. Click here to receive 10$ in credits on italki after you’ve spent your first 20$!
-------------------
Instagram: swedish.linguistYouTube: Swedish LinguistFacebook: Swedish Linguist
-------------------
Ett smakprov (sample) på transkriptet:
Hallå där, välkommen ska du vara till Simple Swedish Podcast. Och idag ska jag prata om, ja, mina intentioner som jag har haft för det här året. Så i början av det här året, då gjorde jag ett avsnitt där jag pratade om mina intentioner för det här året, alltså för år 2022 (tjugo-tjugotvå).
Och det var liksom i stället för att ha nyårslöften. För ett nyårslöfte, ah, det är ju något som man lovar sig själv att göra under året. Men nyårslöften, det brukar inte fungera så bra. Oftast så har man inte nyårslöften för att man faktiskt, ah, kommer att göra nånting, utan man gör det oftast för att känna sig lite bättre just i stunden.
Alltså.. Så man gör det kanske inte så ofta som verkliga mål, som verkliga löften, utan mer för att, ah men, man vill må lite bättre, man vill känna sig lite bättre just i den stunden. Så därför så har jag liksom gjort intentioner i stället. Så inte ens mål för året, utan intentioner. Och det här pratade jag om i januari i år, i avsnitt #117 (ett-hundra-sjutton). Så om du vill lyssna på det så kan du lyssna på avsnitt #117.
För idag ska jag prata om dom här intentionerna, och läsa igenom dom, och komma med en liten uppdatering för att se hur det har gått hittills. Hur det har gått, ah, efter..ah det blir efter nio..ah, nästan nio månader. Så det är inte halvvägs, utan det är mer än halvvägs. Så, det har gått nästan nio månader sen jag, ja, satte dom här intentionerna.
Men först, innan vi börjar så ska jag såklart tacka några patrons, och det är Joonas, Willy, Veronica och Patrick. Tack till er för att ni stödjer den här podden. Alla som stödjer den här podden får såklart transkript till alla avsnitt. Och det kostar bara 5€ per månad. Så du kan gå till min hemsida, swedishlinguist.com. Och där kan du hitta länk till min Patreon.
Och massa annat, som till exempel kursen Strong Swedish. Så om du tycker att den här podden redan är ganska lätt, och vill avancera till nästa steg, då är Strong Swedish för dig. Så läs om den kursen också på min hemsida, swedishlinguist.com.
....för att läsa hela transkriptet till detta och alla andra avsnitt, klicka här!
-
I veckans avsnitt får ni följa med på något historiskt - ni får hänga med backstage, bakom kulisserna, timmarna innan det är dags för liveshow! Carin tar oss även igenom New York-resan hon gjort och tro det eller ej - men hon, ihop med sitt sällskap, har alltså stått och pratat om Will Ferrells PUNG med självaste Will Ferrell. På en restaurang. Även det: HISTORISKT!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Matpriserna har ökat och nu varnar Hemköp och Willys ägare Axfood för att det kommer fortsätta så under året. Ekonomiekot Idag med Olof Wijnbladh, Matilda Kindström och Jonas Fredén.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ekonomiekot Idag med Olof Wijnbladh, Matilda Kindström och Jonas Fredén
-
Vi inleder dagens avsnitt med en biktningsrunda och hoppar sedan över till en recap av den gångna helgen i Köpenhamn.
Vi resonerar kring det nya förbudet gällande medhavda tilltugg på biografer och bjuder sedan på det rykande färska segmentet "Lokes lista" där det diskuteras ruggiga djur.
Sedan avslutar vi med att surra om fobier och vi avslöjar även vilken gäst som hälsar på oss nästa avsnitt!
Skepp ohoj!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Regina chi shunel feri acharel e manushen ke ginavel lenge vusht. Voj acharel e alaton thaj shunel ke shaj te saschiol thaj te shunel e manushen, feri sar te kerel, te acharel e manushen vaj zvieron?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Jekh paramichia kerdi thaj skirisardi khatar e Iveta Kokyova pe Slovakitsko Romano dialekto.
