Betlehem Podcasts
-
På trettondagen förmedlas julberättelsen i texter och sånger med inspiration från anglikansk tradition. Från Umeå stads kyrka med Lena Fagéus, Jonas Östlund, Umeå stads motettkör och Helena Holmlund.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
På julafton och juldagen berättades om Jesus födelse, men först idag firas stjärntydarna som kom på besök i stallet. I dagens gudstjänst från Umeå stads kyrka läser kyrkoherde Lena Fagéus hela den stora julberättelsen, med start hos en gammaltestamentlig profet fram till stjärntydarnas besök. Hon reflekterar också kring texterna om ljus i mörkret, sårbarhet som styrka och helighet mitt i vardagen.
Vad är det som gör att ljusen, de välkända sångerna, berättelserna och bilderna berör mig? Kanske är det traditionen, resonansen som uppstår när mitt liv idag kommer i kontakt med livet jag levde igår. Varje år läser jag samma historia och ändå blir berättelserna aldrig slitna eller uttjatade. I julens berättelse finns flera djup. Metaforer och symboler som kan tala in i mitt liv i dag, säger Lena Fagéus i gudstjänsten.
Gudstjänsten är inspirerad av en form av anglikansk julgudstjänst, där julberättelsen varvas med engelska carols. Mellan varje läsning och reflektion sjunger Umeå stads motettkör välkända julsånger och psalmer.
TexterJesaja 9:2-7
Musik
Lukasevangeliet 1:26-38
Lukasevangeliet 2:1-7
Lukasevangeliet 2:8-20
Matteusevangeliet 2:1-12Och det hände vid den tiden (Sv Ps 129)
Medverkande
Det är en ros utsprungen (Sv Ps 113)
Var hälsad, Herrens moder (Sv Ps 480)
Lyss till änglasångens ord (Sv Ps 123)
Ej upplysta gårdar (Sv Ps 737)
Vid Betlehem en vinternatt (Sv Ps 128)
Gläns över sjö och strand (Sv Ps 134)
Dagen är kommen (Sv Ps 122)Lena Fagéus – textläsning, reflektioner och bön
Umeå stads motettkör – sång
Jonas Östlund – körledning och piano
Helena Holmlund - orgelProducent Helena Andersson Holmqvist
[email protected]
Tekniker: Eskil Lövström och Björn Nitzler
Sveriges radio Västerbotten -
Cecilia Uddén, Sveriges Radios korrespondent i Mellanöstern, gästar Johar Bendjelloul i studion. Om att fira jul i Betlehem där det nu öppnats upp för pilgrimer efter pandemin.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
-
Ärkebiskop Antje Jackelén avskedspredikar i dagens högmässa från Uppsala domkyrka.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ärkebiskop Antje Jackelén lägger ned ärkebiskopsstaven samt predikar i högmässan från Uppsala Domkyrka.
Gudstjänsten samsänds med SVT.Men Rut svarade: "Tvinga mig inte att överge dig och vända tillbaka. Dit du går, går också jag, och där du stannar, stannar jag. ” Ditt folk är mitt folk, och din Gud är min Gud. Där du dör, vill jag dö, och där vill jag bli begraven. Herren må göra mig vad som helst –endast döden skall skilja oss åt.« Då Noomi såg att Rut var fast besluten att följa henne talade hon inte mer om saken. Så gick de båda tillsammans ända till Betlehem.
(ur Ruts bok, kapitel 1)"Kyrka är vi tillsammans. Med våra styrkor och våra svagheter. Vi kan vara realistiska när det gäller brister och nederlag och samtidigt djärva i mål och satsningar, förvissade om att Guds ande fortsätter att svepa genom vår värld och verkar både genom oss och trots oss. Det bästa arbetet är samarbetet, den största verkan är samverkan och den vackraste energin är den goda synergin, Guds andes signatur."
