Zürich Podcasts
-
Lenin tog vägen förbi Stockholm när han den 9 april 1917 steg ombord på ett tåg i Zürich. Det var en tågresa som skulle komma att förändra världen och göra Lenin till en av världshistoriens mest kända personer. Destinationen var Rysslands huvudstad Petrograd.
Det första världskriget rasade, Ryssland var ett land i kaos och ett par månader tidigare hade tsar Nicolai II tvingats bort från tronen. Landet styrdes av en provisorisk regering under ledning av Alexander Kerenskij och nu skulle Lenin återvända hem från sin påtvingade exil för att göra revolution. Resan gick delvis genom Sverige och under ett uppehåll i Stockholm passade Lenin på att träffa en grupp svenska kommunister och inhandla en kostym och ett par skor.
I dagens avsnitt av En oväntad historia samtalar historikerna Olle Larsson och Andreas Marklund om Lenins resa från Zürich till Petrograd. Hur kunde Lenin resa genom Tyskland under brinnande krig? Vad var det som avhandlades i mötet med de svenska kommunisterna och vilka konsekvenser kom denna mytomspunna tågresa att få?
Winston Churchill beskrev senare den av tyskarna organiserade tågresan på följande sätt: ”de forslade Lenin från Schweiz till Ryssland i en plomberad vagn likt en pestbacill”. Den tyska regeringen hade hoppats att Lenins återvändande skulle leda till ökade oroligheter i Ryssland och deras förhoppningar slog in. Den ryska revolutionen stod för dörren.
Bild: Lenin (marked ett x) på Vasagatan i Stockholm med Ture Nerman och Carl Lindhagen den 13 April 1917, Stadsmuseet i Stockholm, Fotograf: Axel Malmström (1872-1945), Creative commons.
Klippare: Emanuel Lehtonen
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Den andra december 2010 i Zürich i Schweiz där internationella fotbollförbundet FIFA har sitt säte presenterades Qatar som värdland för fotbolls-VM 2022. Hur lyckades egentligen Qatar få fler röster än storfavoriten USA?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Gulfstaten med en yta ungefär lika stor som Skåne vann kampen över på förhand favorittippade USA. I slutomröstningen fick USA bara åtta röster medans Qatar fick 14 röster. Hur gick det då till? Hör bland annat om hur en middag med Frankrikes dåvarande president Nicolas Sarcozy påverkade utgången av värdlands-omröstningen.
-
I veckans podd så analyserar vi matcherna mot Nottingham, Zurich och Chelsea. Vi blickar även from mot Brighton och Wolves samt diskuterar tabelltoppningen inför VM-uppehållet. Välkomna!
-
Niklas Lindblad gästas utav Magnus Johansson. Det blir en koll på livet som ligaledare. Givetvis får ni analys och tankar utav Zurich och Chelseamatcherna.
Varför gör vi inte riktigt jobbet mot Zurich? Kan det stå oss dyrt när det inte är första gången? Vilken premiumtjänst hade Niklas kunnat tänka sig att betala för? Hur najs är det att slippa 16-delsfinal!? Har Auba blivit en löjlig person? Vad gör vi som imponerar mot Chelsea? Jesus måltorka kommer den vända? Vad motiverar Arteta mest? Lite VM-snack och mycket mer i veckans podcast
www.arsenalmalmo.se
Facebook- Arsenal Malmö
Instagram- arsenal.malmo
Twitter- arsenalmalmo
-
Richard Henriksson gästas av Christian Friis och de börjar med att riva av plåstret och pratar igenom PSV-matchen, tog vi ut den segern i förskott? Vem är snäll och vem försöker? Pågarna kommer snabbt in på vår PL-match mot Nottingham. Varför dödar vi inte matchen tidigare? Reiss Nelson hade vi väntat på att se länge och som vi fick se honom, är han redo för mer? Partey har skjutit in sig. Har vi tydliga ledare? Det blir en djupdykning i Xhaka enligt vissa vår viktigaste spelare. Detta följs av en liten truppgenomgång om vad som ska ut och in och hur påverkas spelarna i vår trupp utav VM? Sedan avslutas podden med uppsnack inför Zurich och Chelsea
www.arsenalmalmo.se
Facebook- Arsenal Malmö
Instagram- arsenal.malmo
Twitter- arsenalmalmo
-
I väntan på nya avsnitt fortsätter vi gräva i arkivet. Denna gång en intervju med Louise Wiker från 2014.
