Jerusalem Podcasts
-
En klingande gudstjänst från Betlehemskyrkan i Göteborg med nyskriven musik för långfredagen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Jesus yttrade sina sista ord på korset långfredagen på Golgata, sju fraser enligt de fyra evangelierna. Dessa ord har inspirerat pastorerna Åsa Molin och Robert Eriksson till nyskrivna texter som tonsatts av Per Boqvist.
Predikan med Åsa Molin finns separat som PODD att lyssna på eller ladda ner!
” Längst in i lidandet, du hjälpt oss att finna
hoppet som stadigt är rotat i dig
In i den sårade världen, du sänder
oss mot fullbordan på sorgernas stig”Idag hör vi dem framföras för första gången i Långfredagens gudstjänst från Betlehemskyrkan, en equmeniakyrka i centrala Göteborg.
Texter
Lukasevangeliet kapitel 23:34, 22:53 och 23:42-43
Johannesevangeliet kapitel 19:26-27
Matteusevangeliet 27:46
Markusevangeliet 15:34
Johannesevangeliet 19:28 och 19:30
Lukasevangeliet 23:46Musik
Psalm 135 Se, vi går upp till Jerusalem (trad/P Nilsson)
Psalm 501 Han gick den svåra vägen (E Hovland/BG Hallqvist)
Jesu sista ord:
FÖRLÅT DEM (Text: Åsa Molin, Musik: Per Boqvist
I LIVETS SISTA ANDETAG. (Text: Robert Eriksson, Musik: Per Boqvist)
PÅ VÄGEN GENOM LIVET (Text: Robert Eriksson, Musik: Per Boqvist)
VARFÖR HAR DU ÖVERGIVIT MIG? (Text: Åsa Molin Musik: Per Boqvist)
JAG TÖRSTAR (Text: Åsa Molin/Robert Eriksson, Musik: Per Boqvist)
DET ÄR FULLBORDAT (Text: Robert Eriksson, Musik: Per Boqvist)
I DINA HÄNDER (Text: Åsa Molin, Musik: Per Boqvist)Medverkande
Åsa Molin, teolog, böner och betraktelse
Robert Eriksson, pastor, sång
Per Boqvist, arrangemang och kompositör
Stråkkvartetten Omorfia: Mirjam Simonsson, Malin Boqvist, Maria Brengesjö och Fredrik Meuller.
Ulrika Henkelman, orgelProducent Neta Norrmo
Tekniker Bengt Pettersson och Thor Andersson
för Sveriges Radio Göteborg
[email protected] -
Aten och Jerusalem beger sig till Aten! Och inte nog med det vi beger oss närmare bestämt till den anarkistiska stadsdelen Exarcheia!
Med oss denna månad är Lara och Johannes Roswall, missionärer i Aten, exil-örebroare och kulturgeeks. Tillsammans driver de centret Nea Koinonia i ett anarkistiskt område full av poliser och gatukonst. Vi pratar om var de egentligen hamnat någonstans, om finanskriser, om hur tron förändras i ett nytt sammanhang, och om nordeuropeisk arbetsmoral vs. sydeuropeisk vi-hänger-och-dricker-kaffe.
Dessutom, Anton föreslår att Stefan Gustavsson borde börja väva nät och Annika tycker att vi arbetar för mycket.
----
Gilla oss på Facebook
Följ oss på Twitter
Skriv till oss på [email protected]
Stöd oss på Patreon
Prenumerera, dela, kommentera, recensera! -
De kristna korstågen till det heliga landet under det elfte århundradet var en helt ny typ av krigföring med religiösa förtecken som inte tidigare existerat i Europa. De kristna korstågen är en av de mest mytomspunna tilldragelserna under medeltiden, och dess historia lockar fortfarande historiker, författare och filmmakare. Det är inte svårt att förstå varför.
Historien om korstågen börjar i ett splittrat Europa som under århundraden slitits isär av interna strider. Många historiker har fäst stor vikt vid hungersnöd och epidemier som härjade i Europa under decennierna innan det första korståget år 1095.
I avsnitt 36 av Militärhistoriepodden gräver Peter Bennesved och Martin Hårdstedt allt djupare i korstågens tidiga historia och frågar sig hur och varför de kom till, dramatiken under färden mot Jerusalem, men också vad det var som gjorde korsriddarna så framgångsrika?