I paramicha sas avri dini ando KHER.cz O audio sas kerdo ando jekh khetanipe Romodrom o.p.s . ando Romodrom Music Studio. -
Åren runt sekelskiftet 1900 var en motstridig epok. En tid för sexuella experiment, men också djup misogyni och antisemitism. Motsägelserna beskrivs tydligast av Colette, menar Ulrika Kärnborg.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
ESSÄ: Detta är en text där skribenten reflekterar över ett ämne eller ett verk. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det är få författare från förra sekelskiftet som fortfarande har förmågan att uppröra. Sidonie-Gabrielle Colette, här för enkelhetens skull kallad Colette, är en av dem.
Pocketutgåvorna av hennes böcker står i min bokhylla, tummade och med spruckna ryggar, prydda av sliskiga omslag som fortfarande gör mig genererad. Titlar som "Vagabonden", "I bojor", "Sido" och "Chéri" väcker associationer till mörka budoarer och åldrade kokotter som fläktar sig med dyrbara solfjädrar. Alla är de skrivna i en stil som jag trots det upplever som omedelbart tilltalande: fräsch, passionerad och engagerad.
"Kärlek är ingen hedervärd känsla". Så lyder en av Colettes mer kända sentenser. Av allt att döma är den en krass sammanfattning av hennes första äktenskap med den notoriskt otrogna journalisten och författaren av bortglömda skandalböcker, M. Willy. Med denne tvivelaktige, medelålders person flyttar Colette som tjugoåring till Paris. Där presenterar han henne för modernistiskt sex och låter henne träffa alla som "betyder något", det vill säga folk som Balzac, Marcel Proust, Claude Debussy, Jean Cocteau, men också legendariska kurtisaner som la belle Otero.
Genom Willys försorg får hon stifta bekantskap med hela spektrumet av sexuella avvikelser. Priset blir högt – Colette har sagt att Willy för alltid korrumperade hennes förhållande till kärleken – men i gengäld vinner hon insikter som ska visa sig användbara. Framför allt lär han henne om sinnlighet och hur hon ska förmedla sina egna intryck i skrift. Colette är nämligen redan från början starkt påverkad av hur ting och människor ser ut och doftar, hon äger en överkänslighet som gör att hon kan höra ett löv falla; hon faller i extas över hur en tomat smakar eller de rosa skiftningarna på småkrabbornas ryggsköldar. Hos Colette är driften alltid sublimerad, omdirigerad till en nästan mystisk upplevelse av samhörighet med tingen, växterna och djuren – men nästan aldrig med männen.
I fyrtioårsåldern sätter hon sig ner och påbörjar ett slags sexuellt bokslut, "Pur et l'impur", enligt henne själv det närmaste hon kom en uppriktig självbiografi. "Det rena och det orena", blir en upprörande och subversiv bok om de eskortflickor, prostituerade bögar, flamboyanta lesbiska och professionella förförare som hon själv umgicks och låg med under sina första stormiga Paris-år. Jag förstår varför den inte fick någon svensk förläggare, innehållet är rena dynamiten. Romanen är skriven i dialogform där kärleken reduceras till ett spel, en affärstransaktion, där det gäller att inte tappa masken. Kvinnorna som Colette respekterar mest är cynikerna, de som försvarar sin kurtisanmoral och skryter med att de aldrig någonsin sagt vad de egentligen kände. Allt är skildrat med den sensuella pragmatism som är Colettes signum och anledningen till att jag alltid återvänder till hennes författarskap.
En av de mest slående aspekterna av Colettes liv och verk är hur hårt hon kämpade för att hitta sitt eget uttryck. Hon föddes i obemärkthet på landsbygden 1873 och dog världsberömd i Paris 1954. Efter succédebuten skrev hon en lång rad romaner, noveller, essäer och självbiografier. Som journalist skildrade hon allt från kvinnomisshandel och mode till gastronomi och fejkade orgasmer. Hon var en av de första kvinnorna som rapporterade direkt från fronten under första världskriget. Samtidigt var hon oavbrutet sysselsatt med att spränga genregränserna. Hon skapade stumfilmsintriger och skrev librettot till en opera av Ravel. Vid sidan av gjorde hon koreografier till pantomimteater – och extraknäckte själv framgångsrikt som mimare och dansare.