Medverkande:
(Antje Jackelén)Antje Jackelén - predikant / celebrant
Texter:
Annica Anderbrant - liturg
Åsa Nyström - koncelebrant
Biskop Zani Ibrahim Aza, textläsning
Julia Rensberg, textläsning
Lluis Oviedo, förebedjare
Sofia Camnerin - förebedjare
Kerstin Oderhem - förebedjare
Rudelmar Bueno de Faria - förebedjare
Gabriel Wik - förebedjare
Uppsala domkyrkas gosskör och Uppsala domkyrkas flickkör - dir Margareta Raab
Ulrika Hedström , cello
Andrew Canning, organist
Charlotte Rider, djembetrummaRut 1:6-19 (läses på sydsamiska)
Musik:
Hebréerbrevet 13:2-3
Johannesevangeliet 11:1-7 (läses på arabiska)SvPs 5 Nu tacka Gud, allt folk (J Svedberg/J Crüger)
Ehre sei Gott in der Höhe! (A Hammerschmidt)
SvPs 89 Se jag vill bära Ditt budskap, Herre (H Nkounkou, O Berglund/H Nkounko)
Songs of Ages (Å Hagberg/M Sjöberg)
SvPs 292 Jublande lyfter vi här våra händer (F Kaan, K Anér/K-O Robertson)
Jag väntade på Gud (Ps 40, Ps 107, Jer 17/F Mendelssohn-Bartholdy)
SvPs 477 Vårt fäste i all nöd är Gud (M Luther, O Hartman/M Luther)
Befiehl Du Deine Wege (P Gerhardt/J S Bach)
Sv 730 Må din väg gå dig till mötes (irländsk bön, P Harling/irländsk melodi)
Preludium & fuga D-dur, "Halleluja" (F Schmidt)Producent Katarina Josephsson
Tekniker Björn Söderholm, May-Britt Rylander
[email protected] -
I det andra avsnittet samtalar Anne Sörman, Lisa Plantin och Sara Forslund tre olika bibliska kvinnor, en kvinna som talar med Gud, en kvinna som blir våldtagen och styckad och en kvinna som sörjer.
Del 1. Matriarken Hagar är en kvinna som ofta hamnat i skymundan. Många har tolkat hennes som en förtryckt slavinna medan Sara setts som den fria, uppburna kvinnan. Men texten i 1 Mos framställer inte Hagar som ett obetydligt offer. Hon är den första att ge Gud ett nytt namn och hon får precis som Abraham ett löfte om att bli ett stort folk. Tidigare har man sagt att ”ingen kan se Gud och leva” i Bibeln men det som gör Hagars uttalande så unikt är att det inte bara är Gud som ser henne utan att Hagar också ser Gud. Vad såg egentligen den där dagen, vid källan, ensam i öknen?
Kvinnan från Betlehem. I Domarboken 19 hittar vi en av Bibelns mest brutala berättelser vad gäller våld och övergrepp mot en enskild kvinna. Våldtäkten i Giva kommer leda till ett omfattande hämndkrig och folkmord med tusentals dödsoffer. Hur ska vi tolka, läsa och förstå dessa brutala berättelser idag, in i vår tid? Och går det att förmedla något hopp genom att berätta de?
Den tredje bibliska kvinnan som berörs i avsnittet är berättelsen om Rispa som vi hittar i 2 Sam 21. Rispa hamnar mitt i ett våldsamt hämndkrig mellan David och Saul. På grund av en hungersnöd som Gud säger är Sauls fel då han mördat givoniter, låter Kung David mörda sju av Sauls ättlingar. Rispa brer ut sitt säcktyg på klippan och vakar över sina söners styckade kroppar dag och natt. Det står att ”Hon tillät inte himlens fåglar att röra dem om dagen och inte de vilda djuren om natten.” Vad kan vi lära oss av Rispas moderliga omsorg, mod och förmåga till att göra motstånd i en värld omgiven av våld?
Del 2. I poddens andra del diskuteras Bibelns ”porrprofetior”. Hur ska vi tolka, läsa och förstå texter av JAHVE som Israels eller Jerusalems våldsamma make och den feminina personifikationen av det israeliska folket/Samarien/Jerusalem som Guds otrogna hustru? Vilken påverkan hade texterna på sina historiska åhörare och vilken påverkan har de på läsare idag? Drorah Setel forskare, feministteolog och rabbin var den första att namnge de här profetiska beskrivningarna av den hämndfulla mannen, Gud mot sin otrogna hustru i Hosea 2 som pornografi 1985 vilket väckte starka reaktioner. Det gjorde hon utifrån Andrea Dworkins definition av pornografi som definieras utifrån tre kännetecken: 1) framställningen av kvinnans sexualitet som något negativt 2) kvinnan förnedras och skäms ut offentligt och 3) att kvinnans sexualitet är ett objekt som kontrolleras och ägs av män. Är hennes slutsats rimlig eller placerar den texten i en enda ideologisk möjlighet som feltolkar den manliga läsaren?
Medverkar i avsnittet: Anne Sörman, Lisa Plantin och Sara Forslund.
