Riksteatern Podcasts
-
Det är premiärsäsong på teatrarna och i detta avsnitt möts vi i den violblå timmen mellan två föreställningar på Bertolt Brechts 125:e födelsedag för att prata om några uppsättningar vi sett på sistone: De livrädda av Talajeh Nasiri på Unga Dramaten, Shakespeares Julius Caesar i Jonas Österberg Nilssons version på Uppsala Stadsteater, Lost Lake av Paula Stenström Öhman på Kulturhuset Stadsteatern och Nassim av Nassim Soleimanpour på Riksteatern.
Det blir mycket prat om berättande om berättande och dödsföraktande kikar vi ner i det kaninhål av referenser via T S Eliots The Waste Land som Lost Lake bjuder in till (och går lite vilse).
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (även klipp & red) -
- Abshir från hemtjänsten kommer in. Abshir betyder gåva och så är det. Han brukar sjunga för sig själv. Han vet jag tycker om hans röst. Han kommer från Somalia.
Om Staffan Westerberg:Staffan Westerberg är skådespelare, regissör och författare.Redan som barn intresserade han sig för teater och skådespeleri, och med hjälp av bland annat kartonger, ficklampor och målad dekor av allehanda slag skapade han sin egen teater där han satte upp olika pjäser och operetter han sett på Riksteatern.Staffan har varit engagerad vid Dramaten, Stockholms Stadsteater, Norrbottensteatern, Uppsala Stadsteater och på Brunnsgatan Fyra. Han är bland mycket annat känd för sitt nyskapande barnprogram Vilse i pannkakan från 70-talet och otaliga teater-, film- och tv roller och manus.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Personkrets 3:1 är första delen av Lars Noréns trilogi "Morire di classe". Den bryter med de borgerliga familjedramerna och skildrar ett antihem, en social samhällscontainer för utslagna människor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Världen i ”Personkrets 3:1” är ett kargt stadsrum av nedgångar. Det kunde lika gärna utspela sig i Berlin, London eller Paris som i Stockholm och dess T-central.
Begreppet syftar på personkrets 3 i LSS, Lagen om stöd och service som omfattar personer med varaktig fysisk och psykisk skörhet. Pjäsen hade premiär på Riksteatern i Umeå och sattes också upp som tv-föreställning 1998 i regi av Arn-Henrik Blomqvist i en tid när välfärden nedmonterades och allt högre krav ställdes på individen att reda sig själv. I original är pjäsen ett nio timmar långt epos.
Att säga att författaren har en uppgift att reparera det som politiken övergivit är idealistiskt men en författare får aldrig vända eländet ryggen. Det visste Simone Weil, en av Lars Noréns ständiga följeslagare, och det visste också han.
En klassiker av Sara Abdollahi.
Vi hör också Lars Norén ur radions arkiv och scener från tv-uppsättningen av "Personkrets 3:1" med Melinda Kinnaman, Anna Petterson, Shanti Roney m.fl.
-
För regissören och skådespelaren Josette Bushell- Mingo är musikern Nina Simone en kraftkälla som skapar mod: "Varje gång jag läser och lyssnar på henne ger hon konstnärlig och politisk energi!"
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
NINA SIMONE – ENASTÅENDE MUSIKER OCH SVART AKTIVISTMusikern Nina Simone föddes som Eunice Waymon 1933 i North Carolina, USA. Hon växte upp i en fattig, religiös familj och spelade orgel i kyrkan från det hon var fem. Vid tio hade hon sin första pianokonsert och satsade på att bli USA:s första kvinnliga svarta klassiska konsertpianist. Trots sin uppenbara begåvning, blev hon inte antagen till det erkända Curtis institute of music och började istället att arbeta som barpianist Under artistnamnet Nina Simone utvecklade hon en egen stil med klassiskt pianospel, blues, jazz, gospel- och popmusik. 1958 kom det första albumet med låten "My Baby Just Cares For Me" som hon oftast förknippas med. Nina Simone blev en av medborgarrättsrörelsens främsta förkämpar, men efter morden på Malcom X och Martin Luther King tappade hon tron på USA och flyttade först till Afrika och sen Europa. Under flera år kämpade hon med ekonomiska problem och psykisk ohälsa, men gjorde comeback på 90-talet.