Under medeltiden bredde fattigdom ut sig och skapade en underklass med människor som såg en möjlighet till ett nytt liv i det heliga landet. Samtidigt såg unga adelsmän utan arvsrätt en möjlighet att bli furstar över guds rike på jorden. Påven Urban II, korstågens ”förste rörare”, såg från sitt håll möjligheten att ena europa och stärka kristenhetens världsliga makt på bekostnad av ett splittrat mellanöstern.
I augusti 1096 gick den första officiella expeditionen mot österlandet. Exakt hur många som gick ner är omöjligt att säga, men tillsammans med icke stridande civila bör det ha handlat om runt 100 000 människor, varav ca en tiondel var regelrätta riddare. Det skulle ta fyra år innan massan nådde Jerusalem i juni 1099.
På vägen dit utspelade sig svåra strider och belägringar i Nicea och framförallt Antioch. Riddarna med sitt tunga kavaleri svepte genom de muslimska härerna mycket framgångsrikt i detta initiala skede. Men det handlade inte bara om teknisk överlägsenhet. Det handlade också om två helt olika kulturer, två helt olika sätt att strida. Först när muslimerna lärt sig hantera det västerländska taktikerna skulle korsriddarnas krigslycka vända.
För vidare läsning rekommenderar vi Thomas Asbridges böcker The Crusades: the war for the Holy Land (2010) och The first crusade: a new history (2005). Andrew Wheatcrofts De otrogna (2014), kan också ge spännande perspektiv på den längre konflikten mellan kristendomen och islam under medeltiden fram till idag.
Lyssna också på Nordiska korståg för tro och plundring samt De mytiska finska korstågen eller hur Finland blev Sverige.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Turisterna och pilgrimerna som är på tillfälligt besök ser inte lika tydligt konflikterna som de kristna som bor i Jerusalem, där tre olika religioner ständigt korsar varandras vägar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"I det kristna Jerusalem så är faktiskt väldigt många av pilgrimsmålen påhittade för att möta ett tidigt behov när det blev en stor business" säger Nathan Shachar, författare och journalist som bott länge i Jerusalem.
Bland de kristna som bor i Jerusalem märks den pågående konflikten mellan Israel och Palestina tydligt, en av dom är Hania Kassisieh Persekian: "Unga palestinska kristna lämnar Jerusalem om dom kan för att undvika de svåra villkoren som ockupationen utgör."
I det armeniska kvarteret bor Hagop Djernazian som inte förstår varför patriarken som är gruppens ledare har gjort sig av med deras parkeringsplats: "Våra fastigheter är ju en del av vår identitet."
Jack Munayer är kristen palestinier och arbetar för det Ekumeniska följeslagarprogrammet i Jerusalem: "Om våldet blir värre och man inte längre kan garantera följeslagarnas säkerhet så måste vi avbryta verksamheten."
programledare: Åsa Furuhagen
producent: Anders Diamant
reporter: Edgar Mannheimer -
Tempelriddarorden grundades i Jerusalem på juldagen 1119. Inför patriarken i den heliga staden lovade nio franska riddare att leva i kyskhet, fattigdom och lydnad samt att beskydda pilgrimer och vakta de heliga platserna.
De hade sitt högkvarter på Tempelberget, på samma plats där Salomos tempel en gång legat. Ordens fullständiga namn var Kristi och Salomos tempels fattiga riddare och dess medlemmar var krigarmunkar, direkt underställda påven i Rom. Med sina vita dräkter med röda kors har tempelriddarna blivit kända för en bred allmänhet genom populärkulturen.
Tempelriddarorden blev en militär maktfaktor i Outremer, det korsfararrike som grundades i det heliga landet efter det första korståget. Genom donationer och gåvor av olika slag växte sig orden rik och mäktig. När kriget i det heliga landet började gå sämre, dalade stödet för tempelriddarna och i början av 1300-talet inledde den franske kungen Filip den sköne en omfattande förföljelse av ordens medlemmar. De arresterades, anklagades för bland annat avgudadyrkan och sodomi och tvingades erkänna sina brott under svår tortyr. Tempelriddarorden upplöstes och i mars 1314 brändes deras siste stormästare Jaques de Molay på bål i Paris.
I dagens avsnitt av En oväntad historia samtalar historikerna Olle Larsson och Andreas Marklund om den mytomspunna Tempelriddarorden. Varför skapades denna orden under åren efter det första korståget? Vilken typ av verksamhet bedrev dessa krigarmunkar? Vilka faktorer låg bakom förföljelsen av dem och ligger det någon sanning i berättelsen om den förbannelse som den siste stormästare uttalade över påven och den franske kungen?