Den konservative författaren och kulturpersonligheten Henry de Montherlant kallade Colette "den största naturliga franska författaren". Suzanne Brøgger, den nordiska författare som mest liknar Colette, har beskrivit hennes språk som såpbubble-fjärilvingelätt: "Som om skrivandet var det naturligaste av allt för denna språkgourmet, alltid på jakt efter ett bättre ord, utan att syntaxen röjer det hårda slitet, de oändliga rättelserna och omskrivningarna". Även om det hon skrev om, alla interiörerna från Paris undre värld, kunde te sig skandalöst höll hon sig stilistiskt innanför det tolerablas gränser. Det gällde inte i lika hög utsträckning hennes erotiska testamente.
Colette blev tvingad att revidera "Det rena och det orena" när hon var i sjuttioårsåldern. Boken kom ut 1941, i ett kulturklimat som på grund av kriget skilde sig kraftigt från det som en gång format Colettes konstnärskap. Ändå är framför allt om ungdomens könsroller och umgänge hon vill berätta. Därför är det inte rösterna från mellankrigstidens radikala kulturliv som når oss, utan det mer avlägsna sorlet från la belle époque. Det var en era då den europeiska misogynin nådde en höjdpunkt. Männen kände sin auktoritet och ställning hotad, inte bara av den skrämmande varelse som gick under namnet "Den nya kvinnan", utan även av två andra mytologiska väsen. "Juden" och "den homosexuelle" var två kulturella projektioner som underminerade den patriarkala ordningen.
Även om Colettes feministiska kritik inskränker sig till det som pågår i sängkammaren, framstår hon som en pionjär. Och hon blir, skriver den amerikanska kritikern och författaren Judith Thurman, en av de första som sanningsenligt skildrar den nyligen frigjorda kvinnans situation i ett mansdominerat samhälle. Genom sin osentimentala, för att inte säga iskalla blick på relationer och sexuella identiteter, vågar hon visa att "kvinnligt" och "manligt" är kulturella konstruktioner. Alla samhällen som delar upp individer i sådana som "ger" och sådana som "tar emot" sexuell njutning, fördärvar sina unga. De flesta, oavsett biologiskt kön, föds med behov av att dominera såväl som att underkasta sig, säger Colette med en blinkning. Ur förtrycket av de naturliga drifterna föds perversionerna, och det är de som Colette med en sådan framgång har lyckats skildra. Hennes skarpa iakttagelser av det som en gång kallades "onatur" gör att "Det rena och det orena" numera ses som ett viktigt bidrag till HBTQ-litteraturen.
Men författare lever som vi alla vet sällan som de lär. Judith Thurman skriver i sitt förord till the Pure and the Impure att Colette ironiskt nog skrev "Det rena och det orena" under en period då hon själv, efter att i flera decennier ha levt i olyckliga relationer, hade funnit en stadig partner. Äkta maken nummer tre, Maurice Goudeket, tycks ha skänkt Colette den trygghet hon letat efter. Och även om deras förhållande var stormigt och de fick uthärda rejäla smockor från båda hållen, var det ändå en relation mellan jämlikar.
Och som Judith Thurman sammanfattar det:
"'Det är inte förrän man blivit frisk som man upptäcker att man varit sjuk', skrev Colette en gång till Maurice. En sanning som bekräftas av hennes egen lovsång till ett sårat och splittrat Eros, författat av en kvinna som för första gången kände sig hel".
Ulrika Kärnborg, författare
-
Femtefemman firar Alla Hjärtans Dag fulltaliga i ordinarie studio och det med resultatet att veckans avsnitt bland annat handlar om:
Skinny FimpenArlas OS-ilskaVilka jävla värvningar!Tjeckiska kontaktannonsenVem vann KHL?KvalångestKör över folkWet Willy på Lance WardOch mycket merFemtefemman klipps av Martin Gustafsson och produceras av Med Vän.