Hållpunkter i avsnittet:
Hagar 8.03
Kvinnan från Betlehem 52.46
Rispa 1.05.05
Den pornografiska debatten 1.12.35 -
I årets första avsnitt möter vi de vise männen och ställer oss frågan: Hur blir jag en vis människa? Det finns mycket att lära av deras mod när de ger sig av på sin resa mot Gud.
På den här tiden var Jerusalem fullt av ”vise män”, men ingen av dessa begav sig till Betlehem för att se om det var sant att Judarnas konung hade fötts i ett stall. Istället är det långväga gäster från öster som får bli vårt viktiga exempel på tro, tillbedjan och handlingskraft. Fem enkla punkter visar på hur vi kan växa i kristen klokskap.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Julmiraklet började i Mellanöstern, men de senaste decennierna har det varit massflykt av kristna. Hör berättelsen om dem som stannat kvar och åter firar jul i kyrkorna terrorgruppen IS attackerade.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
P1:s Mellanösternpodd berättar om glimrande, överdådiga jultraditioner i Betlehem där Jesus ska ha fötts och om blinkande juleljus i neon i Bagdad och Kairo. Men trots att julen av vissa beskrivs som en tid för glädje och samexistens mellan religioner så har de kristna grupperna krympt i Mellanöstern. Islamistiska terrorgrupper som IS och al-Qaida har vandaliserat kyrkor, försökt utplåna kristna och fördömt julfirandet. Men nu tänds julgranarna i de städer och byar i Syrien och Irak där assyrier, syrianer och kaldéer levt i tusentals år. Hör vår medarbetare Sam Edward sjunga en julsång på arameiska, språket Jesus ska ha talat. Dessutom om att tomtens grav tros ha hittats i Turkiet och om koptisk midnattsmässa i Kairo.
Medverkande: Sam Edward P4 Kronoberg, Cecilia Uddén och Johan Mathias Sommarström, Mellanösternkorrespondenter
Musik i avsnittet: Fairuz Laylet Eid
Programledare: Johar Bendjelloul
Producent: Katja Magnusson
Tekniker: Elin Hagman
-
Julmiraklet började i Mellanöstern, men de senaste decennierna har det varit massflykt av kristna. Hör berättelsen om dem som stannat kvar och åter firar jul i kyrkorna terrorgruppen IS attackerade. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. P1:s Mellanösternpodd berättar om glimrande, överdådiga jultraditioner i Betlehem där Jesus ska ha fötts och om blinkande juleljus i neon i Bagdad och Kairo. Men trots att julen av vissa beskrivs som en tid för glädje och samexistens mellan religioner så har de kristna grupperna krympt i Mellanöstern. Islamistiska terrorgrupper som IS och al-Qaida har vandaliserat kyrkor, försökt utplåna kristna och fördömt julfirandet. Men nu tänds julgranarna i de städer och byar i Syrien och Irak där assyrier, syrianer och kaldéer levt i tusentals år. Hör vår medarbetare Sam Edward sjunga en julsång på arameiska, språket Jesus ska ha talat. Dessutom om att tomtens grav tros ha hittats i Turkiet och om koptisk midnattsmässa i Kairo.Medverkande: Sam Edward P4 Kronoberg, Cecilia Uddén och Johan Mathias Sommarström, MellanösternkorrespondenterMusik i avsnittet: Fairuz Laylet EidProgramledare: Johar BendjelloulProducent: Katja MagnussonTekniker: Elin Hagman
-
Vi är mitt uppe i adventstiden när denna inspelning görs, en tid som föregås av domsöndagstid (Svenska kyrkan). De är nära varandra i kyrkoåret, och nära varandra till sitt innehåll. De handlar båda om adventus, ankomst på latin, både Jesu ankomst som människa i Betlehem, liksom Jesu ankomst, eller återkomst, i härlighet.
Temat Kristi återkomst har redan varit uppe i flera avsnitt, men eftersom vi befinner oss i denna tid på kyrkoåret så känns det aktuellt att se på några av de bibeltexter som tron på Kristi återkomst bygger på.
-
Vi talar om krubbor och pynt. Gästas av Peder Jarnvall, Anna Ahnstedt Mitlhe, Patrik Prylar Henningsson. Dessutom har Kathinka och Roland vandrat från Söndrum till Betlehem. Trevlig lyssning!
-
Varför föddes Jesus i Betlehem? Det finns många spännande anledningar. Vi kommer kolla på vad namnet Betlehem betyder, vad Herodes har med det hela att göra, samt den profetiska kopplingen till Rakel, Boas och David. Du vill inte missa detta! God jul :D