Bild: Slaget vid Hattin 1187, vändpunkten som ledde till det tredje korståget. Från en kopia av Passages d'outremer, c. 1490, Wikipedia, Public Domain.
Lyssna också på De kristna korstågen utvecklade krigsföringen.
Klippare: Emanuel Lehtonen
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Våldet har återigen trappats upp i Mellanöstern, i konflikten mellan Israel och Palestina. Under januari så har över 40 personer dött, de flesta av dem palestinier. Den senaste tiden har också mängder med demonstranter varit ute på gatorna i Jerusalem för att protestera mot den nya regeringen med Premiärminister Benjamin Netanyahu i spetsen.
Omvärlden har fördömt de senaste tidens dåd och både USA och EU uppmanar nu båda sidor att lugna ner det upptrappade våldet. Men det finns en stor oro att konflikten trappas upp ytterligare.
Hur illa är läget i Mellanöstern just nu? Hur snabbt kan det eskalera till krig och vad vill egentligen Netanyahu?
Gäst: Wolfgang Hansson, utrikespolitisk kommentator på Aftonbladet.
Programledare: Jenny Ågren.
-
Utrikeskrönika 26 januari 2023.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Här är Gaza måndag.
Nu har de möblerat om igen hemma hos skräddaren. Den rosa soffan som ett tag stod i köket har flyttats tillbaka till det salongslika vardagsrummet - ett sånt där rum som i torp förr i tiden kallades salen och där man egentligen inte vistades annat än under husförhör eller finfrämmande. En av svärdöttrarna viskar till mig att skräddarens fru vänder upp och ner på huset minst varannan månad och ryter ut order om vart möblerna - som hon själv aldrig hjälper till att lyfta - ska flyttas.
Ja man behöver ju lite omväxling, säger matriarken skräddarhustrun, som blivit både högljuddare och mer omfångsrik sen första gången jag träffade henne för mer än 25 år sedan när jag intervjuade hennes man om Yasser Arafats kostym. När jag ser den rosa soffan minns jag Minnie, en kvinna i Alabama i USA , hon var gift med en försupen bluessångare och hon möblerade också om hela tiden på det trånga utrymmet i det minimala huset med rosa väggar medan maken satt på krogen.
Sen kommer jag in på hotellet, jo det finns hotell i Gaza, och mitt ligger mittemot en moské vid Medelhavet även om kvinnor absolut inte badar här annat än med heltäckande långklänningar och hijab och på själva cornishen kör inga sportbilar utan åsnekärror, men när jag kom in här hade de flyttat receptionsdisken, till synes helt utan anledning. Lite förändring, fint va? sa de, trots att allt blivit mer opraktiskt eftersom personalen inte längre kunde se vem som var på väg in i hotellet.
Sen drack jag kaffe med en Gazajournalist som berättade att hemma hos honom hade alla sex familjemedlemmar bytt sovrum med varandra för omväxlings skull. Och det är bra rent psykologiskt, sa han, att känna att något förändras.
Men han visste förstås att han lurade sig själv och att inga ommöbleringar kan göra att vyerna vidgas i det som kallas världens största utomhusfängelse Gaza. Möbelflytt ersätter inte utebliven förändring. I 16 år har Gaza varit stängt, belägrat, och styrt av Hamas. Ytterst ytterst få människor får tillstånd att resa härifrån och en man beklagade för mig att det enda tillåtna sätt för oss att få utlopp för vår frustration är att till exempel delta i sånt som det groteska firandet av den blodiga attacken där sju israeler sköts ihjäl utanför en synagoga i Jerusalem i fredags.
Och i den väntande våldsspiralens olidliga förutsägbarhet kanske det är naturligt att reducera sina förväntningar till att flytta en rosa soffa från köket till salen.
Cecilia Uddén, för P1 Morgon i Gaza
[email protected] -
För Elazar Ben Yair och hans sicariis betydde friheten allt. De vägrade låta sig underkuvas vare sig av främmande makt eller korrupta ledare. Allt sedan romarna började slå ner judarnas uppror blev deras nyvunna frihet mer och mer hotad.
När Jerusalem fallit och templet satts i brand drog sig en grupp upprorsmän ledda av Ben Yair undan till Masadaklippan för att fortsätta leva - i frihet. Nästan hundra år tidigare hade Herodes byggt ett palats omgivet av murar och torn uppepå klippan vars väggar störtar 300-400 meter ner till den omkringliggande öknen. En optimal tillflyktsplats som genom list intagits av sicariis tidigt i upproret. En sådan nagel i ögat var dock för mycket för romarnas självbild som sände general Titus att göra det omöjliga och inta det ointagliga.