JOSETTE BUSHELL-MINGO TÄNKER PÅ NINA SIMONE EN GÅNG OM DAGEN
Nina Simone dog 2003, 70 år gammal.Josette Bushell-mingo är skådespelare, regissör, konstnärlig ledare The National Black Theatre of Sweden och är rektor för Royal Central School of Speech and Drama i London. Hon är utbildad vid Barking College of Technology i film, litteratur, teater och scenografi. Hon har också arbetat på Royal Shakespeare Company, både som skådespelare och regissör. På RIksteatern har Josette Bushell-Mingo regisserat till exempel "En druva i solen" av Lorraine Hansberry, på Tyst teater "Bernardas hus" och på Norrbottensteatern "Cabaret". Våren 2022 satte hon upp "Den omättliga vägen" av Ben Okri på Dramaten. Den hyllade uppsättningen "Nina - a story about me and Nina Simone" hade urpremiär i Liverpool 2016 och har därefter spelats många gånger runt om i Sverige.
Scenljudet från föreställning "Nina - a story about me and Nina Simone" är hämtade från regissören och producenten Lamin Daniel Jadamas dokumentär ”CALL NINA! – En film om Josette Bushell-Mingo” (SVT/Kspecial). Dokumentären finns tillgänglig på SVT Play t o m 28 december 2022.
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Efter att ha innehaft tjänsten som kommunikationsdirektör vid Systembolaget kommer Kristina Stutterheim byta jobb. Som konsult ska hon rekrytera chefer. Som gäst i Kommunikationspodden pratar hon förändringsledning och om den perfekta arbetsintervjun.
Som kommunikationschef för Lärarförbundet, Riksteatern och senast kommunikationsdirektör i fyra år för Systembolaget sadlar Kristina Stutterheim om och ska som konsult rekrytera chefer.
I Kommunikationspodden gästar hon Max Landergård och Caroline Thunved.
- Jag har rekryterar ganska många genom åren och när man väl sitter där så tycker jag man märker om personen är ”här”, är personen nyfiken, har personen ett intresse. Har man förberett sig? Även på chefsnivå kan det hända att man inte förberett sig, som på frågan om man vad vill utveckla hos sig själv. Det säger mig två saker, antingen att man inte är förberedd eller saknar självkännedom.
Hur genomförs en lyckad förändringsledning, hur ska ledarskapet av idag utformas och hur ser Kristina Stutterheim på kommunikatörens roll? Hör allt i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.
-
För skådespelaren Staffan Westerberg var samarbetet med författaren Kristina Lugn unikt inspirerande med både skratt och allvar: Jag saknar henne förfärligt, hon är jämt närvarande i mina tankar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
KRISTINA LUGN – FOLKKÄR POET OCH DRAMATIKERKristina Lugn (1948-2020) föddes i Tierp, men flyttade en del under uppväxten då pappan var militär. Hon läste och skrev tidigt och var sex år när hon fick sin första dikt publicerad i Kalle Anka. Hon bokdebuterade 1972, men det dröjde drygt tio år till det stora genombrottet, som kom med diktboken "Bekantskap önskas med äldre bildad herre". Med sina ofta drastiska och humoristiska dikter om ensamhet, kärlekslängtan och döden fick hon en stor publik och hon deltog under åren i mängder av TV- och radioprogram. Hon samarbetade också med flera tonsättare och musiker. Under 90-talet skrev Kristina Lugn mest dramatik och arbetade bland annat för Dramaten och Allan Edwall på teater Brunnsgatan 4. Efter Edwalls död tog Kristina Lugn över teatern. 2003 kom hennes sista diktsamling "Hej då och ha det så bra", tre år senare valdes hon in i Svenska Akademien. Kristina Lugn dog 2020, 71 år gammal.