Femtefemman i sociala medier:
Twitter: FemtefemmanInstagram: FemtefemmanHosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Willy och Gud - ett samtal hemma hos Willy Kyrklund av Marie Wennersten, med läsningar ur "Om godheten" och "Polyfem förvandlad" och med musik av Carl Myrén.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
2021 skulle Willy Kyrklund ha fyllt 100 år. Hans författargärning började redan 1948 med debutromanen "Ångvälten", vidare över "Solange" till ett antal romaner, reseböcker och essäsamlingar, bl. a "Om godheten" från 1988. Vid sin bortgång 2009 hade Kyrklund, sin emellanåt svårsmälta prosa till trots, hunnit bli vida läst och nära på folkkär, med sin karaktäristiska blandning av torr humor och filosofi. Denne sverigefinlandssvenske författare hade då dessutom blivit utnämnd till hedersdoktor vid Uppsala universitet och fått ett antal litterära priser. Marie Wennersten träffade honom vid ett par tillfällen på 90-talet, för att bland annat prata om hans författarskap och sökandet efter kunskap och mening. Musiken, "Solferino" är komponerad och framförd av Carl Myrén.
Ett program från Livsåskådningsredaktionen.
Produktion: Marie Wennersten
Ljudmix: Johanna Carell -
Mamma säger det inte själv, men jag ser att hon är en stark kvinna. Mycket tack vara sin motgångar. Vi samtalar mycket om familjehistoria och om hennes barndom. Hennes alkoholiserade pappa misshandlar både hustru och barn. Mamma får bära tunga ansvar redan som ung flicka. Så småningom träffar hon en uppvaktande Willy och de gifter sig och bildar familj. Efter en flytt till Sollefteå introduceras de till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och mamma känner en stark andlig dragning till läran. Men mina föräldrar möter motstånd på flera plan, där många kritiserar deras trosval. Familjelivet prövas också hårt och mamma och pappa går till slut skilda vägar. Flera år senare finner de dock varandra igen.
Mammas historia är en berättelse om mod, styrka, förlåtelse, trohet till sin övertygelse, medmänsklighet och kärlek till familj. I februari 2022 fyller hon 88 år.
-
Stötta oss på Patreon: http://patreon.com/tombola
Skicka in ämnen till tombolan: [email protected]
Köp vår merch: https://podstore.se/podstore/tombola-podcast/
Instagram: @carlstanleyy & @_marcusberggren
Tombola Podcast klipps av Niklas Runsten @niklasrunsten
-
I dagens avsnitt så pratar jag med farbror Willy och min pappa Gustaf. Farbror Willy Pettersson blev som fyraåring satt på barnhem och blev från och med det forslad fram och tillbaka i olika hem av olika myndigheter. I början av 70-talet satt han för första gången i fängelse, en av många många gånger. Han var missbrukare och alla gånger han sedan satt inne var relaterat till missbruket. Vi får höra bitar av hans historia och hur han har blivit sviken av myndigheter och samhället. Jag växte upp med Willy som farbror Willy, för det var han som fick min pappa till Umeå. Dom har aldrig slutat vara vänner, trots att dom fick väldigt olika liv. Min pappa blev nykter och kristen och Willy var kvar i sitt missbruk ända till för ungefär tio år sedan då han bara kände att det var nog, det var inte roligt längre. Pappa Gustaf började för fem år sedan att vara samtalsstöd till en individ på fängelset. Detta utvecklade sig till en vänskap. Han har nu en mer fysisk närvaro på fängelset där han träffar och pratar med individer. Ja alltså tyvärr inte nu under pandemin men i vanliga fall. Vi får insyn i kriminalvården från många olika vinklar i dagens avsnitt, såklart inte alla vinklar men en del. Ett i mitt tycke gripande och spännande avsnitt! Tipsa en vän om den här podden, stötta på patreon.com/gomorron Lyssna live på mixlr.com/gomorron vardagar kl 10 och följ @gomorronpodd på instagram. Introlåt av Love Törngren, Övrig musik av Joakim Bengtsson, Bild av Emil Kieri. Vi hörs imorgon!
-
Willy Björkman och Matte Carlsson medverkar i TV4s Bygglov