-
För Elazar Ben Yair och hans sicariis betydde friheten allt. De vägrade låta sig underkuvas vare sig av främmande makt eller korrupta ledare. Allt sedan romarna började slå ner judarnas uppror blev deras nyvunna frihet mer och mer hotad.
När Jerusalem fallit och templet satts i brand drog sig en grupp upprorsmän ledda av Ben Yair undan till Masadaklippan för att fortsätta leva - i frihet. Nästan hundra år tidigare hade Herodes byggt ett palats omgivet av murar och torn uppepå klippan vars väggar störtar 300-400 meter ner till den omkringliggande öknen. En optimal tillflyktsplats som genom list intagits av sicariis tidigt i upproret. En sådan nagel i ögat var dock för mycket för romarnas självbild som sände general Titus att göra det omöjliga och inta det ointagliga.
-
I Jerusalem korsar tre religioner varandra i en tid då den nya israeliska politiken nu håller på att förändra spelplanen - vem har makten över heligheten?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Hur påverkas den sköra balansen i Jerusalems gamla stad av den israeliska politiken som blivit alltmer nationalistisk och religiös? Människor och tro har begett sig till den heliga staden i en tid då högerextrema partier sätter tonen i den nya regeringen.
Vi följer med den judiska aktivisten Michael Miller upp på Tempelberget som utmanar ordningen: "Det här är bara muslimernas tredje heliga plats, det är judarnas heligaste plats och det är mitt land!"
Vi talar också med Michael Marmur från föreningen Rabbis för human rights som nu får höra att hans organisation utgör ett existentiellt hot mot landet Israel. "Det var inte så längesen som vi belönades för vårt arbete av parlamentet Knesset och vi har inte förändrats."Hör Isabell Schierenbeck, professor i statsvetenskap vid Institutionen för globala studier (IGS) och gästprofessor vid Institutionen för kommunikation, Ben-Gurion University in the Negev, Israel.
programledare: Åsa Furuhagen
producent: Anders Diamant
reporter: Edgar Mannheimer -
Om normbrytare och traditionsbärare bland den stora gruppen kristna som kommit till Södertälje från Mellanöstern.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
För 55 år sen kom de första assyrierna till Södertälje, idag har en ny generation vuxit upp.
Hur viktigt det är behålla traditionerna och hur känns det att bryta mot de konservativa normer som finns i den syriskortodoxa kyrkan? Forskaren Svante Lundgren, vid Centrum för Mellanösternstudier, Lunds Universitet, berättar om olika utmaningar som assyrier/syrianer mött i det sekulära Sverige. Hur mycket den så kallade namnkonflikten skadat folkgruppen? Vad betyder de påkostade bröllopen i Södertälje, staden som kallas för Sveriges nya Jerusalem?Programledare: Åsa Furuhagen
Reportrar: Paloma Vangpreecha, Märta Kero, Anders Diamant -
Kevin och Robin diskuterar profetiorna om en evig, ödmjuk kung som ska födas till jorden. Vem är den kungen? Det framkommer också om hur de olika evangelisterna talar om händelsen när Jesus rider in i Jerusalem och vad det betyder för oss idag.
-
Utrikeskrönikan 2 december 2022
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Jerusalem, fredag.
Och politiseringen av Fotbolls-VM går inte ju över. Iranska frihetsflaggor och regnbågssymboler förbjudna, palestinska flaggor tillåtna, israeliska journalister bespottade och ord som kvinna och frihet portade.
Men från att aktivister känt sig modiga om de smugglat in en regnbåge och journalister tuffat till sig mot Qatars polis eller suttit i sanden och tittat på VM med migrantarbetare som aldrig skulle haft råd att komma till de arenor de varit med och byggt, så börjar det sjunka in att pengar ändå kan överrösta allt, att varken Qatar eller FIFA bryr sig om vad regnbågsliberala människorättsförsvarare fäktar om.
Qatar kritiseras ju inte bara för att migrantarbetare dött av värmeslag och att homosexuella blir inlåsta i underjordiska celler, utan också för att landet saknar fotbollskultur. Och oron över att ingen skulle sitta på läktarna och vråla sitt stöd åt landslaget, ledde till att Qatar hyrde in fotbollssupporters.
New York Times lyckades prata med några av de 1500 fotbollsfans som redan i oktober flögs in från Libanon, Egypten och Algeriet för att lära sig Qatars nationalsång och ett antal ramsor. Unga män från länder med hög arbetslöshet och ekonomier i fritt fall, som nu fick hotell, mat, matchbiljetter, flyg och ett litet stipendium i utbyte mot att de satt i vinröda T-shirts och hejade på Qatar.