STAFFAN WESTERBERG VAR LYCKLIG PÅ SCENEN MED KRISTINA LUGNStaffan Westerberg är skådespelare, författare och regissör. Han intresserade sig för teater redan som liten och utbildade sig till skådespelare de sista åren på 50-talet. Han har arbetat på flera teatrar, bland annat Norrköping-Linköping stadsteater, Riksteatern, Norrbottensteatern, Dramaten och Teater Brunnsgatan 4. På 70- och 80-talen blev han mycket känd för sina tv-produktioner för barn, till exempel "Herr ingentings funderingar", "Vilse i pannkakan", julkalendern "Lille Luj och Änglaljus i strumpornas hus" och "Lillstrumpa och Syster Yster på irrvägar" 1984. På Teater Brunnsgatan 4 arbetade han tillsammans med Kristina Lugn, som skrev publiksuccén "Titta en älg" 1999, där Staffan Westerber, Jane Friedman och Anna Pettersson medverkade. Han har gett ut flera böcker, bland annat "Elvaåringen: en självbiografisk resa", "Onyttingen", "Girafferna" och "Hoppla". Staffan Westerberg har prisats för sitt konstnärskap, han är hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet och 2006 tilldelades han medaljen Litteris et Artibus
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: "Hovjuvelerarens barn" och "Bibliotekarien i Magdeburg".
Producent: Maria Götselius
-
Solange är riksdagskandidat för Socialdemokraterna, som för nuvarande arbetar som projektledare och verksamhetsutvecklare på Riksteatern.
"I min MittÅrsrapport kommer jag att prata om dagens Svenska klassamhälle och bjuda på glimtar ur min egen pågående klassresa." -
Det uppdelade samhället är inget nytt fenomen. Men intresset för att förstå segregationen är en modern företeelse. Vi gör nedslag i Chicago och Jordbro och diskuterar förortsförakt, flyktingströmmar och förmågan att smälta in. Är bristen på möten alltid något negativt eller kan segregation vara något bra?
Medverkande: Jonas Lindström, lektor i socialt arbete och doktor i sociologi och Sofia Lundmark, lektor i medieteknik, båda på Södertörns högskola, Maureen Odora Hoppers, kommunikationschef Riksteatern och Rainer Hartleb, dokumentärfilmare.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Scenvåren är här och restriktionerna är släppta! Några av årets löften är redan infriade, som att Loretto hunnit se Stortorget på Riksteatern och Löftet på Kungliga Operan, annat ser vi fortfarande fram emot. Med nytt hopp. Vi har tillsammans sett "Den stora skrivboken" i Uppsala efter Agota Kristofs roman, vi är rörande oöverens om Lars Noréns "Solitaire" på Dramaten och på Dansens hus/Dramatens Elverket har Cecilia sett Gunilla Heilborns nya föreställning "37 timmar och 3 minuter" som inte är en iscensättning av - men likväl är inspirerad av - Tolstojs "Anna Karenina".
Dessutom spekulerar vi i vilken musik som enligt våra beräkningar borde spelas i Jens Ohlins och Hannes Meidals nytolkning av Shakespeares Macbeth - här kallad (Macbeth) - på Dramaten (premiär 18 feb) och funderar över hur Jan Klata kommer att hantera dårhusvinkeln i Peter Weiss "Mordet på Marat" i Göteborg (också premiär 18 feb. Vi pratar även om sevärda monologer, bra dans och dålig kulturpolitik.
Medverkande: Loretto Villalobos och Cecilia Djurberg (producent & klipp) -
Skådespelaren Robert Fux var i tonåren när han blev fascinerad av modeskaparen och performancekonstnären Leigh Bowery, som än idag är en av hans främsta inspirationskällor: "Han finns med mig dag och natt det är en person som betytt mycket för mig både i skapande och uttryck"
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
LEIGH BOWERY – LEGENDARISK PERFORMANCEARTIST, MODESKAPARE OCH KLUBBIKONLeigh Bowery (1961-1994) föddes i Melbourne, Australien. Han studerade musik och design och flyttade till London 1980. Där blev han snabbt tongivande på undergroundklubbarna med sina excentriska, kreativa kreationer och sitt färgstarka uppträdande. Han tänjde på gränserna när han använde hela sin kropp i skapandet av mode, konst och i sina performance. Han lär ha sagt "i samma ögonblick ni försöker kategorisera mig förminskar ni mig". Den engelske konstnären Lucian Freud målade flera nakenporträtt av Bowery och han har haft inflytande över såväl modedesigners som andra konstnärer.
