Niklas Laninge Podcasts
-
I veckans avsnitt pratar vi om ekonomisk ångest. Inflation och lågkonjuktur, höga elpriser och ångest över hur omvärlden ser ut. HUR ska man hantera det här? Med oss har vi psykologen Niklas Laninge och vi pratar bla. om beteendemönster som vi människor har. Det finns ju faktiskt ganska många beteenden som man KAN vänja sig av vid, för att spara pengar. Många upplever också ekonomisk ångest trots att dom inte är speciellt utsatta, hur kommer det sig? Varför blir det så? Och kan vi kanske faktiskt lära något av lågkonjunkturen? Avslutande låt: Vince Wavy - Tjugofem pt 2.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Vi har fördjupat oss i hur SJ:s bokningssystem fungerar och hur mycket du hade fått betala för en tågresa om alla resenärer hade betalat lika mycket för sina platser.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckan skickar Energimyndigheten ut en kampanj som ska få svenskarna att dra ner sin elförbrukning – men för somliga är detta med energieffektivisering inget nytt. Vår reporter har besökt en bostadsrättsförening i Falun som med en rad olika renoveringar har lyckats bli nästan självförsörjande på el och värme.
Det oroliga ekonomiska läget kan få oss att fatta ogenomtänkta beslut om vår privatekonomi. Psykologen Niklas Laninge berättar om hur du känner igen ekonomisk ångest, och vad du kan göra för att hantera den bättre.
Programledare: Pia Fridén
Producent: Ellinor Eriksson
Tekniker: Daniel Högberg
-
Hur rationellt agerar vi som sparare när världen befinner sig i en kris likt den som nu utspelar sig i Ukraina? Det diskuteras i EFN Marknad som gästas av Niklas Laninge, psykolog och beteendevetare.
-
Företagskultur är våra faktiska beteenden i en organisation. Ska vi förändra och påverka en kultur behöver vi därmed kunna påverka beteenden.
I detta avsnitt samtalar vi med psykologen Niklas Laninge som också är Director of insights på PBM. Tillsammans pratar vi om vilka drivkrafter som ligger bakom hur vi beter oss och vad behöver vi tänka på när vi ska förändra beteenden bland människor? Ibland handlar det om små förändringar som kan göra stor skillnad.
Programledare: Teresa Acuna Lopez och Angela Nihlén
Gäst: Niklas Laninge
Producent: Ebba-Li Friman -
Fast vi vet vad som är bra för oss, som att undvika fikabröd och ta pauser, gör vi ofta tvärtom. Vi äter bullen och sitter kvar vid datorn. Beteendedesign kan ändra på det.
Vi fattar varje dag massvis med beslut. Vissa är vi nöjda med och andra ångrar vi. Ibland vore det bra om vi blev påminda om att stanna upp och tänka till innan vi fattade beslut.
Veckans gäst i vår podd är Niklas Laninge, psykolog, beteendespecialist och författare till boken Beteendedesign. Att jobba med beteendesign handlar om att sänka trösklarna för beteenden man vill se mer av: göra det lättare att välja rätt, helt enkelt.
Många arbetsgivare funderar just nu på hur de kan få medarbetarna att oftare komma in till kontoret. Hur kan vi använda beteendedesign i en sån situation?
Gapet mellan intention och beteende Som så ofta, säger Niklas, behöver vi börja med syftet. Varför ska vi ses? I fallet med att ses på kontoret kan det vara att stärka samarbeten och den sociala gemenskapen. Men även om syftet är tydligt för alla räcker det inte alltid. Det uppstår ofta ett gap mellan våra intentioner och vad vi faktiskt gör. Att ta sig in till kontoret innebär en del friktion om man är van att jobba hemma.
Skapa en direkt belöning Det känns i stunden skönt att slippa ta bilen eller bussen till jobbet även om man uppskattar de långsiktigt goda effekterna med att träffa kollegorna på plats. Precis som att det är lättare att falla för den omedelbara belöningen med att äta en bulle nu (det är gott) än att tänka på den långsiktiga belöningen med att låta bli (hålla sig i form). Kanske kan man hitta en direkt belöning för den som tar sig till kontoret, som att bjuda på frukost?