I Qatar har det förresten också gått inflation i VIP lounger. Att vara VIP, en very important person, är nu så banalt att det finns VIP lounger med ännu rödare matta, ännu finare buffet – lammlägg, tonfiskstek, öl vin och champagne trots förbudet. Och för de allra finaste, som Jared Kushner, Ivanka Trump, Saudiarabiens kronprins Mohamed Bin Salman och Emiren själv, finns VVVIP – där man kan anlända i helikopter och transporteras sista biten i mercedes utan att behöva befinna sig i samma rymd som plebejerna.
En VVVIP biljett kostar 5000 dollar men i gengäld serveras man en sexrättersmåltid med de allra dyraste champagne-, whiskey- och cognacsorterna i världen.När FIFA-chefen Gianni Infantino inför VM-starten höll sitt märkliga och hånade tal, fanns det de som nästan tyckte synd om honom när han blottade sin underdånighet gentemot Qatar och istället gick till attack mot Europa som borde be om ursäkt för sin historia, inte Qatar, som han sa.
Men nu, på VM:s tolvte dag, börjar en annan insikt sjunka in – att Infantino varken är lobotomerad eller obegåvad utan tvärtom listig nog att hålla ett tal fullt av irrgångar som västmedia kunde avfärda som förvirrat, medan det i själva verket var skickligt anpassat till just de FIFA medlemmar som är de som kommer att se till att han får sitta kvar.
Cecilia Uddén, Jerusalem
[email protected] -
Intåget i Jerusalem den bibliska Prideparaden fredsmanifestationen, skiljer sig markant från militärparader och modeuppvisningar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
På det mest oväntade sätt kan vi nås av budskapet i advent. Jesus kom ju på en åsna, vad skulle det ha varit idag?
Luka Vestergaard, präst i Mariestad, predikar om en tro mäktigare än råstyrka och machoideal. Med värme minns han ett samtal med konfirmanderna, hockeykillarna, där en av de rostiga mopederna utanför kyrkan hade fått smeknamnet ”åsnan”.
Kom som du är! blev det årets adventsbudskap; att inte behöva göra sig till, utan våga vara sig själv på insidan, våga tro, trots allt.
Predikan finns att ladda ner eller lyssna på separat på SRplay!
Mariestads domkyrka är ett av landets förnämsta byggnadsverk från sin tid. Vi kan se Mariestads domkyrka som en symbol för reformationen och kampen som rådde mellan den katolska och den protestantiska läran i slutet av 1500-talet. Där den ligger på stadens högsta punkt, har kyrkan fungerat som sjömärke för sjöfarande på Vänern.
Text
Sakarja kapitel 9:9-10
Uppenbarelseboken kapitel 5:1-5
Matteusevangeliet kapitel 21:1-9Musik
Hör flera rösters ljud (trad/Luka Vestergaard)
Bereden väg för Herran (trad/FM Franzén)
Herre, förbarma dig
Gloria, ära åt Gud i höjden
Laudamus te (A Vivaldi)
Gläd dig du Kristi brud (J Regnart/BG Hallqvist)
Hosianna, Davids son (M Luther/JO Wallin)
Det susar genom livets strid (D Ahlberg/H Lindström)Skymningspolska (Lars-Olof Ejstes)
Gå, Sion, din konung att möta (J McGranahan/E Nyström)
Advent (O Olsson)
Postludium Variation över Bered en väg (A Börjesson)
Medverkande
Luka Vestergaard, predikan och sång
Ulrika Keidser-Flygare, inledning och evangelieläsning
Dagens bön och textläsning av Kerstin Hjelmare
Förbön av Petra Hiort af Ornäs
Anders Börjesson, organist
Anton Berg, trumpet
Lars-Olof Ejstes, riksspelman, fiol
Sång av Moa Andersson och
körledare Johanna Kämpe Sandström
samt delar av kören CantabileProducent Neta Norrmo
Tekniker Hedvig Olosson och Thor Andersson
för Sveriges Radio P1
[email protected] -
I det första avsnittet av "Nådens år" talar vi om kyrkoårets första söndag, om hur Jesus rider in i Jerusalem för att inviga sitt rike och hur vi kan förbereda oss på det.
Dagens evangelietext: Matteusevangeliet 21:1-9
I studion: David Silverkors och Peter Westermark
Musikproducent: John Persson
Producent: Roger Recarey Törnlöw - Laat meer zien