ROBERT FUX UPPTÄCKTE LEIGH BOWERY PÅ ETT VYKORTSkådespelaren och dragartisten Robert Fux tillhör Kulturhuset Stadsteatern i Stockholms fasta ensemble. Han har medverkat i stort antal uppsättningar på bland annat Stadsteatern, Orionteatern och Riksteatern. Robert Fux har blivit mycket uppmärksammad och hyllad för sina monlogföreställningar bland annat ”Ansvaret är vårt/Tingsten” och ”Dragshow – en nära döden-upplevelse”. Han gör podden "Drottningmötet" där han kartlägger drag som hantverk.
I avsnittet medverkar också Philip Warkander, som doktorerat i modevetenskap, idag universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås, doktorerat i modevetenskap
GUNNAR BOLIN – KULTURJOURNALIST PÅ SVERIGES RADIOProgramledare Gunnar Bolin är mångårig medarbetare på Sveriges Radio och har arbetat på kulturredaktionen sedan 1989. Förutom otaliga radioinslag har han också skrivit två böcker: ”Hovjuvelerarens barn” och ”Bibliotekarien i Magdeburg”.
Producent: Maria Götselius
-
Åren har nu gått och ljusstaken följer fortfarande med mig vart jag än åker. Ibland frågar jag mig: Varför ringer jag bara inte upp och ser till att få ljusstaken överlämnad en gång för alla?
Om Anette Sallmander:Anette Sallmander är scenkonstnär och kulturproducent. Hon har varit verksam på fria teatrar och institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan Stockholm och Riksteatern.Det senaste året har hon arbetat med scenkonst projekt Jag ljuger hela tiden en pjäs om Förintelseöverlevare och deras barn med den ideella föreningen Non Serviam där hon medverkat och producerat föreställningar i samarbete med bl.a. Kulturhuset Stockholm, Unga Klara, Strindbergs Intima Teater och Hamn museum. Hon är just nu delaktig som regissör i scenkonstprojekt Rosmarys Baby tillsammans med 50 fysiska skådespelare och 7 regissörer.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Låt mig få vakna ur denna onda dröm, som avslutade livet på den familj jag aldrig fick träffa.
Om Anette Sallmander:Anette Sallmander är scenkonstnär och kulturproducent. Hon har varit verksam på fria teatrar och institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan Stockholm och Riksteatern.Det senaste året har hon arbetat med scenkonst projekt Jag ljuger hela tiden en pjäs om Förintelseöverlevare och deras barn med den ideella föreningen Non Serviam där hon medverkat och producerat föreställningar i samarbete med bl.a. Kulturhuset Stockholm, Unga Klara, Strindbergs Intima Teater och Hamn museum. Hon är just nu delaktig som regissör i scenkonstprojekt Rosmarys Baby tillsammans med 50 fysiska skådespelare och 7 regissörer.Producent: Mette Göthberg [email protected] -
Spänt läge mellan USA och Ryssland inför möte i Stockholm. Snökaos i stora delar av södra Sverige Jonatan satt fast i Kungsbacka i 12 timmar. Komiker Anna Blomberg tar sina imitationer ut på turné med Riksteatern. Direkt från Världscupen i skidskytte i Östersund.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ansvarig utgivare: Sofia Taavitsainen.
-
Denna veckans avsnitt av MÅNDAG är en del av en kulturpoddfestival som arrangeras av Riksteatern efter att någon anställd där klantat sig ordentligt. Temat på den här festivalen är ”älskade skandal” och vi har valt att göra ett helt vanligt avsnitt.
Petrina tar upp att Britney äntligen fått sin efterlängtade frihet, Armann har hittat en dåligt översatt artikel om rockbandsfrontkvinnan som kissade ett fan i munnen och Jofi läser om en vårdskandal i Kabul som visar att jantelagen är värre än sharia.
Stötta podden ekonomiskt på patreon.com/mandag och köp biljetter till Under Jord nu på underjord.nu!
-
På skräckbänken.
Kort dialogpjäs författad och framförd av Annie Janderå och Mimosa Lu inom ramen för en kurs i dramatiskt skrivande med Riksteatern. Uruppförd i Ljungby som ljudinstallation utomhus på Konststad 2020.
- Laat meer zien