"I det tjugofemte avsnittet av Möt löparen möter du en riktig pratkvarn. För det är faktiskt så som många av hennes närmaste vänner skulle beskriva henne. Louise Wiker är tjejen som har gått från att springa 5 000 och 10 000 meter på bana till att nu ha siktet inställt mot längre distanser – huvudmålet är maraton-EM i Zürich senare i år. Hon inledde säsongen med ett träningsläger i Sydafrika vidare till mara i Dubai och sedan har det rullat på.
När Marcus Åberg träffade Louise hade hon inte långt kvar till halvmaran i Köpenhamn, ett lopp som de pratar om i intervjun. Där slog hon till med nytt personbästa, igen.
Det blev ett härligt samtal om att hänga i och tro på att man kommer lyckas, vägen in till löpningen och så det här med att köra långpass på löpband. Går det? Ja, om man frågar Louise Wiker är det inga som helst problem." -
I en halvlek plus tillägg så gästas Richard Henriksson utav Nassim Sellam och diskuterar säsongens första förlust mot Man U. Vilka spelar va bra och vilka kan utvecklas? Vad behöver vi förändra spelmässigt? Transferfönstret har knappt hunnit stänga men det blir ändå lite transfersnack. Hur va Vierias debut? Sedan blir det uppsnack inför Zurich och Everton. Det blir också lite koll på våra utlånade spelare samt så kommer Cazorla på tal igen
www.arsenalmalmo.se
Facebook- Arsenal Malmö
Instagram- arsenal.malmo
Twitter- arsenalmalmo
-
När Ryssland beslutade sig för att invadera Ukraina fick det följdverkningar på hela världen, inklusive idrotten och ishockeyn. I veckans avsnitt får ni höra en spelare som aktivt valde att lämna sin ryska KHL-klubb CSKA Moskva för att han inte kunde stå bakom Rysslands agerande.Han heter Lucas Wallmark – och han har tillsammans med sin lagkamrat Joakim Nordström hyllats unisont för sitt ställningstagande.I avsnittet berättar Lucas om vad han upplevde på plats i Moskva under krigets inledande dagar, flyktvägen från Ryssland, samtalen med CSKA, hur avtalen löstes, miljonerna han gått miste om, pengarna han fick behålla från kontraktet, varför det var självklart att stå upp för Ukraina, hur han ser på övriga KHL-svenskar som blev kvar i Ryssland under slutspelet, stödet från svenska ishockeyförbundet och hur hans familj hemma i Sverige mådde.Dessutom blickar han mot stundande VM – som blir hans första i karriären. Det blir även ett samtal om hans klubblagskarriär, åren med Skellefteå och Luleå, kärleken till Björklöven, relationen med Per Kenttä, hyllningen till Rod Brind'Amour, framtiden som verkar ligga hos Zürich och tankarna på att en dag dra på sig "Löven"-tröjan.
-
I veckans avsnitt blickar vi mot den tidiga seriefinalen, pratar om ryktena kring Éric Gélinas möjliga återkomst till Rögle och tar upp intressanta lyssnarfrågor med statistik som sticker ut. Rögle startade upp efter uppehållet med att besegra Zürich på bortaplan i den första CHL-åttondelen. Vi analyserar den matchen, och inte minst Rögles urstarka powerplay där. Vi pratar också förutsättningar och rivalitet som sträcker sig lång tid tillbaka inför Rögles hemmamatch mot Frölunda och den intensiva tiden som väntar. Ryktena kring en eventuell comeback av Éric Gélinas i Rögle blir allt fler och poddgänget ger sina tankar om status. Sedan bjuder lyssnare på intressanta och välscoutade frågeställningar. Välkomna att lyssna!
-
Späckat avsnitt om tyska Theatertreffen och Scenkonstbiennalen som båda ägt rum online men som vanligt krockade. Och så lägger vi våra känsliga kritikernäsor i veckans debatt om Linda Skugges recension av Kristina Sandbergs "En ensam plats" i Expressen.