Knuffa i rätt riktning I den hybrida arbetsmiljön kan vi också använda beteendedesign för att förekomma problem. Vi vet till exempel att långa digitala möten kan bli både tröttande och oengagerande. Att föreslå pauser i långa möten och fråga om den som har pratat minst vill säga något är två saker som en mötesledare kan göra. I framtiden kanske vi har AI-lösningar för såna "knuffar" i rätt beteenderiktning.
Niklas berättar om ett företag som såg till att kalenderbokningssystemet föreslog promenadmöten för vissa mötesbokningar. Det är också beteendedesign.
Använd förhandsval Ett annat verktyg inom beteendedesign är att låta det beteende man vill se mer bli ett förhandsval. Alltså inte en ruta man behöver bocka i utan tvärtom, en ruta man aktivt behöver bocka ur för att välja bort. Ett försök att få fler medborgare i Tyskland att köpa grön el nådde stora framgångar med den metoden. Trots att prisskillnaden bara var 100 kr per år valde knappt 7 procent den gröna elen när de aktivt behövde välja det. Men när det var ifyllt på förhand och behövde väljas bort aktivt valde närmare 70 procent att behålla den gröna elen.
Med andra ord kan små tröskelsänkningar få stor effekt på våra beteenden. Det som krävs är att vi riktar in oss på ett specifikt beteende och eftersträvar små förändringar, ett steg i taget.
Bilden på Niklas Laninge är fotograferad av Niklas Nyman.
Vår samarbetspartner motivation.se har alltid en mängd artiklar om ledarskap och idag har vi valt en som handlar om hur du kan bryta en dålig vana. Läs mer här om varför vanans makt är stor och hur den går att överlista.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Det här är det fjärde specialavsnittet i sommar där vi samlat några guldkorn från våra år i etern. Den här gången handlar det om hjärnan, inlärning, sociala beteenden och luktsinnet. Ni får bland annat veta hur vi attraheras av varandra och hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan.
Avsnitten som ni hör klipp från är:
085 Om vår föränderliga hjärna med Anders Hansen
106 om social inlärning med Armita Golkar
116 Om beteendedesign med Niklas Laninge och Arvid Janson
091 Om luktsinnet med Maria Larsson
Programledare: Fritte Fritzson
Producent: Ida Wahlström
Klippning: Gustav Wulff/Fritte Fritzson
Signaturmelodi: Vacaciones - av Svantana i arrangemang av Daniel Aldermark
Facebook: https://www.facebook.com/alltduvelatveta/
Instagram: @alltduvelatveta / @frittefritzson
Twitter: @frittefritzson
Har du förslag på avsnitt eller experter: Gå in på www.fritte.se och leta dig fram till kontakt!
Podden presenteras i samarbete med Acast
Become a member at https://plus.acast.com/s/alltduvelatveta.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Niklas Laninge är utbildad psykolog, författare till flera böcker, talare och entreprenör. Han vill se beteendevetare ingå i ledningen på statliga myndigheter. Den unga generationens villkor och förutsättningar kräver ett annat ledarskap än tidigare, men människan förblir densamma och kärnan i ett gott ledarskap likaså.
-
Arvid Janson är civilingenjör och har även examen inom marknadsföring. Han har skrivit boken "Beteendedesign" tillsammans med Niklas Laninge. Arvid har arbetat med produktutveckling och marknadsfrågor och har genom det intresserat sig för psykologin bakom människors val och valsituationer.
I det här avsnittet pratar vi en hel del om människors automatiska slutsatser och feltänkande. Exempelvis pratar vi om Dunninger-Kruger effekten, mind-reading och förlustaversion. Alla de här olika tankefelen gör att människor tar irrationella beslut i sin vardag. Man kan säga att vi förenklar vardagen genom automatiska tankar.
För att få kontakt med Arvid Janson går du in på http://beteendedesign.se
För att kontakta Kristina mailar du till [email protected]
Glöm inte att prenumerera på gamla avsnitt av Hjärnpodden på http://hjarnpodden.se
-
Lär dig mer om hur du fungerar som konsument och på ditt jobb. Vad är det som styr vilka beslut du fattar? Och hur använder företag den här kunskapen för att få dig att köpa mer?
Become a member at https://plus.acast.com/s/alltduvelatveta.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.