Föreställningar som nämns och minns i detta avsnitt är:
Einfach das Ende der Welt av/efter Jean-Luc Lagarce (Juste la fin du monde/It's only the end of the world) i regi av Christopher Rüping, livestream från Schauspielhaus Zürich 13 maj 2021
Show Me A Good Time av och med Gob Squad, 12 h livestream från Berliner Festspiele och andra delar av Berlin, 14 maj 2021
Maria Stuart av Friedrich Schiller, regi Anne Lenk, inspelning från Deutsches Theater Berlin
Reich des Todes av Rainald Goetz, regi Karin Beier, livestream från Deutsches SchauSpielHaus Hamburg 21 maj 2021
Der Zauberberg, baserad på Thomas Manns roman (Bergtagen), regi Sebastian Hartmann, livestream från Deutsches Theater Berlin 22 maj 2021
Scenkonstbiennalen:
Är det krig än av Mikhail Durnenkov, regi Natalie Ringler, Teater Galeasen
Klaus Nomi av Lucas Svensson, musik Jonas Redig, regi Sunil Munshi, Kungliga Operan
Proxy av Martin Forsberg, Norrdans
På spaning efter den tid som flytt av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson efter Marcel Proust, Orionteatern
Från Uppsala stadsteater nämns också:
Inte hela världen? (Juste la fin du monde) av Jean-Luc Lagarce från 2016 & 3 vintrar av Tena Štivičić från 2019, båda i regi Anja Suša
Revolution Now av Gob Squad, 2012
Bonusmaterial: Den skojiga listan "How to opera Germanly" finns att fnissa åt här: https://www.operaclick.com/forum/viewtopic.php?t=7917 -
I Zürich i det neutrala Schweiz samlades under första världskriget personer som hade lämnat sina hemländer för att undvika krigstjänst. Några av dessa startade våren 2016 en kabaret på Spiegelgasse 1, Cabaret Voltaire. Under samlingsnamnet och slagordet dada framfördes experimentella dikter och visades experimentell bildkonst. Ledare var Hugo Ball, en tysk som snart kom att överge dada för att istället ägna sig åt kristen mystik. Andra närvarande tog efter krigsslutet med sig samlingsnamnet och slagordet till andra platser, så rumänen Tristan Tzara till Paris och tysken Richard Huelsenbeck till Berlin. Samma skrin stämdes upp i flera väderstreck: "Dada betyder ingenting", "Dada är mer än dada", "Världen är bara en filial till dada". Vad ville de skrikande poeterna, egentligen? Jonas Ellerström, bokförläggare, essäist och översättare, samtalar med Peter Luthersson.
-
Häng med till Cabaret Voltaire i Zürich 1916. Mitt under brinnande världskrig skapas en ny rörelse som vänder upp och ned på alla hittills invanda föreställningar om vad konst kan vara.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vem var egentligen Alfred Nobel? Hur kunde sprängämnesindustrins grundare bli mänsklighetens välgörare? Varför bråkas det så ofta om litteraturpriset? Mattias Berg söker svaren i radioarkivets myller.
Om Alfred Nobels sensationella testamente som förvandlade Dynamitkungen till vår store välgörare.Om förklaringen som brukar ges till hur han kunde få ihop de där ytterligheterna. Kriget och freden, massförstörelseindustrin och mänsklighetens framåtskridande.Om Bertha von Suttner, kvinnan bakom Alfred Nobels förvandling. Den märklig brevväxlingen mellan Fredsängeln och Dynamitkungen, mötet på sjön i Zürich.Om den kvarstående dubbelheten. Namnet som än i dag är ett varumärke för både fredpris och försvarsindustri.Om hur krig och fred fortsatte att spöka i litteraturprisets historia. Hur Hermann Hesse plötsligt prisades som den store humanisten 1946, första fredsåret, efter att under många år ha avfärdats som alltför svartsynt.Om den bokstavliga striden kring just Krig och fred. Brevet från ett antal svenska kulturpersonligheter direkt till Leo Tolstoj, efter att han 1901 inte fått det första priset.Om alla andra strider kring litteraturpriset. Sartre, som lugnt tände en cigarett i väntan på ostbrickan och sade att han inte ville ha det. Harry Martinson som begick självmord efter priset. Rushdie-affären, förstås.Och om vad spåkvinnans aria i Maskeradbalen kan ha med saken att göra.Om den sorgliga historien. Hur få kvinnor som fått priset. Hur många män.Om den första kvinnliga litteraturpristagaren, Selma Lagerlöf, som talar om dödsskuggans dal trots att hon hyllades som få andra kvinnor i sin tid.Om hur en ung Artur Lundkvist hånade den andra kvinnliga pristagaren, italienska Grazia Deledda.Om att det inte blev mer än en handfull kvinnliga mottagare under Nobelprisets första 45 år. Och att det sedan blev ännu värre: bara en enda under de nästa 45.Och om att Nobelpristagaren Sigrid Undset därför hade fel när hon talade vid Verner von Heidenstams begravning bara några månader efter Selma Lagerlöfs död.Om hur vi alla runt omkring Akademien, det hemliga sällskapet, försöker att tolka tecknen.Om hur vi nästan alltid misslyckas. Ryktet om sockervattnet var inte sant. Inte ens ärtsoppan.Om Nobelkodens dubbla kryptering.Om hur den inte bara exkluderat kvinnorna, utan till exempel också Latinamerika i 45 år och Afrika i 86 år.Om Nobels eget ödesdrama, Nemesis, som brändes efter hans död. Det yttre uttrycket för hans inre drama - som fick världspremiär först långt in på 2000-talet.Om hur hans kemipris bara fyra månader efter atombomberna över Hiroshima och Nagasaki gavs just till den vetenskapliga upptäckt som gjort dem möjliga.Om ouvertyren till Verdis opera "Ödets makt". Och musiken som spelas för kvinnorna längst inne i hans apteringsfabrik under andra världskriget, Blomman från Hawaii och Nya Sätervalsen. Kort sagt: Om hela dubbelheten. Motsatsernas förening. Nobelkoden.Medverkande (utöver vad som nämns i programmet):Del 1: Testamentet.Ulla Billquist sjunger Jag bygger ett luftslott och kanonerna mullrar vid Bofors år 1946.Det är Ingvar Kjellson och Margaretha Byström som spelar Alfred Nobel respektive Bertha von Suttner i radioteaterföreställningen Dynamitkungen från 1982, varifrån även uppläsningen av hans militära patent är hämtade. Uppläsningen ur boken Ned med vapnen är från programmet Boktornet 1996.Nyheten om förundersökning om mutbrott i den så kallade Boforsaffären kommer från en Eko-sändning 1987. Del 2: Striderna.Irene Minghini-Cattaneo sjunger Ulricas aria i en inspelning av Maskeradbalen från La Scala-operan i Milano 1930.Peter Sandberg läser upp brevet från de svenska kulturpersonligheterna till Leo Tolstoj 1901. Och Magnus Faxén rapporterar från Paris om Sartres vägran att motta Nobelpriset 1964.Karl Ragnar Gierow heter den ständige sekreterare i Akademien som tillkännager att Harry Martinson och Eyvind Johnson får Nobelpriset 1974. Tidningskrönikan om Olof Lagercrantz svar till Lars Gyllensten kommer ur Ekot 1978.Intervjun med Kerstin Ekman kring Rushdie-affären är hämtad från Kulturnytt 1989 och enkäten från programmet Efter tre samma år. Del 3: Kvinnorna. Vi hör Sven Jerring rapportera från Selma Lagerlöfs jordfästning 1940.Ingemar Sjödin är uppläsare av det Artur Lundkvist skrev om Nobelpristagaren Grazia Deledda liksom Märta Ekström och Inge Waern läser Gabriela Mistrals respektive Nelly Sachs dikter i svensk översättning.Citatet av Pearl Buck kommer från hennes Nobelföredrag 1938. Inslaget om Nadine Gordimers litteraturpris är hämtat från Kulturnytt 1991 och telefonintervjun med Doris Lessing från Kulturradion 2007. Del 4: Ödets makt.Det är Gun Arvidsson som läser citatet från Virginia Woolf i programmet Vem är rädd om Virginia Woolf från 1983.Frågan till Karl Ragnar Gierow om sockervattnet och ärtsoppan. och hans svar kommer ur programmet Vad gör man på Svenska Akademien? 1967. Kjell Espmarks fundering om kvinnorna och kriterierna är hämtad från programmet Bokfönstret 2001.Det är Ekot som rapporterar från Wole Soyinkas Nobelföreläsning 1986. Och regissören Richard Turpin intervjuas om urpremiären av Nobels eget ödesdrama Nemesis i Kulturnytt 2005.Professor Arne Westgren talar om att mänskligheten må besinna det ansvar som följer av gåvan av hans upptäckt. Detta apropå Otto Hahns Nobelpris i kemi vid Nobelhögtiden i december 1945.Dramatiseringen av Alfred Nobels egna grubblerier är hämtad ur programmet Förmögen, högt bildad herre från 1995. Producent för det var Rolf Hersson.Ouvertyren till Giuseppe Verdis opera Ödets makt spelas av Wien-filharmonikerna 2013.Slutligen hör vi ett klipp ur programmet Bofors. Där de svenska kanonerna smidas från 1943. Fotnot: Vid Nobelhögtiden i december 1945 utdelades två kemipris. Det som gick till Otto Hahn i sin frånvaro, eftersom han och ett antal andra tyska vetenskapsmän då fortfarande internerades i brittiska Farm Hall efter krigsslutet var 1944 års Nobelpris i efterskott. Först vid Nobelhögtiden 1946 fick Otto Hahn motta medalj och diplom. -
Det svåra hundrasjätte avsnittet med operasångaren Malena Ernman, som – bland annat! – är aktuell med konserter i Zürich i januari och februari.
Redaktör och redigering: Lovisa Ohlson.
Avsnittet presenteras av Läkerol – makes people talk.Låten i avsnittet är givetvis Voi che sapete from the opera Le Nozze di Figaro, framförd av Malena Ernman.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.